Dieseleiden kehitys on ollut todella rajua viime vuosina. Tehot nousevat lähes kymmenissä hevosvoimissa aina uuden moottoriversion myötä. Litratehoissa turbottomat bensa alkavat jo jäädä jälkeen ja turbollisillakin on tekemistä.
til. kW kW/l
Volvo V70 T5 bensa 2401 191 79,6
Audi A4 2.0T bensa 1984 147 74,1
Saab 9-5 2.3T bensa 2290 162 70,7
BMW 535d 2993 200 66,8
Volvo V70 2.5T bensa 2521 154 61,1
Audi A6 3.2 bensa 3123 188 60,2
BMW 320d 1995 120 60,2
Saab 9-5 2.3t bensa 2290 136 59,4
Jaguar S-Type 3.0 bensa 2967 175 59,0
BMW 530i bensa 2979 170 57,1
Jaguar S-Type 2.7d 2720 152 55,9
Audi A6 3.0 TDI 2967 165 55,6
Saab 9-5 2.0t bensa 1985 110 55,4
MB C 320 CDI 2987 165 55,2
BMW 320i bensa 1995 110 55,1
BMW 530d 2993 160 53,5
Audi A4 2.0 TDI 1968 103 52,3
MB C 320 bensa 3199 160 50,0
Audi A4 2.0 bensa 1984 96 48,4
Diesel-kehitys
14
1114
Vastaukset
- toristi
Diesel-tekniikka kallista.
Turbojen paineet eri, niillähän sitä tehoa tuodaan. Bensiinin tehot ajatellaan riittävän ja dieselit viritetään samoihin tehoihin.
jne jne.
Pelkät koneen koko- ja teholukemat eivät kerro mitään käytettävästä tekniikasta. Haluaisi nähdä viritystasot, käytetyn tekniikan yms. Sitten niitä vertailuja voitaisiin alkaa tekemään.- tiiseli
Eikös kilossa dieseliä ole aika paljon enempi energiaa kuin kilossa bensiiniä. En muista eron suuruutta. Se kuitenkin selittää aika paljon dieselien pienen kulutuksen. Teho ja kestävyys ovat kääntäen verrannollisia, kuten F1- moottorit hyvin osoittaa. Dieselistä tulee raskas koska se vaatii korkean puristussuhteen, jolloin moottorin kuormat suuresta paineesta mäntään, kiertokankeen, lakeereihin, kanteen ym ovat suuret.
Lienee materiaalit, sekä kehitys muutenkin on keventänyt dieseleitä. Turbon ansiosta saadaan pienemmästä mäntäpinta-alasta enemmän tehoa, vaikka se kasvattaakin kuormia ed. mainituissa rakenteissa. Mutta turbon ansiosta pienempään pakettiin pakattu teho saadaan painon sekä rakenteen kestävyyden kannalta paremmaksi, eli moottorin tehopainosuhde on kasvanut todella paljon kehityksen myötä.
Moottorin paino onkin mielestäni ollut aikoinaan suuri miinus henkilöautoissa ja rajoittanut käyttöä.
Vetelin nuo teoriani hatustani, oikaiskaa jos olen paljon väärässä.
verottaja on kyllä myös sattunut huomaamaan tiisselien kehityksen. tiiseli kirjoitti:
Eikös kilossa dieseliä ole aika paljon enempi energiaa kuin kilossa bensiiniä. En muista eron suuruutta. Se kuitenkin selittää aika paljon dieselien pienen kulutuksen. Teho ja kestävyys ovat kääntäen verrannollisia, kuten F1- moottorit hyvin osoittaa. Dieselistä tulee raskas koska se vaatii korkean puristussuhteen, jolloin moottorin kuormat suuresta paineesta mäntään, kiertokankeen, lakeereihin, kanteen ym ovat suuret.
Lienee materiaalit, sekä kehitys muutenkin on keventänyt dieseleitä. Turbon ansiosta saadaan pienemmästä mäntäpinta-alasta enemmän tehoa, vaikka se kasvattaakin kuormia ed. mainituissa rakenteissa. Mutta turbon ansiosta pienempään pakettiin pakattu teho saadaan painon sekä rakenteen kestävyyden kannalta paremmaksi, eli moottorin tehopainosuhde on kasvanut todella paljon kehityksen myötä.
Moottorin paino onkin mielestäni ollut aikoinaan suuri miinus henkilöautoissa ja rajoittanut käyttöä.
Vetelin nuo teoriani hatustani, oikaiskaa jos olen paljon väärässä.
verottaja on kyllä myös sattunut huomaamaan tiisselien kehityksen.kaasuöljykilon ja bensiinikilon energiasisällössä suurta eroa. En nyt viitsi kirjasta katsoa, mutta kaasuöljyllä taisi olla hivenen suurempi.
sitroen kirjoitti:
kaasuöljykilon ja bensiinikilon energiasisällössä suurta eroa. En nyt viitsi kirjasta katsoa, mutta kaasuöljyllä taisi olla hivenen suurempi.
Kulutukset ilmoitetaan yleensä litraa sadalle kilometrille. Koska bensa on huomattavasti kevyempää kuin kaasuöljy, se selittää osan dieselmoottorin pienemmästä kulutuksesta.
Sama toisin sanoin:
Jos käytettäisiin yksikköä kiloa sadalle kilometrille, olisivat bensa- ja dieselmoottorin kulutuslukemat lähempänä toisiaan.- Kiisseli
No toisaalta asiaa voi ajatella kuluttajalähtöisesti. Eli millaisia autoja kaupasta saa. Näin vertaillessa dieselautojen kehitys on ollut melko huimaa. Jostain syystä dieselmoottoreiden tehot ovat koko ajan nousussa, kun taas bensiiniversiot kehittyvät paljon hitaammin. Toki parhaat litratehot edelleenkin löytyvät tehokkaista bensamoottoreista, mutta jos tarkastellaan normaaleja 1.6 - 2 -litraisia moottoreita, niin dieselit ovat jo osittain ohittaneet bensiiniversiot. Käytetäänkö moottorissa sitten turbotekniikkaa vai ei, ei mielestäni kuluttajaa liikuta (paitsi silloin, kun dieselin hankintahinta on korkeampi kuin vastaavan bensiinimoottorin). Toisaalta voitaisiinhan bensiinimoottoreissakin käyttää kaikissa turboja, mutta jostain syystä näin ei tehdä.
- tiiseli
Kiisseli kirjoitti:
No toisaalta asiaa voi ajatella kuluttajalähtöisesti. Eli millaisia autoja kaupasta saa. Näin vertaillessa dieselautojen kehitys on ollut melko huimaa. Jostain syystä dieselmoottoreiden tehot ovat koko ajan nousussa, kun taas bensiiniversiot kehittyvät paljon hitaammin. Toki parhaat litratehot edelleenkin löytyvät tehokkaista bensamoottoreista, mutta jos tarkastellaan normaaleja 1.6 - 2 -litraisia moottoreita, niin dieselit ovat jo osittain ohittaneet bensiiniversiot. Käytetäänkö moottorissa sitten turbotekniikkaa vai ei, ei mielestäni kuluttajaa liikuta (paitsi silloin, kun dieselin hankintahinta on korkeampi kuin vastaavan bensiinimoottorin). Toisaalta voitaisiinhan bensiinimoottoreissakin käyttää kaikissa turboja, mutta jostain syystä näin ei tehdä.
Saisihan sitä tehoa bensakoneisiinkin lisää tosi helposti. esim. ns. teholastua vaihtamalla. Tällä muutetaan moottorin polttoaineensyöttöä eri kierrosalueilla, samoin huippukierroksia. Tällä vaikutetaan huippuvääntöön ja huipputehoon. Mutta se tapahtuu polttoainetalouden ja moottorin kestävyyden kustannuksella. Moottoriin säädetty teho on monen tekijän kompromissi.
Totta kyllä on että, mitä enemmän saataisiin polttoaineesta fyysiseen tehoon, sekä vähemmän hukkalämpöä harakoille, hyötysuhde paranisi.
En osaa sanoa, johtuuko dieselin parempi hyötysuhde polttoaineen energiamäärästä, vai pienemmästä hukkalämmöstä. Täällähän väitettiin että eroa ei litraa kohti juurikaan ole, ja totta kyllä, litroissahan me polttoaineemme maksetaan.
Täytyypä oikein pohtia asiaa, enhän näköjään oikein tiedä itekkään. - pihi
Rudolf Diesel suunnitteli dieselin toimintaperiaatteen hyvin. Siinä voidaan nostaa puristusta ja/tai ahtoja niin paljon kuin paikat kestävät. Täten tehoja on helppo nostaa. Bensassa tulee nopeasti nakutusongelmat vastaan ja puristusta pitää laskea, mikä johtaa taas huonoon hyötysuhteeseen osakuormalla.
Ahtaminen sopiikin dieselille kuin nenä päähän, bensaan se sopii paljon huonommin. Bensan ja dieselin ahtopaineita ei voi suoraan verrata keskenään, koska ne toimivat eri lailla. Diesel vaatii luonnostaan suuren ilmaylimäärän, joten sen ahtopaineet kuuluukin olla suuremmat. - tiiseli
pihi kirjoitti:
Rudolf Diesel suunnitteli dieselin toimintaperiaatteen hyvin. Siinä voidaan nostaa puristusta ja/tai ahtoja niin paljon kuin paikat kestävät. Täten tehoja on helppo nostaa. Bensassa tulee nopeasti nakutusongelmat vastaan ja puristusta pitää laskea, mikä johtaa taas huonoon hyötysuhteeseen osakuormalla.
Ahtaminen sopiikin dieselille kuin nenä päähän, bensaan se sopii paljon huonommin. Bensan ja dieselin ahtopaineita ei voi suoraan verrata keskenään, koska ne toimivat eri lailla. Diesel vaatii luonnostaan suuren ilmaylimäärän, joten sen ahtopaineet kuuluukin olla suuremmat.Tuo vaikuttaa järkevältä selitykseltä. Tosin enempi se taitaa olla sen nestemäisen dieselin ansiota se nakuttamattomuus kuin itse Rudolf Dieselin.
- Juha
Joo, tehoja varmaan saadaan enempikin ilman , että vaarannetaan tekniikan kestävyyttä oleellisesti.
Ongelma on kuitenkin saastepäästöt, jotka rajoittavat dieselien viritystä.
Partikkelipäästöt aiheuttavat syöpää yms. pahoja sairauksia ja nämä ovet yleistyneet nimenomaan niissä maissa, joissa dieseltekniikkaa käytetään paljon.
Tekninen kehitys tuonee tähänkin ongelmaan ratkaisuja, kun ne on pakko tehdä.
Myös hybrididieselit ovat tulossa.
Tällöin voidaan ajaa kaupungeissa sähköllä ja maanteillä sitten sähköllä / dieselillä.
Voimaa näistäkin vehkeistä saadaan tarpeeksi.
- enemmän
Tuohon kulutuseroon vaikuttaa pieni energiasisältöjen ero vain vähän. Suurin syy on moottorien erilaisessa prosessissa eli puristussuhteessa, joka johtaa korkeampaan lämpötilaan.
Dieselien viimeaikaisen kehityksen syynä lienee tietokoneohjattu suoraruiskutus turbokoneissa.- tiiseli
Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä? - j-o-r-e
tiiseli kirjoitti:
Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä?Kyllä sillä mitsulla pääs pitkälle lappiin asti hesasta tankaamatta, mutta ei enään takasi. Muistaakseni jossain sodankylän pohjoispuolella loppu bensa.
- enemmän
tiiseli kirjoitti:
Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä?Bensakoneen hyötysuhde on aina huonompi kuin dieselin. Tankillisellahan pääsee vaikka Utsjoelle ja takaisin, jos on riittävän suuri tankki.
Bensalla toimivia suoraruiskuja on käytetty jo kauemmin ymmärtääkseni kilpa-autoissa. Niissä ei ole kulutus- eikä varsinkaan päästöongelmia, jotka tulevat vastaan kun kehitellään taloudellista moottoria. - Opettaja
enemmän kirjoitti:
Bensakoneen hyötysuhde on aina huonompi kuin dieselin. Tankillisellahan pääsee vaikka Utsjoelle ja takaisin, jos on riittävän suuri tankki.
Bensalla toimivia suoraruiskuja on käytetty jo kauemmin ymmärtääkseni kilpa-autoissa. Niissä ei ole kulutus- eikä varsinkaan päästöongelmia, jotka tulevat vastaan kun kehitellään taloudellista moottoria.Jostakin on minullekin jäänyt mielikuva, että Mitsu olisi lopettamassa GDI moottorin kehittelyn.
Luultavasti laihaseoksen aiheuttamat päästöongelmat on jotenkin mukana. Bensakoneisiin kun piti kai laittaa joitain erillisiä kerääviä pelkistyskatteja, ja hinta ja toimintavarmuus taisi tuottaa huolia.
Dieseleihinhän näitä ei vielä vaadita, ja niinpä moottorien kehitys etenee lainsäädännön suojissa reilusti bensasisariaan ripeämmin.
Muutoksen tuulia on kyllä alkanyt kuulua myös diiselien päästöjen kiristämiseksi, mutta asia on hieman arka, koska se tulisi koskemaan myös mm joukkoliikennettä, ja muuta raskasta kalustoa, ja sillä olisi aikamoinen vaikutus jopa kansantalouteen, eli kovin ripeitä toimenpiteitä tuskin on odotettavissa.
Päättäjien on paljon helpompi näperrellä yksityisautoilijoiden ryöstämisen kanssa, ja antaa ymmärtää että näin pelastetaan maailma.
Lainaan tähän Villen esittämän pöytäkirjan pääkaupungissa tehdystä tutkimuksesta, josta selviää mikä osa yksityisliikenteellä on saastutuksessa, ja muistetaan sitten, että teollisuus ja lämmitys ovat vielä suurempia kuluttajia kuin liikenne. .
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000007685589
Niin ja bensiinin ominaispaino on 0,72 ... 0.75 ja diiselin 0.81 ... 0.85 kg/l , eli energiasisältöä on suunnilleen samassa suhteessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889