On se tuon viinapirun kanssa elävän ihmisen elämä rankkaa.
Ei nousukiidossa vaan laskupöllyssä.
Ei pidät jalat, pää on sekaisin kun seinäkello, kämppä on kuin sikolätti.
Jääkaapissa kaljaa ja viinaa ja pala lenkkimakkaraa.
Kaikki asiat jää hoitamatta.
Ei voi ajaa, ei pysty soittamaan mihinkään, lääkärit olisi peruttava.
Jopa leikkaukseen meno on kännäilyn takia peruttava.
Mustelmia siellä täällä kaatuilusta.
Pää kipeä, mistälie kolhimisesta.
Olisiko ollut kylätappelussa.
Suurin on häpeä.
Häpeän tunne on niin valtava, että moni vetää uudet kännit.
Ei muuten kestä niitä töppäyksiä ja älytöntä sekoilua ja muistinmenetystä.
Tulipahan taas nähtyä moista sikailua.
Siksi olen niin onnellinen kun lähes 10 vuotta olen ollut kuivilla tuosta helvetistä.
Lähdenpä katsomaan omaistani palvelukotiin. Ja vien munkkikaffeille.
Hänet koronarokotettiin toistamiseen.
Ei mitään ongelmia tullut.
Päivänjatkoja
Viinapiru riesana
38
212
Vastaukset
- Anonyymi
Tarvitseeko ikävää asiaa edes levitellä?
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 9:09
Lakaistaan maton alle ikävät asiat.
Näinhän kotona opetettiin.Ihan mihin vain, muttei siitä tarvitse kirjoitella, kun on niin vastenmielistä. Edes ajatella!
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mihin vain, muttei siitä tarvitse kirjoitella, kun on niin vastenmielistä. Edes ajatella!
Ano 10.00
Älä lue.- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan mihin vain, muttei siitä tarvitse kirjoitella, kun on niin vastenmielistä. Edes ajatella!
Tartteeko lukea ?
- Anonyymi
Lähetän aloittajalle etäkannustusta ! Voi hyvin ! Hyvää jatkoa sinulle ja omaisellesi !
- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Ano 10:18
Kiitos kannustuksesta.
Kuin myös sinulle hyvää jatkoa2lesken, älä välitä haaskalinnuista, jotka täällä raatelevat ihmisiä.
Inhimillisyys ja sairauksien ymmärtäminen on heille ylivoimaista,
ne katkerat "kraakut", "tuomionkellot", haluavat vain saaliin, jonka raadella,
siitä ne tykkää, se on niitten elämän suola.
Niitten päivä on onnistunut, kun saa pahansuopuuttaan kohdistaa johonkuhun,
ihan kehen vain.
Riippuvuudet ovat sairauksia, joiden takana voi olla monenlaisia aiheuttajia. Alkoholiriippuvuuskin on sairaus. Harva viinaa maun takia juo.
- Anonyymi
Eikä sen tarvitse edes mikään ”viinapiru”olla, kun voi muutenkin elämänhallinta jostain syystä sekaisin olla.
Kirjoitin pettymyksestäni, kun kuvittelin tyypin ”onnellisessa” aviossa elävän, mutta kun käymään menin, niin paljastuikin saastainen, rähjäinen kaamealta haiseva läävä. Nyt, kun ”ihanan” vaimonsa kuolemasta on kohta kaksi vuotta, niin on saanut siivottua ja vähän remontoituakin. Kodin tuoksukin on jo kodin tuoksu, eikä enää mikään vatsaa kääntävä.
Tyyppi on jotenkin ”sulkeutunut”, eikä puhu asioista. Ei ole kertonut, mikä on moiseen elämäntilanteeseen johtanut, missä ”rakkaan” vaimonsa kanssa eleli. Haluaa kertoa elämästä ”normaalisti” ja näyttää, että kaikki oli ihan kunnossa.
Mikä ihme saa ihmisen kertomaan juttuja, jotka eivät pidä paikkaansa? Että olisi parempi, kuin muut, että on ”onnellisessa” aviossa elänyt pitkään, vaikka ulkopuolisesta se näyttää lähinnä säälittävältä hyväksikäytöltä.Ano 10:18
Olen usein ihmetellyt samaa asiaa.
Olen nähnyt naisia, jotka ovat työelämässä ihan vimosen päälle laitettuja ja meikattuja.
Kun menee heidän kotiinsa käymään, se on karmea likainen katastrofi.
Ihmiset ilmeisesti elävät jossain kuplassa.
He eivät näe nokkaansa pidemmälle.
Se on jokin sairaus tai jotain sellaista.
- Anonyymi
Ei se viinapiru aina niin paha ole. Varsinkin jos sen "kaverin" menettää. Viina saa nykyisin voimaan huonosti eikä mene päähän oikeastaan millään.
Kaiholla muistelen taksimatkailua ja muita kaupunkireissuja. Nyt vain lymyillään kotona koronavouhotuksen takia. Piti alkaa ihanat eläkepäivät, mutta mitään toimintaa ei ainakaan nyt talvella ole. Eläkeläiskerhotkin on vissiin kiinni. - Anonyymi
Hienoa, kun olet päässyt elämässäsi eteenpäin. Alkoholismi on riippuvuus jota sellainen ei ymmärrä ( kuten minä) ennen kuin kolahtaa omalle kohdalle ja kysymyksessä on oma lapsi, työssään menestynyt, mutta, hän sai perinnöksi geneettisesti perinnöllisen kemiallisen alttiuden. Jo ensimmäinen humala saattaa aiheuttaa riippuvuuden. Kaikki paljon juovat eivät ole alkoholisteja, vaan pystyvät lopettamaan juomisensa heti, alkoholistilla viina aina mielessä. Surutyötä on monenlaista ja paraneminen lähtee vain ja ainoastaan henkilöstä itsestään.
Tsemppiä elämässäsi eteenpäin. - Anonyymi
Niin se minunkin entisen mieheni valtaansa otti, kalja. Sinne meni mappi ööhön. Emme pidä yhteyttä, eivätkä lapsensakaan, eivät lapsenlapsensakaan.
On se kumma! Ihmisellä on elämän eväät ja sinne heittää kaiken menemään. Minkäs teet! - Anonyymi
Voihan viinapirut sentään. Mutta ei osu kohdalleni arpa. Kämppäkin on siisti.
Suomessa vähintään kymmenet tuhannet immeiset potee sitä viinapirua päivittäin.
Itse ja lähimmäiset.
Mutta onhan niitä tosi pirullisia ja välinpitämättömiä ihmisiä ilman viinaakin.- Anonyymi
kaikista pahinta, kun viina on toista ihmistä tärkempi, usein juoja syyttää muita juopottelusta, todella muutkin sairastuu..
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
kaikista pahinta, kun viina on toista ihmistä tärkempi, usein juoja syyttää muita juopottelusta, todella muutkin sairastuu..
Ja lapsille ja lapsenlapsille on järkkyä, kun tyyppi on spurgu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja lapsille ja lapsenlapsille on järkkyä, kun tyyppi on spurgu.
Ihanko sillan alla spurgua meinaat? Ja sinne lapsenlapsen rientää katsomaan ukkiaan tai mummiaan. Mummitkin voivat olla spurguja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihanko sillan alla spurgua meinaat? Ja sinne lapsenlapsen rientää katsomaan ukkiaan tai mummiaan. Mummitkin voivat olla spurguja.
Jossain hoitolaitoksessa, kai, koivet katkaistuna.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se on pirullinen seuralainen, selvinä kausina muistuttaa usein mielessä, ja juoppo suunnittelee seuraavaa juopottelua, joka yleensä seuraavan päivän korjaussarjasta ryästäytyy viikon-parin ränniksi.
Lopetus oli hirveää painajaista useimmin liskojen öineen.
- Anonyymi
Taitaa olla kovin yksilökohtaista milloin se viina muuttuu piruksi.
Vanhat, hyvät kaverini ryyppäsivät itsensä hengiltä välillä 20v (tapaturma) > 62v ( ainoa vakituisessatyössä käynyt ).
Vaikutus käytökseen. Muutama känni vuodessa. Nalkuttava eukko ja perhe ulos puukolla vaudittaen > hiprakassa turhan flegmaattinen tyyppi.
Asioiden hotaminen. Häiriöttömästä toiminnasta täyteen rappioon.
Kimmokeherkkyys. Kaksi kaveriani tietävät kokemuksistaan, että muutama olut vie täysin harkinnan ja viihde loppuu johonkin katastrofiin.
Eivätköhän nuo vaihtoehdot ole kaikille tuttuja vaikka ei omista kokemuksista niin lähiympäristöstä.
Krapulakokemukset? En tiedä muista mutta muutama, oikea krapulani liittyvät nuoruuden kokeiluihin. Kuukauden mittaisen, aamuisin alkaneen putken lopettamisen jälkeen on muutaman päivän ajan veltto olo.
3:n vuoden mittainen putkeni loppui siihen kun mikään ei enää huvittanut eikä kiinnostanut. 3 ensimmäistä "eläkevuottani" menivät loppupäästään hukkaan. - Anonyymi
Kyllä joskus tekisi mieli ottaa vähän bisseä, mutta nyt on sellainen lääkitys, että se vähän "estää" ottamasta.
Tosin kuulemma moni, joka tuota lääkitystä käyttää, ottaa alkoholia. Minä en nyt ainakaan alkuun halua ottaa riskiä, mikä liittyy, tosi harvoin, tuohon alkoholin käyttöön. On se niin vakava haittatekijä; voi joutua teholle ja hengityskoneeseen ja munuaiset voivat lopettaa toimintansa. Tosin siitäkin hyvällä onnella tokeutuu kuntoon. Enhalua ottaa sitä riskiä.- Anonyymi
Osa ihmisistä klaaraa viinaksista vähäisin vaurioin, ja joillakin haima paukkuu tiukasta vikonlopusta.
Yksilöllistä se on, kuten moni muukin asia, mutta aina se kupittelu jälkensä jättää, jos ei aiemmin niin ikärinä muistin heikkenemisenä sekä kopan levyllä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Osa ihmisistä klaaraa viinaksista vähäisin vaurioin, ja joillakin haima paukkuu tiukasta vikonlopusta.
Yksilöllistä se on, kuten moni muukin asia, mutta aina se kupittelu jälkensä jättää, jos ei aiemmin niin ikärinä muistin heikkenemisenä sekä kopan levyllä.Parempi aina olla juomatta väkeviä.
Vesi vanhin voitehista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Parempi aina olla juomatta väkeviä.
Vesi vanhin voitehista.Ihan perusbisse riittää, kun on viinageeni ja tarvitsee jotenkin egoa kohottaa😳
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan perusbisse riittää, kun on viinageeni ja tarvitsee jotenkin egoa kohottaa😳
Hyvä että otat asian esille!
Itellä on sama ongelma, tosin lievempänä.
Lauantaina ostan 8, 5 rosentin putelin ja kolme kaljaa.
Viikolla yritän olla ilman, mutta joskus repsahdan keskioluisiin.
Pidin 100 päivän tipattoman.
Eli jotenkuten on hallinnassa. Mutta heti kun jotain sattuu, niin se on menoa keskioluisiin.
- Anonyymi
Kyllä ja joo, alkoholistin lapsena tiedän ja tunnistan. Säälin äitiäni joka hoivasi ja peitteli eli mahdollisti sikailun säännöllisin väliajoin, Oltiin hieno perhe ja mukamas kermaa, hohhoijaa
- Anonyymi
Aloitan huomenna maanantaina kahden viikon tipattoman.
Ei sen pitempää, mutta kuitenkin katko.
Onko muita innokkaita mukaanlähtijöitä?
Tsempattais vähän toisiamme.
- Anonyymi
Onnittelut sinulle..ihanaa elämää päivä kerrallaan. Kaikkea hyvää...
- Anonyymi
Sinulle 09.05.2021 18:12. Itse en käytä nykyisin kun olen niin vanha. Vitsi mutta osin totta. Isäni ja sisarukseni toimivat kaikki samalla lailla minä mukaan lukien. Nuorempana kun on täysin terve, voi pörrätä. Ottaa enenmmän tai vähemmän, harvemmin tai useammin. Seurassa tai yksin.
Vanhemmiten tulee terveyteen - jos ei isoja - niin ainakin sellaisia, että joutuu käydä lääkärissä. Lähes kaikkia hoitoja häiritsee alkoholi tai lieväkin krapula ja on mukava sanoa perustietoihin ettei käytä lainkaan.
Juovuksissa olokin alkaa tuntua köppäseltä, eikä hauskuus enää irtoa. Jos haluat, kirjoita tänne tuntemuksesi joka päivä. Vastaan jotain. Jos taas koet, että kirjoittajan pitää olla sellainen, joka itsekin on parasta aikaa lopettamassa, taitaa otos tässä ketjussa olla niin pieni, ettei vertaistukea löydy.
Zemppiä joka tapauksessa ja oikein hyvää tätä päivää.- Anonyymi
On tullut kaikenlaista lääkitystä ja alkoholi ei oikein sovi. Olen ottanut aika paljon mietoja juomia kuten kolmosolutta ja joskus viiniä. Nyt en aikoihin mitään, vain alkoholittomia oluita.
Tähän asti on mennyt hyvin tuokin, mutta nyt kun terassit varsinkin noilla rannoilla ovat auki, tekisi mieli mennä kunnon kaljalle kauniina päivänä. Se kyllä teenkin joku kerta.
Jätän yleensä rahat ja kortit kotiin kävellessäni tuolla rantateillä, ettei ole rahaa mennä minnekään istumaan. On se joskus vähän surullista.
Jos haluat vastata minulle 10.05. 2021 klo 08:22, niin odotan vastaustasi!
- Anonyymi
Tuossa yksi kaveri totesi että vähennetty on juomisen määrää.
Ennen hän joi 10 pukkikaljaa
Nyt vain 5 tuplapukkikaljaa.
Promilleja molemmissa määrissä sama.
Nestettä vaan on vähemmän.- Anonyymi
Alkoholismi kehittyi alle vuodessa housuun paskantamisen vaiheeseen. Ei siitä koskaan ole ”parantunut”.
Omaiset eivät pidä yhteyttä.
Alkoholisti ei voi hallita elämäänsä.
- Anonyymi
Join säännöllisesti, en suuria määriä, yhtenä iltana viikonlopussa. Oli eron käsittelyä ja työperäistä stressiä. Nyt kaikki asiat mielessä on järjestyksessä ja mielenrauha saavutettu.
Nyt on käynyt niin, että haen pullon, kaadan lasiin ja juon. Nyt mieli on laittanut tälle stopin. Se lyö stopin ja korkki jää kiinni eikä harmita pätkääkään- Anonyymi
Itellä on se ongelma, että kun kaikki on seesteistä, niin ei tarvii tipotella.
Mutta kun tulee ongelmaa ja stressiä, niin silloin auttaa alkomahooli. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun tulee ongelmaa ja stressiä, niin silloin auttaa alkomahooli.silloinhan alkoholin verotusta pitäisi alentaa, viina vanhin voiteihista
nj - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mutta kun tulee ongelmaa ja stressiä, niin silloin auttaa alkomahooli.Miten he ovat autetut alkoholilla, jotka ovat ottaneet tarpeeksi ongelmiinsa sitä nestettä ja päässeet siihen tilaan, että koko elämä on pelkkää ongelmaa? - Nm. Onko päämääräsi veneen alla
- Anonyymi
ongelma poistuu juomalla, oikein kun kaksinkäsin vetää niin kohta ei ole ongelmaa olemassa, siis ryypätkääpä vaan
nj
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa612280En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321724- 101534
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751529Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141494Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 121118
- 1061101
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91064- 20989