Koko talsilupa henkilöautopuolella ja liikennelupa kuormautopuolella on tsaarinaikaista byrokraattista perua. Jos on auto senkun ajamaan ja siihen hintaan kuin perse kestää. Ne jotka tyrivät putoavat kilpailusta tai menevät konkurssiin.
Luvat Tsaarin ajalta.
4
998
Vastaukset
ruåtsinvallan ajalta.
Se tsaarin ajalta -sanonta on ruåtsalaista propagandaa. Tosiasiassa tsaarin aikana tuli paljon ja hyviä uudistuksia - aluksi.
Virkamiehinä kyllä säilyivät samat ruåtsalaiset. Näppärästi vain käänsivät takkinsa - ruåtsalaiseen tapaan. Ja omaa taustaansa kirkastaakseen keksivät paljon myöhemmin oikein vanhanaikaisesta ja byrokraattisesta menettelystä kyseisen sanonnan hämärtääkseen totuutta ja vääristelläkseen asioita. Täydestä menee näköjään, kukapa niitä asioitten taustoja viitsisi selvittää!- Junior-Trucker
Onhan tuossakin perää, mutta...
Kun nyt katselee vaikka tuota "Raskas kalusto liikenteessä" -palstaa, niin sieltä löytyy aikas selkeästi monien sunnuntai-autoilijoiden mielipiteitä ammattiliikenteestä. Mutta mikähän tilanne olisi, kun sitä ammattiliikennettä saisi harjoittaa kaikki, joilla nyt yleensä on ajokortti, ja kokemusta ei tarvittaisi ollenkaan. Jos nyt on vaikka edes se kolme akselinen auto, eli 26 tonnia liikkuvaa massaa käsissä, niin olisi siinä onnettomuuksien tutkijoilla ihmettelemistä monessa paikassa... Omasta puolestani osaan ainoastaan vain puhua, mutta autokoulun ajokokemus kuorma-autolla on ihan plus-miinus-nolla... Jos ajaa jollain 140 heppaisella Scanialla, kolmen metrin akselivälillä, 1,5 tonnin kuormalla, ja 30cm korkealla lavalla kesäkelillä, niin ihan pikkuisen tulee väärä kuva asiasta... Tai ainakin itse ajoin juuri mainitsemallani Scanialla. Ero oli aika suuri, kun kortin saatuani hyppäsin kolmi-akselisen 400-heppaisen Renun ratin taakse...korkeutta oli melkein sen verran, kuin Scaniassa pituutta, eikä niistä peileistäkään enää nähnyt lavan yli kuten autokoulun autossa...ja vielä kun oli pimeä ilta ja vettä satoi, niin yllätyin kyllä aika suuresti...Pienenä lisänä tuli tietysti 5-vaihteisen vaihdekepin tilalle aluevaihtaja ja puolittaja... Ja toisen kerran yllätyin armeijassa, kun sain Zilin, kärry perässä...ja kolmannen kerran Grazin kanssa...ylileveä auto jo ihan sellaisenaan... No, ehkä meni jo vähän asiasta sivuun mutta... No, kuitenkin, ehkäpä on parempi, että pidetään asia osaavissa käsissä, eikä päästetä ihan kettä tahansa raskaan kaluston rattiin.
Ja tuohon hinnoittelu-politiikkaasi voisin mainita sen verran, että kuljetusalan hinnat on poljettu nyt jo ihan liian alas, eli ehkä ei kaivata yhtään lisää kilpailua yksityisten ihmisten taholta.
Mutta tuohon Taksi-asiaan en osaa ottaa kantaa..eläessäni olen varmaan mennyt alle kymmenen kertaa taksilla, niin paha mennä sanomaan niistä mitään. Mutta tuohon liikennelupa-juttuun voisi tulla vaikka joku pykälä, että alle 3,5-tonnin autoilta ei vaadittaisi lupaa tms. Mutta palkkataso pitäisi ehdottomasti saada muuttumaan. Ottaisivatpa mallia tästä ahtaajien tempauksesta...;)- Joo
Kaikilla osaavilla täytyisi olla mahdollisuus alkaa likennöimään vapaasti ilman että vanhat liikenneluvan omaavat voivat sen estää.
Elämmehän länsimaisessa demokratiassa ?
Luulisin vielä katsottavan oman auton perään tarkemmin kuin työnantajan kaluston käyttöön.
Yleensähän se on yrittäjällä stop kun jotain hamaa tulee..Siis kaikki vastuu on itsellä.
Siis luvat pois ja ammattinäyte ja ajamaan se on yrittämistä
Olen itse moniala yrittäjä Tampereelta.
- Varmaa tietoa
Nykyisin tavaraliikenneluvan saa jokainen, jolla on asiat kohtuullisesti kunnossa ja täyttää kevyet soveltuvuusehdot. Ei kannata väittää, että alalla jo olevat voisivat toisten lupiin vaikuttaa, sellaiset jutut ovat jääneet historiaan ajat sitten.
Tavaraliikenteen lupavaatimus on muuten EU-alueella melko yhtenäinen (perustuu direktiiviin), eikä siis koske vain Suomea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa762509En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361809- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721597Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681417- 1181204
- 131146
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91116- 201019