Kuoleman pelko

Laahustava

Nyt kun ikää alkaa oleen tuotanoin hieman enemmän kun kakskyt ja risat on tullut mietittyä kuolemanpelkoa joka itselläni oli melkomoinen nuorempana.Ei niinkään itse kuoleminen (ja kyllähän kuoleminenkin jos tekee oikein kovasti kipeää) vaan mitä sen jälkeen?Pelkkää mustaa tyhjyyttä??
Ei kyllä tekis mieli olla missään kiirastulessa pitkiä aikoja(kyllähän sielläkin joku tovi voisi vierähtää noin niinkuin kokemuksena ottaen)

71

2435

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siis tämä meitin kirkko

selittää kuolemanjälkeisen elämän seuraavalla karkeahkolla tavalla: tuhmat ja syntiset joutuu kiirastuleen ja kiltit pääsevät taivaaseen.

Jehovantodistajat puolestaan ovat ns.tutkineet raamattua ns. enemmän, ja selittävät, että syntisetkään eivät sentään joudu kiirastuleen, vaan ikuiseen tiedottomuuden tilaan.

Sitten on tietysti muita uskontoja, joissa kuolemaan ei suhtauduta pelolla ollenkaan, vaan kiitollisuudella!

• siis se

ikuinen tiedottomuuden tila = ei satu, eikä kärvennä.

• kokenut

uskon että maan päällä taistelee hyvä ja paha.
        Se koettelee ihmistä.
        Mutta miksi uskossa olevat ihmiset moralisoi toisia?kahehdii ja syrjii??ovat olevinaan parempia ihmisiä.Kun taas *ole sellainen kuin toisten haluat sinulle olevan=parempi käsky*
        ja uskonnon takia on niin paljon ihmisiä kuollut kautta aikain en ymmärrä.

• monesti huomaa
        kokenut kirjoitti:

uskon että maan päällä taistelee hyvä ja paha.
        Se koettelee ihmistä.
        Mutta miksi uskossa olevat ihmiset moralisoi toisia?kahehdii ja syrjii??ovat olevinaan parempia ihmisiä.Kun taas *ole sellainen kuin toisten haluat sinulle olevan=parempi käsky*
        ja uskonnon takia on niin paljon ihmisiä kuollut kautta aikain en ymmärrä.

miten 'uskovaisena oleminen' ns. tekee ihmisestä paremman, ja silloin saa oikeuden moralisoida syntisiä tavallisia pulliaisia. Ja ylentää itsensä kaiken huonouden yläpuolelle, vaikka todellisuudessa rypisikin synnissä.

Ollakseen hyvä ihminen, kunnon kansalainen, ei kukaan tarvitse uskontoja.

• Iiris

Kirkon opin mukaan taivaaseen pääsyn edellytys on usko, ei ollenkaan kiltteys. Tuhmuus ei siten myöskään ole este. Kristillisen uskon ydinajatus on armo, se, että Jumala armahtaa ihmisen, joka myöntää tehneensä väärin ja katuu tekojaan.

• pääset taivaaseen
        Iiris kirjoitti:

Kirkon opin mukaan taivaaseen pääsyn edellytys on usko, ei ollenkaan kiltteys. Tuhmuus ei siten myöskään ole este. Kristillisen uskon ydinajatus on armo, se, että Jumala armahtaa ihmisen, joka myöntää tehneensä väärin ja katuu tekojaan.

Jos taas et usko, etkä tunnusta tehneesi väärin, et saa armoakaan.

Uskova = kiltti ---> taivaaseen
        Ei katuva = tuhma ---> ei taivaaseen (mihin sitten?)

Näin!

• jpntar
        pääset taivaaseen kirjoitti:

Näin!

se sitten se kiirastuli...Että silleen:)

• Iiris
        pääset taivaaseen kirjoitti:

Näin!

MIkään kiltteys ei toisaalta riitä eikä mikään tuhmuus ole este. Elinkautisvankikaan ei saa armahdusta ilman anomusta. Tässä mielessä on tuhmankin on nöyrryttävä armon saadakseen: tunnustettava, että pahojakin asioita on tullut tehdyksi. Jos joku mielestään ei koskaan ole pahuutta tehnyt, hän itse kokee siis olevansa kiltti, mutta oikeastihan sellaista ihmistä ei olekaan.

• vaikeaksi
        Iiris kirjoitti:

MIkään kiltteys ei toisaalta riitä eikä mikään tuhmuus ole este. Elinkautisvankikaan ei saa armahdusta ilman anomusta. Tässä mielessä on tuhmankin on nöyrryttävä armon saadakseen: tunnustettava, että pahojakin asioita on tullut tehdyksi. Jos joku mielestään ei koskaan ole pahuutta tehnyt, hän itse kokee siis olevansa kiltti, mutta oikeastihan sellaista ihmistä ei olekaan.

jos mielii päästä taivaaseen.
        Toihan on jo melkein kuin arpajaiset.

• Iiris
        vaikeaksi kirjoitti:

jos mielii päästä taivaaseen.
        Toihan on jo melkein kuin arpajaiset.

simppeli on kristinuskon sanoma. Siksi se ei suorituskeskeiselle ihmiselle aina kelpaa. Jotenkinhan mun pitäisi ansaita paikkani tuonpuoleisessa. Ja miten minulle hyvälle ihmiselle tulisi sama paikka kuin ryysyrannan joosepille. Ei käy.

• jpntar kirjoitti:

se sitten se kiirastuli...Että silleen:)

Jos jehovalaiset uskovat tiedottomuuden tilaan,
        se on omiaan vain ruokkimaan agnostikkoja ja mui-
        ta skeptikkoja, kuinka siis voi odottaa edes lu-
        pausta taivaaseen pääsystä?

Oikeastaan ihmisten pitäisi lohduttautua kiirastu-
        len olemassaolosta. Sehän olisi suurenmoinen to-
        diste ylemmän voiman olemassaolosta. Näin siirty-
        minen ajasta ikuisuuteen saa hyvän pelkoa vähentä-
        vän tekijän.

• Itse
        monesti huomaa kirjoitti:

miten 'uskovaisena oleminen' ns. tekee ihmisestä paremman, ja silloin saa oikeuden moralisoida syntisiä tavallisia pulliaisia. Ja ylentää itsensä kaiken huonouden yläpuolelle, vaikka todellisuudessa rypisikin synnissä.

Ollakseen hyvä ihminen, kunnon kansalainen, ei kukaan tarvitse uskontoja.

Sartre on sanonut, että ilman Jumalaa ihminen on itse vastuussa omista teoistaan. Lohdutonta, ehkä armotontakin - mutta niin totta!

• rajakokemus

kun olin nuori pelkäsin itseni ja läheisten puolesta kuolemaa ja onnettomuutta, niin kauna kun itse kärvistelin *kuoleman* kanssa...Rukoilin kipujen loppuvan en ollut edes kuin 30 ja risat,
      kävin valoputkessa ja sain palata..minun aikani ei ollut tulla,en nähnyt sitä naista,äänen vain kuulin.Kivut jäi,ja elämäni muuttui.Jotain on olemassa.En kuulu kirkkoon mutta uskon johonkin silti.Katselen maailmaa erilaisin silmin.ihmiset on läheisiä..autan..olen valoisa..en ota suruja murheita,,,en kadehdi..elän tasapainoista elämää.
      Elän hetkessä.

• nainen

Ei kuolemaa kannata pelätä. Kun ihminen henkäisee viimeisen kerran ja sydän on pysähtynyt, niin häntä ei enää ole. Hän on lopullisesti poissa.

Itse en usko "tuonpuoleiseen/kiirastuleen" vaikka kirkkoon kuulunkin. Uskonnot on aikoinaan kehitetty siksi, koska ihmiskuntaa piti pystyä jotenkin hallitsemaan ja tunnettuahan on, että pelottelu on hyvä konsti.

Lääketieteellisestihän kuoleminen on elintoimintojen lakkaamista ja syvä tajuttomuus, josta ei enää herää. Ylösnousemuksen ja taivaaseen menon tulkitsen niin, että viimeinen henkäys ikään kuin nousee ylös ja poistuu.

Ja tämän "tuonpuoleis" -käsitteen niin, että tänne jäävät toivovat vielä tapaamista pois menneen läheisen kanssa ja ovat kehittäneet teorian, "taivaassa tavataan" tyyliin...

• Animus

Mikään tässä elämässä ei oo yhtä luonnollista kun syntyminen ja kuoleminen. Ne on käsikädessä, kuuluu yhteen. Kuoleminen ei ole päätös, vaan muutos.

Einstein sen keksi: energia ei häviä, muuttaa vaan muotoaan. Ja ihminen on energiaa.

Mä uskon että ihmisessä on monta kehoa. Yksi niistä on tää iho ja se syntyy geeniperimästä ainutlaatuisena. Muut on astraalikehoja, jotka syntyy aina uudelleen samana. Mä uskon että vauva muistaa edelliset elämät mutta unohtaa ennen puheen kehitystä, koska niin on parempi.

• Laahustava

Miten voisi olla parempi,että vauva unohtaa ennen puheen kehittymistä entiset elämänsä parempi olisi muistaa niin ei tekisi samoja erheitä enään.

• Animus
        Laahustava kirjoitti:

Miten voisi olla parempi,että vauva unohtaa ennen puheen kehittymistä entiset elämänsä parempi olisi muistaa niin ei tekisi samoja erheitä enään.

...omaa sisintään tietää kyllä mitä virheitä on tehnyt ja missä on varaa parantaa!

Ota huomioon että lapsi valitsee vanhempansa siksi, että juuri näiltä vanhemmilta voi oppia enemmän jostain tietystä asiasta...

• valitsee
        Animus kirjoitti:

...omaa sisintään tietää kyllä mitä virheitä on tehnyt ja missä on varaa parantaa!

Ota huomioon että lapsi valitsee vanhempansa siksi, että juuri näiltä vanhemmilta voi oppia enemmän jostain tietystä asiasta...

vanhempansa? Kuinka se on mahdollista?

• Laahustava
        valitsee kirjoitti:

vanhempansa? Kuinka se on mahdollista?

Kyllä lapsi valitsee vanhenpansa.Tällöin voi toteuttaa oman kasvamisensa siihen suuntaan mihin haluaa oppia lisää.Ei ole fyysistä ja henkistä vastusta niin paljon.Ei siis kulu turhaa voimavaroja sopivien kasvuedellytuksien luomiseen.

• sitä

välttämättä, sillä elä tassäpäivässä on minun mottoni.
      Tuskin kukaan ihminen tietää mitä siellä rajan takana, on. Sen näkee sitten aikanaan, kun on aika, sinne ei pääse kurkkaan vaikka kuin yrittäisi.
      Jotku väittää käyneen, mutta olisikohan kysymyksessä omaa mielikuvituksen tuotetta. Toisaalta Raamatussa on jotain ihmisten kirjoittamaa, sieltä jotkut sanojensa mukaan ovat löytäneet sen rauhan sille pelkoasialle.

• Loistava.polku

Minä ainakin alan työntää koiranputkea ja tarjoan madoille reilut eväät.

Palaan luonnon kiertokulkuun.

• Kun sinä ilmeisesti

haluat mennä maahan arkussa, et siis uurnassa...

Mitäpäs on itsekukin mielessään päättänyt ja varuiksi lähimmäisilleen tiedoksi saattanut tuosta asiasta? Mitä ruumiilleni tehdään, kun olen kuollut?

Minä haluan mennä tuhkana uurnassa, ja sen olen ilmoittanut lähimmäisille, vaikka mies ei sitä ymmärräkään. Ja sitä paitsi onko se nyt sanottu että minä kuolen ensin. No, oli miten oli.

• Ruumis sitten joskus
        Kun sinä ilmeisesti kirjoitti:

Mitäpäs on itsekukin mielessään päättänyt ja varuiksi lähimmäisilleen tiedoksi saattanut tuosta asiasta? Mitä ruumiilleni tehdään, kun olen kuollut?

Minä haluan mennä tuhkana uurnassa, ja sen olen ilmoittanut lähimmäisille, vaikka mies ei sitä ymmärräkään. Ja sitä paitsi onko se nyt sanottu että minä kuolen ensin. No, oli miten oli.

patologian laitokselle harjoitusmateriaaliksi.
        Nuorten miesten roplattavaksi.
        Antaudun tieteen hyväksi.
        Suosiolla.

• Ja minä lahjoitan
        Ruumis sitten joskus kirjoitti:

Suosiolla.

kaikki mahdolliset osani uusiokäyttöön, jonkun sairaan hyväksi!
        Sitäkään ei mieheni ymmärrä.
        Loput saakin mennä vaikka patologeille leikeltäväksi ja koko roskan saa sitten lopuksi polttaa.

• jpntar

Suosiolla.

sitten "hyväntekeväisyydeksi"..vai miksi...Voihan sitä tietysti tieteen hyväksikin..miesten käsiteltäväksi..:)))

• Ruumis sitten joskus
        jpntar kirjoitti:

sitten "hyväntekeväisyydeksi"..vai miksi...Voihan sitä tietysti tieteen hyväksikin..miesten käsiteltäväksi..:)))

olisi oikea termi.
        Nautinto jää vain kokematta.
        Harmi.

• bag_gie

tapa olis kuulemma kompostointi mutta ei taida mennä läpi nyky-yhteiskunnassa ;)

Seuraavaks paras tapa on tuo poltto. Säästää tilaa eikä tule valumaongelmia vesistoihin.

Mie olen polton ja uusiokäytön kannalla. Eri asia sitten kelpaako varaosiksikaan enää kuoleman tullessa.

• Patologeina

olisi oikea termi.
        Nautinto jää vain kokematta.
        Harmi.

on naisiakin.. Ja voi kohdalles osua joku vanha tahmanäppi. Parempi ollakin silloin tiedottomassa tilassa.

• se kompostointi
        bag_gie kirjoitti:

tapa olis kuulemma kompostointi mutta ei taida mennä läpi nyky-yhteiskunnassa ;)

Seuraavaks paras tapa on tuo poltto. Säästää tilaa eikä tule valumaongelmia vesistoihin.

Mie olen polton ja uusiokäytön kannalla. Eri asia sitten kelpaako varaosiksikaan enää kuoleman tullessa.

... sinne vaan puutarhan perälle? Ja kurpitsaa kasvamaan.

• jpntar
        bag_gie kirjoitti:

..ja tässä pitäisi vkloppu haravoidakin ...enpä taida katsoakaan koko kompostiin...*näkee itsensä siellä*...:))

• Ruumis sitten joskus
        Patologeina kirjoitti:

on naisiakin.. Ja voi kohdalles osua joku vanha tahmanäppi. Parempi ollakin silloin tiedottomassa tilassa.

ja ehtoihin:
        Naiset ja vanhat tahmanäpit ei saa koskea.

• sinänsä vakavan
        jpntar kirjoitti:

..ja tässä pitäisi vkloppu haravoidakin ...enpä taida katsoakaan koko kompostiin...*näkee itsensä siellä*...:))

aiheen äärellä!

• jpntar
        Patologeina kirjoitti:

taitaa olla viikonloppu alkamassa...menee jutut siihen malliin...

• jpntar
        sinänsä vakavan kirjoitti:

aiheen äärellä!

välillä keventääkin..niin on..vakava aihe on..

• juontui mieleen

ja ehtoihin:
        Naiset ja vanhat tahmanäpit ei saa koskea.

ihmiset, jotka järkkäävät omat hautajaismenonsa itse.. etukäteen tietenkin.
        Valitsee arkun, paikan pidoille, virret, joku jopa määrää että se ja se henkilö ei sitten minun hautajaisiin tule!
        On valmiina ilmoitus muistovärssyineen sanomalehteen laitettavaksi..

• Ruumis sitten joskus
        juontui mieleen kirjoitti:

ihmiset, jotka järkkäävät omat hautajaismenonsa itse.. etukäteen tietenkin.
        Valitsee arkun, paikan pidoille, virret, joku jopa määrää että se ja se henkilö ei sitten minun hautajaisiin tule!
        On valmiina ilmoitus muistovärssyineen sanomalehteen laitettavaksi..

saa ilmaisen kuoppauksen.
        Uurnassa muistolehtoon.
        Säästöä sekin.
        Rahat voi rillutella eläissään.

• bileitä?

saa ilmaisen kuoppauksen.
        Uurnassa muistolehtoon.
        Säästöä sekin.
        Rahat voi rillutella eläissään.

Kait voit kierroksen tarjota kavereille lähikuppilassa?

• tuo

tuhkaaminen on mielekkäämmän kuulosta.

• Ruumis sitten joskus
        bileitä? kirjoitti:

Kait voit kierroksen tarjota kavereille lähikuppilassa?

kuoppausrahat eläissä siihen
        kuppilassa istumiseen.
        Sovittu asia.
        Tarjoan viimeisen kierroksen.

• bag_gie
        jpntar kirjoitti:

taitais sentäs kotikompostorin käyttöön lupaa saadakaan ;DD

Pitäis siinä samalla grillijuhlat puutarhassa jos kesällä sattus kuukahtamaan.

Mutta oikeasti jossain tutkimuksessa todettiin että tulee vähiten haittoja, poltostakin niitä raskasmetalleja menee taivaalle ;)

• Laahustava
        jpntar kirjoitti:

välillä keventääkin..niin on..vakava aihe on..

Ole mikään vakava aihe.Aihe siinä missä muutkin vakavaksi käy silloin jos sattuu omalle kohdalle.Eipä olla täällä asiaa miettimässä

• matojen ruuaksi
        tuo kirjoitti:

tuhkaaminen on mielekkäämmän kuulosta.

Mutta tietääkö kukaan, onko Suomessa laillista sirotella tuhka esimerkiksi valtamereen, niinkuin ulkomaalaisissa leffoissa joskus näkee tehtävän?

Siinä olisi jotain!

• jpntar
        matojen ruuaksi kirjoitti:

Mutta tietääkö kukaan, onko Suomessa laillista sirotella tuhka esimerkiksi valtamereen, niinkuin ulkomaalaisissa leffoissa joskus näkee tehtävän?

Siinä olisi jotain!

laillista täällä, mutta tuntuisi oikeutetulta silloin, jos töissä merillä??

• Ruumis sitten joskus

Siinä olisi jotain!

Tarkasti hautalailla säädeltyä toimintaa.
        Niin olisi!.

• nainen

Siinä olisi jotain!

1996 muistaakseni tuli voimaan laki, että tuhkan saa laittaa mihin haluaa, eikä tarvitse anoa erillistä lupaa lääninhallitukselta, jos esim heittää tuhkan mereen.

• (.)Y(.)
        nainen kirjoitti:

1996 muistaakseni tuli voimaan laki, että tuhkan saa laittaa mihin haluaa, eikä tarvitse anoa erillistä lupaa lääninhallitukselta, jos esim heittää tuhkan mereen.

Tästäkään ei kyllä selviä, saako tuhkan sirotella mereen.. ;))

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030457

• yhteen

• (.)Y(.)
        yhteen kirjoitti:

etukäteen ilmoitettuun paikkaan, johon on maanomistajan tai -haltijan suostumus.

Kuka valvoo?

Lääninhallitus.. ;))

• nainen
        (.)Y(.) kirjoitti:

Tästäkään ei kyllä selviä, saako tuhkan sirotella mereen.. ;))

http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2003/20030457

Heh, hieno laki kirkkoon kuuluville. Krematoorio toimittaa tuhkan uurnassa/rasiassa/paperipussissa
        omaiselle ja jälkikäsittely jää omaiselle.

Lääninhallituksesta kerrottiin vuonna 96/08, että vainajan tahdon mukaisesti tuhkan voi sirotella mereen, ilman erillistä lupaa.

Ja näin myös tapahtui. Toimiihan Suomenlahti niin
        monen vainajan viimeisenä leposijana ilman tuhkaustakin, viitaten Estonian uppoamiseen ja sinne jääneisiin vainajiin.

• nainen

Tarkasti hautalailla säädeltyä toimintaa.
        Niin olisi!.

Polttohautauksessa tuhka voidaan sijoittaa uurnassa joko tavalliseen sukuhautaan,
        erityiseen uurnahautaan, uurnalehtoon tai -holviin eli kolumbaarioon. Lisäksi tuhkan saa sirotella erityisten
        muistolehtojen lisäksi luontoon - esimerkiksi metsään, tunturille tai vesistöön - mutta 1.1.2004 alkaen tähän
        on hankittava alueen omistajan tai haltijan lupa, ja tuhkan lopullinen sijoituspaikka on ilmoitettava krematorioon.
        Uusi hautaustoimilaki vaatii myös, että tuhka on sijoitettava lopullisesti yhden vuoden kuluessa kuolemasta, ja ettei sitä saa jakaa useampaan osaan (esimerkiksi haudattavaksi eri paikkakunnilla sijaitseviin perhehautoihin).

• ei kuolemanpelkoa

mitä sitä kuolemaa pelkäämään,se tulee kun sen aika on.elämä on elämistä varten,eikannata pilata elämäänsä, etukäteen suremalla sen loppumista.itse olen tehnyt testamentin patolokiselle laitokselle,saavat tarkastella ja tutkia jos lötyisi jotain hyötyä nuoremmalle sukupolvelle.tuhkataan ja tuhka heitetään mereen.olen 71v.enkä ole hetkeäkään pelännyt kuolemaa,sairastanut syövän ja onsepelvaltimo sairaus paha nivelreuma,ja muuta pientä.mutta ilo pintaan, vaikka sydän märkänis.

• Iiris

minua pelottaa ajatus siitä, että vielä keskenkasvuiset lapseni jäisivät ilman äitiä ja mieheni ilman puolisoa. Läheisten surua on vaikea ajatella.

• jpntar

kuitenkaan meidän vallassamme?

• Mutta lohdullista on tietää
        jpntar kirjoitti:

kuitenkaan meidän vallassamme?

että jostain kummasta ne surevat saavat voimia jatkaa elämää eteenpäin!

• Loistava.polku

Kun tyttäreni oli nelivuotias, olin tilanteessa jossa luulin kuolevani. Surin vain lasta: kuinka sen käy? Millään muulla ei ollut merkitystä.

• bluepoem

Minusta oli jännä lukee joitakin näistä kommenteista, kun minulla ei ole vielä ollut kuoleman pelkoa oikeesti.
      Ei edes pelkoa siitä kuinka se tulee tapahtumaan. Saatika sen suhteen että mitä sen jälken.

Tällä hetkellä elän vain, mutta vielä jokuaika siten minulla oli kuoleman toive ja harmitti oikken toisisaan kun ei oikene kuollu.

Nii mä luulen että kuoleman jälkeen ihminen syntyy uudestaan, tänne, taivaaseen tai helvettiin.
      Se mihin, se johtuu siitä mihin uskooo.
      Joskus luin kirjan jossa oli ajatus siitä että lapset sittenkin valitsee itse vanhempansa.
      Samainen ajatus tais ehdotella että kuolema tulee kun löytää uudet vanhemmat. ( siksi moent tulee paremmin toimeen iso-vanhempiensa kansa, kuin omien vanhempiensa kanssa.)

• kalle-p

yritän elää siten, että se elämän "parasta ennen" päivämäärä olis vielä edessäpäin.
      "Viimeinen käyttöpäivähän" voi olla vaikka tänään. Sitä päivämääräähän ei merkata synnytyslaitoksella. Ja parempi niin...
      Kyllähän me itse voimme vaikuttaa siihen viimeiseen käyttöpäivään omalla elämäntavallamme ja asenteella.
      Mutta miksi miettiä omaa lähtöä ja senjälkeen se on myöhäistä...
      Eteenpäin sano mummo.....

• kuolemaa pitäisi pelätä?
        Siksikö, kun meitä on pienenä peloteltu kuolemalla?
        Ei ole olemassa mitään hienompaa kokemusta, kuin oma kuolema! Pääsee pois täältä! Eikä se tee kipeää, on vain vähän aikaa vaikeaa, mutta ei liian vaikeaa.
        En muista, millaista siellä oli, koska sen muistaminen otettiin minulta pois ennen syntymääni. Minulla oli tunne, että olin ollut siellä lepäämässä. Kauan, luulisin. Ja minun oli aika tulla tänne taas, vaikka olisin halunnut olla siellä.
        Vanhempiani en valinnut, joku muu, minua vanhempi ja viisaampi ne valitsi. Kertoi myös kolme pääasiaa, millaisen elämän saan. Sain nähdä syyn, miksi sellaisen. Itse oikeana ja kohtuullisena sen hyväksyin ja sitten sen syyn muistaminen otettiin minulta pois. Sitten olikin jo aika laskeutua pimeää portaikkoa tänne tähän olemiseen.
        Kaikki kolme pääpiirrettä on toteutunut elämässäni. Ihan pikkuisen olen pystynyt tinkimään. Minkä kustannuksella?
        Ja nykyisestä lähtöäkin sain siirrettyä myöhäisemmäksi. Siitäkin siis pystyy neuvottelemaan, kun on hyvä syy?
        Näyttää siltä, että asiat ovat näin. Siis näyttää. Ne joko ovat näin tai sitten eivät. Aikanaan selviää jos selviää. Yritän elää niin, ettei tänne enää tarvitsisi tulla...

• mirham

ja kuolema on niin suuri mysteeri,että kyllä niistä kannattaa ottaa selvää...kaikki tuntematonhan pelottaa... raamattu mielestäni antaa parhaimman vastauksen...

• jpntar
        mirham kirjoitti:

ja kuolema on niin suuri mysteeri,että kyllä niistä kannattaa ottaa selvää...kaikki tuntematonhan pelottaa... raamattu mielestäni antaa parhaimman vastauksen...

samaa mieltä, että kaikki tuntematon pelottaa valtaosaa ihmisistä. Olen myös sitä mieltä, että ihminen voi tehdä oman elämänsä eteen paljon..paremmaksi tai huonommaksi.

• mirham
        jpntar kirjoitti:

samaa mieltä, että kaikki tuntematon pelottaa valtaosaa ihmisistä. Olen myös sitä mieltä, että ihminen voi tehdä oman elämänsä eteen paljon..paremmaksi tai huonommaksi.

elämä on annettu elettäväksi,ja kaikista valinnoistahan on jokainen itse vastuussa...eli niin kuin petaa niin makaa...:)

• jpntar
        mirham kirjoitti:

elämä on annettu elettäväksi,ja kaikista valinnoistahan on jokainen itse vastuussa...eli niin kuin petaa niin makaa...:)

erehtyväinen..mutta, voiko ihminen vaikuttaa elämänsä pituuteen..vai, onko se määrätty ennalta..??

• mirham
        jpntar kirjoitti:

erehtyväinen..mutta, voiko ihminen vaikuttaa elämänsä pituuteen..vai, onko se määrätty ennalta..??

olisin altis uskomaan että syntymä ja kuolema ovat ennalta määrätty,eri asia ovat sitten ne jotka käyttävät oman käden oikeutta...

• jpntar
        mirham kirjoitti:

olisin altis uskomaan että syntymä ja kuolema ovat ennalta määrätty,eri asia ovat sitten ne jotka käyttävät oman käden oikeutta...

sanoakaan, että syön terveellisesti-elän pitempään..??

• mirham
        jpntar kirjoitti:

sanoakaan, että syön terveellisesti-elän pitempään..??

niin että elämänlaatuun voi vaikuttaa mutta ei siihen kuinka ja koska se päättyy....

• jpntar
        mirham kirjoitti:

niin että elämänlaatuun voi vaikuttaa mutta ei siihen kuinka ja koska se päättyy....

Tuon hyväksyn..sitä päättymistä meistä ei tiedä kukaan ja parempi näin..Mainitsit tuolla aiemmin jotain Raamatusta..muistatko..??

• mirham
        jpntar kirjoitti:

Tuon hyväksyn..sitä päättymistä meistä ei tiedä kukaan ja parempi näin..Mainitsit tuolla aiemmin jotain Raamatusta..muistatko..??

taisin mainita Raamatun...niin mielestäni sieltä löytyy luotettavin vastaus,kysymykseen kuin kysymykseen...

• jpntar
        mirham kirjoitti:

taisin mainita Raamatun...niin mielestäni sieltä löytyy luotettavin vastaus,kysymykseen kuin kysymykseen...

löytyykin. Luotettavin..:))

• tuffe
        mirham kirjoitti:

Oisko niin, että ihminen ei näe metsää puista... Elämähän on tätä näin, suruja ja iloja, mitä salaperäistä siinä on? Kuolema taas on elämän sammumista, itse en usko että siinä tapahtuu mitään sen mullistavampaa, kaikki muut höpinät ovat ihmisten satuja jotta kestäisivät surunsa ja pelkonsa. Miksi tehdä asioista turhan monimutkaisia? Siksikö, että ihminen on niin itserakas ettei hän voi hyväksyä olevansa katoavainen?

Toisaalta, jos nyt sitten kupsahduksen jälkeen syntyykin uudestaan, niin mikä siinä sitten... tai jos Jumala (tai joku muu ylevämpi toimihenkilö) onkin olemassa, hyvä juttu. Suurin osa uskonnoistahan perustuvat anteeksiantoon ja armeliaisuuteen, jos vain elään elämäni nöyrästi ja parhaani mukaan ehkä minullakin on mahiksia päästä nirvanaan tai where ever ;)

• Harva meistä voi itse vaikuttaa kuolemansa hetkeen tai -tapaan.
      Tärkeintä on keskittyä siihen, mihin voimme vaikuttaa: elämään!

Olet nuori - onko Sinulla jokin erityinen syy miettiä kuolemaa?
      Ellei, olet vähitellen kehittämässä itsellesi ongelmaa, johon et tässä elämässä välttämättä löydä ratkaisua - miksi tuhlaisit aikaasi?

Pyri elämään toisia/itseäsi kunnioittaen.
      Jos kuoleman jälkeen on jotakin muuta, olet varmasti siellä "paremmalla" puolella:)

• Olet tietysti jo "reippaasti" yli kahdenkymmenen - luin viestisi huolimattomasti.
        Syynä se, että kuljeskelen muillakin sydän/terveys/mielenterveys -palstoilla.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2300
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1734
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1554
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1539
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1498
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1111
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1074
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      999
    Aihe