En tiennyt mistä muualtakaan kysyä joten kysyn täältä.
Kun hion alumiinia vesihiomapaperilla, riittääkö suojaimeksi pelkkä hiukkas suojain? Hiottaessa tulee jokin outo haju, mutta tuleeko se paperista vai mistä, niin ja hion ihan käsipelillä, en koneella.
Alumiinihan ei ilmeisesti ole hirveän terveellistä tavaraa.
Alumiinin hionta
3
5179
Vastaukset
- hioessa
joo ei oo ihan mitäsattuu hommaa tollanen hionta! ota nyt järki käteen ja varusteiks raitisilmaletku ja huppu mitä hiekkapuhallusukotkin käyttää ja turvakenkät ja kypärä päähän! ei kannata leikkiä terveydellään tollasissa hommissa... ja jos veden kanssa hiot ni varo ettei pölise! ja laita rexonaa ni ei haise ku hiot otta hiessä... Kun syöt seuraavan kerran ni muista varmistaa jottei oo alumiinikattilassa keitetty sapuska, ei oo varmaan terveelistä...
mitään suojaimia. Kaikki metallit haisevat jollekin, alumiini alumiinille jne.
- Anonyymi
Vastataan nyt silti vaikka vanha onkin. Huomasin tuon saman ilmiön, ja löysin sitten Googlella tänne. Epäilen, että haju tulee alumiinipölystä itsessään tai pölyn aiheuttamista reaktiotuotteista. Yleensä metallit itsessään eivät luonnollisesti haise millekään, mutta esimerkiksi messinki alkaa siihen koskettaessa haisemaan, koska se katalysoi jotakin kemiallista reaktiota, mikä aiheuttaa ihon pinnalle haisevia orgaanisia yhdisteitä. Useimpien metallien haihtuvuus (höyrynpaine) on myös niin pieni, että metallin haiseminen itsessään on lähes mahdotonta, paitsi ehkä pölynä. Tuolla on tietoa tuosta metallin aiheuttamasta reaktiosta: https://www.livescience.com/4233-coins-smell.html Suojaimista en osaa sanoa, mikä on riittävä. Ilmeisesti pieni alumiinialtistus ei kuitenkaan ole kovin paha, koska saahan sitä ruoastakin useita milligrammoja päivässä: https://www.atsdr.cdc.gov/toxfaqs/tf.asp?id=190&tid=34
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa722467En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361799- 101654
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721587Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly181552Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681407- 1091166
- 121128
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009