Erehdyimpä tässä taloudellisuuden nimissä hommaamaan upouuden Citroen C3 1,4:lla koneella, kirnuaa ulos 75 pollea. Ajan pääasiassa Helsingin seudulla, kehäteitä, motareita ja ruuhka-ajoa. Pikkuauto sinänsä on jo nykyaikana mahdoton ärsyke kanssa-autoilijoille, jotka ajelevat pykälää-kahta isommilla peleillä: ohi on päästävä missä tahansa. Tuo 1,4:nen ei myöskään riitä nykyajan hektisessä ajorytmissä, käytäntö on ihan erilainen kuin koeajon aikana (arkipäivä, keskipäivän aika) sattunut rauhallinen koeajolenkki. Puhti ei riitä millään nykyajan turbomiesten ja -naisten autojen seassa, kiihdyttipä sitten kaasu lattian läpi painettuna tai ei. Rampeilta on erittäin vaikeaa päästä kovaa päästelevään pääväylän letkaan, ja jos joudut rampilla jarruttamaan välttääksesi kylkeen ajon, niin takana tulevat väläyttelevät valoja tai huudattavat äänimerkillä. Nyrkkikin nousee ajoittain ikkunaan. Pitää vissiin hommata käytetty (rahat ei riitä uuteen vastaavaan) turbovolvo tai -audi, vähintään joku 140-150 hv:n kaksilitrainen bensavehje (dieseliä en ottaisi suht vähäisen ajomäärän takia vaikka ne nykyiset ovat huippupirteitä).
Mitä muut "kohtalotoverit", oletteko kohdanneet saman?
Pikkuautolla menee hermot!
18
2543
Vastaukset
- vaikka
Ennen ajoin fiestalla reilu litraisella koneella. Nyt w124 kopan 200:lla dieselillä... =) en ole kiinnittänyt mitään huomiota edes mainitsemiisi asioihin!? Rampeiltakin pääsee kyytiin ihan nätisti. Kaippa sitä sitten on oppinut ennakoimaan pieni tehoisen auton kanssa.
- ämpyilijä
Itse olen ajanut jo vuosia 123 korisella 200d mesellä pk seudulla eikä ole juuri ongelmia liittymisessä motarille /kehäteille paitsi aivan lyhyimmillä kiihdytyskaistoilla ruuhka-aikaan. Taitaa olla vika kuskissa eikä autossa jos ei pärjää liikenteessä...
- julle
Ensinnäkin, ei käynyt sitten mielessä monottaa koeajolla autoa kunnolla, olisi varmaan saanut viitettä kiihtyvyydestä. Toiseksi, en TODELLAKAAN usko, ettei ko. autolla ehdi tai pääse liittyymään motareille ym. Tietenkin jos on ylivarovainen, eikä kierrätä autoaan yli 2000rpm niin saattaa olla hiukan vaikeuksia. Ja kerro, MISSÄ pk-seudulla,ruuhka-aikana, pitää liittymävauhidin olla YLI 100km/h, ei missään!!! Ruuhkissa ajonopeudet ovat muutenkin alhaisempia, myös kehäteillä ja motareilla. Sitäpaitsi on ihan oikein, jos kiihdytyskaistan tai rampin päässä lyöt liinat kiinni,niin torvi soi!! Kiinnostaisi tietää, mistä olet löytänyt ramppeja, joista ei kunnollisella kiihdyttämisellä pääse liikennevirran mukaan sujuvasti? Itse ajan Pösö 206:lla, eikä ainkaan minulla ole olut mitään ongelmia liittyä liikenteen sekaan, joten tuntuu vähän siltä, että et osaa kiihdyttää oikein.
- Antti
Käytä kierroksia. Ainakaan itsellä ei ole tullut kertaakaan vastaavia ongelmia. Vaikea uskoa, että C3:lla ajo olisi kovin erilaista, vaikka omassa on 8 pollea enemmän.
Ajelin itse aikoinaan tuollaisella 1.4 koneisella C3:lla jonkin aikaa.
Minä kerkesin sillä aivan mainiosti muun liikenteen sekaan. Olisin jopa voinut tuollaisen pikkuauton ostaakin, mutta tilat eivät olleet tarpeeksi isot meidän käyttöön.
Kyllähän tuolla tienpäällä näkee pikkuautoja, jotka menevät lujaa ohi isommistaan. Vähän reilummin kaasua, niin kyllä se siitä...- 1.1:lläkin
Olen huomannut saman, että kun pösö 106:lla lähtee valoista/risteyksestä normaalin reippaasti, niin ohitushalut on perässä tulijoilla paljon suuremmat, kun jos lähden samoista valoista meidän "ykkösautolla" (ihan tavallinen perhekuljetin) paljon verkkaisemmin.
En usko, ettei tuolla tehomäärällä pärjäisi, jos auto vaan on kunnossa(tai ei ole jokin "sisäänajosofta" rajoittamassa).
1.1 koneen heppalukema alkaa muistakseni 5:lla, eikä tuonne 100 tienoille asti ole mitään ongelmaa kiihdyttää. Rampilta ulos pääsy vaatii tiettyä "pelisilmää", jos on ruuhkaa. Sitä joko on, tai ei ole... - as-keetti
Jo sulla on kiire. Olen jo yli vuoden ajanut litraisella Micralla ihan ilman miinkäänlaisia luettelemiasi ongelmia. Ei ole edes tullut mieleen että tuollaisia olisi.
Hangosta Rovaniemelle en nyt ihan tällä lähtisi mutta muuten. - Yaris 1,0
Itsellä tonninen Yaris, sama juttu. Kiihtyyhän se noin 15 sekan tienoille sataseen vaan ei se ole enää riittävä lukema nykyaikana. Hesan seudulla porukat on muutenkin kusipäitä, kiusaavat pienempiään liikenteessä eli pikkuauto on ärsyke. Olen harkinnut T-Sport Yariksen hommaamista, myös turbo-Yaris kävi mielessä, olisi kiva näpäytellä hiukan näitä kartanofarmarimiehiä. Nyt on myyntiin tullut myös Fiesta ST jossa 150 pollea, ihan kiva pikkukiikku....
- tomppa
Kerro, mihin väliin et ole ehtinyt 15 sekunnin kiihtyvyydellä, olisi mukava tietää?? Lisäksi on TODELLA järkevää pönkittää omaa egoaan, ja maksaa monta tuhatta euroa lisää sen takia, että voi n"näpäyttää" jotakuta. Eli kenelläköhän on pissaa päässä, kun tarvitsee alkaa autolla pätemään. Itse ajan Pololla(1.2) ja aina olen ehtinyt ja päässyt liittymään liikenteen sekaan. Pikkuautojen kiusaajiin törmää loppujen lopuksi aika harvoin(onneksi), ja ajan kuitenkin 35tkm vuodessa pk-seudulla. Eli jos joutuu omasta mielestään jatkuvasti "kiusatuksi" liikenteessä, kannattaisiko miettiä, onko omassa asenteessa tai liikennekäyttäytymisessä jotain vikaa. Ja pitääkö aina ehtiä jonossa ensimmäiseksi, eli jos kiihdytät ripeästi ja kaveri naapurikaistalla myös, niin YLEENSÄ ainakin sen takana on sitten sopiva väli. Eli kannattaa ehkä opetella ajamaan niin, että ymmärtää auton tehoresurssit, niin pärjää kyllä hyvin.
- Äksviis
tomppa kirjoitti:
Kerro, mihin väliin et ole ehtinyt 15 sekunnin kiihtyvyydellä, olisi mukava tietää?? Lisäksi on TODELLA järkevää pönkittää omaa egoaan, ja maksaa monta tuhatta euroa lisää sen takia, että voi n"näpäyttää" jotakuta. Eli kenelläköhän on pissaa päässä, kun tarvitsee alkaa autolla pätemään. Itse ajan Pololla(1.2) ja aina olen ehtinyt ja päässyt liittymään liikenteen sekaan. Pikkuautojen kiusaajiin törmää loppujen lopuksi aika harvoin(onneksi), ja ajan kuitenkin 35tkm vuodessa pk-seudulla. Eli jos joutuu omasta mielestään jatkuvasti "kiusatuksi" liikenteessä, kannattaisiko miettiä, onko omassa asenteessa tai liikennekäyttäytymisessä jotain vikaa. Ja pitääkö aina ehtiä jonossa ensimmäiseksi, eli jos kiihdytät ripeästi ja kaveri naapurikaistalla myös, niin YLEENSÄ ainakin sen takana on sitten sopiva väli. Eli kannattaa ehkä opetella ajamaan niin, että ymmärtää auton tehoresurssit, niin pärjää kyllä hyvin.
Itse en aja pikkuautolla, joten en voi jakaa siitä kokemuksia, mutta yleisellä tasolla minua ihmetyttää sellainen ajatusmaailma, että ihmiset yleisesti tahallaan kiusaisivat muita liikenteessä. Tokihan sellaisia kuspäitä joukkoon mahtuu ja on joku omallekin kohdalle osunut, mutta eiköhän ne ole kuitenkin ehdoton vähemmistö.
Paljon enemmän tuntuu löytyvän näitä, jotka kokevat ohitetuksi tulemisen tai toisen autoilijan nopeamman kiihdytyksen henkilökohtaisena loukkauksena.
Kaikilla olisi liikenteessä paljon mukavampaa, jos ei ajateltaisi kaikkea niin henkilökohtaisesti. Jos joku ohittaa minut, en ajattele että hän haluaa juuri minut ohittaa, vaan että hänellä on kiire ja minulla ei niin kiire, joten pyrin antamaan tietä.
Sen verran on kokemusta alitehoisista kinnereistä, että kyllä sinne liikenteen sekaan mahtuu minkä tehoisella autolla kunhan opettelee sen vilkun käytön.
- toimii
1.6 litran kaasari escortti ainakin
riittää aivan mainiosti mihin tahansa
ajeluihin :)
Vaikka ei numerollisesti ole kuin
0.2 isommalla koneella kuin oma autosi.
Pirteä kuin mummo talvipakkasella!(?) ;D - j-o-r-e
Kyllä mä oon ainaki ehtiny hyvin mun 106 pösöllä. Koneena 1,5 litarnen dieseli ja tehoa 57 pollea. 80 kiihtyy todella mukavasti, sitte alkaa hyytyä.
- Salle
Jep! Itsellä Opel Corsa 1,4 vm-98 ja saa koko ajan "väistellä" kiilaajia ja kaahaajia. Jos lähden reippaasti liikennevaloista, ison bemun tai volvon kuski ottaa sen heti kisana ja pamauttaa ohi. Härskeimmät ohittaa kaupunkialueella kaksikaistaisellakin ajoradalla vastaantulijoiden kaistaa käyttäen. Myös nykyiset tdi-pakettiautot kisaavat pikkuautojen kanssa, oikein hurauttelevat konettaan tyhjäkäynnillä valoissa vieressä seistessään, sitten rakettina eteenpäin, kaistanvaihto eteen ja köröttelyä sitten alinopeudella. Kyllä, pikkuauto on kuin punainen vaate tiellä!
vaatehan se pikkuauto joillekin elimen lyhyydestä kärsiville näkyy olevan.
Olenpa joskus erehtynyt itsekin kiusaamaan isompiani 1,4:llani liikennevaloissa, kun ovat siinä vieressä kaasutelleet siihen malliin, että nyt lähdetään... Takapeilistä olen sitten seurannut käyttäytymistä. Sitten, kun sallittu nopeus on saavutettu ja minä lopetan kiihdytyksen, toinen pyyhkäisee niska punoittaen ja muusta liikenteestä välittämättä ohi. Ei se litramäärä kaikkea kerro. Pitää huomioida myös teho, paino ja jotain muutakin...- Äksviis
Voin paljastaa. Ei ne ota kisana. Se sinun "reipas" lähtö on ihan normaali tai normaalia hitaampi lähtö tehokkaalle autolle.
Noista kaistanvaihtosysteemeistä en sano mitään, kun en niistä mitään tiedä, mutta liikennevaloista lähden ihan tasan yhtä reippaasti tai hitaasti oli vieressä punainen pikkuauto, poliisi tai porsche.
- topi
Itse ajan pikkuautolla. Merkin pienin, näyttää perus kauppakassilta vanteita lukuunottamatta.
vähän vajaa 200hv. Rauhassa saa mennä. - pikkuautoilija
Itselläni ei ole mitään vaikeuksia 42kW autolla pääkaupunkiseudun liikenteessä. Ohittajia ja lujempaa ajavia riittää vaikka itsekin ajan reippaasti. Ei se minua haittaa kun eivät jää eteeni hidastelemaan vaan tekevät tilaa ajamalla pois. Ohituskaistalle kiilaaminen muuten onnistuu pikkuautollakin.
En koe itsetuntoni kärsivän jos tulen ohitetuksi. Enkä usko ohittajien saavan kiksejä ohittamisestani koska en heittänyt heille haastetta.
Jos itsetunnosi on niin heikko ettet pysty ajaa pienellä autolla osta se iso sitten. - Passat TS
Mulla on kolmekymmentä vuotta vanha Passat TS.
Heppoja 85 ja painoa 850 kiloa.
Nyt taas kesäksi otin vanhuksen käyttöön.
Mitään ongelmia liikennevirrassa pysymisessä ei ole KOSKAAN ollut.
Auto hyökkää todella pirteästi moottoritien ramppiin eikä ole mitään ongelmia kiihdyttää nopeutta jo kiihdytyskaistalla johonkin 130km/h:ssa.
Ok, kone on uuttavastaavassa kunnossa.
Liikennevaloissa on suorastaan mukava revitellä toisinaan Volvo-kuskien istuessa löysinä ja pahaa-aavistamattomina.
Homma on asenteesta ja osin autosta kiinni, mutta silti ihmettelen, että minulla ei ole mitään vauhdissapysymisongelmia vieläkään vaikka ajelen kesäisin tällä 30-VUOTIAALLA vanhuksella ja sinä tuskailet UUDEN auton kanssa.
Käsittämätöntä!
Miten sinä sillä autollasi oikein ajat ??
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989