Jos pitsassa on ananasta,

niin se on leivonnainen. Piste.

Luulis että 30 vuoden jälkeen tietäis tuommoset perusjutut ja - kysymykset. Eli Ei hedelmiä pitsaan.

120

<50

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Ananas kuuluu pitsaan ei pakollinen ole mutta raikastaa ja tuo kosteutta eli sopii

• Tomaatti on sitä varten☝️

Pitsananakset on erikseen.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Tomaatti on sitä varten☝️

Pitsananakset on erikseen.

Kumpikin sopii

• Persikkakaan ei huono johonkin komboin. 😃👌

• No just.. vähän mustikoita, mansikoita ja miksei kermavaahtoakin..

Kuka laittaa leivän päälle ananasta?

• Wwuwuw kirjoitti:

No just.. vähän mustikoita, mansikoita ja miksei kermavaahtoakin..

Kuka laittaa leivän päälle ananasta?

Itse vetelet vaikka mitä retiisejä? 😀

Salami, pepperoni, aurajyystö ja persikka... vois olla vinga yhdistelmä! 😋

Vähän rocolaa päälle.... oikeestaan poronliha ja vuohenjyystö vois ollakin hyvä pepperonin kanssa. 😋

• Ananas on yksi lempitäytteistäni pitsassa. Lemppari pitsani: kebab, ananas, aurajuusto, majoneesi, jalapeno.

• Yksi meni oikein.

• Wwuwuw kirjoitti:

Yksi meni oikein.

Vain yksi?

• Partakaweri kirjoitti:

Vain yksi?

Aurajuusto. Vihreä chili ok, jalopeno ei.

• Banaani sopii pitsaan jossa on kebab-lihaa.

• Anonyymi

Sopivasti suolasta ja makeaa antaa hyvän combon myös pizzaan. Näin on ollut jo iät ja ajat, miksi pitää edelleen vängätä selkeästä asiasta? Aamupalaankin laitan, puuroon suolasta ja makeaa, hyvää on vuodesta toiseen.

• Anonyymi

Prkl ananasta pitsaan ja turvat tukkoon!

• Anonyymi

Pysy sinkkuna. Yleensäkin kitisevät ämmät ärsyttävät.

• Ananakset syödän joko erikseen, hedelmäsalaatissa ja/ tai jälkkäreissä.

Tomaatti on oikeasti tomaattipensaan marja, tai hedelmä. Se kuuluu pitsaan.

"Nimitystä tomaatti käytetään sekä koko kasvista että sen syötävästä, voimakasvärisestä (useimmiten punaisesta) hedelmästä, joka kasvitieteellisesti on marja"
      (Wikipedia)

• Oikein☝️

• En nyt ehkä leivonnaiseks sanoisi, mutta muutoin olen samaa mieltä, anannakset mieluummin vaikka hedelmäsalaatissa. Tosin syön kyllä pitsaa missä on ananasta, ellei muuta ole tarjolla, mutta...

Joskus tullut vastaan pitsa, jossa oli selkeästi sokeriliemessä ollutta ananasta käytetty, liekö sokeroimattomat loppuneet ja haettu lähimarketista jotain tilalle. Yhtä hyivn olis voinu karkkeja tiputella niiden sijaan letulle. Omanlaisensa makuelämys sekin.

• No, saihan ne nypittyä pois.

• Kerroshampurilainen ananasrenkaalla. Nam! :D

• Anonyymi

Maukkaan ruoan salaisuus, on suolaisen, makean, happaman ja karvaan oikea suhde.

Myös Italialaiset sen tietävät. Pizza on Italiassa alunperin paikallinen pyttäri. Väitteistä huolimatta, myös italiassa, siihen on voitu käyttää ananasta.

Pikemminkin lähtisin määrittelemään Pizzaa, taikinasta. Durum jauhoista ja (yön yli) levännyt taikina. 00 jauhojen, joita monet hehkuttaa, en oikeaa hyötyä ole löytänyt.
      Itse kaltatuista tomaateista keitetty kastike, tuo hyvän hapokkuuden. Noi valmiit vesiseokset, joita pizzakastikkeena myydään, on säälittäviä.

Laadukas mozzarella, itse raastettuna kruunaa huolellisesti tehdyn Pizzan.

Omasta mielestäni varmin tapa pilata pizza on, ripotella kuivaa oreganoa, jo paistetun pizzan päälle. Tekis mieli sylkeä se kuiva puru. Se ei ole mikään karnityyri, vaan mauste.

Oikea paikka oreganolle (mäkimeirami) onkin täytteen ja juustön väliin. Silloin se maustaa pizzan täytteen, ei niinkään juustoa.

Laadukkaat raaka-aineet ovat aina laadukkaan ruoan perusta.

• Anonyymi

Ananas tasapainottaa pitsan makua. Salamin vastapainona ihan hyvää. Kinkku, salami, ananas, aurajuusto. Lihaisempaa ja hedelmällistä.

AsianVierestä

• Kyllä pitää ananasta olla! Ainakin kinkkupizzassa, nam.

Kanapizzaan kannattaa laittaa persikkaa.

• Anonyymi

Höps, makea korostaa muita makuja. Ananas ei ole mun lemppari pitsassa, mutta kelpaa sekin. Kanan kanssa toimii persikka niin kuin joku tais jo kirjoittaakin. Ja makea barbecue-kastike sopii hyvin tomaattikastikkeen paikalle 😋

xLiner

• Anonyymi

Heteroseksuaalinen lihansyöjä ei mitään Ananaksia syö.

• Maailmankaikkeuden kamalimmat pitsatäytteet:

Tonnikala, kananmuna, sieni, ananas, katkarapu.

• Katkarapupizza! Nam, nam! Ja muutkin äyriäiset.

Kyllä noi muutkin käy. Kananmuna muistaakseni hyvä jossain kanapizzassa. Sienet ok. Tonnikalakin ok, ei mun lemppari

Itse en perusta salamista tai metwurstista.

Syötkö muuten kalaa, lihaa et ainakaan?

• elisakettu kirjoitti:

Katkarapupizza! Nam, nam! Ja muutkin äyriäiset.

Kyllä noi muutkin käy. Kananmuna muistaakseni hyvä jossain kanapizzassa. Sienet ok. Tonnikalakin ok, ei mun lemppari

Itse en perusta salamista tai metwurstista.

Syötkö muuten kalaa, lihaa et ainakaan?

En mä kalaakaan juuri syö. Luomu- tai ulkokananmunia kyllä. Niin ja kanapizza ei,ei ei.

• Wwuwuw kirjoitti:

En mä kalaakaan juuri syö. Luomu- tai ulkokananmunia kyllä. Niin ja kanapizza ei,ei ei.

Eettiset arvot?

Okei, arvostan. Punaisesta ja vaaleasta lihasta voisin luopua, mutta en kalasta.

Miten sun lihakset, saatko proteiinia tarpeeksi? Muutenhan olet muistaakseni hoikka.

• elisakettu kirjoitti:

Eettiset arvot?

Okei, arvostan. Punaisesta ja vaaleasta lihasta voisin luopua, mutta en kalasta.

Miten sun lihakset, saatko proteiinia tarpeeksi? Muutenhan olet muistaakseni hoikka.

Aina se proteiini.. Saahan sitä nyt vaikka mistä.. ihan jo puuroa syömällä.

• Wwuwuw kirjoitti:

Aina se proteiini.. Saahan sitä nyt vaikka mistä.. ihan jo puuroa syömällä.

Ja sitten tietysti kaikenlaiset linssit ja pavut.. ja toistaseks ainakin vielä oon syönyt juustoja.

• Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

Eettiset arvot?

Tämä herra inspiroi mua, Teemu Roininen:

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151a

Nykytilanteestaan en tiedä. Mutta huipullakin on mahdollista pärjätä vegellä.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Tämä herra inspiroi mua, Teemu Roininen:

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/076e2cfe-533f-4855-ad03-6ea87436151a

Nykytilanteestaan en tiedä. Mutta huipullakin on mahdollista pärjätä vegellä.

xLiner

Okei. hyvä saada infoa asiasta. Pitää vain opetella ne oikeat ainekset ravinnossa.

Mun on pakko tunnustaa, etten ole hyvin perehtynyt. Välillä on kiinnostusta ollut, sitten into romahtanut. Yleensä siihen, etten ateriaan ole saanut toivotunlaista makua. Valmisruuat ei ole oikein napanneet.

Sitten monesti huomannut että esim soija, linssi ja pavut ovat kaameita ilmantäyttöeväitä. Mun suolisto on herkkä. Esim makeutusaineet pahimmasta päästä. Pitäisi nuokin opetella käsittelemään oikein.

Sekasyöjänä olen taas pitäytynyt. Vaivoiveni päivineni. Tosin olen huomannut, että proteiinin santi on vähentynyt tai sitten olen kuluttanut sen väärin. Lihakset ja voima ovat hävinneet hevonkuuseen. Voi suurella osalla johtua sitten siitä, että kehorääkkiä en monipuolisesti ole viimeaikoina juuri pystynyt tekemään.

• Kaikki muu pitää olla mun pitsassa, paitsi kananmuna näistä. Saa olla myös pepperonia, kinkkua ja mitä vaan juustoa.

• Anonyymi
        elisakettu kirjoitti:

Okei. hyvä saada infoa asiasta. Pitää vain opetella ne oikeat ainekset ravinnossa.

Mun on pakko tunnustaa, etten ole hyvin perehtynyt. Välillä on kiinnostusta ollut, sitten into romahtanut. Yleensä siihen, etten ateriaan ole saanut toivotunlaista makua. Valmisruuat ei ole oikein napanneet.

Sitten monesti huomannut että esim soija, linssi ja pavut ovat kaameita ilmantäyttöeväitä. Mun suolisto on herkkä. Esim makeutusaineet pahimmasta päästä. Pitäisi nuokin opetella käsittelemään oikein.

Sekasyöjänä olen taas pitäytynyt. Vaivoiveni päivineni. Tosin olen huomannut, että proteiinin santi on vähentynyt tai sitten olen kuluttanut sen väärin. Lihakset ja voima ovat hävinneet hevonkuuseen. Voi suurella osalla johtua sitten siitä, että kehorääkkiä en monipuolisesti ole viimeaikoina juuri pystynyt tekemään.

Pitäisi tosiaan selvitellä mistä kasvista saa mitäkin ja kuinka paljon. Ja että se myös sopii itselle.

Mulla on ollut vege pitkän aikaa sitku-suunnitelmana. Elämäntilanne ei ole oikein antanut aikaa toteutukseen. Liian kiire, paljon pakollista uuden sisäistämistä, ja silloin on helpointa mennä edes jossain asioissa vanhalla tutulla kaavalla.

xLiner

• J-76 kirjoitti:

Kaikki muu pitää olla mun pitsassa, paitsi kananmuna näistä. Saa olla myös pepperonia, kinkkua ja mitä vaan juustoa.

Mä tykkään että kasvispitsat on parempia ihan maubkin perusteella. Kaprikset sopii pitsoihin.. sitten valkosipulia, chiliä, erilaiset juustot, paprikat, sipuli ja tietysti tomaatti.

• Anonyymi kirjoitti:

Pitäisi tosiaan selvitellä mistä kasvista saa mitäkin ja kuinka paljon. Ja että se myös sopii itselle.

Mulla on ollut vege pitkän aikaa sitku-suunnitelmana. Elämäntilanne ei ole oikein antanut aikaa toteutukseen. Liian kiire, paljon pakollista uuden sisäistämistä, ja silloin on helpointa mennä edes jossain asioissa vanhalla tutulla kaavalla.

xLiner

Sulta olen muuten oppinut sen sanan "rikastetun" puuron syömisen. Syön joka helkutin päivä kaurapuuroa, öljyllä terästettynä. Mutta olen viime aikoina myös lisännyt siihen suoraan kananmunan. On muuten hyvää.

• Anonyymi kirjoitti:

xLiner

Helpoiten lähtee kun jättää ensin vain lihan pois. Saahan sitä kananmunista ja maitotuotteista proteiinia ihan kylliksi.. Ja niinkus tiedät, niin on kaikenlaisia boltseja ja muujauhiksia.. 🤗

• elisakettu kirjoitti:

Sulta olen muuten oppinut sen sanan "rikastetun" puuron syömisen. Syön joka helkutin päivä kaurapuuroa, öljyllä terästettynä. Mutta olen viime aikoina myös lisännyt siihen suoraan kananmunan. On muuten hyvää.

Oletko säkin.. öööm..bodari?

• Wwuwuw kirjoitti:

Tai mikä Lineri on? 😬

• Wwuwuw kirjoitti:

Minä? En, tai mikä nyt Linukkakaan mahtaa olla. Mutta voimailija kuitenkin hän.

Lihasvoimaa tarvitsen muuten.

• Wwuwuw kirjoitti:

Mä tykkään että kasvispitsat on parempia ihan maubkin perusteella. Kaprikset sopii pitsoihin.. sitten valkosipulia, chiliä, erilaiset juustot, paprikat, sipuli ja tietysti tomaatti.

Kasvispizza maistuu, jos siihen on lisätty edes sieniä ja katkarapuja, jonka jälkeen se ei ole enää kasvispizza. Mutta syötävää.

Voi olla mulla ihan mieltymys, ettei edes se maku. Katkikset ja sienet, kun ei juuri edes maistu millekään.

• J-76 kirjoitti:

Kasvispizza maistuu, jos siihen on lisätty edes sieniä ja katkarapuja, jonka jälkeen se ei ole enää kasvispizza. Mutta syötävää.

Voi olla mulla ihan mieltymys, ettei edes se maku. Katkikset ja sienet, kun ei juuri edes maistu millekään.

Tapa.
        Eli älä tapa..🙂

• Wwuwuw kirjoitti:

Tapa.
        Eli älä tapa..🙂

Tapa joo. 😃

• Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

Mistäs lähtien kasvissyöjä ei muka ole voinut syödä sieniä? Katkaravut toki pois.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Helpoiten lähtee kun jättää ensin vain lihan pois. Saahan sitä kananmunista ja maitotuotteista proteiinia ihan kylliksi.. Ja niinkus tiedät, niin on kaikenlaisia boltseja ja muujauhiksia.. 🤗

Lakto-ovo-vegetaari saa kyllä helposti kaiken tarvitsemansa, mutta omaa eettisyyttään on sitten turha yrittää kuuluttaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Lakto-ovo-vegetaari saa kyllä helposti kaiken tarvitsemansa, mutta omaa eettisyyttään on sitten turha yrittää kuuluttaa.

On se kuitenkin eettisempää.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

No jaa ... et ehkä ole itse suoraan kuluttamassa lihaa, mutta sekä maidon, että munien tuotantoon liittyy olennaisesti urospuolisten tuotantoeläinten tappaminen. Molemmissa noita tulee väistämättä eikä niille ole "käyttöä". Että enpä nyt menisi kutsumaan itsessään juuri yhtään eettisemmäksi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No jaa ... et ehkä ole itse suoraan kuluttamassa lihaa, mutta sekä maidon, että munien tuotantoon liittyy olennaisesti urospuolisten tuotantoeläinten tappaminen. Molemmissa noita tulee väistämättä eikä niille ole "käyttöä". Että enpä nyt menisi kutsumaan itsessään juuri yhtään eettisemmäksi.

Itse syön sekä minua, että maitotuotteita. Syön myös siipikarjaa (lähinnä kanaa) ja kalaa, en tosin kovin paljoa. Punaista lihaa en ole syönyt sitten lapsuuteni. Pyrin valitsemaan mahdollisimman eettisesti kasvatettua lihaa. En silti edes yritä ratsastaa omalla "eettisyydelläni".

• Anonyymi kirjoitti:

Niin.. tuota olen kyllä miettinyt.. Huoh.. Maidon olen viime aikoina korvannut kaurajuomalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Itse syön sekä minua, että maitotuotteita. Syön myös siipikarjaa (lähinnä kanaa) ja kalaa, en tosin kovin paljoa. Punaista lihaa en ole syönyt sitten lapsuuteni. Pyrin valitsemaan mahdollisimman eettisesti kasvatettua lihaa. En silti edes yritä ratsastaa omalla "eettisyydelläni".

No en mäkään. Vaikka onhan sekin jo eettisempi valinta, jos jättää lihan pois.. ja ekologisempi.

No, joka tapauksessa sanokaamme Ei ananaksille pitsassa.. 😄

• Wwuwuw kirjoitti:

No en mäkään. Vaikka onhan sekin jo eettisempi valinta, jos jättää lihan pois.. ja ekologisempi.

No, joka tapauksessa sanokaamme Ei ananaksille pitsassa.. 😄

Sekin on eettisempää, jos syö lihaa vain kerran viikossa kuin joka päivä. Ei kaikessa tarvitse mennä heti ääripäihin.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Sekin on eettisempää, jos syö lihaa vain kerran viikossa kuin joka päivä. Ei kaikessa tarvitse mennä heti ääripäihin.

Tai vähentää vain kokonaismäärää. Sinällään ihan sama syökö sen määrän kerralla, vai ripoteltuna viikon varrelle.

• Anonyymi kirjoitti:

Tai vähentää vain kokonaismäärää. Sinällään ihan sama syökö sen määrän kerralla, vai ripoteltuna viikon varrelle.

Juu, nimenomaan.

• Anonyymi kirjoitti:

Mistäs lähtien kasvissyöjä ei muka ole voinut syödä sieniä? Katkaravut toki pois.

Arvasin, että joku ymppää ne sienetkin, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi lukijan osata päätellä vain katkaravuista olleen kyse.

Meinasin pistää sulkuihin (katkaravut ei ole se kasvis), mutta ajattelin jokaisen tajuavan sen muutenkin. 😄

• J-76 kirjoitti:

Arvasin, että joku ymppää ne sienetkin, vaikka kaiken järjen mukaan pitäisi lukijan osata päätellä vain katkaravuista olleen kyse.

Meinasin pistää sulkuihin (katkaravut ei ole se kasvis), mutta ajattelin jokaisen tajuavan sen muutenkin. 😄

Mie gyl hokasin.. ☝️

• J-76 kirjoitti:

Sori, mulla on vähän huono tapa olettaa, että jokainen osaa ajatella ja suodattaa tietoa oikein ilman pikkutarkkoja selvityksiä.

Eikä ole tullut mieleen sekään, että joku pitää mua niin idioottina etten ymmärtäisi sienien olevan kasvisruokaan sopiva, vaikka sienihän ei ole kasvis. 😛

• Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

Sori, mulla on vähän huono tapa olettaa, että jokainen osaa ajatella ja suodattaa tietoa oikein ilman pikkutarkkoja selvityksiä.

Eikä ole tullut mieleen sekään, että joku pitää mua niin idioottina etten ymmärtäisi sienien olevan kasvisruokaan sopiva, vaikka sienihän ei ole kasvis. 😛

No ... sienieläimiksikin kutsuttavia olentoja on olemassa. Sienet muutenkin ovat oma vähän erikoinen lahkonsa. Mistä sitä ikinä tietää miten itsekukin nämä jaottelee, jos ei asian suhteen ole tarkka?

• Anonyymi kirjoitti:

No ... sienieläimiksikin kutsuttavia olentoja on olemassa. Sienet muutenkin ovat oma vähän erikoinen lahkonsa. Mistä sitä ikinä tietää miten itsekukin nämä jaottelee, jos ei asian suhteen ole tarkka?

Okei. No mä teen monesti sen ajatusvirheen keskustellessani, että oletan toistenkin olevan perillä asioista, kuten nyt tässä kohtaa perus eskari ja ala-aste tyylisessä kysymyksessä, mikä ei kuulu joukkoon kasvikset.

Mun moka. 🙃

• Wwuwuw kirjoitti:

Mie gyl hokasin.. ☝️

Epäilemättä. 👍

• Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

Okei. No mä teen monesti sen ajatusvirheen keskustellessani, että oletan toistenkin olevan perillä asioista, kuten nyt tässä kohtaa perus eskari ja ala-aste tyylisessä kysymyksessä, mikä ei kuulu joukkoon kasvikset.

Mun moka. 🙃

Eskarilainenkin tosiaan yleensä tietää, että sieni ei ole kasvis ... yhtään sen enempää, kuin vaikkapa hiiva.

• Anonyymi kirjoitti:

Eskarilainenkin tosiaan yleensä tietää, että sieni ei ole kasvis ... yhtään sen enempää, kuin vaikkapa hiiva.

Tietää, jos on opetettu ja ollut läsnä opetuksen ajankohdalla.

• Anonyymi kirjoitti:

Kuten tuossa ylempänä sanoin, klo 12.47.

"Sori, mulla on vähän huono tapa olettaa, että jokainen osaa ajatella ja suodattaa tietoa oikein ilman pikkutarkkoja selvityksiä.

Eikä ole tullut mieleen sekään, että joku pitää mua niin idioottina etten ymmärtäisi sienien olevan kasvisruokaan sopiva, vaikka sienihän ei ole kasvis. 😛"

• J-76 kirjoitti:

Kuten tuossa ylempänä sanoin, klo 12.47.

"Sori, mulla on vähän huono tapa olettaa, että jokainen osaa ajatella ja suodattaa tietoa oikein ilman pikkutarkkoja selvityksiä.

Eikä ole tullut mieleen sekään, että joku pitää mua niin idioottina etten ymmärtäisi sienien olevan kasvisruokaan sopiva, vaikka sienihän ei ole kasvis. 😛"

Jos halutaan hiuksia alkaa pilkkomaan, niin juustokaan ei ole kasvis. Onko juutoinen kasvispizza sitten kasvispizza. Hiiva pizzapohjassa, suola etc.

Saivartelua. 😜

• Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

Jos halutaan hiuksia alkaa pilkkomaan, niin juustokaan ei ole kasvis. Onko juutoinen kasvispizza sitten kasvispizza. Hiiva pizzapohjassa, suola etc.

Saivartelua. 😜

Niin, eihän se kasvispitsa olekaan. Onko tuo oikeasti jolleki epäselvää? Se sopii lakto-ovo-vegetaarille, mutta ei todelliselle vegetaarille, eli vegaanille. Heille "juustonkin" täytyy tietysti olla vegaanista. Suola sensijaan on mineraaliseos, että siitä ei kyllä saa väännettyä elollista olentoa yrittämälläkään.

Kaikki vegaanit eivät muuten ole erityisen innostuneita hiivasta (mikä itsestäni on varsin pöljää). Tuosta quornistakin on ollut juttua, että kuinka vegaanille sopivaa sieniproteiini nyt sitten on. Näistä on monta mielipidettä Oikeastaan on paljon perustellumpaa kysyä eikö sieni mielestäsi sovi kasvisruokavalioon ja miksi se ei sinusta sovi, kuin automaattisesti olettaa, että et tarkoittanut mitä sanoit. Olisi naiivia ajatella, että "ah sen täytyi tarkoittaa vain niitä katkoja". Sinusta saivartelua, mutta toisissa piireissä sitä kuitenkin kutsutaan toisten ihmisten mielipiteiden kuuntelemiseksi ja huomioonottamiseksi.

• Anonyymi kirjoitti:

Niin, eihän se kasvispitsa olekaan. Onko tuo oikeasti jolleki epäselvää? Se sopii lakto-ovo-vegetaarille, mutta ei todelliselle vegetaarille, eli vegaanille. Heille "juustonkin" täytyy tietysti olla vegaanista. Suola sensijaan on mineraaliseos, että siitä ei kyllä saa väännettyä elollista olentoa yrittämälläkään.

Kaikki vegaanit eivät muuten ole erityisen innostuneita hiivasta (mikä itsestäni on varsin pöljää). Tuosta quornistakin on ollut juttua, että kuinka vegaanille sopivaa sieniproteiini nyt sitten on. Näistä on monta mielipidettä Oikeastaan on paljon perustellumpaa kysyä eikö sieni mielestäsi sovi kasvisruokavalioon ja miksi se ei sinusta sovi, kuin automaattisesti olettaa, että et tarkoittanut mitä sanoit. Olisi naiivia ajatella, että "ah sen täytyi tarkoittaa vain niitä katkoja". Sinusta saivartelua, mutta toisissa piireissä sitä kuitenkin kutsutaan toisten ihmisten mielipiteiden kuuntelemiseksi ja huomioonottamiseksi.

Tuo nyt on taas jotain ihme äärinillitystä ettei muka vegaani voisi sieniä syödä.. höhö..

Ja kyllä mä uskon että suurin osa ihmisistä mieltää sienet kasvikuntaan kuuluviksi, vaikka muodostavatkin oman kuntansa..

• Wwuwuw kirjoitti:

Tuo nyt on taas jotain ihme äärinillitystä ettei muka vegaani voisi sieniä syödä.. höhö..

Ja kyllä mä uskon että suurin osa ihmisistä mieltää sienet kasvikuntaan kuuluviksi, vaikka muodostavatkin oman kuntansa..

Kananmunat taas ei kuulu lihakuntaan..

Kuntavaalit on muutes tulossa..👋🏾🎩

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Kananmunat taas ei kuulu lihakuntaan..

Kuntavaalit on muutes tulossa..👋🏾🎩

Niin ja maito kuuluu eritteisiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Plääh. Keskustelu on hankalaa, jos kaikki pitää alleviivata ja jauhaa atomeiksi eikä voi olettaa, että vastapuoli on nk. maalaisjärjellä varusteltu. En muutenkaan oleta lähtökohtaisesti toisen olevan itseäni tyhmempi.

• Anonyymi
        J-76 kirjoitti:

Tietää, jos on opetettu ja ollut läsnä opetuksen ajankohdalla.

Sienet on kasvutavaltaan, ulkonäöltään ja varsinkin suutuntumaltaan sen verran erikoisia, että lapset kyllä yleensä ihan luonnostaan laskee sienen muuksi kuin kasvikseksi. Kyllä heille ennemmin täytyy erikseen määritellä sieni kasvikseksi, jotta he niitä kasviksina pitäisivät.

• Anonyymi kirjoitti:

Sienet on kasvutavaltaan, ulkonäöltään ja varsinkin suutuntumaltaan sen verran erikoisia, että lapset kyllä yleensä ihan luonnostaan laskee sienen muuksi kuin kasvikseksi. Kyllä heille ennemmin täytyy erikseen määritellä sieni kasvikseksi, jotta he niitä kasviksina pitäisivät.

Selvä.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Vegaanius nyt yleisesti ottaen on täynnä "äärinillitystä" ja voimakkaita mielipiteitä. Vieläkin on harvinaista löytää vegaani, joka ei olisi kovasti jyrkkä ajatuksissaan. Tuossahan ei ole mitään uutta eikä yllättävää.

• Anonyymi kirjoitti:

Vegaanius nyt yleisesti ottaen on täynnä "äärinillitystä" ja voimakkaita mielipiteitä. Vieläkin on harvinaista löytää vegaani, joka ei olisi kovasti jyrkkä ajatuksissaan. Tuossahan ei ole mitään uutta eikä yllättävää.

Enemmän siitä vaikuttais nillittävän ne jotka eivät vegaaneja ole..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Enemmän siitä vaikuttais nillittävän ne jotka eivät vegaaneja ole..

Itse henkilökohtaisesti olen kuullut huomattavasti enemmän nillitystä vegaanien suusta. Johtunee varmaankin siitä, että tunnen niin paljon vegaaneja ☺ He nyt kuitenkin ovat edelleen selkeä vähemmistö ja monet asiat ovat heille huomattavasti paljon hankalampia. Tosin nykyään vegaanius on jo paljon helpompaa, kuin esimerkiksi omana lukioaikanani. Silloiset "vegaanijuustot" olivat muuten kerrassaan kammottavia. Sekasyöjän elämä kuitenkin on edelleen huomattavasti helpompaa ja esim. vegaaniruoasta yhteisruokailuissa joutuu taistelemaan. Lisäksi iso osa vegaaneista (ehkä tiedostamattaan) myös saarnaa ja paheksuu kaikkea eläinperäistä. Ihan luonnollista, kun joku asia on lähellä sydäntä eikä vain opittu tapa. Vielä ei olla siinä vaiheessa, että vegaanius olisi juuri kenellekään vain kotona opetettu tapa toimia. Siihen liittyy oikeastaan kaikilla vielä ideologisia syitä.

p.s. Toki lihansyöjätkin nillittävät ja he tekevät sen täysin syyttä suotta.

• Anonyymi kirjoitti:

Itse henkilökohtaisesti olen kuullut huomattavasti enemmän nillitystä vegaanien suusta. Johtunee varmaankin siitä, että tunnen niin paljon vegaaneja ☺ He nyt kuitenkin ovat edelleen selkeä vähemmistö ja monet asiat ovat heille huomattavasti paljon hankalampia. Tosin nykyään vegaanius on jo paljon helpompaa, kuin esimerkiksi omana lukioaikanani. Silloiset "vegaanijuustot" olivat muuten kerrassaan kammottavia. Sekasyöjän elämä kuitenkin on edelleen huomattavasti helpompaa ja esim. vegaaniruoasta yhteisruokailuissa joutuu taistelemaan. Lisäksi iso osa vegaaneista (ehkä tiedostamattaan) myös saarnaa ja paheksuu kaikkea eläinperäistä. Ihan luonnollista, kun joku asia on lähellä sydäntä eikä vain opittu tapa. Vielä ei olla siinä vaiheessa, että vegaanius olisi juuri kenellekään vain kotona opetettu tapa toimia. Siihen liittyy oikeastaan kaikilla vielä ideologisia syitä.

p.s. Toki lihansyöjätkin nillittävät ja he tekevät sen täysin syyttä suotta.

No, mulla on kokemusta nillittämisestä ihan vain täällä nettimaailmassa..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Joo, punaista lihaa välttelen, mutta nyt on kiireessä mennyt sitäkin välillä. Pikana johonkin syömään, niin on saattanut olla ruokana vaikka kaalilaatikkoa, jauhelihalla.

Jotenkin ollu energiat vähissä nyt syksyllä ja pitänyt vaan selviytyä kaikessa kiireessä.. punainen liha ei edes sovi mulle. Sulaa niin huonosti, väsyttää ja vaikuttaisi kipeyttävän niveliäkin.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Joo, punaista lihaa välttelen, mutta nyt on kiireessä mennyt sitäkin välillä. Pikana johonkin syömään, niin on saattanut olla ruokana vaikka kaalilaatikkoa, jauhelihalla.

Jotenkin ollu energiat vähissä nyt syksyllä ja pitänyt vaan selviytyä kaikessa kiireessä.. punainen liha ei edes sovi mulle. Sulaa niin huonosti, väsyttää ja vaikuttaisi kipeyttävän niveliäkin.

xLiner

Syksyllä tulee nukuttua huomattavasti enemmän kuin keväällä..

Suomessa uskottiin aikoinaan, että ihmiset on periytyneet karhuista, mikä selittäis halun vaipua talviuneen ..vielä kun tulis pihkatappi persuksiin, niin 💤 ja keväällä tavataan.. 👋🏻

• Anonyymi

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Naudanlihan ja juuston ilmasto vaikutus on melkein yhtä suuri.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Syksyllä tulee nukuttua huomattavasti enemmän kuin keväällä..

Suomessa uskottiin aikoinaan, että ihmiset on periytyneet karhuista, mikä selittäis halun vaipua talviuneen ..vielä kun tulis pihkatappi persuksiin, niin 💤 ja keväällä tavataan.. 👋🏻

Syksyllä söisi itsensä läskiksi ja keväällä heräisi hoikkana. Sopis mulle 😴

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Naudanlihan ja juuston ilmasto vaikutus on melkein yhtä suuri.

Juusto ei tosiaan ole mikään ekologinen valinta, tosin kuka sitä nyt söisikään kuin pihviä?

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Niin.. tuota olen kyllä miettinyt.. Huoh.. Maidon olen viime aikoina korvannut kaurajuomalla.

Kun nyt taas tuli syömiben puheeksi, niin Kaura Jemmari -leipä on ketun hyvää! Paitsi että maistuu, siinä on hyviä rasvoja ja proteiiniakin ihan hatun noston arvoisesti. Kuiva revitty leipä, säilyykin hyvin.

Kotimaiset maidon korvaavat kauravalmisteet on mulla maistelun alla. Juustoportilla on ainakin kaakaojuoma, jossa ei oo lisättyä sokeria eikä makeutusaineita. Ja on hyvää! Muutenkin pisteet Juustoportille, kun ovat ottaneet kauramaidot tuotantoonsa.

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Kun nyt taas tuli syömiben puheeksi, niin Kaura Jemmari -leipä on ketun hyvää! Paitsi että maistuu, siinä on hyviä rasvoja ja proteiiniakin ihan hatun noston arvoisesti. Kuiva revitty leipä, säilyykin hyvin.

Kotimaiset maidon korvaavat kauravalmisteet on mulla maistelun alla. Juustoportilla on ainakin kaakaojuoma, jossa ei oo lisättyä sokeria eikä makeutusaineita. Ja on hyvää! Muutenkin pisteet Juustoportille, kun ovat ottaneet kauramaidot tuotantoonsa.

xLiner

Täytyy pistää mieleen.

Mä päätin nyt lopettaa munienkin syönnin.. Jotenkin naiivina luulin, että ne kukkotiput kasvatettaisiin kuitenkin aikuisiksi, vaan ei kun heti vaan kuoriuduttuaan silppuriin..

"Käytännössä jokaista kanaa kohden kuoriutuu myös yksi kukko. Näillä kukonpojilla ei kuitenkaan ole käyttöä eläintuotannossa. Siksi munantuotantoa varten haudotut untuvikot lajitellaan sukupuolen perusteella pian kuoriutumisen jälkeen. Kanat päätyvät kasvatuskanaloihin, mutta kukkopoikaset tapetaan lain sallimilla tavoilla kaasulla tai silppurilla noin vuorokauden iässä."

Tuommoista ei lapsille kerrota, kun ne menevät pääsiäsenä Haltialan tilalle tipuja katsomaan.. vähän erilainen pääsiäisnäytelmä.. 🐣

• Anonyymi

Tonnikala, kananmuna, sieni, katkarapu, äyriäiset (huh!) kaikensorttinen liha ja lihatuotteet; ei .

Ananas kuuluu minun pizzaani ja sitä pyydän aina, samoin paljon valkosipulia, jalopenoa ja koska olen vegetariaani en vegaani voin syödä myös juustoa joten aurajuusto ehdottomasti.

• Anonyymi

Kaksi kiloa sokeria pussissta pizzqan päälle jos sokerista ja suolaisesta tykkää.

• Pullan päälle sitten vastaavasti suolalihaa..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Pullan päälle sitten vastaavasti suolalihaa..

Pullasiivun päälle yksi tuttu laittaa sinappia.. 🤢

xLiner

• Anonyymi kirjoitti:

Pullasiivun päälle yksi tuttu laittaa sinappia.. 🤢

xLiner

Eihän.. 😳

• Wwuwuw kirjoitti:

Eihän.. 😳

Sinappi kuuluu makkaran päälle, tai hernekeittoon. Ei esim kinkkuun.

• Anonyymi
      • Anonyymi

Ananas on melkeinpä ainut hedelmä, joka sopii ruokiin.
        Katkarapusalaattiinkin ananas sopii kuin nenä päähän.

• Anonyymi

Suolaisen ja makean yhdistelmä sopii minun makuuni. Homejuusto ja ananas pitsassa on minusta nappiyhdistelmä. Omenakin sopii pitsaan. Sitä tullut laitettua muutaman kerran, kun ananas on unohtunut. Persikka on minulle liian makeaa ja banaani maistuu lämpimänä liian tunkkaiselta. Lämpimiin voileipiin laitan yleensä myös ananasta. Jos syömässä on joku, jolle ananas pitsassa on pyhäinhäväistys, niin korvaan ananaksen mahdollisimman makealla paprikalla. Siitä ei kukaan (ainakaan vielä) ole kehdannut valittaa.

• Juustopalat ja viinirypäleet toimii. Jostain syystä olen todella tarkka pitsoista, vaikken muuten ronkeli olekaan.. ( paitsi että ei ole lihaa, mutta se ei taas ole makukysymys).

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Juustopalat ja viinirypäleet toimii. Jostain syystä olen todella tarkka pitsoista, vaikken muuten ronkeli olekaan.. ( paitsi että ei ole lihaa, mutta se ei taas ole makukysymys).

Keski-Euroopasta kotoisin ollut exäni valitti ananaksesta pitsassa. Samalla hän kuitenkin tunki pitsaan makeaa maissia ja vielä ihan hiton paljon. Minusta se oli ihan kamalaa, mutta hän teki miten haluaa. Söimne siis aina erilaisia pitsoja. Se onkin minusta pitsan ja lämpöisten leipien paras puoli. Niitä on helppo varioida samalla vaivalla vaikka useampaakin erilaista. Vaikka jotain kastiketta en ala vääntämään kahta eri versiota, niin pitsa ym. ei aiheuta ylimääräistä vaivaa ☺

• Anonyymi

Pellellä on hyvät sanat tässä laulussa: https://www.youtube.com/watch?v=s_LQXAnjKYc

Pelle Miljoona Oy.

• Anonyymi

Harvoin jos käy pizzalla se kinkku-kebab-aurajuusto-pekoni -lätty ei kaipaa ananasta ollenkaan kun on silti hyvää.

-harmiseikirj-

• Onnittelut 30-vuotispäivän johdosta!

Älä luovuta, kyllä se vielä oppii.

• Ei tässä mitään vuosipäiviä ole ollu...😄

Vai onkohan tultu jo siihen pisteeseen, että alkaa unohtumaan..🤔

• Anonyymi

Ananasrengas kuuluu myös hampurilaisen väliin. Ananas tuo mehukkuutta, makeutta ja raikkautta hampurilaiseen,
      Ananas kuluu pizzaan. Ilman ananasta pizza on kuiva ja mauton.
      Ananas antaa makeutta ja mehukkuutta pizzaan,
      Myös sinihomejuusto kuuluu pizzaan, se antaa suolaisuutta ja uniikin maun pizzaan.

t. Ätmi

• Juu ei.

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Juu ei.

Jaa, eikö kelpaa, mut jos on kaks/kolme ananasrengasta hampurilaisen välissä siis pihvin kummallakin puolella ja vielä ananasliköörillä kostutettu pihvi, kyl kelpais....!
        Mites, jos olis viel kookoshiuteleita ananaksen lisäksi hampurilaisen välissä.
        Tulis sellainen Karibialainen tunnelma...

t. Ätmi

• Anonyymi

Itse pidän myös pitsasta jossa on paikallista makkaraa :p

• Anonyymi

No pizzahan ON leivonnainen oli siinä ananasta tai ei. Se leivotaan taikinasta, täytteet päälle. Leivonnainen.

• Anonyymi

Ja kinkkupizzaan kuuluu ananas kyllä.

• Ihan kuten makkarakin.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja kinkkupizzaan kuuluu ananas kyllä.

Mä en tykkää kinkustakaan pitsan päällä..

• Anonyymi
        Wwuwuw kirjoitti:

Mä en tykkää kinkustakaan pitsan päällä..

Kyl varmana tykkäisit, jos kinkut käristettäisiin voissa rapeiksi ja rapsakka voi valuis vaan pizzan reunojen yli.

t. Ätmi

• Anonyymi

suolaa ja sokeria jo kilokaupalla kaikkiin onpa mausteita sitten...

• Anonyymi

No mites olis marjoja pizzaan, mansikkaa, herukkaa, vadelmaa, karviasisia, tyrnejä..??

t. Ätmi

• Anonyymi

Tehdäänhän niitä suklaapitsojakin, eli mikä jottei.

• Anonyymi

Eiköhän tänä päivänä tekijä määritä tuotoksen määreen, onko leivonnainen vai joku muu? Piste. Maailma muuttuu ja tuotokset sen mukaisesti. Variaatioita on laidasta laitaan, eikä niin suppeasti kuin joskus kauan sitten, kun jostain joku pystyi päättelemään sen ulkopuolisena.

• Anonyymi

Ehdottomasti laitetaan ananasta pizzaan. Kyllä siihen hedelmiä voi laittaa kun laitetaan vihanneksia, lihaa ja jauhojakin.

• Voi sitä laittaa päänsä päällekin vaikka mitä..

• Anonyymi

muutama kilo sokeria ja suolaa pitsan päällee?

• Pitsassa voi olla mitä vaan, koska en syö pizzaa

• Anonyymi

Entä jos koti-pissassa on pissaa? Koti-Pissa, kissanpissa=?

• Anonyymi

Anjovis jees

• Anonyymi

Italialaisessa pizzassa ei ole ananasta. Suomalaisessa on. Omassani ei ole, teen pizzat itse.

• Anonyymi
    • Anonyymi

Minäkään en kovin mielelläni suolaiseen ruokaan laittaisi sokeria kermavaahtoakaan päälle.... olisi kuin hirvipihvi 2 kilolla kidesokeria maustettuna.

• Anonyymi

Jooh niin hirvenlihoista, kerran tuli kaverin kanssa nälkä ja isännällä oli pakkasessa paljon hirvenlihaa kun metsästäjä, käristelimme sitä viherpippurilla jotta emme kuolleet nälkään, ei haitannut paljoa isäntää kai, koska sitä lihaa oli niin paljon pakkasessakin :)

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1809
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1368
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1058
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe