MF-65

VARMER

Käytin auki sen ratistalähtevän akseli alaosassa ku on se kierre ja se aojausmekanismi niin sen sivu osan siitä vaan ei olla mikään helppo ottaa pois puhumattakaan takasinlaitosta. katokku siinä oli eesä se pelti jonka takana on se latausrele niin eihän sitä meinannu saaha pois sieltä.

Ajattelin kattua misä kunnosa laakerit on ja nehä on aika pölysä, pitäskö ne puhdista esim. CRC:llä vai saako laittaa öljyä vai saako laittaa mitään netemäistä niin osiin?????

Takasin laittohan se hirvein oli ku huomasin että tiivisteinä oli viitisenkappaletta ohuita metalliliuskoja ja ku se piti sillain vinosa pujottaa sinne ja ne liuskat samoin jotka taipu ja meni toistesa väliin niin jätin kaks suosiolla pois niin sinnehän se meni kyllä monen tempun jälkeen.

22

2858

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VARMER

      Oisko ollu haittaa jos olisin jättäny pois kaikki metalliliuskat?

      Ajattelin että se välys ois jääny vähemmälle siinä mikä liikkuu sen kierteen mukana ja joka liikuttaa sitä olkavartta joka on siinä koneenvieressä.

      • Pois

        tarpeen mukaan niin paljon, että simpukan välys on ok. Luultavasti kaikki jo tuon ikäisessä, mutta ratin kääntely ei saa olla raskasta. Ei siis liaan kireälle säädetty.


      • juuso-12
        Pois kirjoitti:

        tarpeen mukaan niin paljon, että simpukan välys on ok. Luultavasti kaikki jo tuon ikäisessä, mutta ratin kääntely ei saa olla raskasta. Ei siis liaan kireälle säädetty.

        ohjaussimpukan kannen välistä. Se kierukka kuluu keskivaiheilta enemmän kuin ääriasenoista. Nyt se varmaan jumittaa ääriasennoissa? Mutta miten niin siellä simpukassa oli pölyisää? Siellähän on öljyä sisällä? Sen akseli kuluu ja tiiviste päästää öljyt ulos vähitellen.


      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        ohjaussimpukan kannen välistä. Se kierukka kuluu keskivaiheilta enemmän kuin ääriasenoista. Nyt se varmaan jumittaa ääriasennoissa? Mutta miten niin siellä simpukassa oli pölyisää? Siellähän on öljyä sisällä? Sen akseli kuluu ja tiiviste päästää öljyt ulos vähitellen.

        Joopoistin kaksi liuskaa koska en olisi saanu niitä millään takasi koska oisin joutunu "puoli raktoria purkamaan" ensin. Ei siellä mitää öljyjä ollu vaan vähä pohjalla semmosta jähmettynyttä rasvan tapasta mänkkiä pölyn/lian lisäksi.

        Pitäisikö siellä olla sitte minkäverran sitä öljyä???

        Laitetaanko se öljy siitä sen kopan yläosassa olevasta ropusta joka on kytkimen puolella???

        Laakeritki oli aivan kuivana ja pölysä..

        Käykö ihan moottoriöljy vai pitääkö olla jotan huippuöljyä, luulisin että tämmöseen masikkaan kyllä riittää öljy ku öljy kunhanse vain on märkää???

        Meinaatko sitä akselia joka ottaa kinni siihen kopan kannen matalampaan osaan kiinni??? Vai sitä joka liikkuu puoliympyrän verra siinä syvemmässä osassa?


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Joopoistin kaksi liuskaa koska en olisi saanu niitä millään takasi koska oisin joutunu "puoli raktoria purkamaan" ensin. Ei siellä mitää öljyjä ollu vaan vähä pohjalla semmosta jähmettynyttä rasvan tapasta mänkkiä pölyn/lian lisäksi.

        Pitäisikö siellä olla sitte minkäverran sitä öljyä???

        Laitetaanko se öljy siitä sen kopan yläosassa olevasta ropusta joka on kytkimen puolella???

        Laakeritki oli aivan kuivana ja pölysä..

        Käykö ihan moottoriöljy vai pitääkö olla jotan huippuöljyä, luulisin että tämmöseen masikkaan kyllä riittää öljy ku öljy kunhanse vain on märkää???

        Meinaatko sitä akselia joka ottaa kinni siihen kopan kannen matalampaan osaan kiinni??? Vai sitä joka liikkuu puoliympyrän verra siinä syvemmässä osassa?

        MF-65 vm. 1960 ohjekirjasta.

        Täytetään takaa katsoen vasemmalla puolella olevaa täyttötulppan tasolle vaihteistoöljyllä. n. 1,065 litraa. Vaihteistoöljy esim. ko. kirjasta 0-asteen yläpuolella Esso Motor oil 40, Shell X-100 40.
        0:n alapuolella Esso Motor oil 30 Shell X-100 30. Eli nykuiset 10W-30 moottroiöljyt varmaan sopii.
        Omassa koneessa ( MK-1, pienemmällä koneella 3,146 cm3)
        Sen vaakasuoran akselin, joka vääntää ohjaustankoa, messinki/pronssipuslat kuluvat. Se öljytiiviste alkaa vuotaa vanhemmiten. Puslat voi tietty uusia. Ei taida olla ihan pikkujuttu. Kun rattia käännät, niin em. akselin pää varmaan vahan liikkuu? Ei pysy öljy sisällä.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 vm. 1960 ohjekirjasta.

        Täytetään takaa katsoen vasemmalla puolella olevaa täyttötulppan tasolle vaihteistoöljyllä. n. 1,065 litraa. Vaihteistoöljy esim. ko. kirjasta 0-asteen yläpuolella Esso Motor oil 40, Shell X-100 40.
        0:n alapuolella Esso Motor oil 30 Shell X-100 30. Eli nykuiset 10W-30 moottroiöljyt varmaan sopii.
        Omassa koneessa ( MK-1, pienemmällä koneella 3,146 cm3)
        Sen vaakasuoran akselin, joka vääntää ohjaustankoa, messinki/pronssipuslat kuluvat. Se öljytiiviste alkaa vuotaa vanhemmiten. Puslat voi tietty uusia. Ei taida olla ihan pikkujuttu. Kun rattia käännät, niin em. akselin pää varmaan vahan liikkuu? Ei pysy öljy sisällä.

        Joo joten mun pitää ottaa pois ne pellit jotka on sen latausreleen ympärillä ja se pelti jonka päällä akku on että saan paremmin takasi ne tiivisteet koska se sivupelti on hiukkasen sen kopan edessä.

        Vaan millä mää saan sen vaakasuoran akselin, joka vääntää ohjaustankoa välyksen pienemmäksi???

        Siis se kotelö täytetän ihan täyteen???


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 vm. 1960 ohjekirjasta.

        Täytetään takaa katsoen vasemmalla puolella olevaa täyttötulppan tasolle vaihteistoöljyllä. n. 1,065 litraa. Vaihteistoöljy esim. ko. kirjasta 0-asteen yläpuolella Esso Motor oil 40, Shell X-100 40.
        0:n alapuolella Esso Motor oil 30 Shell X-100 30. Eli nykuiset 10W-30 moottroiöljyt varmaan sopii.
        Omassa koneessa ( MK-1, pienemmällä koneella 3,146 cm3)
        Sen vaakasuoran akselin, joka vääntää ohjaustankoa, messinki/pronssipuslat kuluvat. Se öljytiiviste alkaa vuotaa vanhemmiten. Puslat voi tietty uusia. Ei taida olla ihan pikkujuttu. Kun rattia käännät, niin em. akselin pää varmaan vahan liikkuu? Ei pysy öljy sisällä.

        Niin Onko sulla ohjekirja massikkaan???


      • juuso-12
        VARMER kirjoitti:

        Joo joten mun pitää ottaa pois ne pellit jotka on sen latausreleen ympärillä ja se pelti jonka päällä akku on että saan paremmin takasi ne tiivisteet koska se sivupelti on hiukkasen sen kopan edessä.

        Vaan millä mää saan sen vaakasuoran akselin, joka vääntää ohjaustankoa välyksen pienemmäksi???

        Siis se kotelö täytetän ihan täyteen???

        40 vuotta on pitkä aika. Kaikki kuluu. Ohjausvaihteen akselissa on pronssi/messinkiholkit. Ne vaan vaihdetaan sopivan kokoisiin, ja välykset poistuu. Messinkiputkea ja sorvataan sopivat holkit.
        Melko vaikea juttu.
        Kyllä se olisi öljytiiviiksi saatava. Mutta mutta. Jos se on pitään ollut öljyttä. Siellä on laakerit ehkä pilalla. Onko se seissyt ulkona? Sadevesi mennyt joka paikkaan? Ratti-akselin "ylälaakerina" on ihan huopatossua!
        Öljyä täyttötulpan alareunaan saakka.
        Kaada ensi vähän öljyä, pari desiä. Jos se alkaa heti valua ulos akselin juuresta, joudut miettimään koko jutun uusiksi. Melkein purkaamolta kyseltävä ehjempää ohjausvaihdetta?

        Kyllä minulla on ohjekirja MF-65:een.
        Mutta tarvitsen sitä itse.
        Tämä on vanhempi malli kuin sinulla. MK1. Sinulla on 1962 MK2, isompi moottori.


      • VARMER kirjoitti:

        Niin Onko sulla ohjekirja massikkaan???

        ja massikkakin isommalla koneella (4-A-203 D).
        Ei vaan valitettavasti ole ainakaan vielä kumpikaan kaupan.


      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        40 vuotta on pitkä aika. Kaikki kuluu. Ohjausvaihteen akselissa on pronssi/messinkiholkit. Ne vaan vaihdetaan sopivan kokoisiin, ja välykset poistuu. Messinkiputkea ja sorvataan sopivat holkit.
        Melko vaikea juttu.
        Kyllä se olisi öljytiiviiksi saatava. Mutta mutta. Jos se on pitään ollut öljyttä. Siellä on laakerit ehkä pilalla. Onko se seissyt ulkona? Sadevesi mennyt joka paikkaan? Ratti-akselin "ylälaakerina" on ihan huopatossua!
        Öljyä täyttötulpan alareunaan saakka.
        Kaada ensi vähän öljyä, pari desiä. Jos se alkaa heti valua ulos akselin juuresta, joudut miettimään koko jutun uusiksi. Melkein purkaamolta kyseltävä ehjempää ohjausvaihdetta?

        Kyllä minulla on ohjekirja MF-65:een.
        Mutta tarvitsen sitä itse.
        Tämä on vanhempi malli kuin sinulla. MK1. Sinulla on 1962 MK2, isompi moottori.

        Valitettavasti kokeilin eilen laittaa öljyä niin nehän juoksi samaa vauhtia ulos sieltä allaalta akselin juuresta.

        Onko sieltä menny jokin tiiviste vai mikä???

        Uskaltaako laittaa vaseliiniä??


      • juuso-12
        VARMER kirjoitti:

        Valitettavasti kokeilin eilen laittaa öljyä niin nehän juoksi samaa vauhtia ulos sieltä allaalta akselin juuresta.

        Onko sieltä menny jokin tiiviste vai mikä???

        Uskaltaako laittaa vaseliiniä??

        Siellä on ihan tavallinen akselitiiviste, stefa. Tuumakokoinen lienee kuitenkin. Onko siinä akselin laakereissa väljää paljon. Ehkä millin välyksen ehjä, uusi tiiviste kestää. Suurempi klappi litistää tiivisteen huulen lyttyyn kun rattia kääntää. Ja öljyt tulee ulos. Siellä on rattiakselin alapäässä laakeri ja siinä "kierukkaurassa" kulkevassa "tapissa" on kait laakeri myös. Kyllä ne on öljykylpyyn suunniteltu. Kysy Suomen Käyttökoneesta, mitä maksaa "ehjä" purkuosa.


      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        Siellä on ihan tavallinen akselitiiviste, stefa. Tuumakokoinen lienee kuitenkin. Onko siinä akselin laakereissa väljää paljon. Ehkä millin välyksen ehjä, uusi tiiviste kestää. Suurempi klappi litistää tiivisteen huulen lyttyyn kun rattia kääntää. Ja öljyt tulee ulos. Siellä on rattiakselin alapäässä laakeri ja siinä "kierukkaurassa" kulkevassa "tapissa" on kait laakeri myös. Kyllä ne on öljykylpyyn suunniteltu. Kysy Suomen Käyttökoneesta, mitä maksaa "ehjä" purkuosa.

        Voi voi voi!!!

        Tuleepa entistä isompi remontti sitteki.

        Eli siinä pitäs aukasta se kopan kansi ensiksi ja tietenki se sivu luukku. Sitte varmaan ottaa irti se ohjausakseli joka kulkeen siinä koneenvieressä, niin että se vaaka-akseli työntyy ulos ja se kierukka vähän pääsee liikahtaan.

        Misävälisä se tiiviste sitte pitäs olla?
        Tarviiko sitä tuon enempää purkaa?

        Kuin paha homma on jos laittaa tilalle raakasti vain vaseliiniä? Tieten vähä jäykemmäksi menee mutta voiteleepahan kunnolla. Mitä haittaa????

        Missä päin suomea tuommonen Suomen Käyttökone on?

        Löytyskö Oulusta IKH:lta?


      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        Siellä on ihan tavallinen akselitiiviste, stefa. Tuumakokoinen lienee kuitenkin. Onko siinä akselin laakereissa väljää paljon. Ehkä millin välyksen ehjä, uusi tiiviste kestää. Suurempi klappi litistää tiivisteen huulen lyttyyn kun rattia kääntää. Ja öljyt tulee ulos. Siellä on rattiakselin alapäässä laakeri ja siinä "kierukkaurassa" kulkevassa "tapissa" on kait laakeri myös. Kyllä ne on öljykylpyyn suunniteltu. Kysy Suomen Käyttökoneesta, mitä maksaa "ehjä" purkuosa.

        Joo unohtu sanua että ite se vaaka-akseli kyllä liikkuu millilleen samaan tahtiin ku tuon kierukkaki mutta laakereissa näyttäs olevan sinänsä väljää että ne näyttäs olevan välillä ihan vierivieressä ja välillä taas harvassa.


      • VARMER
        kawasaki250 kirjoitti:

        ja massikkakin isommalla koneella (4-A-203 D).
        Ei vaan valitettavasti ole ainakaan vielä kumpikaan kaupan.

        No mistä hommasit sen ohjekirjan???

        Pitäs saaha semmonen jostaki


      • juuso-12
        VARMER kirjoitti:

        No mistä hommasit sen ohjekirjan???

        Pitäs saaha semmonen jostaki

        Silloin kun se ostettiin. 22. 4. 1960

        En tiedä saako näitä mistään.
        Tämä on 64-sivuinen vihko. A5-kokoa. Ei tästä kovin paljon ole apua. Siinä on kaikki oleellinen niin hyvin näkyvissä, että mikään ei jää huoltamatta.

        Tarkistithan moottorin venttiilinvälykset, kun pa. säiliö oli irti?
        Sitten moottorin termostaatti on varmaan entinen.
        Vieläkö siinä jäähdyttäjä on ehjä? Se tästä omasta "syöpyi puhki" n. 1980. Vaihdettiin kokonaan uusi silloin.
        Vielä yksi juttu. Siinä on se tasavirtalaturi.
        Alkuperäisessä on takapäässä keskellä kumitulppa. Siitä tippkannulla puhdasta moottoriöljyä ja tulppa kiinni. Siellä on pronssinen liukulaakeri.


      • juuso-12
        VARMER kirjoitti:

        Voi voi voi!!!

        Tuleepa entistä isompi remontti sitteki.

        Eli siinä pitäs aukasta se kopan kansi ensiksi ja tietenki se sivu luukku. Sitte varmaan ottaa irti se ohjausakseli joka kulkeen siinä koneenvieressä, niin että se vaaka-akseli työntyy ulos ja se kierukka vähän pääsee liikahtaan.

        Misävälisä se tiiviste sitte pitäs olla?
        Tarviiko sitä tuon enempää purkaa?

        Kuin paha homma on jos laittaa tilalle raakasti vain vaseliiniä? Tieten vähä jäykemmäksi menee mutta voiteleepahan kunnolla. Mitä haittaa????

        Missä päin suomea tuommonen Suomen Käyttökone on?

        Löytyskö Oulusta IKH:lta?

        Ohjausvaihteen vasemmalla (takaa katsoen) puolella on n. 20 cm pitkä varsi pystyssä. Sen yläpäästä lähtee eteenpäin pitkä tanko. Se Tuota pitkää ei tarvitse irroittaa kokonaan. Vain tuosta lyhyestä varresta. Lyhyt varsi on alapäästään siinä ohjausvaihteen sisältä tulevasssa akselissa. Tämän akselin ja ohjausvaihteen kuoren välissä on se öljytiiviste. Kun oikealta puolelta on kansi pois. Niin tuo vaakasuora akseli lähtee helposti pois.
        Sieltä paljastuu ne pronssi/messinki puslat eli laakerit. Ei se ole paha homma ollenkaan. Puslien uusiminen voi olla isompi juttu.


      • juuso-12

      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        Ohjausvaihteen vasemmalla (takaa katsoen) puolella on n. 20 cm pitkä varsi pystyssä. Sen yläpäästä lähtee eteenpäin pitkä tanko. Se Tuota pitkää ei tarvitse irroittaa kokonaan. Vain tuosta lyhyestä varresta. Lyhyt varsi on alapäästään siinä ohjausvaihteen sisältä tulevasssa akselissa. Tämän akselin ja ohjausvaihteen kuoren välissä on se öljytiiviste. Kun oikealta puolelta on kansi pois. Niin tuo vaakasuora akseli lähtee helposti pois.
        Sieltä paljastuu ne pronssi/messinki puslat eli laakerit. Ei se ole paha homma ollenkaan. Puslien uusiminen voi olla isompi juttu.

        Joop, voisitko seleventää jonkuverran tuota hommaa miten se oikein tapahtuu.


      • VARMER
        juuso-12 kirjoitti:

        Ohjausvaihteen vasemmalla (takaa katsoen) puolella on n. 20 cm pitkä varsi pystyssä. Sen yläpäästä lähtee eteenpäin pitkä tanko. Se Tuota pitkää ei tarvitse irroittaa kokonaan. Vain tuosta lyhyestä varresta. Lyhyt varsi on alapäästään siinä ohjausvaihteen sisältä tulevasssa akselissa. Tämän akselin ja ohjausvaihteen kuoren välissä on se öljytiiviste. Kun oikealta puolelta on kansi pois. Niin tuo vaakasuora akseli lähtee helposti pois.
        Sieltä paljastuu ne pronssi/messinki puslat eli laakerit. Ei se ole paha homma ollenkaan. Puslien uusiminen voi olla isompi juttu.

        Kyselin jo tätä aikaisemmin vaan ilman vastausta.

        Miten käy jos laitaa se kopan täyteen vaseliinijä???
        Mitkä ovat seuraukset???

        Tuskimpa se hajuaa sen nopiampaan mitä kuivanakaan.


      • VARMER kirjoitti:

        No mistä hommasit sen ohjekirjan???

        Pitäs saaha semmonen jostaki

        vuosia sitten ,eka omistaja ollut huolellinen ja säilyttänyt sen hyvin.
        Siihen ohjauksen stefan vaihtoon,se onnistuu kunhan vaan saat sen pystyssä olevan vääntösauvan irti pooristaan ,niin stefa lähtee meisselillä tai jollain piikillä kampeamalla pois ja uusi tilalle,toivottavasti se akseli ei ole kovin kulunut.Panepas keltaseen pörssiin ostoilmoitus siitä ohjekirjasta voi tärpätäkin hyvällä tuurilla.


    • VARMER

      Mistä sen tiivisteen vois hommata ja käykö joku saman tyyppinen vai pitääkö olla justiinsa oikeanlainen?

      Ja vielä kerran, Koska en ole saanu vieläkään vastausta, käykö vaseliini siihen skierukkaan, mitä haittaa voi olla???

      • juuso-12

        Missä nyt tiivisteitä myydään. Hydrauliliikket jos niillä on akselitiivisteitä, varaosaliikkeet, Isojoella. En tunne yhtään sen alueen liikkeitä. Se on akselitiiviste ei männävarren pyyhkijä.

        Jos täytät ohjausvaihteen vaseliinilla se on talvella kuin yhtä puuta. Ei se vaseliini ole yhtä notkeaa kuin moottoriöljy. Rattia ei jaksa kääntää talvella. Kesälläkin tahmaa. Vaseliin ei tunkeudu kunnolla vaakasuoran akselin laakereihin.
        Mutta kokeile vaseliinia. Tuolla traktorilla ei kovin paljon varmaankaan ajeta. Kunnostat sen vaihteen sitten, jos vaseliini ei siellä toimi.
        Se vaihde on nyt varmaan niin huonossa kunnossa, että kaikki liikkuvat osat joutuu uusimaan jos hyvää haluaa.
        Kysy joltakin sorvaajalta mitä akseliholkit maksaa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2120
    2. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      122
      2001
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1699
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe