Toimii vain Helsingissä

rajoitustenmukaan

Tulee ajettua pääsääntöisesti Espoossa ja Helsingissä ja pikkuisen myös muualla Suomessa.

Olen havainnut, että Helsingissä melko useinkin autoilija pysähtyy suojatien eteen, jos viereisellä kaistalla toinen auto on pysähtynyt siihen.

Ei tarvitse mennä kauemmaksi kuin Espooseen, niin tämä periaate ei mene jakeluun autoilijoille. Ihan hirvittää pysähtyä suojatien eteen laskemaan jalankulkija, kun joku tollo kuitenkin viilettää maksiminopeudella toisella kaistalla tyytyväisenä ohi ja ei varmaan edes tajua, mitä teki.

Niin että älkää aina haukkuko helsinkiläisiä autoilijoita. Siellä on sellaista liikennesilmää, joka muilta puuttuu.

68

3083

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • älykäs

      Yhdeksänvuotias Janita ei unohdu suomalaisten mielestä. Eräänä tiistaina, elokuussa 2002 Janita seisoi liikennevaloissa Huopalahdentien ja Ulvilantien risteyksessä Helsingin Munkkivuoressa. Valojen vaihtuessa suojatien eteen pysähtyi auto, ja Janita lähti ylittämmän katua. Samassa Haagan suunnasta tuli päin punaisia urheilumallinen Audi, joka törmäsi rajusti Janitaan. Tyttö lensi ilmaan ja paiskautui maahan kahdenkymmenen metrin päässä. Paikalle hälytetyn ambulanssin henkilöstö yritti elvyttää uhria, mutta Janita kuoli elvytyksen aikana.
      Järkyttävää ? Kyllä. Poikkeustapausko ? Ei suinkaan, sillä kurittomuus liikenteessä on lisääntynyt ja viattomien uhrien määrä kasvaa hälyttävästi.

      Liikenteessä kuolee vuosittain noin 400 ja loukkaantuu 8000 - 9000 ihmistä. Näyttävistä kampanjoista ja lukuisista liikenneturvallisuutta parantavista uudistuksista huolimatta kuolleiden määrä ei ole laskenut kymmeneen vuoteen.

      Yksi vakavimpia ongelmia on rattijuoppous. Tuusulassa asunut Tuija Häkli ulkoilutti heinäkuussa 2002 perheen koiraa 16 vuotiaan tyttärensä kanssa. Kun hän kahdeksan jälkeen illalla sulki koirapuiston portin, syöksyi viereiseltä kadulta vanha Mercedes-Benz-henkilöauto suoraan hänen päälleen. Nainen jäi puristuksiin auton alle ja kuoli heti. Autossa olleet 22- ja 26-vuotiaat veljekset lensivät autosta ja loukkaantuivat. Häklin tytär selvisi vammoitta. Kuljettaja oli humalasa. Hän oli viikkoa aijemmin jäänyt kiinni törkeästä rattijuopumuksesta.
      Jos tältä törkimykseltä olis silloin kaksi viikkoa aijemmin takavarikoitu se auto pois, ei tätäkään tapausta olisi sattunut.

      Näitä tapauksia riittäisi vaikka kuinka paljon kerrottavaksi, mutta riittäköön tällä erää.

      • Kisa elää

        Aina kun on erilaisilla välineillä väkeä liikenteessä, niin sattuu ja tapahtuu.

        Eikös tuo Huopalahdentien tapaus ollut ns. oikeusmurha? Siinä jäi ilmeisesti täysin auki se että kumpi eteni punaisia päin. Tuon kuolleen tytön kaverihan jäi seisomaan aloilleen, ja toinen asteli eteenpäin Audin alle. Herää kysymys että miksei toinen tyttö siirtynyt eteenpäin... ehkä siksi ettei halunnut kulkea punaisia päin...


      • uutiskynnystä

        Vain murto osa ja ne myyvimmät tapaukset lukee lehdissä muusta kansalaiset ei tiedä. Naapurikin on nykyään jo ihan kondiksessa kun vuosia takaperin joutuu yliajetuksi josta seurasi kaiken kaikkiaan lähes kaksi vuotta sairaslomaa.

        Espoossakin on tänä vuonna on ollut jo monia päälle ajoja suojateille.

        Periaatteessa ei voi aiheuttaa vahinko kenellekkään ajoillaan jos noudattaa liikennesääntöjä eli onko päälle ajot, yliajot, kolhut yms. Silloin tahallisia?


      • älykäs
        Kisa elää kirjoitti:

        Aina kun on erilaisilla välineillä väkeä liikenteessä, niin sattuu ja tapahtuu.

        Eikös tuo Huopalahdentien tapaus ollut ns. oikeusmurha? Siinä jäi ilmeisesti täysin auki se että kumpi eteni punaisia päin. Tuon kuolleen tytön kaverihan jäi seisomaan aloilleen, ja toinen asteli eteenpäin Audin alle. Herää kysymys että miksei toinen tyttö siirtynyt eteenpäin... ehkä siksi ettei halunnut kulkea punaisia päin...

        ...se mikään oikeusmurha ole ollut, vaan selvääkin selvmpi ajo tahallaan päin punaisia.
        Toinen tyttö vaan kulki pari askelta taempana.
        Siinä oli niin monta näkijää ja todistajaa, ettei selvempää tapausta voi olla.
        Ihmeellinen selittäjä olet. Vai että olis pitänyt toisenkin tytön jäädä sen Audi-hörhön alle, ennenkuin tapaus olisi muka selvä.

        Eihän mitään tällaisia sattuisi, jos kunnioitettaisiin liikennesääntöjä.

        Nyt tämä Audi-tyyppi jo varmaan ajelee taas muina miehinä siellä helsingissä.
        Pääsi kuin koira veräjästä. Oikea tuomio olisi ollut auton menetys ja 10 vuotta tiilnpäiden lukua vedellä ja leivällä


      • Huhhahhei
        älykäs kirjoitti:

        ...se mikään oikeusmurha ole ollut, vaan selvääkin selvmpi ajo tahallaan päin punaisia.
        Toinen tyttö vaan kulki pari askelta taempana.
        Siinä oli niin monta näkijää ja todistajaa, ettei selvempää tapausta voi olla.
        Ihmeellinen selittäjä olet. Vai että olis pitänyt toisenkin tytön jäädä sen Audi-hörhön alle, ennenkuin tapaus olisi muka selvä.

        Eihän mitään tällaisia sattuisi, jos kunnioitettaisiin liikennesääntöjä.

        Nyt tämä Audi-tyyppi jo varmaan ajelee taas muina miehinä siellä helsingissä.
        Pääsi kuin koira veräjästä. Oikea tuomio olisi ollut auton menetys ja 10 vuotta tiilnpäiden lukua vedellä ja leivällä

        Selkeää näyttöä tuosta punaista päin ajamisesta ei löytynyt. Perehdypä tapaukseen hieman tarkemmin.

        10 vuotta kuolemantuottamuksesta... gimme a break...


      • uutiskynnystä kirjoitti:

        Vain murto osa ja ne myyvimmät tapaukset lukee lehdissä muusta kansalaiset ei tiedä. Naapurikin on nykyään jo ihan kondiksessa kun vuosia takaperin joutuu yliajetuksi josta seurasi kaiken kaikkiaan lähes kaksi vuotta sairaslomaa.

        Espoossakin on tänä vuonna on ollut jo monia päälle ajoja suojateille.

        Periaatteessa ei voi aiheuttaa vahinko kenellekkään ajoillaan jos noudattaa liikennesääntöjä eli onko päälle ajot, yliajot, kolhut yms. Silloin tahallisia?

        Liikenne tappaa vuodessa noin 400 Suomessa. Liikenne on melkein aina pakollista. Tupakka tappaa vuodessa noin 8000 Suomessa. Tupakka ei ole koskaan pakollista polttajalleen. Silti tupakkaa myydään eikä tupakointia valvota juuri mitenkään. Sillä saa tappaa satoja sivullisiakin joka vuosi.
        Liikennevalvonta tuottaa sakkoina valtiolle paljon rahaa. Kuinka paljon tupakka tuottaa sakkoina valtiolle rahaa?
        Kun joku kuolee liikenteessä, siitä tulee lähes aina juttu lehtiin ja usein TV:henkin. Jokaista liikenteessä kuollutta kohti kuolee 20 tupakkaan. Miksi tupakkaan kuolleista ei tule juttuja lehtiin eikä TV:hen? Saataisiin TV:hen näyttävää videotakin tupakkaan kuolevista ja katsojaluvut nousisivat. Ruumiinavauksetkin voitaisiin lähettää TV:stä iltasella. Verrattaisiin tupakkaan ja muuhun kuolleitten sisuskaluja. Lääkärikoulutuksen saanut henkilö kertoisi koko ajan, mitä tehdään ja mitä löytyi ja miksi.
        Aivan vaikuttaa siltä, että liikennettä syrjitään ja tahallista vahingontekoa suositaan valtakunnassa.


      • älykäs
        sitroen kirjoitti:

        Liikenne tappaa vuodessa noin 400 Suomessa. Liikenne on melkein aina pakollista. Tupakka tappaa vuodessa noin 8000 Suomessa. Tupakka ei ole koskaan pakollista polttajalleen. Silti tupakkaa myydään eikä tupakointia valvota juuri mitenkään. Sillä saa tappaa satoja sivullisiakin joka vuosi.
        Liikennevalvonta tuottaa sakkoina valtiolle paljon rahaa. Kuinka paljon tupakka tuottaa sakkoina valtiolle rahaa?
        Kun joku kuolee liikenteessä, siitä tulee lähes aina juttu lehtiin ja usein TV:henkin. Jokaista liikenteessä kuollutta kohti kuolee 20 tupakkaan. Miksi tupakkaan kuolleista ei tule juttuja lehtiin eikä TV:hen? Saataisiin TV:hen näyttävää videotakin tupakkaan kuolevista ja katsojaluvut nousisivat. Ruumiinavauksetkin voitaisiin lähettää TV:stä iltasella. Verrattaisiin tupakkaan ja muuhun kuolleitten sisuskaluja. Lääkärikoulutuksen saanut henkilö kertoisi koko ajan, mitä tehdään ja mitä löytyi ja miksi.
        Aivan vaikuttaa siltä, että liikennettä syrjitään ja tahallista vahingontekoa suositaan valtakunnassa.

        Ja unohdit tietysti viinan. Se aiheuttaa niin paljon kuolemia, etten kehtaa alkaa asiaa edes pohtimaan.
        Minua ei liikuta tupakka-ja viinakuolemat, koska niitä ei voi toiselle tuottaa kuin vain itselleen.

        Sensijaan liikennekuolemat ja loukkaantumiset ovat paljon pahempia siinä mielessä, että niitä voidaan aiheuttaa toisille, monesti syyttömille.

        Tupakka tappaa hitaasti, mutta liikenne äkkiä. Siinä se vinha ero.
        Eikö kaikilla sitten pelaa itsesuojeluvaisto ollenkaan, kun lähdetään kaahaamaan humalapäissään.
        Se itsesuojeluvaisto ei sitten pelaa humalassa ollessa, koska rattiin lähdetään.
        Itse olen ollut elämäni aikana vain pari kolme kertaa humalassa, joten aikamoinen saavutus sekin.

        Toisilla se menee näin: "Kohdusta hautaan, tuhannen kapakan kautta !"


      • älykäs
        Huhhahhei kirjoitti:

        Selkeää näyttöä tuosta punaista päin ajamisesta ei löytynyt. Perehdypä tapaukseen hieman tarkemmin.

        10 vuotta kuolemantuottamuksesta... gimme a break...

        Mikä tämä juttu oikein on olevinaan, että punaisia päin ajanutta aletaan puolustelemaan toteamalla, että eikait se mahtanut ajaa.

        Hörhö painaa tuhatta ja sataa muiden ohi,vaikka jo seisovat valojen ollessa punaisella.

        Oli miten oli, päälle se jokatapauksessa ajoi ja lujaa kans. Eihän suojatietä saa pysähtymättä ylittää, jos yksikin auto on seisomassa sen edessä ja tässä tapauksessa niitä seisojia oli ainakin kymmenen.
        Tämän selvempi ei tapaus voisi olla, sanokoot puolustus asianajajat mitä luystäävät.
        Eihän tälläisessä törkeässä tapauksessa pitäisi puolustuksella olla mitään sanomista.


      • riuhtaistiin
        Kisa elää kirjoitti:

        Aina kun on erilaisilla välineillä väkeä liikenteessä, niin sattuu ja tapahtuu.

        Eikös tuo Huopalahdentien tapaus ollut ns. oikeusmurha? Siinä jäi ilmeisesti täysin auki se että kumpi eteni punaisia päin. Tuon kuolleen tytön kaverihan jäi seisomaan aloilleen, ja toinen asteli eteenpäin Audin alle. Herää kysymys että miksei toinen tyttö siirtynyt eteenpäin... ehkä siksi ettei halunnut kulkea punaisia päin...

        jo valoihin pysähtyneiden takaa toiselle vapaana olevalle kaistalle ja ajettiin useita sekuntteja palaneita punaisia päin.

        Täysin käsittämätön temppu kun näkee valojen vaihtuvan ja edessä olevan jonon alkavan jarruttamaan niin jotkut rikolliset päättävät vetästä vapaana olevan kaistan kautta niiden ohi. Lienee täysin selvää että ko. tilanteessa vedetään törkeästi päin punaista.


      • Kisa elää
        älykäs kirjoitti:

        Mikä tämä juttu oikein on olevinaan, että punaisia päin ajanutta aletaan puolustelemaan toteamalla, että eikait se mahtanut ajaa.

        Hörhö painaa tuhatta ja sataa muiden ohi,vaikka jo seisovat valojen ollessa punaisella.

        Oli miten oli, päälle se jokatapauksessa ajoi ja lujaa kans. Eihän suojatietä saa pysähtymättä ylittää, jos yksikin auto on seisomassa sen edessä ja tässä tapauksessa niitä seisojia oli ainakin kymmenen.
        Tämän selvempi ei tapaus voisi olla, sanokoot puolustus asianajajat mitä luystäävät.
        Eihän tälläisessä törkeässä tapauksessa pitäisi puolustuksella olla mitään sanomista.

        Ne muut ei seisseet niiden punaisten valojen takia vaan sen takia että kaista seisoi risteyksen toisella puolella.

        Oesko noen että jos sulla on vihreät, niin sun täytyy silti pysähtyä jos toinen on pysähtynyt suojatien eteen? Eikai se noin ole?


      • rigor mortis
        sitroen kirjoitti:

        Liikenne tappaa vuodessa noin 400 Suomessa. Liikenne on melkein aina pakollista. Tupakka tappaa vuodessa noin 8000 Suomessa. Tupakka ei ole koskaan pakollista polttajalleen. Silti tupakkaa myydään eikä tupakointia valvota juuri mitenkään. Sillä saa tappaa satoja sivullisiakin joka vuosi.
        Liikennevalvonta tuottaa sakkoina valtiolle paljon rahaa. Kuinka paljon tupakka tuottaa sakkoina valtiolle rahaa?
        Kun joku kuolee liikenteessä, siitä tulee lähes aina juttu lehtiin ja usein TV:henkin. Jokaista liikenteessä kuollutta kohti kuolee 20 tupakkaan. Miksi tupakkaan kuolleista ei tule juttuja lehtiin eikä TV:hen? Saataisiin TV:hen näyttävää videotakin tupakkaan kuolevista ja katsojaluvut nousisivat. Ruumiinavauksetkin voitaisiin lähettää TV:stä iltasella. Verrattaisiin tupakkaan ja muuhun kuolleitten sisuskaluja. Lääkärikoulutuksen saanut henkilö kertoisi koko ajan, mitä tehdään ja mitä löytyi ja miksi.
        Aivan vaikuttaa siltä, että liikennettä syrjitään ja tahallista vahingontekoa suositaan valtakunnassa.

        ...vitustqa näitä saatanan terveysnatseja aina sikiää?
        Aina löytyy anaalitasoisia debiilejä,jotka omasta mielestään tietävät mitkä elemäntavat parhaiten sopivat kaikille...
        Oli kysymys holtittomasta ajamisesta ja liikennekurin löystymisestä,kirjoita vaikka sinne
        stnan terveys-palstalle propagandaasi...


      • Älykkäämpi
        älykäs kirjoitti:

        Mikä tämä juttu oikein on olevinaan, että punaisia päin ajanutta aletaan puolustelemaan toteamalla, että eikait se mahtanut ajaa.

        Hörhö painaa tuhatta ja sataa muiden ohi,vaikka jo seisovat valojen ollessa punaisella.

        Oli miten oli, päälle se jokatapauksessa ajoi ja lujaa kans. Eihän suojatietä saa pysähtymättä ylittää, jos yksikin auto on seisomassa sen edessä ja tässä tapauksessa niitä seisojia oli ainakin kymmenen.
        Tämän selvempi ei tapaus voisi olla, sanokoot puolustus asianajajat mitä luystäävät.
        Eihän tälläisessä törkeässä tapauksessa pitäisi puolustuksella olla mitään sanomista.

        Ne muut eivät seisseet punaisten valojen takia, vaan siksi, että kaista oli tukossa.

        Audi poistui jonosta ja kiihdytti keltaisilla. Ei ole varmoja todisteita siitä, että valo ehti punaiselle ennen Audia.

        Tytöt pyrähtivät suojatielle autojen pysähtyessä. Vihreä tuskin ehti syttyä siinä vaiheessa, kun he juoksivat pysähtyneen auton editse. Se saattoi olla vihreä heidän ehtiessään Audin kaistalle.

        Minä muuten opetin lapseni katsomaan tuleeko autoja vaikka jalankulkijoille palaakin vihreä. Liikenneturm(v)a on osasyyllinen siihen, että syyllistäessään aina autoilijat he samalla opettavat jalankulkijat varomattomiksi.

        Olen erittäin huolissani punaista päin ajamisen lisääntymisestä ja suojatien eteen pysähtyneen auton ohitamisesta pysähtymättä. Olen huomannut etenkin naisten syyllistyvän siihen.


      • duckery
        Huhhahhei kirjoitti:

        Selkeää näyttöä tuosta punaista päin ajamisesta ei löytynyt. Perehdypä tapaukseen hieman tarkemmin.

        10 vuotta kuolemantuottamuksesta... gimme a break...

        Muistelisin näytön olleen liikenenvalojen osalta sen, että niiden todettiin olleen 3-5 sekuntia punaisella ennen kuin autoilija törmäsi tyttöön. Sekä poliisin tutkimukset että silminnäkijöiden todistukset tukivat tätä täysin. En sitten tiedä, miksi tämä ei kaikille tunnu riittävän "selkeäksi näytöksi".

        Joka tapauksessa, tuo valitettava tapaus on jo sen verran vanha ettei siitä kai tarvita enää mitään suurimuotoista sanasotaa.


      • huopalahtelainen

        Huopalahdessahan ei ollut autoille punaiset valot. Toinen auto pysähtyi koska kyseinen kaista oli tukossa risteyksessä. Tämä hämäsi tytön liikkeelle punaisilla ja loppu oli historiaa. Toki joku piti tuomita...


      • oikeusjakohtuus
        duckery kirjoitti:

        Muistelisin näytön olleen liikenenvalojen osalta sen, että niiden todettiin olleen 3-5 sekuntia punaisella ennen kuin autoilija törmäsi tyttöön. Sekä poliisin tutkimukset että silminnäkijöiden todistukset tukivat tätä täysin. En sitten tiedä, miksi tämä ei kaikille tunnu riittävän "selkeäksi näytöksi".

        Joka tapauksessa, tuo valitettava tapaus on jo sen verran vanha ettei siitä kai tarvita enää mitään suurimuotoista sanasotaa.

        Törmäyksen jälkeen todistajat näkivät punaiset. Se oikeus joka tähän uskoo on kyllä täysin puupäinen. Mm. pysähtynyt autoilija ei todistanut valoista!


      • audimiehellä
        älykäs kirjoitti:

        ...se mikään oikeusmurha ole ollut, vaan selvääkin selvmpi ajo tahallaan päin punaisia.
        Toinen tyttö vaan kulki pari askelta taempana.
        Siinä oli niin monta näkijää ja todistajaa, ettei selvempää tapausta voi olla.
        Ihmeellinen selittäjä olet. Vai että olis pitänyt toisenkin tytön jäädä sen Audi-hörhön alle, ennenkuin tapaus olisi muka selvä.

        Eihän mitään tällaisia sattuisi, jos kunnioitettaisiin liikennesääntöjä.

        Nyt tämä Audi-tyyppi jo varmaan ajelee taas muina miehinä siellä helsingissä.
        Pääsi kuin koira veräjästä. Oikea tuomio olisi ollut auton menetys ja 10 vuotta tiilnpäiden lukua vedellä ja leivällä

        ja vaarallisella paikalla. Samaa mieltä, paljon
        kovempi rangaistus olisi pitänyt olla. Jos ei kunnioita ihmishenkeä, reilusti häkkiä.Ties montako vaaratilannetta tyyppi oli aiemmin aiheuttanut.Todennäköisesti paljon.
        Jos rauhallisesti olisi ajanut niin olisi nähnyt tilanteen ja pystynyt vaikuttamaan auton hallintaan
        Näyttämisenhalu, öykkärimäisyys ja aggressiivisuus
        on tosi vaarallinen yhdistelmä liikenteessä. Jos on niin kova jätkä niin astuis kehään näyttämään.
        Siellä voi toteuttaa aggressiivisuutta jne. Helppo olla kovanaama liikenteessä suojaisan peltikehikon sisällä.


      • Toni
        Kisa elää kirjoitti:

        Ne muut ei seisseet niiden punaisten valojen takia vaan sen takia että kaista seisoi risteyksen toisella puolella.

        Oesko noen että jos sulla on vihreät, niin sun täytyy silti pysähtyä jos toinen on pysähtynyt suojatien eteen? Eikai se noin ole?

        Noniin, päästiin itse asiaan. Lain mukaan tällöin täytyy pysähtyä, aina. Vaikka palaisi sinulle vihreät. Kyllä se näin vaan on. Eli ajoiko päin punaisia tai ei, silti kuolemantuottamus liikennesääntöjä rikkomalla.

        Jepjep, eli häkkiä 10v. olisi ollut ihan oikein. Mies ei edes katunut, järjetöntä. Toivottavasti karma hoitaa homman.


      • toristi
        oikeusjakohtuus kirjoitti:

        Törmäyksen jälkeen todistajat näkivät punaiset. Se oikeus joka tähän uskoo on kyllä täysin puupäinen. Mm. pysähtynyt autoilija ei todistanut valoista!

        Joka tapauksessa olisi pitänyt pysähtyä!

        Eikö ihme että moista sattuu kun ei liikennesääntöjä edes tunneta. Jos toinen jono on pysähtynyt suojatien eteen, tähän pitää AINA pysähtyä poikkeuksetta. Vaikka punaiset olisivat palaneetkin niin se on tässä tapauksessa jopa hiukan toisarvoista.


      • t.bone
        toristi kirjoitti:

        Joka tapauksessa olisi pitänyt pysähtyä!

        Eikö ihme että moista sattuu kun ei liikennesääntöjä edes tunneta. Jos toinen jono on pysähtynyt suojatien eteen, tähän pitää AINA pysähtyä poikkeuksetta. Vaikka punaiset olisivat palaneetkin niin se on tässä tapauksessa jopa hiukan toisarvoista.

        32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        ----

        YKSINKERTAISTA, MUTTA NIIN VAIKEAA.


      • Kallonkutistaja
        t.bone kirjoitti:

        32 §
        Kuljettajan suojatiesäännöt

        Suojatietä lähestyvän ajoneuvon kuljettajan on ajettava sellaisella nopeudella, että hän voi tarvittaessa pysäyttää ennen suojatietä. Kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka on suojatiellä tai astumassa sille.

        Jos ohitettava ajoneuvo tai raitiovaunu on pysähtynyt suojatien eteen tai peittää näkyvyyden suojatielle, sitä ei saa ohittaa pysähtymättä, ellei ohittajan ja ohitettavan väliin jää suojakoroketta tai vapaata ajokaistaa.

        ----

        YKSINKERTAISTA, MUTTA NIIN VAIKEAA.

        Ensin on poliisi, sitten liikennevalo, sitten liikennemerkki ja sitten vasta liikennesääntö. Eli liikennesääntö on tässä hierarkiassa viimeisenä. Silloin voidaan tulkita, että liikennevalo ohjaa tässä tapauksessa väistämisvelvollisuutta, eikä liikennesäännöllä, eikä myöskään suojatiemerkillä, ole tässä varsinaista merkitystä kun liikennevalot ovat toiminnassa.

        Tätä voisi verrata risteykseen, jossa on kärkikolmio ja liikennevalot. Kärkikolmiota ei silloin tarvitse noteerata, kun liikennevalot ovat toiminnassa.

        Vaikeaahan tämä voi olla, muttei ehkä kuitenkaan yksinkertaista...ainakaan kaikille.


      • NB TDi
        Toni kirjoitti:

        Noniin, päästiin itse asiaan. Lain mukaan tällöin täytyy pysähtyä, aina. Vaikka palaisi sinulle vihreät. Kyllä se näin vaan on. Eli ajoiko päin punaisia tai ei, silti kuolemantuottamus liikennesääntöjä rikkomalla.

        Jepjep, eli häkkiä 10v. olisi ollut ihan oikein. Mies ei edes katunut, järjetöntä. Toivottavasti karma hoitaa homman.

        Siitä tulis aika härdelli jos kaikki määräykset olisi samanarvoiset.

        Tieliikennelaki

        Liikenteen ohjaus
        Tienkäyttäjän on ensisijaisesti noudatettava poliisimiehen ja muun liikenteen ohjaajan antamaa merkkiä tai ohjetta.

        Liikenteen ohjauslaitteella annettua ohjetta on noudatettava, vaikka se edellyttäisi poikkeamista liikennesäännöstä. Jos liikennettä ohjataan liikennevaloin, valo-opastetta on noudatettava muulla ohjauslaitteella annetusta ohjeesta huolimatta.


      • älykäs
        huopalahtelainen kirjoitti:

        Huopalahdessahan ei ollut autoille punaiset valot. Toinen auto pysähtyi koska kyseinen kaista oli tukossa risteyksessä. Tämä hämäsi tytön liikkeelle punaisilla ja loppu oli historiaa. Toki joku piti tuomita...

        SELI, SELI !
        Miksi pitää jauhaa paskaa, vaikka tapaus on selvääkin selvempi.
        Ja miksi pitää puolustaa tätä suurta roistoa, joka ajoi tytön kuoliaksi ?
        Ole jo vaiti, että kehtaatkin inttää parempaa tietoa vastaan.

        SE HIRTETTÄVÄ LURJUS AJOI PUNAISIA PÄIN JA SILLÄ SELVÄ !


    • usein

      on mun kokemusten mukaan ettei edes joka toinen ja tämän takia itse ja monet muutkin välttävän ko. tilanteen synnyttämistä koska se on täysin arpapeliä se viereisen pysähtyminen.

      • mahdollisesti

        tekemä rikkomus on todella kehno selitys sille että ei itse toimi oikein. Jostain on pakko aloittaa. Pysäytän nykyään aina antamaan jalankulkijoille tietä suojatiellä. (Sormi töötillä tosin)


      • Autoileva kävelijä

        Onneksi ei tuo typerä tapa yleisty. Turha on laske ajalankulkijoita ylitse, liikenteestä tulee vaan tökkivää. Parempi on jalankulkijan odottaa ja mennä ylitse kun sopiva väli tulee. Säästää päästöjä, hermoja, lisää sujuvuutta.

        Mummot, muksut ja vammaiset ovat tietty sitten asia erikseen.


      • rajoitustenmukaan
        Autoileva kävelijä kirjoitti:

        Onneksi ei tuo typerä tapa yleisty. Turha on laske ajalankulkijoita ylitse, liikenteestä tulee vaan tökkivää. Parempi on jalankulkijan odottaa ja mennä ylitse kun sopiva väli tulee. Säästää päästöjä, hermoja, lisää sujuvuutta.

        Mummot, muksut ja vammaiset ovat tietty sitten asia erikseen.

        Juuri sinun kaltaisten ihmisten ansiosta Suomessa ei jalankulkijalla ole niitä oikeuksia suojatietä ylittäessään, mitä tieliikennelaissa lukee.

        Käy vaikkapa Ruotsissa ja katso, että jalankulkijan kunnioittaminen on mahdollista ja liikenne on sujuvaa. Lisäksi tulee muistaa, että liikennettä se on jalankulkijoidenkin liikenne. Miksi heidän kulkunsa pitäisi olla pätkivää, jotta autoilijat saisivat ajaa pysähtymättä?


      • Kurvinopeus
        rajoitustenmukaan kirjoitti:

        Juuri sinun kaltaisten ihmisten ansiosta Suomessa ei jalankulkijalla ole niitä oikeuksia suojatietä ylittäessään, mitä tieliikennelaissa lukee.

        Käy vaikkapa Ruotsissa ja katso, että jalankulkijan kunnioittaminen on mahdollista ja liikenne on sujuvaa. Lisäksi tulee muistaa, että liikennettä se on jalankulkijoidenkin liikenne. Miksi heidän kulkunsa pitäisi olla pätkivää, jotta autoilijat saisivat ajaa pysähtymättä?

        Jalankulkijat eivät vaikuta pysähtelemisillään toistensa pysähtelemisiin millään tavalla (eivät ole sidottuja omille kaistoilleen). Myöskään jalankulkijoiden kiihdyttelyt ja jarruttelut eivät vaikuta päästöihin ja sitä kautta saasteisiin millään tavalla.

        Itse olen samaa mieltä edellisen kirjailijan kanssa; jalankulkija väistää. Tieliikennelakiin tuon epäkohdan voisi korjatakin, niinsanotusti päivittää.

        Ns. vilkkaan liikenteen kohteissa (esimerkit ulkomailta) menetellään juuri autojen ehdoilla, soisi tuon vakiintuvan meilläkin. Tässä kirjoitan siis niin jalan, pyörällä, kuin autolla liikkuvan aspektista.


      • Kyyniö
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Jalankulkijat eivät vaikuta pysähtelemisillään toistensa pysähtelemisiin millään tavalla (eivät ole sidottuja omille kaistoilleen). Myöskään jalankulkijoiden kiihdyttelyt ja jarruttelut eivät vaikuta päästöihin ja sitä kautta saasteisiin millään tavalla.

        Itse olen samaa mieltä edellisen kirjailijan kanssa; jalankulkija väistää. Tieliikennelakiin tuon epäkohdan voisi korjatakin, niinsanotusti päivittää.

        Ns. vilkkaan liikenteen kohteissa (esimerkit ulkomailta) menetellään juuri autojen ehdoilla, soisi tuon vakiintuvan meilläkin. Tässä kirjoitan siis niin jalan, pyörällä, kuin autolla liikkuvan aspektista.

        Siinähän se on nakutettuna. Hyvin on tiivistetty se umpikusipäinen asenne, minkä takia syyttömiä ihmisiä liikenteessä kuolee. Tällainen rektumista kotoisin oleva ajatustapa on harmittavan yleinen.

        Sinun kannattaisi jättää ajattelu siihen kykeneville. Keskity vaikka itsesi kehittämiseen ihmisenä kunnes pääset edes 18-vuotiaan tasolle. Älä tule ennen sitä meikäläistä vastaan, tai työnnän pääsi syvemmälle perseeseesi. Kirjoittelustasi päätellen se siellä jo onkin.


      • Kurvinopeus
        Kyyniö kirjoitti:

        Siinähän se on nakutettuna. Hyvin on tiivistetty se umpikusipäinen asenne, minkä takia syyttömiä ihmisiä liikenteessä kuolee. Tällainen rektumista kotoisin oleva ajatustapa on harmittavan yleinen.

        Sinun kannattaisi jättää ajattelu siihen kykeneville. Keskity vaikka itsesi kehittämiseen ihmisenä kunnes pääset edes 18-vuotiaan tasolle. Älä tule ennen sitä meikäläistä vastaan, tai työnnän pääsi syvemmälle perseeseesi. Kirjoittelustasi päätellen se siellä jo onkin.

        Jos yrittäisit pysyä aiheessa tuon alatyylisen itkemisen sijaan.

        Kysehän oli vain ainoastaan siitä koenko tarpeelliseksi päästää jalankulkijoita suojatien ylitse ja itse koen ettei tähän ilmene tarvetta muiden kuin jollain tapaa liikunta tai näkörajoitteisten kohdalla (vanhukset, lapset ja liikuntavammaiset). Tervejalkaiset aikuiset saavat puolestani mennä ylitse kun sopiva rako ilmaantuu, ei siihen kaivata teiden ritareita pysähtelemään ja liikenteen sujuvuutta häiritsemään.

        Itse en myöskään jalakulkijan osassa kaipaa keneltäkään näitä kohteliaisuuden eleitä, pärjään kyllä ylitse omin jaloin, omin silmin.


      • liikenteessä
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Jos yrittäisit pysyä aiheessa tuon alatyylisen itkemisen sijaan.

        Kysehän oli vain ainoastaan siitä koenko tarpeelliseksi päästää jalankulkijoita suojatien ylitse ja itse koen ettei tähän ilmene tarvetta muiden kuin jollain tapaa liikunta tai näkörajoitteisten kohdalla (vanhukset, lapset ja liikuntavammaiset). Tervejalkaiset aikuiset saavat puolestani mennä ylitse kun sopiva rako ilmaantuu, ei siihen kaivata teiden ritareita pysähtelemään ja liikenteen sujuvuutta häiritsemään.

        Itse en myöskään jalakulkijan osassa kaipaa keneltäkään näitä kohteliaisuuden eleitä, pärjään kyllä ylitse omin jaloin, omin silmin.

        On laissa määrätty, milloin jalankulkijaa tulee väistää. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä on kolmio ennen suojatietä niille, jotka eivät muutoin ymmärrä, että jalankulkijalla on etukävelyoikeus. Onneksi useimmat jalankulkijat eivät omaa ajokorttia ja jäävät kiltisti seisomaan. Muualla on väistettävä, jos jalankulkijan jalka on jo ajotien puolella, paitsi silloin jos kaistojen välissä on koroke, silloin vasemmalta tuleva jalankulkija voi lepuuttaa koipiansa korokkeella (ehkä myös koiraansa ja pikkulapsia) kunnes ehdin ajaa alta pois. Kiva jos vielä sataa tai on pakkasta, niin voin lämpöisen autoni ikkunasta katsella ohimennessäni, kuinka ikävää toisten elämä on.


      • sinivilkku
        liikenteessä kirjoitti:

        On laissa määrätty, milloin jalankulkijaa tulee väistää. Liikenneympyrässä/kiertoliittymässä on kolmio ennen suojatietä niille, jotka eivät muutoin ymmärrä, että jalankulkijalla on etukävelyoikeus. Onneksi useimmat jalankulkijat eivät omaa ajokorttia ja jäävät kiltisti seisomaan. Muualla on väistettävä, jos jalankulkijan jalka on jo ajotien puolella, paitsi silloin jos kaistojen välissä on koroke, silloin vasemmalta tuleva jalankulkija voi lepuuttaa koipiansa korokkeella (ehkä myös koiraansa ja pikkulapsia) kunnes ehdin ajaa alta pois. Kiva jos vielä sataa tai on pakkasta, niin voin lämpöisen autoni ikkunasta katsella ohimennessäni, kuinka ikävää toisten elämä on.

        Mikähän siinä onkin, että yhteispeli meinaa olla niin kamalan vaikeata. Itse ajan paljon, autolla ja pyörällä, sitten kävelenkin vielä liikenteen seassa.

        Olen mielestäni auton ratissa ihan huomaavainen tyyppi, vaikken korttelinväliä ennen alakaan jarrutella joka risteykseen.
        Pyöräilijänäkin tiedän toki oikeuteni mutta ei minulla ole tarvetta alkaa liikennettä pysäyttämään. Kyllä pyörällä ajaessakin voi tsekata tilanteen risteyksessä ja ajaa sen mukaan. Auton ratissa minua ottaa päähän juuri ne pyöräilijät, jotka ajavat klyyvari tiukasti eteenpäin sojottaen ja "laput sivuilla", siis ei vahingossakaan vilkaista missä mennään.

        Jalankulkijana minulla on aikaa pysähtyä suojatien edessä ja antaa autojonon mennä. Kyllä minä aina olen kadun yli päässyt, eikä siellä nyt niin pitkään koskaan joudu odottelemaan. Turhaa läpinää vaan, joka asiasta kun pitää aina jonkun valittaa.


      • rajoitustenmukaan
        sinivilkku kirjoitti:

        Mikähän siinä onkin, että yhteispeli meinaa olla niin kamalan vaikeata. Itse ajan paljon, autolla ja pyörällä, sitten kävelenkin vielä liikenteen seassa.

        Olen mielestäni auton ratissa ihan huomaavainen tyyppi, vaikken korttelinväliä ennen alakaan jarrutella joka risteykseen.
        Pyöräilijänäkin tiedän toki oikeuteni mutta ei minulla ole tarvetta alkaa liikennettä pysäyttämään. Kyllä pyörällä ajaessakin voi tsekata tilanteen risteyksessä ja ajaa sen mukaan. Auton ratissa minua ottaa päähän juuri ne pyöräilijät, jotka ajavat klyyvari tiukasti eteenpäin sojottaen ja "laput sivuilla", siis ei vahingossakaan vilkaista missä mennään.

        Jalankulkijana minulla on aikaa pysähtyä suojatien edessä ja antaa autojonon mennä. Kyllä minä aina olen kadun yli päässyt, eikä siellä nyt niin pitkään koskaan joudu odottelemaan. Turhaa läpinää vaan, joka asiasta kun pitää aina jonkun valittaa.

        Jos suojatien eteen nyt kuitenkin on joku liikennesääntöjä noudattava pysähtynyt, niin näkisin mieluusti, että siihen viereisellekin kaistalle pysähdytään.

        Kysymys ei ole autoilijoiden asenteesta tässä tapauksessa, vaan siitä, että ollaan niin tolloja, että ei edes huomata koko tilannetta.

        Yritin ensimmäisessä viestissä sanoa, että Helsingissä sentään kohtuullisesti huomataan. Olen edelleen sitä mieltä, että Helsingissä tämä toimii paremmin kuin esim. Espoossa. Pikkukaupungissa on turha kuvitellakaan, että kukaan olisi ikinä tässä tilanteessa toiminut oikein. Eikä niitä kaistoja niin usein olekaan kahta samaan suuntaan.


      • sinivilkku
        rajoitustenmukaan kirjoitti:

        Jos suojatien eteen nyt kuitenkin on joku liikennesääntöjä noudattava pysähtynyt, niin näkisin mieluusti, että siihen viereisellekin kaistalle pysähdytään.

        Kysymys ei ole autoilijoiden asenteesta tässä tapauksessa, vaan siitä, että ollaan niin tolloja, että ei edes huomata koko tilannetta.

        Yritin ensimmäisessä viestissä sanoa, että Helsingissä sentään kohtuullisesti huomataan. Olen edelleen sitä mieltä, että Helsingissä tämä toimii paremmin kuin esim. Espoossa. Pikkukaupungissa on turha kuvitellakaan, että kukaan olisi ikinä tässä tilanteessa toiminut oikein. Eikä niitä kaistoja niin usein olekaan kahta samaan suuntaan.

        >>Pikkukaupungissa on turha kuvitellakaan, että kukaan olisi ikinä tässä tilanteessa toiminut oikein. Eikä niitä kaistoja niin usein olekaan kahta samaan suuntaan.


      • Kurvisfani
        Kyyniö kirjoitti:

        Siinähän se on nakutettuna. Hyvin on tiivistetty se umpikusipäinen asenne, minkä takia syyttömiä ihmisiä liikenteessä kuolee. Tällainen rektumista kotoisin oleva ajatustapa on harmittavan yleinen.

        Sinun kannattaisi jättää ajattelu siihen kykeneville. Keskity vaikka itsesi kehittämiseen ihmisenä kunnes pääset edes 18-vuotiaan tasolle. Älä tule ennen sitä meikäläistä vastaan, tai työnnän pääsi syvemmälle perseeseesi. Kirjoittelustasi päätellen se siellä jo onkin.

        Suhtaudut nyt aivan väärin tähän kurvikseen. Katsos kun hän yrittää olla kovasti aikuinen, vaikkei siihen kykene. Ei siinä auta yhtään, jos uhataan väkivallalla ja muilla vulgaareilla toimenpiteillä. Kannusta, älä tuomitse!

        Eikä se ole Kurvinopeuden vika, ettei hän tajua, miksi suojateiden poistaminen olisi erittäin huono ajatus. Sen voi tajuta vain ne, jotka ymmärtävät, miksi suojateitä on olemassa. Kaikilla ei ole välineitä tämän asian hokaamiseen. Minä luotan Kurvinopeuden syvälle piilotettuihin kehittymismahdollisuuksiin ja selitän. Suojatiet on tehty siksi, että olisi osoitettu väylä, mistä ylittää katu tai tie. Pyritään siis saamaan jalankulkijat ylittämään väylät kyseisistä kohdista eikä ihan mistä sattuu. Tämä lisää turvallisuutta ja sujuvuutta. Tai lisäisi turvallisuutta, mikäli liikenne ei olisi täynnä kurviksia ja muita latvalahoja, jotka noudattavat vain niitä sääntöjä joiden noudattaminen sattuu huvittamaan. Amiksen tarkkislaisetkin kun saavat kortin.


      • Kurvinopeus
        Kurvisfani kirjoitti:

        Suhtaudut nyt aivan väärin tähän kurvikseen. Katsos kun hän yrittää olla kovasti aikuinen, vaikkei siihen kykene. Ei siinä auta yhtään, jos uhataan väkivallalla ja muilla vulgaareilla toimenpiteillä. Kannusta, älä tuomitse!

        Eikä se ole Kurvinopeuden vika, ettei hän tajua, miksi suojateiden poistaminen olisi erittäin huono ajatus. Sen voi tajuta vain ne, jotka ymmärtävät, miksi suojateitä on olemassa. Kaikilla ei ole välineitä tämän asian hokaamiseen. Minä luotan Kurvinopeuden syvälle piilotettuihin kehittymismahdollisuuksiin ja selitän. Suojatiet on tehty siksi, että olisi osoitettu väylä, mistä ylittää katu tai tie. Pyritään siis saamaan jalankulkijat ylittämään väylät kyseisistä kohdista eikä ihan mistä sattuu. Tämä lisää turvallisuutta ja sujuvuutta. Tai lisäisi turvallisuutta, mikäli liikenne ei olisi täynnä kurviksia ja muita latvalahoja, jotka noudattavat vain niitä sääntöjä joiden noudattaminen sattuu huvittamaan. Amiksen tarkkislaisetkin kun saavat kortin.

        Mielestäsi ei ole "aikuismaista" julistaa sujuvamman, vähempipäästöisen liikenteen puolesta? Olkoon sitten niin.

        Suojatiet ovat juuri sitä varten että jalankulkijat ylittäisivät kadut näitä samoja kohtia myöden. Ei tämän suinkaan tule merkitä sitä että ne antaisivat jonkinlaisen immuniteetin risteävää autovirtaa vastaan.

        Voin sanoa että on luojan lykky että valtaosa autoilijoista menettelee kuten "kurvis ja muut latvalahot", eli eivät jokaisen suojatien kohdalla pysähdy ja laske jalankulkijaa ylitse. Jos valtaosa menettelisi päinvastoin, niin mitä siitä seuraisi? Edestakaisin pumppaava liikennekaaos, kiihdyttelyä jarruttelua, kiristyneitä hermoja, tuplaantuneet päästöt.

        Olet ammattikoulun tarkkailuluokalla ja sait juuri kortin? Onneksi olkoon ja menestystä opintoihisi!


      • Kurvisfani
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Mielestäsi ei ole "aikuismaista" julistaa sujuvamman, vähempipäästöisen liikenteen puolesta? Olkoon sitten niin.

        Suojatiet ovat juuri sitä varten että jalankulkijat ylittäisivät kadut näitä samoja kohtia myöden. Ei tämän suinkaan tule merkitä sitä että ne antaisivat jonkinlaisen immuniteetin risteävää autovirtaa vastaan.

        Voin sanoa että on luojan lykky että valtaosa autoilijoista menettelee kuten "kurvis ja muut latvalahot", eli eivät jokaisen suojatien kohdalla pysähdy ja laske jalankulkijaa ylitse. Jos valtaosa menettelisi päinvastoin, niin mitä siitä seuraisi? Edestakaisin pumppaava liikennekaaos, kiihdyttelyä jarruttelua, kiristyneitä hermoja, tuplaantuneet päästöt.

        Olet ammattikoulun tarkkailuluokalla ja sait juuri kortin? Onneksi olkoon ja menestystä opintoihisi!

        Mielestäni ei ole aikuismaista julistaa oman törppöilynsä olevan ristiretki "sujuvamman, vähempipäästöisen" liikenteen puolesta, koska se on tässä tapauksessa silkkaa hurskastelua. Toivottavasti tiedät, mitä tuo sana tarkoittaa. Jos olisit aidosti huolissasi kyseisistä asioista, käyttäisit julkisia liikennevälineitä. Se olisi hyvä juttu aivan kaikkien kannalta.

        Suojatietä koskevat tietynlaiset säännöt, joiden noudattaminen on kaikille muille paitsi puujäärän henkisillä ominaisuuksilla varustetuille todella helppoa. Jaa, sinulta ei onnistu? Miksiköhän?

        Haluatko oikeasti vaikuttaa sääntöihin? Lopeta hengenvaarallinen oman käden oikeuden soveltaminen, sillä se kääntyy aina tavoitettaan vastaan. Pyri eduskuntaan sitten kun kasvat isoksi ja koita vaikuttaa asiaan sieltä käsin.

        Tilaapa aika jollekin terapeutille tai ihan vaikka psykiatrille, jos vauhdin tilapäinen hidastaminen tai useamman sekunnin väliaikainen pysähtyminen saa hermosi kireälle. Ja ihan ensihätään lopeta autoilu yleisillä väylillä. Etköhän pääse jalkaisinkin sitä finnivoidetta ostamaan lähikaupasta.


      • sinivilkku
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Mielestäsi ei ole "aikuismaista" julistaa sujuvamman, vähempipäästöisen liikenteen puolesta? Olkoon sitten niin.

        Suojatiet ovat juuri sitä varten että jalankulkijat ylittäisivät kadut näitä samoja kohtia myöden. Ei tämän suinkaan tule merkitä sitä että ne antaisivat jonkinlaisen immuniteetin risteävää autovirtaa vastaan.

        Voin sanoa että on luojan lykky että valtaosa autoilijoista menettelee kuten "kurvis ja muut latvalahot", eli eivät jokaisen suojatien kohdalla pysähdy ja laske jalankulkijaa ylitse. Jos valtaosa menettelisi päinvastoin, niin mitä siitä seuraisi? Edestakaisin pumppaava liikennekaaos, kiihdyttelyä jarruttelua, kiristyneitä hermoja, tuplaantuneet päästöt.

        Olet ammattikoulun tarkkailuluokalla ja sait juuri kortin? Onneksi olkoon ja menestystä opintoihisi!

        asiassa olen kanssasi aivan samaa mieltä.

        Minä myös kannatan liikenteen sujuvuutta ja tarkoitan sillä kaikkia siihen osallistuvia.....autoilijoita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita.

        Kyllä lapsetkin kestävät edelleen sen, että heille opetetaan miten liikenteessä käyttäydytään. Ei se heille tuota traumaa, vaikka joutuvatkin katsomaan molempiin suuntiin, ennen kadunylitystä.

        Tottahan toki annan vuoron jalankulkijoillekin, mutta ei ole mistään kotoisin jos tosiaan jokainen autoilija alkaisi jarrutella ennen jokaista suojatietä, sitten taas kaasua ja päästöt sen kuin lisääntyvät.


      • Kyyniö
        sinivilkku kirjoitti:

        asiassa olen kanssasi aivan samaa mieltä.

        Minä myös kannatan liikenteen sujuvuutta ja tarkoitan sillä kaikkia siihen osallistuvia.....autoilijoita, pyöräilijöitä, jalankulkijoita.

        Kyllä lapsetkin kestävät edelleen sen, että heille opetetaan miten liikenteessä käyttäydytään. Ei se heille tuota traumaa, vaikka joutuvatkin katsomaan molempiin suuntiin, ennen kadunylitystä.

        Tottahan toki annan vuoron jalankulkijoillekin, mutta ei ole mistään kotoisin jos tosiaan jokainen autoilija alkaisi jarrutella ennen jokaista suojatietä, sitten taas kaasua ja päästöt sen kuin lisääntyvät.

        Missä te oikein ajelette, jos kerran joka suojatien eteen pitää pysähtyä ja sen jälkeen jeesustella lisääntyvistä päästöistä? Minä päästän suojatiellä olevat tai sille astumassa olevat jalankulkijat aina ensin, ja tällainen tilanne tulee eteen ehkä kerran päivässä. Arkipäivinä taajama-alueella tulee ajomatkaa sellaiset 50-150km.

        Näytä minulle tyyppi, joka on oikeasti huolissaan liikenteen päästöistä, niin minä näytän tyypin, joka liikkuu taajamassa joko fillarilla tai bussilla/junalla/sporalla.


      • sinivilkku
        Kyyniö kirjoitti:

        Missä te oikein ajelette, jos kerran joka suojatien eteen pitää pysähtyä ja sen jälkeen jeesustella lisääntyvistä päästöistä? Minä päästän suojatiellä olevat tai sille astumassa olevat jalankulkijat aina ensin, ja tällainen tilanne tulee eteen ehkä kerran päivässä. Arkipäivinä taajama-alueella tulee ajomatkaa sellaiset 50-150km.

        Näytä minulle tyyppi, joka on oikeasti huolissaan liikenteen päästöistä, niin minä näytän tyypin, joka liikkuu taajamassa joko fillarilla tai bussilla/junalla/sporalla.

        täällä "opettavat", että pitää mennä varoen joka kadunkulman väli ja valmistautua pysähtymään jokaisen suojatien eteen. Siksi minä kirjoitin niinkuin kirjoitin.

        Kaupunkilaiset etenkin valittavat päästöistä, et voine kieltää, etteikö jatkuva jarruttelu ja kaasuttelu lisää niitä. En minä mitään "jeesustellut".

        En minäkään ala sukkuloimaan jalankulkijoiden seassa suojatiellä autolla ja kyllä lasken menemään editseni, ei se siitä kiinni ole. Mutta silti olen sitä mieltä, että hirveä holhous ei ole järkevä tapa opettaa kenellekään mitään. Ei jalankulkijoille sen paremmin kuin autoilijoillekaan.

        Usko tai älä, mutta on paljon paikkoja, joissa ei bussiyhteydet pelaa, ei tarvitse edes mennä pohjoiseen. Junistakaan ei joka paikassa ole apua ja kaikki eivät pysty ajamaan fillarilla, silti on liikuttava.

        Itse tykkään liikkua jalan paljonkin. Esim. en ajele kaupungissa ovelta ovelle vaan jätän auton sopivaan paikkaan ja kävelen.

        Kyllä minä ainakin olen opettanut omat muksuni aikanaan vilkaisemaan molempiin suuntiin ennen kadun ylitystä ja muistamaan sen, että jalankulkija kärsii aina jos onnettomuus tapahtuu, oli sitten miten oikeassa tahansa.

        Olen minä päästöistäkin huolissani, ennen käytettiin lyijyä bensiinin lisäaineena, sitten tuli MTBE, julistettiin kuinka vaaratonta se on. Totuus on kuitenkin, että varsin monet autojen kanssa työskentelevät alkoivat saamaan kovia päänsärkykohtauksia. Autotekninen liitto yritti monen monta vuotta saada tietoa öljy-yhtiöiltä, että mistä aineesta on kysymys, sitä ei annettu.
        Vasta vähän aikaa sitten on alettu tutkia ainetta ja huomattu, että se aiheuttaa myös ihovaivoja.
        Kaikkea läheskään ei vielä edes tiedetä.
        On annettu tiedotteita, että aineella ei ole mitään pitkälle meneviä seurauksia. Tunnen kuitenkin ihmisen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo jonkin aikaa ja päänsäryt jatkuvat vaikka ei enää altistukaan ko. aineelle.


      • autoilija
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Jos yrittäisit pysyä aiheessa tuon alatyylisen itkemisen sijaan.

        Kysehän oli vain ainoastaan siitä koenko tarpeelliseksi päästää jalankulkijoita suojatien ylitse ja itse koen ettei tähän ilmene tarvetta muiden kuin jollain tapaa liikunta tai näkörajoitteisten kohdalla (vanhukset, lapset ja liikuntavammaiset). Tervejalkaiset aikuiset saavat puolestani mennä ylitse kun sopiva rako ilmaantuu, ei siihen kaivata teiden ritareita pysähtelemään ja liikenteen sujuvuutta häiritsemään.

        Itse en myöskään jalakulkijan osassa kaipaa keneltäkään näitä kohteliaisuuden eleitä, pärjään kyllä ylitse omin jaloin, omin silmin.

        toivottavasti joskus olet ylittämässä suojatietä rekkani editse niin luuletko että jarrutan jos tunnistan sut... älä luule, oikean puoleinen pedaali painuu kyllä pohjaan ja jarrutan sitte kun oot renkaan alla... tommosella asenteella ei missään nimessä sais päästää liikenteeseen tai edes muutenkaan yhteiskuntaan...


      • Kyyniö
        sinivilkku kirjoitti:

        täällä "opettavat", että pitää mennä varoen joka kadunkulman väli ja valmistautua pysähtymään jokaisen suojatien eteen. Siksi minä kirjoitin niinkuin kirjoitin.

        Kaupunkilaiset etenkin valittavat päästöistä, et voine kieltää, etteikö jatkuva jarruttelu ja kaasuttelu lisää niitä. En minä mitään "jeesustellut".

        En minäkään ala sukkuloimaan jalankulkijoiden seassa suojatiellä autolla ja kyllä lasken menemään editseni, ei se siitä kiinni ole. Mutta silti olen sitä mieltä, että hirveä holhous ei ole järkevä tapa opettaa kenellekään mitään. Ei jalankulkijoille sen paremmin kuin autoilijoillekaan.

        Usko tai älä, mutta on paljon paikkoja, joissa ei bussiyhteydet pelaa, ei tarvitse edes mennä pohjoiseen. Junistakaan ei joka paikassa ole apua ja kaikki eivät pysty ajamaan fillarilla, silti on liikuttava.

        Itse tykkään liikkua jalan paljonkin. Esim. en ajele kaupungissa ovelta ovelle vaan jätän auton sopivaan paikkaan ja kävelen.

        Kyllä minä ainakin olen opettanut omat muksuni aikanaan vilkaisemaan molempiin suuntiin ennen kadun ylitystä ja muistamaan sen, että jalankulkija kärsii aina jos onnettomuus tapahtuu, oli sitten miten oikeassa tahansa.

        Olen minä päästöistäkin huolissani, ennen käytettiin lyijyä bensiinin lisäaineena, sitten tuli MTBE, julistettiin kuinka vaaratonta se on. Totuus on kuitenkin, että varsin monet autojen kanssa työskentelevät alkoivat saamaan kovia päänsärkykohtauksia. Autotekninen liitto yritti monen monta vuotta saada tietoa öljy-yhtiöiltä, että mistä aineesta on kysymys, sitä ei annettu.
        Vasta vähän aikaa sitten on alettu tutkia ainetta ja huomattu, että se aiheuttaa myös ihovaivoja.
        Kaikkea läheskään ei vielä edes tiedetä.
        On annettu tiedotteita, että aineella ei ole mitään pitkälle meneviä seurauksia. Tunnen kuitenkin ihmisen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo jonkin aikaa ja päänsäryt jatkuvat vaikka ei enää altistukaan ko. aineelle.

        Muutinpa käsitystäni teikäläisestä tuon vastauksen luettuani. Taidatkin olla ihan viksu tyyppi.

        Kyllä se pysähtymään valmistautuminen on eri asia kuin pysähtyminen. Valmistautuminen vaatii yleensä sen, että katsoo, onko siellä joku tai onko sinne tulossa joku. Suurimmassa osassa suojateitä tuon voi tehdä hidastamatta vauhtia. Joihinkin sitten pitää hidastaa, mutta niinhän sitä pitää risteyksiinkin jos on väistämisvelvollisuus. Tottakai jarruttelu ja kiihdyttely lisää päästöjä, mutta miksi tästä asiasta ollaan huolissaan vain suojateiden kohdalla? Useammin sitä joudutaan pysähtymään liikennevaloihin tai kolmion taakse.


      • mielipide
        sinivilkku kirjoitti:

        täällä "opettavat", että pitää mennä varoen joka kadunkulman väli ja valmistautua pysähtymään jokaisen suojatien eteen. Siksi minä kirjoitin niinkuin kirjoitin.

        Kaupunkilaiset etenkin valittavat päästöistä, et voine kieltää, etteikö jatkuva jarruttelu ja kaasuttelu lisää niitä. En minä mitään "jeesustellut".

        En minäkään ala sukkuloimaan jalankulkijoiden seassa suojatiellä autolla ja kyllä lasken menemään editseni, ei se siitä kiinni ole. Mutta silti olen sitä mieltä, että hirveä holhous ei ole järkevä tapa opettaa kenellekään mitään. Ei jalankulkijoille sen paremmin kuin autoilijoillekaan.

        Usko tai älä, mutta on paljon paikkoja, joissa ei bussiyhteydet pelaa, ei tarvitse edes mennä pohjoiseen. Junistakaan ei joka paikassa ole apua ja kaikki eivät pysty ajamaan fillarilla, silti on liikuttava.

        Itse tykkään liikkua jalan paljonkin. Esim. en ajele kaupungissa ovelta ovelle vaan jätän auton sopivaan paikkaan ja kävelen.

        Kyllä minä ainakin olen opettanut omat muksuni aikanaan vilkaisemaan molempiin suuntiin ennen kadun ylitystä ja muistamaan sen, että jalankulkija kärsii aina jos onnettomuus tapahtuu, oli sitten miten oikeassa tahansa.

        Olen minä päästöistäkin huolissani, ennen käytettiin lyijyä bensiinin lisäaineena, sitten tuli MTBE, julistettiin kuinka vaaratonta se on. Totuus on kuitenkin, että varsin monet autojen kanssa työskentelevät alkoivat saamaan kovia päänsärkykohtauksia. Autotekninen liitto yritti monen monta vuotta saada tietoa öljy-yhtiöiltä, että mistä aineesta on kysymys, sitä ei annettu.
        Vasta vähän aikaa sitten on alettu tutkia ainetta ja huomattu, että se aiheuttaa myös ihovaivoja.
        Kaikkea läheskään ei vielä edes tiedetä.
        On annettu tiedotteita, että aineella ei ole mitään pitkälle meneviä seurauksia. Tunnen kuitenkin ihmisen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo jonkin aikaa ja päänsäryt jatkuvat vaikka ei enää altistukaan ko. aineelle.

        Taidat ajella ilman ajokorttia, kun ei sulle ole opetettu, että todellakin sun pitää mennä varoen ja valmistautua pysähtyyn vaikka joka kadunkulmaan tai sitte sun asenne ei sovi nyky-yhteiskuntaan ja eikä ainakaan autonrattiin... kulje vaan mieluummin jalkasin tai bussilla niin meillä on turvallisempaa...


      • autoilija
        Kyyniö kirjoitti:

        Muutinpa käsitystäni teikäläisestä tuon vastauksen luettuani. Taidatkin olla ihan viksu tyyppi.

        Kyllä se pysähtymään valmistautuminen on eri asia kuin pysähtyminen. Valmistautuminen vaatii yleensä sen, että katsoo, onko siellä joku tai onko sinne tulossa joku. Suurimmassa osassa suojateitä tuon voi tehdä hidastamatta vauhtia. Joihinkin sitten pitää hidastaa, mutta niinhän sitä pitää risteyksiinkin jos on väistämisvelvollisuus. Tottakai jarruttelu ja kiihdyttely lisää päästöjä, mutta miksi tästä asiasta ollaan huolissaan vain suojateiden kohdalla? Useammin sitä joudutaan pysähtymään liikennevaloihin tai kolmion taakse.

        Mun käsitys on kuiten, että pysähdyn mieluummin vaikka joka 10 cm välein, kuin että vasta jonkun päälle. Eli tämä oli kärjistetty esimerkki, kun täällä tuntuu olevan noita pimiöitä, jotka kuitenkin kohta kirjottaa, että olen tien tukos kun pysähtelen koko ajan. eli en sitä tee. toivottavasti joku kuiten ymmärsi tarkoituksen...


      • liikenteen seuraaja
        sinivilkku kirjoitti:

        täällä "opettavat", että pitää mennä varoen joka kadunkulman väli ja valmistautua pysähtymään jokaisen suojatien eteen. Siksi minä kirjoitin niinkuin kirjoitin.

        Kaupunkilaiset etenkin valittavat päästöistä, et voine kieltää, etteikö jatkuva jarruttelu ja kaasuttelu lisää niitä. En minä mitään "jeesustellut".

        En minäkään ala sukkuloimaan jalankulkijoiden seassa suojatiellä autolla ja kyllä lasken menemään editseni, ei se siitä kiinni ole. Mutta silti olen sitä mieltä, että hirveä holhous ei ole järkevä tapa opettaa kenellekään mitään. Ei jalankulkijoille sen paremmin kuin autoilijoillekaan.

        Usko tai älä, mutta on paljon paikkoja, joissa ei bussiyhteydet pelaa, ei tarvitse edes mennä pohjoiseen. Junistakaan ei joka paikassa ole apua ja kaikki eivät pysty ajamaan fillarilla, silti on liikuttava.

        Itse tykkään liikkua jalan paljonkin. Esim. en ajele kaupungissa ovelta ovelle vaan jätän auton sopivaan paikkaan ja kävelen.

        Kyllä minä ainakin olen opettanut omat muksuni aikanaan vilkaisemaan molempiin suuntiin ennen kadun ylitystä ja muistamaan sen, että jalankulkija kärsii aina jos onnettomuus tapahtuu, oli sitten miten oikeassa tahansa.

        Olen minä päästöistäkin huolissani, ennen käytettiin lyijyä bensiinin lisäaineena, sitten tuli MTBE, julistettiin kuinka vaaratonta se on. Totuus on kuitenkin, että varsin monet autojen kanssa työskentelevät alkoivat saamaan kovia päänsärkykohtauksia. Autotekninen liitto yritti monen monta vuotta saada tietoa öljy-yhtiöiltä, että mistä aineesta on kysymys, sitä ei annettu.
        Vasta vähän aikaa sitten on alettu tutkia ainetta ja huomattu, että se aiheuttaa myös ihovaivoja.
        Kaikkea läheskään ei vielä edes tiedetä.
        On annettu tiedotteita, että aineella ei ole mitään pitkälle meneviä seurauksia. Tunnen kuitenkin ihmisen, joka on työkyvyttömyyseläkkeellä ollut jo jonkin aikaa ja päänsäryt jatkuvat vaikka ei enää altistukaan ko. aineelle.

        Älä rouva (neiti?) hyvä missään tapauksessa lähde liikenteeseen tai edes ulos asunnostasi noilla asenteilla, kun suomen tieliikennelaki määrää pysähtymään jos jalankulkija on astumassa suojatielle, eikä välissä ole ajokaistaa tai koroketta, eli jos lait ovat sinusta tarpeettomia, niin tulenpa ja raiskaan sut ja koko perheesi, jonka jälkeen syötän lapsesi koiralleni...Onnea vaan aivokääpiö...


      • sinivilkku
        mielipide kirjoitti:

        Taidat ajella ilman ajokorttia, kun ei sulle ole opetettu, että todellakin sun pitää mennä varoen ja valmistautua pysähtyyn vaikka joka kadunkulmaan tai sitte sun asenne ei sovi nyky-yhteiskuntaan ja eikä ainakaan autonrattiin... kulje vaan mieluummin jalkasin tai bussilla niin meillä on turvallisempaa...

        verran vielä silmät pelaa ilman jalkoja, ettei minun tarvitse katsellessani painaa jarrupedaalia.

        Ja pyrin kyllä pitämään ajokortinkin aina mukana on kun olen autolla liikkeellä;)


      • snabbtighet
        Kurvisfani kirjoitti:

        Mielestäni ei ole aikuismaista julistaa oman törppöilynsä olevan ristiretki "sujuvamman, vähempipäästöisen" liikenteen puolesta, koska se on tässä tapauksessa silkkaa hurskastelua. Toivottavasti tiedät, mitä tuo sana tarkoittaa. Jos olisit aidosti huolissasi kyseisistä asioista, käyttäisit julkisia liikennevälineitä. Se olisi hyvä juttu aivan kaikkien kannalta.

        Suojatietä koskevat tietynlaiset säännöt, joiden noudattaminen on kaikille muille paitsi puujäärän henkisillä ominaisuuksilla varustetuille todella helppoa. Jaa, sinulta ei onnistu? Miksiköhän?

        Haluatko oikeasti vaikuttaa sääntöihin? Lopeta hengenvaarallinen oman käden oikeuden soveltaminen, sillä se kääntyy aina tavoitettaan vastaan. Pyri eduskuntaan sitten kun kasvat isoksi ja koita vaikuttaa asiaan sieltä käsin.

        Tilaapa aika jollekin terapeutille tai ihan vaikka psykiatrille, jos vauhdin tilapäinen hidastaminen tai useamman sekunnin väliaikainen pysähtyminen saa hermosi kireälle. Ja ihan ensihätään lopeta autoilu yleisillä väylillä. Etköhän pääse jalkaisinkin sitä finnivoidetta ostamaan lähikaupasta.

        mikä läppä et kaikki sun kommentit loppuu johonkin dorkaan "hae finnivoidetta", "käy amis loppuun"? Fakta taitaa olla ettet itekään ole vielä mistään valmistunu, saatat olla jopa lukiota just käymässä kun tuntuu tota luppoaikaa löytyvän enemmän ku paljon.

        ps: ei todellakaan oo hurkastelua olla vatvomatta suojatieläisten oikeuksia. about 90% autoilijoista menettelee ihan samalla tavoin ku esimerkiks täällä "Kurvinopeus" ja "Sinivilkku". Jalankulkijatki tietää tän, eli no problemos, lakkaa keuhkoomasta.


      • Koolpiks
        snabbtighet kirjoitti:

        mikä läppä et kaikki sun kommentit loppuu johonkin dorkaan "hae finnivoidetta", "käy amis loppuun"? Fakta taitaa olla ettet itekään ole vielä mistään valmistunu, saatat olla jopa lukiota just käymässä kun tuntuu tota luppoaikaa löytyvän enemmän ku paljon.

        ps: ei todellakaan oo hurkastelua olla vatvomatta suojatieläisten oikeuksia. about 90% autoilijoista menettelee ihan samalla tavoin ku esimerkiks täällä "Kurvinopeus" ja "Sinivilkku". Jalankulkijatki tietää tän, eli no problemos, lakkaa keuhkoomasta.

        Taitaa teikäpojulla olla kirjoitustaito kuitenkin parempi kuin ajattelutaito? Viestisi kun on silkkaa sontaa huonosti kirjoitettuna.


      • snabbtighetet
        Koolpiks kirjoitti:

        Taitaa teikäpojulla olla kirjoitustaito kuitenkin parempi kuin ajattelutaito? Viestisi kun on silkkaa sontaa huonosti kirjoitettuna.

        upee panostus upeeseen threadiin, bongot sulle dille.


      • Kyyniö
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Jos yrittäisit pysyä aiheessa tuon alatyylisen itkemisen sijaan.

        Kysehän oli vain ainoastaan siitä koenko tarpeelliseksi päästää jalankulkijoita suojatien ylitse ja itse koen ettei tähän ilmene tarvetta muiden kuin jollain tapaa liikunta tai näkörajoitteisten kohdalla (vanhukset, lapset ja liikuntavammaiset). Tervejalkaiset aikuiset saavat puolestani mennä ylitse kun sopiva rako ilmaantuu, ei siihen kaivata teiden ritareita pysähtelemään ja liikenteen sujuvuutta häiritsemään.

        Itse en myöskään jalakulkijan osassa kaipaa keneltäkään näitä kohteliaisuuden eleitä, pärjään kyllä ylitse omin jaloin, omin silmin.

        Kysehän on vain ja ainoastaan siitä, katsonko tarpeelliseksi olla kajoamatta sekä sinuun että kotteroosi, jos jätät väistämättä minua kun olen suojatiellä. Tervepäiset autoilijat väistävät, sinä ilmeisesti et. Käsittelyni jäljiltä voit siirtyä pilliruokintaan heti, kun tarvittava rako huuliesi välistä löytyy. Se tuskin häiritsee leikkausta, joka joudutaan tekemään, jotta autosi vaihdekeppi saadaan poistettua siitä ruumiinonkalostasi, johon pakotan sinut sen työntämään.

        Tuo siis siinä tapauksessa, että satun olemaan poikkeuksellisen hyvällä tuulella tapahtumahetkellä. Normaaleille järkeville ihmisille riittää ihan vaan asiasta mainitseminen, sinulle ylläoleva käsittely on minimi. Just try me, boy.


      • AudiS6
        liikenteen seuraaja kirjoitti:

        Älä rouva (neiti?) hyvä missään tapauksessa lähde liikenteeseen tai edes ulos asunnostasi noilla asenteilla, kun suomen tieliikennelaki määrää pysähtymään jos jalankulkija on astumassa suojatielle, eikä välissä ole ajokaistaa tai koroketta, eli jos lait ovat sinusta tarpeettomia, niin tulenpa ja raiskaan sut ja koko perheesi, jonka jälkeen syötän lapsesi koiralleni...Onnea vaan aivokääpiö...

        Onko tieliikennelaissa määritelty että saat raiskata koirasi suojatiellä?

        Taitaa tieliikennelaki ja rikoslaki olla eri asia? Tieliikennelaki on monelta osia hyvin ohjeellinen, sitä tulisi ajanmukaistaa.

        ps: Viimeksi tänään käännyin palavalla punaisella oikealle (tosin kyseessä oli nuolivalo). Kyseessä oli ns. logiikkafeelu valoissa, eli jalnkulkijoita ei ollut eikä minuun nähden risteävää liikennettäkään. Sattui olemaan hieman hoppu viemään muksua koululle, joten sovelsin hieman tieliikennelakia omiin tarkoitusperiini sopivaksi. Ei sanktioita.


      • Kurvinopeus
        Kyyniö kirjoitti:

        Kysehän on vain ja ainoastaan siitä, katsonko tarpeelliseksi olla kajoamatta sekä sinuun että kotteroosi, jos jätät väistämättä minua kun olen suojatiellä. Tervepäiset autoilijat väistävät, sinä ilmeisesti et. Käsittelyni jäljiltä voit siirtyä pilliruokintaan heti, kun tarvittava rako huuliesi välistä löytyy. Se tuskin häiritsee leikkausta, joka joudutaan tekemään, jotta autosi vaihdekeppi saadaan poistettua siitä ruumiinonkalostasi, johon pakotan sinut sen työntämään.

        Tuo siis siinä tapauksessa, että satun olemaan poikkeuksellisen hyvällä tuulella tapahtumahetkellä. Normaaleille järkeville ihmisille riittää ihan vaan asiasta mainitseminen, sinulle ylläoleva käsittely on minimi. Just try me, boy.

        Melkoista vetistelyä. Ettei nyt vaan olisi niin että soittelet suulla suuremmalla? Täällä keskustelufoorumeilla anonyymisti uhoaminen on toista kuin käytännössä toteuttaminen.

        Ainakaan kapasiteettisi ei henkisellä puolella nähtävästi riitä kuin alatyyliseen sössöttämiseen ja ison pojan esittämiseen, joten uskallan epäillä että fyysinen puolesi olisi paljon kummemmissa kantimissa.


      • Kyyniö
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Melkoista vetistelyä. Ettei nyt vaan olisi niin että soittelet suulla suuremmalla? Täällä keskustelufoorumeilla anonyymisti uhoaminen on toista kuin käytännössä toteuttaminen.

        Ainakaan kapasiteettisi ei henkisellä puolella nähtävästi riitä kuin alatyyliseen sössöttämiseen ja ison pojan esittämiseen, joten uskallan epäillä että fyysinen puolesi olisi paljon kummemmissa kantimissa.

        Jos asia aidosti kiinnostaa, niin kokeile. Kukaan ei ole kokeillut enää toista kertaa. Käypä muuten viestihistoriasi läpi ja koita sitten miettiä, miksi stadilaiset myötähäpeävät ja muut nauravat, kun kirjoituksiasi lukevat. Kaltaisesi syntymämitättömyydet eivät tule huomatuiksi muualla kuin tällaisissa foorumeissa.


      • Kurvinopeus
        Kyyniö kirjoitti:

        Jos asia aidosti kiinnostaa, niin kokeile. Kukaan ei ole kokeillut enää toista kertaa. Käypä muuten viestihistoriasi läpi ja koita sitten miettiä, miksi stadilaiset myötähäpeävät ja muut nauravat, kun kirjoituksiasi lukevat. Kaltaisesi syntymämitättömyydet eivät tule huomatuiksi muualla kuin tällaisissa foorumeissa.

        Siis ehdotat että tapaisimme ja ottaisimme yhteen? Mistä kumpuaa taipumuksesi hoitaa erimielisyydet väkivallalla? Katkera lapsuus, ilkeä isäpuoli, et menestynyt koulussa ja purit tuolloinkin turhautumisesi paremmin pärjääviin?

        Itse puran satunnaiset pahanolontuntoni säkkiin, suosittelen että teet samoin. Säästyneet korvaukset voi käyttää hyödyllisemminkin kuin vastapuolen hoivakuluihin.

        "Kaltaisesi syntymämitättömyydet eivät tule huomatuiksi muualla kuin tällaisissa foorumeissa."

        Kovin on tiivistetty analyysi, joka tosin menee hyvin pitkälle pieleen. Minut huomataan muuallakin ehkä siksi että sanon mitä ajattelen, sanokoon muut mitä uskaltavat.


      • Kyyniö
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Siis ehdotat että tapaisimme ja ottaisimme yhteen? Mistä kumpuaa taipumuksesi hoitaa erimielisyydet väkivallalla? Katkera lapsuus, ilkeä isäpuoli, et menestynyt koulussa ja purit tuolloinkin turhautumisesi paremmin pärjääviin?

        Itse puran satunnaiset pahanolontuntoni säkkiin, suosittelen että teet samoin. Säästyneet korvaukset voi käyttää hyödyllisemminkin kuin vastapuolen hoivakuluihin.

        "Kaltaisesi syntymämitättömyydet eivät tule huomatuiksi muualla kuin tällaisissa foorumeissa."

        Kovin on tiivistetty analyysi, joka tosin menee hyvin pitkälle pieleen. Minut huomataan muuallakin ehkä siksi että sanon mitä ajattelen, sanokoon muut mitä uskaltavat.

        ..ihan oikeasti olla tyhmä? Et siis esitä, vaan olet? Vai miksi kyselet asioita, jotka on jo kerrottu? Olen kertonut, miten hoidan erään tietyn tilanteen. Siihen ei liity kurja lapsuutesi, isäpuolesi, paska koulumenestyksesi tai henkinen turhautumisesi yhtään. Ne asiat eivät minua kiinnostakaan.

        Vihjeeksi elämääsi: eivät ihmiset naura kanssasi, vaan sinulle.


      • Kurvinopeus
        Kyyniö kirjoitti:

        ..ihan oikeasti olla tyhmä? Et siis esitä, vaan olet? Vai miksi kyselet asioita, jotka on jo kerrottu? Olen kertonut, miten hoidan erään tietyn tilanteen. Siihen ei liity kurja lapsuutesi, isäpuolesi, paska koulumenestyksesi tai henkinen turhautumisesi yhtään. Ne asiat eivät minua kiinnostakaan.

        Vihjeeksi elämääsi: eivät ihmiset naura kanssasi, vaan sinulle.

        Taitaa pojalla mennä nyt puurot ja vellit sekaisin. Tunnut itse kovin mielelläsi heittäytyvän esittämään typerää. Taipumuksesi hoitaa asioita väkivallaoin liittyvät SINUN lapsuuteesi, isäpuoleesi, koulussa mentymättömyyteesi. Katsos jos minulla olisi vastaavia ongelmia ollut menneisyydessäni, tuskin ehdottaisin sinun ongelmien ratkaisukyvyttömyytesi johtuvan minun menneisyydestäni.

        Kiitos vihjeestäsi, tosin en ole toistaiseksi moiseen ilmiöön törmännyt. Lienee jälleen jotakin itseäsi koskevaa kun olet saanut asian jo analysoituakin.


      • Multiperson
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Taitaa pojalla mennä nyt puurot ja vellit sekaisin. Tunnut itse kovin mielelläsi heittäytyvän esittämään typerää. Taipumuksesi hoitaa asioita väkivallaoin liittyvät SINUN lapsuuteesi, isäpuoleesi, koulussa mentymättömyyteesi. Katsos jos minulla olisi vastaavia ongelmia ollut menneisyydessäni, tuskin ehdottaisin sinun ongelmien ratkaisukyvyttömyytesi johtuvan minun menneisyydestäni.

        Kiitos vihjeestäsi, tosin en ole toistaiseksi moiseen ilmiöön törmännyt. Lienee jälleen jotakin itseäsi koskevaa kun olet saanut asian jo analysoituakin.

        Taas saatiin Kurvinopeus eksymään itse aiheesta omiin lempipuuhiinsa: tyhmyyteen, epäonnistumiseen, menneisyyden ongelmiin ja muuhun turhailuun.

        Eikä se ollut edes vaikeaa. Hyvä me!


      • Kurvinopeus
        Multiperson kirjoitti:

        Taas saatiin Kurvinopeus eksymään itse aiheesta omiin lempipuuhiinsa: tyhmyyteen, epäonnistumiseen, menneisyyden ongelmiin ja muuhun turhailuun.

        Eikä se ollut edes vaikeaa. Hyvä me!

        Sain jälleen tehtyä yhden pienen mielen onnelliseksi. Ole hyvä vaan Multiperson.


      • Multiperson
        Kurvinopeus kirjoitti:

        Sain jälleen tehtyä yhden pienen mielen onnelliseksi. Ole hyvä vaan Multiperson.

        Mitään muuta et sitten taida osatakaan =)


      • Aina pysähdyttävä
        Autoileva kävelijä kirjoitti:

        Onneksi ei tuo typerä tapa yleisty. Turha on laske ajalankulkijoita ylitse, liikenteestä tulee vaan tökkivää. Parempi on jalankulkijan odottaa ja mennä ylitse kun sopiva väli tulee. Säästää päästöjä, hermoja, lisää sujuvuutta.

        Mummot, muksut ja vammaiset ovat tietty sitten asia erikseen.

        Juuri tämän takia meilla on liikenne valoja siellä täällä jossa ihmiset painavat ensin nappia saadakseen itselleen vihreän valon ja kavelevän tien yli punaisia päin kun ei näkynyt autoja.
        Sitten tulee autoilija joka pysähtyy punaisiin valoihin ja ihmisiä ei näy olevan ylittämässä tietä.

        Jos autoilijat olisivat noudattaneet vuosikymmeniä Kevyenliikenteen oikeuksia niin ei tarvitsisi olla niin paljon liikenne valoja jalankulkijoille.


    • Aatoilija

      Tai sitten esim. Konalantie ei ole Helsinkiä.

      Harva se päivä paluuruuhkissa Malminkartanon risteykseen on jonossa autoja niin, että matkalle jää vähintään yksi suojatie, ja silloin siis yksi auto on suojatien eteen pysähtyneenä. Olen siinä paikassa joskus itse, joskus vähän taaempana, ja silloin aina tulee seurattua miten tuota noudatetaan. Ja todettava on, että läheskään kaikki eivät noudata, vaikka vaihtelua onkin: viimeksi muistaakseni kaikki paitsi yksi pysähtyivät oikein, mutta yleensä suhde on just toisin päin.

      Eli eipä nosteta aiheetta Helsinkiläisten mainetta tässä asiassa. Eivät ole pyhimyksiä hekään.

      • Kauppatorilla

        Itse olin jokin aika sitten aitiopaikalla Pressan linnan edessä. Pysähdyin suojatien eteen
        kun siinä käveli kolme poliisia (!). Vierestä
        humahti ohi bussi niin, että koko ankkapoikue
        joutui sitä juoksujalkaa väistämään.

        Eivätkä edes ao. suharia pysäyttäneet, oli kait joku valtiovierailu menossa tms.


      • rajoitustenmukaan

        En väittänyt, että asiat olisivat suojatien eteen pysähtymisen osalta erinomaisen hyvin Helsingissä.

        Halusin vain puolustaa Helsinkiä siitä, että siellä asiat ovat tämän suhteen vähemmän huonosti kuin esim. Espoossa.

        Eilenkin Mannerheimintiellä Helsingissä pysähdyin suojatien eteen ja laskin 3-henkisen perheen lastenvaunuineen yli. Ei ollut valoja sillä suojatiellä. Viereen tuli toiselle kaistalle auto ja heti pysähtyi. Kello oli yli 7 illalla eli ei mikään ruuhka-aika enää.


    • vihanen ihminen

      mit vittua se tyttö oli mun nykyisen tyttökaverini kaveri te puhutte paskaa se olisen autolian syy miksei pysähtnyt tai menyt vaikka toisle puolen risteytä se tyttö olsi elossa .

      meitikää mitä sanotte suuttanne se tyttö oli mun tyttökaverin kaveri

    • Vihanen

      Moi mikä ihme teitä ihmisiä vaivaa te ette tunteneet koko janitaa paitsi janita oli mun päiväkoti kaveri voisitte jättää noi teidän arvailut vittuun koko asiasta kun ette tiedä miten se asia on oikeesti tapahtunut hävytöntä käytöstä sanon minä

    • vihanen ihminen

      Saatana ihmiset se Audi itse ajoi janitan yli janita lensi 20 metriä ja janitalla ja hänen kaverillaan oli vihreä valoa ja tämä audin kuljettaja itse vaihtoi kaistaa toisen auton takaa ja ajoi janitan päältä että janita lensi eka tuulilasin ja siitä vielä 20 metriä lukekaa ihmiset uudestaan lehdet ennen kun alatte arvaillee ja muuten miten se onnettomuus tapahtui vittun kusipääät >:(

      • 20+18

        Seitsemän vuotta meni ennenkuin sisäistit tuon tapauksen, sinustahan saattaa tulla hyvä audi-mies, eli h-mies.
        Ei kai ne auditkaan itsestään aja mihinkään, kuskina täytyy olla kaltaisesi kahjo.


      • ;-)
        20+18 kirjoitti:

        Seitsemän vuotta meni ennenkuin sisäistit tuon tapauksen, sinustahan saattaa tulla hyvä audi-mies, eli h-mies.
        Ei kai ne auditkaan itsestään aja mihinkään, kuskina täytyy olla kaltaisesi kahjo.

        Parempi myöhään kun ei milloinkaan? Ei toimi hyvin liikenteessä. Sellä pitää olla heti eikä myöhemmin.


    • Vihainen ihminen

      Mieitkää mikä olo janitan mutsilla on hän näkee nämä mitä paskaa hänen tyttärestään puhutaan nettipalstalla jos teillä on omia lapsia ette varmaankaan halua omalle lapselle tollasta mitä janitan mutsi joutui kokemaan menetti oman lapsen jonkun kusípään takia että kannattas mietii mitä julkaisee netti keskustelupalstalle ette te varmaan olisi iloisia jos teidän lapsesta sanotaisiin mitä nyt ollaan puhuttu täällä suomeksi sanottuna lopettakaa toi paskan puhuminen janitasta kiitos >:(

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      45
      2053
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1291
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      981
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe