Oletteko kokeneet liukkaan kelin ajoharjoittelun mielekkäänä vai päinvastoin? Itse olin vastikään ajoradalla sitä treenaamassa eikä rata tuntunut tippaakaan realistiselta, koska se on ihan sairaan liukas. Ei missään päin maailmaa tule vastaan samanlaisia olosuhteita vaikka Suomessa talvella onkin paikoin liukasta. Kokemuksen kautta...
liukkaalla harjoittelu
7
1585
Vastaukset
- tepo
Kyllä varmasti ihan Suomesta löytyy yhtä liukkaita kelejä kuin siellä liukasradalla on. Siihen vaaditaan vain sopivat olosuhteet joitä keskivertoautoilijalle ei välttämättä tule vastaan kuin kerran talvessa tai harvemminkin.
Alijäähtyneenä satava vesi on tällaisesta kelistä malliesimerkki ja se tuntuu olevan melko liukasta kuten tässä jokin aika sitten Helsingin ympäristössä nähtiin. Alijäähtyneen veden sataminen ei ole edes kovin harvinainen tapahtuma talvisin ja jos tie näin jäätyy ja sitten siihen päälle sataa vaikka hieman loskaa niin jopas on liukas tie kun loska huonontaa edelleen renkaan pitoa jäästä.
Jos tarkoitit tuolla "Kokemuksen kautta..." lopetuksellasi sitä että sanoit sanottavasi kokemuksen kautta niin suosittelen ajamaan jokusen vuoden ja sitten miettimään uudestaan.
Jos taas tarkoitit että kokemuksen kautta oppii liukkaasta kelistä, niin se on aivan totta. Liukasradalla vain näkee ihan aikuisten oikeasti miten liukasta voi olla.
Olen autokoulun jälkeen muutaman kerran ollut liukasradalla, tosin täysperävaunullisella yhdistelmällä, mutta kovasti siellä on aina sanottu että se öljytty teräs mikä siellä on vastaa suunnilleen vesi-jääkeliä. Täytyy kyllä sanoa että oikeassa elämässä on tullut paljon liukkaampia ja pelottavampia tilanteita kuin liukasradalla koskaan. Aina vain haluaisi enemmän sitä suhteellisen turvallista liukkaan kelin harjoittelua suljetulla alueella.- Nummela
"kokemuksen kautta" lauseeni tarkoitti, että liukkaalla ajamaan oppii vain kokemuksen kautta -itselläni ei tuota kokemuspuolta ole vielä kertynyt niin paljon, että lähtisin kovin hanakasti väittelemään aiheesta:)
pointtini oli vain se, että tunnin harjoittelu lyhyillä "erikoispätkillä" unohtuu nopeasti ja oikea turvallinen ajaminen tulee kokemuksesta ja aidoista tilanteista. - tepo
Nummela kirjoitti:
"kokemuksen kautta" lauseeni tarkoitti, että liukkaalla ajamaan oppii vain kokemuksen kautta -itselläni ei tuota kokemuspuolta ole vielä kertynyt niin paljon, että lähtisin kovin hanakasti väittelemään aiheesta:)
pointtini oli vain se, että tunnin harjoittelu lyhyillä "erikoispätkillä" unohtuu nopeasti ja oikea turvallinen ajaminen tulee kokemuksesta ja aidoista tilanteista.Itse olen kyllä osittain samaa mieltä. Liukasradasta ei välttämättä ole paljoakaan hyötyä jos ei ole pohjalla kokemusta siitä että talvella voi ihan oikeasti olla liukasta tai jos auton käyttäytymisestä ei ole syntynyt minkään tapaista "perstuntumaa".
Kokemuksen kautta saatavan opin ongelma on siinä että autokoulun jälkeen suurin osa uusista kuskeista tuntuu ajavan monet tilanteet aivan liian suurella tilannenopeudella. Varsinkin jos kesällä on saanut kortin eikä ole oppinut sitä että jarruakin voi painaa, niin ensimmäiset talviliukkaat voivat yllättää todella pahasti.
- tyttönen
Ootko Nummelasta vai?
Ja käynyt Nummelan ajoharjotteluradalla?
Mä oon kans Nummelasta:)
Liukkaanradalla oli tosi kivaa, ainaki mulla!! Emmä kyl enää jälkeenpäin muista mitä kaikkee piti tehä, mut ei kai sitä nyt tarkalleen voikaan muistaa. Ainoon muistan, et kytkin vaan pohjaan sitten!
Kyllä mä luulen et tuol voi olla tosi liukasta, aina joissain paikoissa. Liikenneympyrät on joskus talvisin tosi liukkaita. Ja kyllä sitä liukkautta on muuallakin... Itekin tulin kerran vähän liian lujaa risteykseen, mistä piti kääntyä, niin ei se ihan niin vaan pysähtynytkään :Dtosiliukkaalla on yleensä vielä enemmän tai vähemmän raiteita ja muita epätasaisuuksia. Mites radalla?
Kun Norjassa oli todettu, että liukasradalla harjoitelleet ajoivat enemmän kolareita kuin muut, määrättiin täälläkin liukasradalla ajo pakolliseksi uusille kortillisille. Näin saatiin heidät uskomaan, että osaavat ajaa liukkaalla kelillä. Ja kolarithan siitä lisääntyivät meilläkin. Ja taas tuli uusi tekosyy alentaa nopeusrajoituksia (ns. talvirajoitukset, jotka osin jäivät kesäksikin; seuraavaksi talveksi vielä alemmat...). Rahaa kuluu, yhteiskunnan talous yskii yhä pahemmin, mutta herrat poliitikot ja autokoulut sen kun porskuttaa.- ...
sitroen kirjoitti:
tosiliukkaalla on yleensä vielä enemmän tai vähemmän raiteita ja muita epätasaisuuksia. Mites radalla?
Kun Norjassa oli todettu, että liukasradalla harjoitelleet ajoivat enemmän kolareita kuin muut, määrättiin täälläkin liukasradalla ajo pakolliseksi uusille kortillisille. Näin saatiin heidät uskomaan, että osaavat ajaa liukkaalla kelillä. Ja kolarithan siitä lisääntyivät meilläkin. Ja taas tuli uusi tekosyy alentaa nopeusrajoituksia (ns. talvirajoitukset, jotka osin jäivät kesäksikin; seuraavaksi talveksi vielä alemmat...). Rahaa kuluu, yhteiskunnan talous yskii yhä pahemmin, mutta herrat poliitikot ja autokoulut sen kun porskuttaa.Tutkippa tilastoja hieman tarkemmin niin huomaat että Suomessa nuorten kuljettajien onnettomuudet ovat vähentyneet kaksivaiheisen koulutuksen alettua. Ilmeisesti suomalaisilla on hyvä tsäkä lisääntynyt, koulutuksellahan ei voi olla mitään tekemistä asian kanssa?!?
- Equuleus
Toisessa vaiheessa tosin hermoilin enemmän auton hajoamisesta, kun kuitenkin oli oma Fiat kyseessä, eikä autokoulun VW. :)
Liukasrata oli OK kokemus. En siinä mitään mullistavaa oppinut, kun kuitenkin olin ennen sitä ajanut kokonaisen talven realistisemmissa olosuhteissa. Enkä uskokaan että hätätilanteessa muistaa ne autokoulun opetukset. Sitä vain toimii vaistomaisesti (jarru ja kytkin pohjaan, toivoen parasta.) Kokemusta on.
Ymmärrän täysin niitä jotka sanovat 2. vaiheen olevan rahastusta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa732480En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1111187
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91105- 201019