Totuudenkertojako

Aikaiset hyvät huomenet palstalaisille.

Nyt olisin, ei Herran jestas ongelmaa, mielipidettä vailla.
Kun on ystävä ja uusi kaveri tulee kuvioon.
Tiedät siitä kaverista paljon kaikenlaista, myös negatiivista.
Ystävä on vähän, eikä niin vähääkään sokeampi uuden kaverin suhteen.

Mitä tehdä?
Annatko ystävän pitää oman ihannekuvansa ja käsityksensä kaverista.
Vai kerrotko tosiasioita, jotka varmasti tiedät.
Ja jotka eivät ole mairittelevia siitä kaverista.
Oletko silloin "reetupytty" vai totuudenkertoja?

Onko parempi olla vaiti ja antaa ystävän itsensä nähdä ja kokea faktat?
Vai onko parempi se
että kun ei tiedä mitä tekee, ei tee mitään.

Päivänjatkoja

27

323

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Onko toisten ongelma myös sinun ongelma !

• Ano 04:55
        Ei ole, eikä pidäkkään olla.
        Eli järkevintä. Antaa olla.
        Ei puhu eikä pukahda.
        Toivotaan, että ei koskaan tule tilannetta, että ystävä sanoo:
        "Mikset sä kertonut mitään".

• Anonyymi

Hyvää huomenta myös ja anna ihmisten tehdä omat päätelmänsä.

Olen huono ihmistuntija ja törmään aina jotenkin kummallisiin ihmisiin. Ihan tavallinen tavallista elämää elävä on kiva yllätys. En silti haluaisi, että joku kertoisi omat näkemyksensä tyypistä, vaikka totta olisikin. Moni hauskuus, mutta tottakai moni pettymyskin jäisi silloin kokematta.

Ei ainakaan kannata oman pettymyksensä kautta alkaa tietojaan toisille kertomaan. Varsinkaan, jos tapaus on tuore. Sitten joskus myöhemmin, kun asialle voi jo nauraa.

• Ano 05:46
        Ihan hyvin perustelit.
        Parempi on antaa ajan kulua ja olla vaiti.

• Anonyymi

Olen ollut Ison D:n Dannyn luennolla ja hän sanoi painavasti pariinkin kertaan, että muistakaa tämä parasta ystävälle on totuus.

Se saattaa kirpaista ja tehdä pienen haavan mutta aika hoitaa sen.

• 2lesken

Ano
        Itse unohti kertoa Armista Liisalle.
        Paraskin puhuja.

• Anonyymi

Voiskohan tää uusi kaveri jotenkin vahingoittaa ystävääsi asioilla, jotka tiedät ja hän ei.
      Yleensä ajattelen, että jokainen muodostaa ihmisestä oman käsityksensä itse.

• Ano
        En usko että vahingoittaamaan pystyisi tai haluaisi.
        Ellei jotain järisyttävää tapahtuisi.

Olen samaa mieltä siitä,että jokainen luokoon oman mielipiteensä tyypistä.

• Anonyymi

Tarkoittikohan Danny tätä aloittajan tapaista juttua? Vai tarkoittiko totuuttaa siitä että kertoo itsestään totuuden. Itse kerroin miehelle, etten rakasta ja menetin hyvän kaverin, teeskentelyyn en pysty. Kaveruus olisi riittänyt minulle, enkä muita olisi vilkuillut enkä tulista rakkautta odottanut.
      Mutta aloitukseen kerron oman kokemukseni. Minä olin töissä päivät ja mies jo eläkkeellä. Hän viuhtoi päivisin parin naisen kanssa kylillä, enkä tiennyt mitään. En edes siinä vaiheessa huomannut että seläntakanani naureskeltiin. Sitten toisesta kertoi miehen vanha lapsuudenystävä ja toisesta hänen harrastuskaverinsa tosin siksi että halusi itselleen saman naisen. Mieheni oli monesti ollut muka harrastamassa, eikä ollutkaan.
      Olen paljastajile vieläkin sanomattoman kiitollinen. Pystyin raskaasta pettymyksestä huolimatta järjestämään elämäni uudelleen. Ja se järjestyi ja on hyvässä reilassa vieläkin. Sain sen paljon puhutun uuden elämän.
      Summa summarum. Jos ystävä olisi kaltaineni, kertoisin. Toisen tyyppiselle en missään nimessä. En tiedä hyvästä ihmistuntemuksesta, mutta muutamalla kysymyksellä tunnistan kumpaa tyyppiä henkilö on.
      Harkintaa ja oikeaa ratkaisua sinulle aloittajalle toivon. Jos ketään nimimerkkiä olen seurannut niin sinua. Kertomasi jutut ovat priimaluokkaa, se kertoo suoraselkäisestä luonteestasi. Kertomasi tai kertomatta jättämisesi voivat merkitä asianosaiselle isoa osaa elämää. Jos minä en olisi saanut tietää, elämääni olisi kohdannut iso tragedia. Nyt olen siitä vapaa.

• Anonyymi

Itse, kertomusten mukaan, olen ymmärtänyt ”hoitokoiran” ulkoilutuksen tärkeyden. Nyt paljastuikin ”ulkoilutuksen” oikea syy. Jonkun papparaisen miellyttäminen! Ei mennytkään kuin ”strömsöössä” ja alkoi funtsaaminen ja unettomat yöt, asiaa pohtiessa.

”Ihana hoitokoirakin” saa sen nahoissaan tuntea. Ihan on murrosikäisen juttuja ja käytöstä. Ja suurta draamaa ennenkaikkea🥲

• Anonyymi kirjoitti:

Itse, kertomusten mukaan, olen ymmärtänyt ”hoitokoiran” ulkoilutuksen tärkeyden. Nyt paljastuikin ”ulkoilutuksen” oikea syy. Jonkun papparaisen miellyttäminen! Ei mennytkään kuin ”strömsöössä” ja alkoi funtsaaminen ja unettomat yöt, asiaa pohtiessa.

”Ihana hoitokoirakin” saa sen nahoissaan tuntea. Ihan on murrosikäisen juttuja ja käytöstä. Ja suurta draamaa ennenkaikkea🥲

Ano 08:46
        Sellainen ihminen joka ei ole koskaan välittänyt kuin omista lapsistaan ja omista kotieläimistään, ei tiedä mitään muiden auttamisesta.
        Esitetään vaikka minkälaisia teorioita.

Totuus on hyvin yksinkertainen.
        Yksinäinen ihminen hakee hoitokoiraa lenkille ja kiintyy tähän.
        Koiralla voi olla isäntä tai emäntä.
        Sillä ei ole merkitystä.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Ano 08:46
        Sellainen ihminen joka ei ole koskaan välittänyt kuin omista lapsistaan ja omista kotieläimistään, ei tiedä mitään muiden auttamisesta.
        Esitetään vaikka minkälaisia teorioita.

Totuus on hyvin yksinkertainen.
        Yksinäinen ihminen hakee hoitokoiraa lenkille ja kiintyy tähän.
        Koiralla voi olla isäntä tai emäntä.
        Sillä ei ole merkitystä.

Ja nyt on koiran vika, kun et sitä enää lenkitä? Höpö, höpö sun juttujas!

• Anonyymi

Danny sanoi sen yleisellä tasolla. Jutteli joukolle esiintyviä muusikkoja. Eräs tuttu soitti ja kertoi, että tälläinen nainen lähestyy häntä. Kuuntelin, kun hän kertoili tapauksesta. Ajattelin, että nyt ei kuulosta hyvältä ja sanoin sen hänelle. Homma eteni kunnes asian oikea laita selvisi.

Ei muuten suuttunut minulle suoraan sanomisesta

• Ano 08:30
        Nämä asiat ovat niin hienosäätöisiä.
        Joku osapuoli joutuu aina kärsimään.
        Itselläni oli 70-luvulla avomies, jonka kanssa asuttiin kimpassa.
        Käytiin töissä ja hänen työnsä jatkuivat pitkään.
        Rekkakuski kun oli.
        Todellisuudessa minulle tultiin kertomaan, että hän pyöritti samaan aikaan kahta muuta naista.
        Toinen oli raskaana ja toinen oli muuten vain heila.
        Kuuntelin järkyttyeenä näitä tietoja,enkä tahtonut uskoa.
        Molemmat olivat totta.
        Lisäksi mies oli minua kohtaan vielä väkivaltainen.
        Pakkasin laukkuni ja lähdin hyvänsään aikana.
        Sielua kirveli pettymys mieheen, mutta oli kiitollisuus totuudenkertojia kohtaan.
        Suunta elämälleni myös muuttui.
        Tulin varovaisemmaksi ihmissuhteissa.
        En enää uskonut kaikkea soopaa, mitä porukat jauhaa.

• Anonyymi kirjoitti:

Ja nyt on koiran vika, kun et sitä enää lenkitä? Höpö, höpö sun juttujas!

Ano 12:31
        Kuka on sanonut että en lenkitä koiraa.
        Tänään viimeksi kävelimme viitisen kilometriä aamutuimiin.

• Anonyymi kirjoitti:

Danny sanoi sen yleisellä tasolla. Jutteli joukolle esiintyviä muusikkoja. Eräs tuttu soitti ja kertoi, että tälläinen nainen lähestyy häntä. Kuuntelin, kun hän kertoili tapauksesta. Ajattelin, että nyt ei kuulosta hyvältä ja sanoin sen hänelle. Homma eteni kunnes asian oikea laita selvisi.

Ei muuten suuttunut minulle suoraan sanomisesta

Ano 12:38
        Tässä nähdään, että ei voi tietää tekeekö oikein vai väärin.

• Anonyymi

Oli muutama päivä sitten avaus sulta koiranulkoilutuksesta. Onkohan nyt kyseessä sama ystävä, koiran omistaja, ja uusi kaveri, lirkutteleva nainen.
      Jos noin, en haluisi olla kyyninen, mutta ettei sinun omat ajatukset vaikuttaisi mielipiteisiin ystävän uudesta kaverista.

• Anonyymi

Aloittajalle: mikä on motiivisi?
        Ympyröihin on kiilautunut uusi naimisissa tai parisuhteessa oleva ihminen.
        Hän aikuisena ihmisenä vastatkoon itse tekemisistään.
        Ainoa tilanne, milloin itse varoittaisin, olisi, jos tietäisin toisen olevan Auervaara eli pyytäisin pitämään kortit tallessa, tunnusluvut piilossa eikä mitään tietoja raha-asioista ingoa.
        Kalastajia on monenmuotoisia.
        Muutoin. Suu suppuun.
        Beng

• Ano 8:53
        Ei omat ajatukseni,vaan minulle valuneet faktatiedot.
        Tämä kylä on niin pieni.

• Anonyymi kirjoitti:

Aloittajalle: mikä on motiivisi?
        Ympyröihin on kiilautunut uusi naimisissa tai parisuhteessa oleva ihminen.
        Hän aikuisena ihmisenä vastatkoon itse tekemisistään.
        Ainoa tilanne, milloin itse varoittaisin, olisi, jos tietäisin toisen olevan Auervaara eli pyytäisin pitämään kortit tallessa, tunnusluvut piilossa eikä mitään tietoja raha-asioista ingoa.
        Kalastajia on monenmuotoisia.
        Muutoin. Suu suppuun.
        Beng

Beng
        Ei minulla ole oikestaan ole mitään motiivia.
        Unohdan muutamat epäsovinnaisuudet.
        Jos joku haluaa lokkeilla, eihän se nyt suuri menoerä ole, kenellekään.
        Suu kiinni ja turpa runttanalle.

• Anonyymi

Tylsä elämä itellä, tässähän uteliaisuus lisääntyy ;))
      Pitäisikö toisen miehen saada tietää vaimonsa tekemisistä;)
      Kerro täällä.

• Ano 13:12
        Itse olen vastaavassa tilanteessa jättänyt kertomatta.
        Olisi ehkä pitänyt kertoa.

• Anonyymi

Omakohtainen kokemus totuudenkertojasta.
      Mies, jonka kans oli tutustunu, mutta ei voinut yhteistä tulevaisuutta lyhyehkön tuntemisen perusteella ajatella.
      Kaverina oisin halunnu olla, ehkä vähä itsekkäästi kun itselle sopi, meni haravoimaan pihaa, ehkä ajaa numikkoa, kysyä tarviiko kyytiä, koska ei ollut hällä autoa eikä korttiakaan silloin, ainakaan silloin.
      En ole 'naamakirjassa', sain kesällä tietää, että oli helmikuulla kirjoittanut narsistinaisesta, josta ei pääse eroon, tyyliin kohta kai poliisi..!!
      Eli puolivuotta oli mennyt, kun kesällä sain tietää kirjoituksesta, ei sanallakaan minulle itselle asiasta, olin tietämätön kirjoituksesta.
      Loukkaannuin kirjoituksesta, vaikka pian laskin, että se ajoittui aikaan vähä ennen koronaa, olin parin viikon reissussa etelässä ystävän kanssa.
      Vaikka ilmeisesti katkerana laskuhumalassa kirjoitettu, en sitä voi unohtaa, ja oon kiitollinen totuudenkertoja ystävälleni.

• Anonyymi

Niin olisin ollut minäkin, kun tyyppi eli kahta eri todellisuutta. Tekee mieli kysyä, että eikö koskaan hävettänyt?

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Niin olisin ollut minäkin, kun tyyppi eli kahta eri todellisuutta. Tekee mieli kysyä, että eikö koskaan hävettänyt?

Silloin kun tuli selväksi, että ei olla yhdessä, kuulin kyllä: "sitä saa mitä tilaa".."kosto elää".. en muista kaikkea, muutenkin tuo on menneisyyttä mulle.
        Ei hän mitenkään tarpeeksi selvästi sanonut, että ei voida olla kavereita silti.
        Kun aikaa tykkäsin pihapuuhista, joihin itsellä ei lähistöllä paikkaa, kauppareissuja, uimassa kesällä. Ei kieltäytynyt koskaan...loppukesällä selvisi fb-kirjoitus, ei tietääkseni naisystävää hällä.
        Ketä hävettänyt?
        Ei minua, kun olin tietämätön. Hänestä mulla kuva, että esim. kiitollisuus, häpeä tuntemattomia käsitteitä.

• Anonyymi

Vähn siitä jo kuluneesta fraasista
      Kun Jeesus julistaa, että synnitön heittäköön ensimmäisen kiven kohti kivitettävää, hänen tarkoituksensa on sanoa, että kellään ei tulisi olla oikeutta kivittää syntiä tehnyttä, sillä kaikki ovat itsekin tehneet syntiä
      nj

• Anonyymi

Se hyväpuoli sanassa on, että kaikki saa synnit anteeksi. Ihan sama, mitä on tehnyt, niin syntejä ei ole, kun ne on anteeksi annettu. Oikeesti! Sairasta!

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1829
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1608
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1368
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1151
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1058
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      961
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      909
    Aihe