Kevytmetallivanteet

Ei ymmärrä

mitä hyötyä on kevytmetallivanteista? Ei kai pelkkä ulkonäkö voi olla syynä ostaa kalliita vanteita?

36

5473

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vanne

...se vaan menee, tyyli astuu kukkaron edelle.

Ei....huippunopeus nousee AINAKIN 50 km/h, kulutus VÄHINTÄÄN puolittuu, naisia tunkee sisään ovista ja ikkunoista, palkkatulosi kolminkertaistuvat. Nämä ovat ainakin VÄLITTÖMÄT hyödyt aluvanteista, siis tutkittua tietoa

• Christian

Oma autoni oli ollut hetken esittelykäytössä ja jostakin syystä siihen oli asennettu alumiinivanteet.

Käytin niitä talven ajan kun oli pimeää ja kuraista.

Kesällä en halua käyttää alumiinivanteita ulkonäön takia. Vanteiden läpi näkyy ikävästi kuraiset pyöräelimet.

Luultavasti lahjoitin alumiinivanteet kaverille rengaskaupan yhteydessä. Kaveri osti puoliksi loppuun ajetut kesärenkaat minulta. Nyt ne ovat hänen teliperävaunussaan alumiinivanteineen päivineen. Kaveri ei välitä vanhassa perävaunussaan vaikka kuraiset pyöräkeskukset näkyvät vanteiden läpi.

Varoitin kuitenkin kaveria vanteiden lujuudesta. Tankojen välissä olevat suuret aukot voivat heikentää vannetta.

• liikenneurheilija

Tuulipukukansan lisäksi joukossamme liikkuu joitakin ihmisiä, joille omalla-, ja esineiden ulkonäöllä on merkitystä - ihmisiä jotka nauttivat visuaalisesti miellyttävien esineiden katselemisesta ja -omistamisesta.... Ovatko he turhamaisia? Kuvittelevatko he olevansa muita parempia? Kysymyksiä pulppuaa mieleeni -

Tiedän, että takahuoneiden lökäpöksyjalkaisille vanhoillepojille tämä on omituinen, vieras ja pelottavakin maailma, eikä sen ymmärtäminen ole helppoa. Mutta koeta ajatella asiaa siten, etteivät nämä oudosti käyttäytyvät ihmiset tee omia (sinusta oudoilta tuntuvia) valintojaan juuri Sinua kiusatakseen, vaan saadakseen nautintoja ja kokemuksia itselleen....

• Ei ymmärrä vieläkään

kysymykseni väärin, mikä on ihan ymmärrettävää kun kyse on turhamaisesta ja itsekeskeisestä ihmisestä.

Kysyin, onko alu-vanteista oikeasti jotain hyötyä, siis muutakin kuin ulkonäön kohentuminen? En kysynyt sitä ileyttäni vaan ihan siitä syystä, että en itse tiedä onko niistä hyötyä vai ei.

Katsos autoliikkeestä tarjottiin minullle autoa jossa on aluvanteet paljon muita lisälaitteita ja ajattelin, että onko noista vanteista jotain todellista hyötyä vai sanonko myyjälle, että laittaa alle tavalliset vanteet ja pudottaa hintaa alu-vanteiden ja tavallisten vanteiden erotuksen verran.

ps. en omista tuulipukua, omistatko sinä?

• ,,,
        Ei ymmärrä vieläkään kirjoitti:

kysymykseni väärin, mikä on ihan ymmärrettävää kun kyse on turhamaisesta ja itsekeskeisestä ihmisestä.

Kysyin, onko alu-vanteista oikeasti jotain hyötyä, siis muutakin kuin ulkonäön kohentuminen? En kysynyt sitä ileyttäni vaan ihan siitä syystä, että en itse tiedä onko niistä hyötyä vai ei.

Katsos autoliikkeestä tarjottiin minullle autoa jossa on aluvanteet paljon muita lisälaitteita ja ajattelin, että onko noista vanteista jotain todellista hyötyä vai sanonko myyjälle, että laittaa alle tavalliset vanteet ja pudottaa hintaa alu-vanteiden ja tavallisten vanteiden erotuksen verran.

Mitä ne alut painaa, mitä kevyempi sen parempi.

• alullinen

...vaan alkuperäiseen.
        Jos ne vanteet siinä autossa jo on, niin tuskinpa hinta siitä putoaa. Paitsi jos on uusi auto, mihin löytyy vanteet omalta pajalta. Muutenhan joutuvat ostamaan vanteet "jostain". Työt tulee vielä päälle.
        Uusien peltivanteiden hinta on muuten yllättävän korkea. ( kapselit ja pultit/mutterit)
        Ostin uuteen autoon talvirenkaat viime vuonna: aluvanteilla hintaeroa oli alle 100€, joten "turhamaisuus" voitti ainakin tällä kertaa ;-)

Siitä hyödystä: Minusta on hyötyä siitä, että tuhansien eurojen sijoitus myös näyttää kivalta. Kauneushan on toki aina katsojan silmässä. Ja voithan aina ajatella vaikka jälleenmyyntiarvoa.

• liikenneurheilija

ei en omista tuulipukua :)

Ok. kevytmetallivanteista on muutakin hyötyä, kuin vain ulkonäkö - ja heti perään, että luulisin 95% kevytmetallivanteista ostetun ulkonäkö- ja ulkonäön säilymissyistä.

Yksi syy alumiinivanteisiin on muiden jo mainittujen lisäksi se, että jos haluat madaltaa renkaan profiilia (esimerkiksi halutessasi urheilullisemmat ja tarkemmat ajo-ominaisuudet tms.) on huomattavasti vaikeampi löytää tuumakooltaan erilaisia peltivanteita vrt. kevytmetallivanteiden tarjontaan.

Tosiasia on lisäksi se, että sen, minkä kuvittelet peltivanteissa säästäväsi häviät reilusti autoa myydessäsi - autokaupassa kevytmetallivanteet on yksi ensimmäisiä kysyttyjä asioita kun tarjoat vanhaa kulkinetta vaihdossa....

Ihan rispektiä vaan sulle - pyydän anteeksi asiatonta ensimmäistä vastaustani - kykenen toki itsekeskeisyydeltäni hetkittäin myös rakentavaan keskusteluun :(

• Äksviis

Mitä hyötyä on uusista vaatteista? Ei kai pelkkä ulkonäkö ole syynä ostaa kalliita vaatteita? Saahan niitä kirpparilta käytettynäkin ja huomattavasti halvemmalla.

• Ei ymmärrä näköjään muutkaan.

huono. Osaatko itse päätellä missä vertauksesi meni vikaan? Vinkki: kirpparilta ostetaan käytettyjä vaateita. Kuitenkin moni ostaa vanteensa uutena vaikka ne olisivatkin ihan tavalliset.

• Äksviis
        Ei ymmärrä näköjään muutkaan. kirjoitti:

huono. Osaatko itse päätellä missä vertauksesi meni vikaan? Vinkki: kirpparilta ostetaan käytettyjä vaateita. Kuitenkin moni ostaa vanteensa uutena vaikka ne olisivatkin ihan tavalliset.

Muutetaan sitten että hyvän näköiset vaatteet. Halpahalleista saa halvalla rumia.

• kalliita

Esim. uuteen corolaan
      toyota liikkessä peltivanteet olisi maksanut 240 euroa. Rengasliikkestä ostin aluvanteet Fondmetal 6800 malliset 290 eurolla.
      Etuja on muitakin,
      Ei ruostu ja ovat kauniit vielä vuosien päästä. (kokemusta edellisetä autosta olivat 15v. jälkeen loistokunnossa), pysyy suorempina, helpompi pitää puhtaana, riippuu tietysti mallista.

• niinpäniin

Eduksi mainitaan usein, että auton jousittamaton massa pienenee ja siten parantaa ajo-ominaisuuksia.

Uskallan kyllä epäillä, kuka kuski todella huomaisi eron.

• niinpäniin kirjoitti:

Eduksi mainitaan usein, että auton jousittamaton massa pienenee ja siten parantaa ajo-ominaisuuksia.

Uskallan kyllä epäillä, kuka kuski todella huomaisi eron.

jousittamaton massa hivenen kevenee ja kuoppatiellä ajo siten aavistuksen verran tasoittuu, mutta eroa ei saa näkyviin kuin laskennollisesti tai laboratoriossa. Ja kuka sitä nyt kuoppatiellä jatkuvasti ajelee?
        Yleensä aluvanteet ostetaan ulkonäkösyistä. Aina joku tykkää kaikesta kiiltävästä... Ja myös leveistä matalaprofiilirenkaista, joista on ajo-ominaisuuksille vain haittaa.
        Aluvanteitten haittoja on ainakin korkea hinta, kolhiutumisherkkyys kadunreunuskivistä, tarkka pyöränpulttien kiristykselle, voi olla muutakin.
        Neuvoni on, että osta peltivanteilla ja lakkaa ne heti vaikka venelakalla pariin kertaan niin säilyvät kiiltävinä eivätkä ruostu niin nopeasti. Vanteet kannattaa ostaa rengasliikkeistä, ovat siellä paljon halvempia kuin merkkiliikkeissä. Hintavertailu kannattaa!
        Jokainenhan tietenkin tekee niin kuin itse haluaa...

• Toni
        sitroen kirjoitti:

jousittamaton massa hivenen kevenee ja kuoppatiellä ajo siten aavistuksen verran tasoittuu, mutta eroa ei saa näkyviin kuin laskennollisesti tai laboratoriossa. Ja kuka sitä nyt kuoppatiellä jatkuvasti ajelee?
        Yleensä aluvanteet ostetaan ulkonäkösyistä. Aina joku tykkää kaikesta kiiltävästä... Ja myös leveistä matalaprofiilirenkaista, joista on ajo-ominaisuuksille vain haittaa.
        Aluvanteitten haittoja on ainakin korkea hinta, kolhiutumisherkkyys kadunreunuskivistä, tarkka pyöränpulttien kiristykselle, voi olla muutakin.
        Neuvoni on, että osta peltivanteilla ja lakkaa ne heti vaikka venelakalla pariin kertaan niin säilyvät kiiltävinä eivätkä ruostu niin nopeasti. Vanteet kannattaa ostaa rengasliikkeistä, ovat siellä paljon halvempia kuin merkkiliikkeissä. Hintavertailu kannattaa!
        Jokainenhan tietenkin tekee niin kuin itse haluaa...

"leveistä matalaprofiilirenkaista, joista on ajo-ominaisuuksille vain haittaa"

Haittaa? Ei ajo-ominaisuuksiin ole haittaa vaan ajomukavuuteen. Ajo-ominaisuuksiin monesti parantava seikka tiettyyn pisteeseen asti (huom ei aina). Liian matalaprofiilinen on liian matalaprofiilinen.

• juuri näin

Niinpä, eli ne peltivanteet kapselit ovat lähes yhtä kalliit kuin alumiinivanteet tai ainakin hintaero on varsin pieni. Lisäksi ne kapselit särkyvät helposti ja maksavat yllättävän paljon. Toki jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä, niin muovikapselithan kannattaa irroittaa heti uutena peltivanteista, jotta ne ei häviä tai säry.

• Äksviis
        juuri näin kirjoitti:

Niinpä, eli ne peltivanteet kapselit ovat lähes yhtä kalliit kuin alumiinivanteet tai ainakin hintaero on varsin pieni. Lisäksi ne kapselit särkyvät helposti ja maksavat yllättävän paljon. Toki jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä, niin muovikapselithan kannattaa irroittaa heti uutena peltivanteista, jotta ne ei häviä tai säry.

"Toki jos ulkonäöllä ei ole mitään väliä, niin muovikapselithan kannattaa irroittaa heti uutena peltivanteista, jotta ne ei häviä tai säry. "

Tai sitten likaannu. Onhan toki jälleenmyyntiarvo toinen, jos voi myydessä näyttää kapseleiden olevan edelleen myyntipakkauksessa. Kannattaa siis sanoa myyjälle, että haluat kapselit alkuperäispakkauksissa, eikä autoon kiinitettyinä.

• -S-

Siksi minä olen sellaiset hankkinut, ulkonäön takia :) Kivemman näköiset ne on kuin peltivanteet tai koristekapselit. Talvisin on tullu yleensä kuitenkin ajeltua ihan peltivanteilla ilman koristekapseleitakaan, saa helpommin pidettyä puhtaana vanteet.

• Toni

Sain autooni suorituskykyisemmät renkaat, jotka eivät mahtuneet peltivanteille. Motarille pitää olla motarirenkaat. Nopean nopeusluokan renkaat on paljon paremmat motariominaisuuksiltaan 120kmh vauhdissa kuin esim. nopeusluokka T 190. Niin se vain on, vaikka nopeusluokka olisi 190 niin ei ole 120kmh vauhdissakaan lähellekään samat ominaisuudet kuin nyt autossani olevilla 270kmh nopeusluokan renkailla.

• TUUNINGboy

Kunnon isoilla aluvanteilla autosta saa näyttävän näköisen.
      Olet vain kateellinen kun itselläsi ei ole varaa ostaa romuusi aluvanteita.

• Ei ymmärrä.

millaisella "romulla" sinä ajelet? Oma "romuni" maksoi vähän alle 30 000 €. No eihän se vielä takaa etteikö se silti voisi olla romu. Aika usein kyllä näkee alu-vanteita sellaisissa alle 1000 euron vanhoissa Corollissa. Ehkä sinä olet yhden sellaisen onnellinen omistaja?

En ole kateellinen alu-vanteiden omistajille, kysyn ihan uteliaisuuttani ja tietämättömyyttäni.

• 318
        Ei ymmärrä. kirjoitti:

millaisella "romulla" sinä ajelet? Oma "romuni" maksoi vähän alle 30 000 €. No eihän se vielä takaa etteikö se silti voisi olla romu. Aika usein kyllä näkee alu-vanteita sellaisissa alle 1000 euron vanhoissa Corollissa. Ehkä sinä olet yhden sellaisen onnellinen omistaja?

En ole kateellinen alu-vanteiden omistajille, kysyn ihan uteliaisuuttani ja tietämättömyyttäni.

Hieman ihmetyttää , mikäli on laittanut jo autoonsa 30 000 euroa , narina siitä että joku toinen ostaa 1000 euron autoon aluvanteet .

30 000 euron autossa pelkkä yhden vuoden sijoitetun pääoman korko tulee maksamaan enemmän kuin toisen 1000 euron auto aluvanteet .

Eikä vielä puhuttu mitään edes paljonko sen 30 000 euron auton arvo alenee muutenkin , ei siinäkään konkurssissa enää yhdet tai jopa kahdet aluvanteet missään tunnu :)

Varsinkin kun joudut ostamaan toisille renkaille kuitenkin vanteet , ei ne aluvanteet paljon tavallista teräsvannetta kalliimpia ole , jos vaikka ostaisikin pelkästään ulkonäön takia .

• TUUNINGboy
        Ei ymmärrä. kirjoitti:

Minulla on IHAN OMA VW Golf GTi 1.8T -03, vähän ajettu, koska talvisin pääasiassa seisonnassa.
        Ja todellakin omistan auton, isäni sen minulle osti.

Autoa on jonkin verran tuunattu, ja nyt kun takuu kohta umpeutuu lähtee Golf virityspajalle.
        Kyllä sillä kelpaa kurvailla ja näyttää muille. Hifi-puolikin on aikas hyvässä kunnossa.

• 318
        TUUNINGboy kirjoitti:

Minulla on IHAN OMA VW Golf GTi 1.8T -03, vähän ajettu, koska talvisin pääasiassa seisonnassa.
        Ja todellakin omistan auton, isäni sen minulle osti.

Autoa on jonkin verran tuunattu, ja nyt kun takuu kohta umpeutuu lähtee Golf virityspajalle.
        Kyllä sillä kelpaa kurvailla ja näyttää muille. Hifi-puolikin on aikas hyvässä kunnossa.

.. myös ne hifit ja alsavanteet sekä virityksen ?

• TUUNINGboy
        318 kirjoitti:

.. myös ne hifit ja alsavanteet sekä virityksen ?

Jotain olen sentään itsekin ostanut.

• 318
        TUUNINGboy kirjoitti:

Jotain olen sentään itsekin ostanut.

Joo , kysyin vain , no problem .

Keskustelun avaajan tilanne enemmän huvitti , ei ne alut 30-tonnin autossa paljon tunnu :)

• xxx

Alumiinivanteen massa on pienempi jolloin jousitus/ rengas seuraa paremmin tien pintaa ja pito pysyy parempana. Se mika vaikutus on todellisuudessa tavallisella autoilijalla on eri juttu

• Nainen 25

Me ainakin ostettiin kevytmetallivanteet autoon. Tuskin niistä mitään hyötyä on peltivanteisiin verrattuna,mutta on ainakin 1000 kertaa paremman näköiset. Ja kun koko on 15 tuumaa 13 sijaan ei auton pohja ota enää katukivetykseen kiinni kun ajaa kotipihalle. Vanteet on Team Dynamicin (oikeinkirjoitus?) ja maksoivat 440€. Niissä on kuulemma joku Hypo-Silver pinnoite. Mikään paska ei niihin tartu vaan lähtee ihan sormella pyyhkäisten pois. Parasta on just toi pesun helppous.

• Juhis--

Mimmit tykkää ja saa lovea helpommin.

• Oldschool

Alumiinivanteet ovat hyvä keino vähän yksilöidä autoaan. Siisteillä aluvalsseilla saa yllättävän paljon tehtyä auton ulkonäölle.

Toinen juttu on, että aluvanteita saa huomattavasti isokokoisempina kuin peltivanteita. Tällä alkaa olemaan merkitystä siinä vaiheessa kun halutaan vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin; esim. 16"->18" siirryttäessä renkaan korkeus pienenee huomattavasti, ja näin myös joustaa vähemmän. Leveyttäkin löytyy ihan eri tavalla, peltivanteille ei taideta juuri 205mm läskimpää rengasta asentaa, sopivan leveälle aluvanteelle puolestaan voi laitella tuosta paljon leveämpää kumia.

Seuraavaksi joku valittaa että oikeasti ajettavuus vain huononee kun pistetään isompaa vannetta ja leveämpää rengasta alle, mutta ihan sama. Itse vertailin erinomaisia 18" 225/255 leveitä pyöriä ja ihan-ok 16" 205/225 pyöriä autoni alla, ja meno oli paitsi tukevamman tuntuista isommilla fillareilla, myös Ahveniston radalla kellotettuna useamman sekuntia nopeampaa.

Useimmille se juttu lienee toki enimmäkseen ulkonäköpainotteinen, eikä siinä mielestäni ole mitään vikaa. Joku hullu laittaa tauluja seinälle pelkästään ulkonäkösyistä, hitto kun nekin maksaa rahaa.

• Kyselijä

Olen moisia harkinnut. Miettimään olen jäänyt, miksi ne näyttävät järjestään olevan siten muotoiltuja, että vanteen joku osa tulee renkaan ulkopuolelle eli on siis ensimmäisenä ottamassa kiinni korkeaan kivireunukseen.

Kuis siinä käy pysnköintinopeudella? Murtuvatko alut helposti vai jääkö vain ikävä jälki?

• sanoisin
        Kyselijä kirjoitti:

Olen moisia harkinnut. Miettimään olen jäänyt, miksi ne näyttävät järjestään olevan siten muotoiltuja, että vanteen joku osa tulee renkaan ulkopuolelle eli on siis ensimmäisenä ottamassa kiinni korkeaan kivireunukseen.

Kuis siinä käy pysnköintinopeudella? Murtuvatko alut helposti vai jääkö vain ikävä jälki?

Ainakin meillä on sellaset "kolot" yhdessä vanteessa. Halvemmista saattaa lähteä palojakin.

• kalliita

Jos auto tulee aluvanteilla ja toisille pyörille pitää ostaa sekä vanteet, että kapselit, niin hintaero saattaa olla yllättävä (so. orig.pelti kapselit vs. tarvike alut)

• Skoda

Kyllä ne alumiinivanteet on suurimmaksi osaksi ulkonäkökysymys, tosin voi kikkailla helpommin eri rengaskoolla. Mutta mikään ei ole niin huvittavan näköistä kun vanhaan Corollaan tungetaan 18 tuuman vanteet ja 40-sarjan renkaat. Skodaan en laittaisi kevytmetallivanteita sen takia koska siinä on rumpujarrut ja ne ei ole mitenkään silmiähivelevä näky vanteen puolien välistä!

• totta

On aika säälittävän näköistä, kun alle on tungettu 80-70 sarjalaisten renkaiden tilalle avonaisilla vanteilla 45:set vanteen suojukset. Vanteiden alla on sitten säälittävän kokoiset jarrut - tosi sporttista :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      56
      2208
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1704
    3. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1509
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1504
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1337
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      93
      1043
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe