Voiko moottorinpesun tehdä itse??
Mottorinpesu itse
13
1768
Vastaukset
- haastaja
sen itsekin tehdä, kunhan ottaa muutaman perusasian huomioon: 1) anna moottorin jäähtyä, mieluummin kylmä 2) suihki moottorinpesuaine konehuoneeseen 3) suihkuta (mieluimmin painepesurilla), mutta varo kaikkein arimpia kohtia esim virranjakaja, kaasutin ym. Jos oikein huolimattomasti annat palaa vettä, niin käyntiin voi olla vaikea saada, mutta muuten kyllä hoituu suht helposti. EI MUUTAKUIN USKALLA ALOITTAA.
- Kiillotuskone
En suosittele jos ei ole aivan pakko.Sielä on nykyisellään paljon sähköliittimiä ja kaiken näkösiä boxeja ja ohjainyksiköitö.Siinäkun menee vesi johonki liittimeen sopivasti ja tekee oikosulkua tms, voipi olla et auto ei inahdakkaa sen jälkeen.Yleensä käy kukkarolle korjuuttaminen:))))
- tehnyt
Eli täällä tuli jo neuvoja, mutta lisää..Eli suojaa noi sähkölaitteet muovipusseilla tai elmukelmulla..Riippuen autosta, mitä kannattaa suojata..Omassani pistin virranjakajan ja releboxin muovipussiin. Tästä huolimatta yksi pytty ei pyörinyt pesun jälkeen. Sitten vaan paineilmaa virranjakajan johtoihin ja tulppien päihin, niin kaikki toimi kuin ennen.
- Masa
Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:
Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.
Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.
-Masa E39/E36- - E38
Masa kirjoitti:
Itse olen pessyt muutamia kertoja seuraavasti:
Kone kylmäks, painepesurilla vettä päälle, pesuainetta, painepesurilla vettä päälle, konepelti kiinni, ajamaan.
Ei vaadi mitään ihmeen muovipusseja ym. härpäköitä sinne häiritsemään. Kyllä ainakin näissä 90-luvun puolivälin saksalaisissa on paikat tiivistetty/suojattu riittävän hyvin jo tehtaalla.
-Masa E39/E36-Mulla moottorin vesipesun jälkeen ei BMW E38 käynyt varmaan kuin neljällä pytyllä kahdeksan sijaan. Moottori kävi todella epätasaisesti ja tehottomasti. Tuntui että auto olisi tehnyt loppuaan. No onneksi sain kuntoon kun kuivattelin tulpat paineilmalla ja CRC suihkimalla. Ei kyllä sen jälkeen hirveästi huvittanut enää moottoripesu.
Ja se joka sen moottorin pesi oli kaverini joka niin vakuutti ettei moottori pesu tee mitään. Mutta mites sitten kävikään.
Ammattilaiset tekee moottoripesun aina öljypohjaisilla liottimilla. Juttua oli joskus koeajo.tv ohjelmassa. Jotku sanoo foorumeila että paras ja varmin keino pessä moottori on pestä se CRC:llä ja kuivata se sitten rätillä tai sitten ihan vain pyyhkiä pahimmat liat CRC:llä kostutetulla rätillä.
- painetta
Aikoja sitten kultaisella 80-luvulla eräs tuttu pesi Mersun bensaruiskukonetta ja eihän se pesun jälkeen lähtenyt käyntiin. Vika oli ruiskun ohjausyksikössä, jonkalaisen uuden ao. henkilö oli jo kerinnyt isolla rahalla Veholta ostamaan. Kun vanhaa yksikköä tutkittiin, niin havaittiin että vedenpaine oli työntänyt ohjausyksikön muovikuorta ja tämä puolestaan ohjausyksikön piirilevyn komponentin jalkaa ja ao. komponentin juotos oli pettänyt (kun oli yksipuoleinen eli ei-niin-luotettava piirilevy). Pienellä tinakolvin käytöllä vanha ohjausyksikkö saatiin kuntoon, mutta jo ostetun yksikön palautus ja rahojen takaisinsaanti Veholta oli vaikeampaa, mutta kuulemma hirvittävän itkemisen jälkeen onnistui.
Opetuksena olkoon se, että kannattaa hieman katsoa minne ruiskuttaa ja minkälaisella paineella ruiskuttaa. - kannata
suinpäin laskea vettä konehuoneeseen,nimittäin olen kuullut,että joidenkin nykyautojen moottoreissa on vesipesu kokonaan kielletty,ainoastaan paikallisesti ja varovasti.
- käsin tosin
Lika tulee kunnossa olevaan moottoriin lähinnä alhaalta ja myös vain ja ainoastaan alhaalta päin moottorin itse myös pesen. Siis alustapesun yhteydessä. Toki eri asia on, jos moottori on roiskinut öljyä ympäriinsä, mutta pelkkä hiekka ja pöly tekee vähemmän potentiaalista haittaa kuin vesi nykyauton sähkölaitteille.
Jos kumminkin haluaa pestä tavalliseen tapaan, niin starttimoottori ja generaattori sekä virranjakaja lienee syytä jättää vähemmälle huuhtelulle eli suojataan muovipusseilla.
- Bensalla
Akusta kenkä irti ja bensalla ei hapeta liittimiä. Tietysti paineilmaruiskua käyttäen. Anna kuivua vartti ja kenkä paikalle.
- JagV12
Voi pestä,itse ruiskuttelin moottorinpesuainetta lämpimälle koneelle/ympäri konehuonetta ja sitten
vettä päälle letkusta(letkussa suutin,josta terävä,nopea suihku).Pesun jälkeen vaan pata
käyntiin,niin turhat vedet,jotka jäivät nokka-akseleiden väliin kanteen,tms.haihtuvat pois.nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
En tosiaankaan tiedä, miksi.- ihmettelijä
sitroen kirjoitti:
nyt kertokaa: miksi pitää pestä?
Minä olen pessyt vasta sitten, kun kone menee remonttiin ja on jo pois konehuoneesta. Eli normaalitapauksessa vasta useamman sadantuhannen ajokilometrin jälkeen.
En tosiaankaan tiedä, miksi.Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.
- JagV12
ihmettelijä kirjoitti:
Mikäs siinä jos haluaa vapaaehtoisesti moottorinsa ruostuvan ja elektroniikkaosien hapettuvan. Jos konehuone on oikein vanha ja öljyinen on paloturvallisuuden nimessä hyvä pestä. Muuten ei ole mitään HYVÄÄ syytä.
Vain koska konehuone oli pölyinen/likainen.Eli vain sen takia,että pataa mukavampi katsella(tosin tämä tulee tehtyä n.1-2 kertaa/vuosi).
Kun on kevytmetallista tehty lohko/kannet ja kunnon sähkölaitteet,niin ei ruostu,ei hapetu(tässä on tärkeätä se kuivaus).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa452053En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91291
- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7981- 81972
- 20959