Diesel-kehitys

Kiisseli

Dieseleiden kehitys on ollut todella rajua viime vuosina. Tehot nousevat lähes kymmenissä hevosvoimissa aina uuden moottoriversion myötä. Litratehoissa turbottomat bensa alkavat jo jäädä jälkeen ja turbollisillakin on tekemistä.

    til. kW kW/l
Volvo V70 T5 bensa   2401   191   79,6
Audi A4 2.0T bensa   1984   147   74,1
Saab 9-5 2.3T bensa   2290   162   70,7
BMW 535d    2993   200   66,8
Volvo V70 2.5T bensa   2521   154   61,1
Audi A6 3.2 bensa   3123   188   60,2
BMW 320d    1995   120   60,2
Saab 9-5 2.3t bensa   2290   136   59,4
Jaguar S-Type 3.0 bensa   2967   175   59,0
BMW 530i bensa    2979   170   57,1
Jaguar S-Type 2.7d   2720   152   55,9
Audi A6 3.0 TDI    2967   165   55,6
Saab 9-5 2.0t bensa   1985   110   55,4
MB C 320 CDI    2987   165   55,2
BMW 320i bensa    1995   110   55,1
BMW 530d    2993   160   53,5
Audi A4 2.0 TDI    1968   103   52,3
MB C 320 bensa    3199   160   50,0
Audi A4 2.0 bensa   1984   96   48,4

14

1114

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • toristi

      Diesel-tekniikka kallista.
      Turbojen paineet eri, niillähän sitä tehoa tuodaan. Bensiinin tehot ajatellaan riittävän ja dieselit viritetään samoihin tehoihin.
      jne jne.

      Pelkät koneen koko- ja teholukemat eivät kerro mitään käytettävästä tekniikasta. Haluaisi nähdä viritystasot, käytetyn tekniikan yms. Sitten niitä vertailuja voitaisiin alkaa tekemään.

      • tiiseli

        Eikös kilossa dieseliä ole aika paljon enempi energiaa kuin kilossa bensiiniä. En muista eron suuruutta. Se kuitenkin selittää aika paljon dieselien pienen kulutuksen. Teho ja kestävyys ovat kääntäen verrannollisia, kuten F1- moottorit hyvin osoittaa. Dieselistä tulee raskas koska se vaatii korkean puristussuhteen, jolloin moottorin kuormat suuresta paineesta mäntään, kiertokankeen, lakeereihin, kanteen ym ovat suuret.
        Lienee materiaalit, sekä kehitys muutenkin on keventänyt dieseleitä. Turbon ansiosta saadaan pienemmästä mäntäpinta-alasta enemmän tehoa, vaikka se kasvattaakin kuormia ed. mainituissa rakenteissa. Mutta turbon ansiosta pienempään pakettiin pakattu teho saadaan painon sekä rakenteen kestävyyden kannalta paremmaksi, eli moottorin tehopainosuhde on kasvanut todella paljon kehityksen myötä.
        Moottorin paino onkin mielestäni ollut aikoinaan suuri miinus henkilöautoissa ja rajoittanut käyttöä.
        Vetelin nuo teoriani hatustani, oikaiskaa jos olen paljon väärässä.
        verottaja on kyllä myös sattunut huomaamaan tiisselien kehityksen.


      • tiiseli kirjoitti:

        Eikös kilossa dieseliä ole aika paljon enempi energiaa kuin kilossa bensiiniä. En muista eron suuruutta. Se kuitenkin selittää aika paljon dieselien pienen kulutuksen. Teho ja kestävyys ovat kääntäen verrannollisia, kuten F1- moottorit hyvin osoittaa. Dieselistä tulee raskas koska se vaatii korkean puristussuhteen, jolloin moottorin kuormat suuresta paineesta mäntään, kiertokankeen, lakeereihin, kanteen ym ovat suuret.
        Lienee materiaalit, sekä kehitys muutenkin on keventänyt dieseleitä. Turbon ansiosta saadaan pienemmästä mäntäpinta-alasta enemmän tehoa, vaikka se kasvattaakin kuormia ed. mainituissa rakenteissa. Mutta turbon ansiosta pienempään pakettiin pakattu teho saadaan painon sekä rakenteen kestävyyden kannalta paremmaksi, eli moottorin tehopainosuhde on kasvanut todella paljon kehityksen myötä.
        Moottorin paino onkin mielestäni ollut aikoinaan suuri miinus henkilöautoissa ja rajoittanut käyttöä.
        Vetelin nuo teoriani hatustani, oikaiskaa jos olen paljon väärässä.
        verottaja on kyllä myös sattunut huomaamaan tiisselien kehityksen.

        kaasuöljykilon ja bensiinikilon energiasisällössä suurta eroa. En nyt viitsi kirjasta katsoa, mutta kaasuöljyllä taisi olla hivenen suurempi.


      • sitroen kirjoitti:

        kaasuöljykilon ja bensiinikilon energiasisällössä suurta eroa. En nyt viitsi kirjasta katsoa, mutta kaasuöljyllä taisi olla hivenen suurempi.

        Kulutukset ilmoitetaan yleensä litraa sadalle kilometrille. Koska bensa on huomattavasti kevyempää kuin kaasuöljy, se selittää osan dieselmoottorin pienemmästä kulutuksesta.
        Sama toisin sanoin:
        Jos käytettäisiin yksikköä kiloa sadalle kilometrille, olisivat bensa- ja dieselmoottorin kulutuslukemat lähempänä toisiaan.


      • Kiisseli

        No toisaalta asiaa voi ajatella kuluttajalähtöisesti. Eli millaisia autoja kaupasta saa. Näin vertaillessa dieselautojen kehitys on ollut melko huimaa. Jostain syystä dieselmoottoreiden tehot ovat koko ajan nousussa, kun taas bensiiniversiot kehittyvät paljon hitaammin. Toki parhaat litratehot edelleenkin löytyvät tehokkaista bensamoottoreista, mutta jos tarkastellaan normaaleja 1.6 - 2 -litraisia moottoreita, niin dieselit ovat jo osittain ohittaneet bensiiniversiot. Käytetäänkö moottorissa sitten turbotekniikkaa vai ei, ei mielestäni kuluttajaa liikuta (paitsi silloin, kun dieselin hankintahinta on korkeampi kuin vastaavan bensiinimoottorin). Toisaalta voitaisiinhan bensiinimoottoreissakin käyttää kaikissa turboja, mutta jostain syystä näin ei tehdä.


      • tiiseli
        Kiisseli kirjoitti:

        No toisaalta asiaa voi ajatella kuluttajalähtöisesti. Eli millaisia autoja kaupasta saa. Näin vertaillessa dieselautojen kehitys on ollut melko huimaa. Jostain syystä dieselmoottoreiden tehot ovat koko ajan nousussa, kun taas bensiiniversiot kehittyvät paljon hitaammin. Toki parhaat litratehot edelleenkin löytyvät tehokkaista bensamoottoreista, mutta jos tarkastellaan normaaleja 1.6 - 2 -litraisia moottoreita, niin dieselit ovat jo osittain ohittaneet bensiiniversiot. Käytetäänkö moottorissa sitten turbotekniikkaa vai ei, ei mielestäni kuluttajaa liikuta (paitsi silloin, kun dieselin hankintahinta on korkeampi kuin vastaavan bensiinimoottorin). Toisaalta voitaisiinhan bensiinimoottoreissakin käyttää kaikissa turboja, mutta jostain syystä näin ei tehdä.

        Saisihan sitä tehoa bensakoneisiinkin lisää tosi helposti. esim. ns. teholastua vaihtamalla. Tällä muutetaan moottorin polttoaineensyöttöä eri kierrosalueilla, samoin huippukierroksia. Tällä vaikutetaan huippuvääntöön ja huipputehoon. Mutta se tapahtuu polttoainetalouden ja moottorin kestävyyden kustannuksella. Moottoriin säädetty teho on monen tekijän kompromissi.
        Totta kyllä on että, mitä enemmän saataisiin polttoaineesta fyysiseen tehoon, sekä vähemmän hukkalämpöä harakoille, hyötysuhde paranisi.
        En osaa sanoa, johtuuko dieselin parempi hyötysuhde polttoaineen energiamäärästä, vai pienemmästä hukkalämmöstä. Täällähän väitettiin että eroa ei litraa kohti juurikaan ole, ja totta kyllä, litroissahan me polttoaineemme maksetaan.
        Täytyypä oikein pohtia asiaa, enhän näköjään oikein tiedä itekkään.


      • pihi

        Rudolf Diesel suunnitteli dieselin toimintaperiaatteen hyvin. Siinä voidaan nostaa puristusta ja/tai ahtoja niin paljon kuin paikat kestävät. Täten tehoja on helppo nostaa. Bensassa tulee nopeasti nakutusongelmat vastaan ja puristusta pitää laskea, mikä johtaa taas huonoon hyötysuhteeseen osakuormalla.

        Ahtaminen sopiikin dieselille kuin nenä päähän, bensaan se sopii paljon huonommin. Bensan ja dieselin ahtopaineita ei voi suoraan verrata keskenään, koska ne toimivat eri lailla. Diesel vaatii luonnostaan suuren ilmaylimäärän, joten sen ahtopaineet kuuluukin olla suuremmat.


      • tiiseli
        pihi kirjoitti:

        Rudolf Diesel suunnitteli dieselin toimintaperiaatteen hyvin. Siinä voidaan nostaa puristusta ja/tai ahtoja niin paljon kuin paikat kestävät. Täten tehoja on helppo nostaa. Bensassa tulee nopeasti nakutusongelmat vastaan ja puristusta pitää laskea, mikä johtaa taas huonoon hyötysuhteeseen osakuormalla.

        Ahtaminen sopiikin dieselille kuin nenä päähän, bensaan se sopii paljon huonommin. Bensan ja dieselin ahtopaineita ei voi suoraan verrata keskenään, koska ne toimivat eri lailla. Diesel vaatii luonnostaan suuren ilmaylimäärän, joten sen ahtopaineet kuuluukin olla suuremmat.

        Tuo vaikuttaa järkevältä selitykseltä. Tosin enempi se taitaa olla sen nestemäisen dieselin ansiota se nakuttamattomuus kuin itse Rudolf Dieselin.


      • Juha

        Joo, tehoja varmaan saadaan enempikin ilman , että vaarannetaan tekniikan kestävyyttä oleellisesti.
        Ongelma on kuitenkin saastepäästöt, jotka rajoittavat dieselien viritystä.
        Partikkelipäästöt aiheuttavat syöpää yms. pahoja sairauksia ja nämä ovet yleistyneet nimenomaan niissä maissa, joissa dieseltekniikkaa käytetään paljon.
        Tekninen kehitys tuonee tähänkin ongelmaan ratkaisuja, kun ne on pakko tehdä.
        Myös hybrididieselit ovat tulossa.
        Tällöin voidaan ajaa kaupungeissa sähköllä ja maanteillä sitten sähköllä / dieselillä.
        Voimaa näistäkin vehkeistä saadaan tarpeeksi.


    • enemmän

      Tuohon kulutuseroon vaikuttaa pieni energiasisältöjen ero vain vähän. Suurin syy on moottorien erilaisessa prosessissa eli puristussuhteessa, joka johtaa korkeampaan lämpötilaan.

      Dieselien viimeaikaisen kehityksen syynä lienee tietokoneohjattu suoraruiskutus turbokoneissa.

      • tiiseli

        Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
        Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä?


      • j-o-r-e
        tiiseli kirjoitti:

        Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
        Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä?

        Kyllä sillä mitsulla pääs pitkälle lappiin asti hesasta tankaamatta, mutta ei enään takasi. Muistaakseni jossain sodankylän pohjoispuolella loppu bensa.


      • enemmän
        tiiseli kirjoitti:

        Mitsulla ole suunnilleen dieseliä vastaava suorasuihku bensakoneessa? Tankillisella piti pääsemän Lappiin ja takaisin.
        Miksei ne yleisty, onko patentit vai muut jutut esteenä?

        Bensakoneen hyötysuhde on aina huonompi kuin dieselin. Tankillisellahan pääsee vaikka Utsjoelle ja takaisin, jos on riittävän suuri tankki.

        Bensalla toimivia suoraruiskuja on käytetty jo kauemmin ymmärtääkseni kilpa-autoissa. Niissä ei ole kulutus- eikä varsinkaan päästöongelmia, jotka tulevat vastaan kun kehitellään taloudellista moottoria.


      • Opettaja
        enemmän kirjoitti:

        Bensakoneen hyötysuhde on aina huonompi kuin dieselin. Tankillisellahan pääsee vaikka Utsjoelle ja takaisin, jos on riittävän suuri tankki.

        Bensalla toimivia suoraruiskuja on käytetty jo kauemmin ymmärtääkseni kilpa-autoissa. Niissä ei ole kulutus- eikä varsinkaan päästöongelmia, jotka tulevat vastaan kun kehitellään taloudellista moottoria.

        Jostakin on minullekin jäänyt mielikuva, että Mitsu olisi lopettamassa GDI moottorin kehittelyn.
        Luultavasti laihaseoksen aiheuttamat päästöongelmat on jotenkin mukana. Bensakoneisiin kun piti kai laittaa joitain erillisiä kerääviä pelkistyskatteja, ja hinta ja toimintavarmuus taisi tuottaa huolia.

        Dieseleihinhän näitä ei vielä vaadita, ja niinpä moottorien kehitys etenee lainsäädännön suojissa reilusti bensasisariaan ripeämmin.

        Muutoksen tuulia on kyllä alkanyt kuulua myös diiselien päästöjen kiristämiseksi, mutta asia on hieman arka, koska se tulisi koskemaan myös mm joukkoliikennettä, ja muuta raskasta kalustoa, ja sillä olisi aikamoinen vaikutus jopa kansantalouteen, eli kovin ripeitä toimenpiteitä tuskin on odotettavissa.

        Päättäjien on paljon helpompi näperrellä yksityisautoilijoiden ryöstämisen kanssa, ja antaa ymmärtää että näin pelastetaan maailma.

        Lainaan tähän Villen esittämän pöytäkirjan pääkaupungissa tehdystä tutkimuksesta, josta selviää mikä osa yksityisliikenteellä on saastutuksessa, ja muistetaan sitten, että teollisuus ja lämmitys ovat vielä suurempia kuluttajia kuin liikenne. .

        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=4500000000000157&posting=22000000007685589

        Niin ja bensiinin ominaispaino on 0,72 ... 0.75 ja diiselin 0.81 ... 0.85 kg/l , eli energiasisältöä on suunnilleen samassa suhteessa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe