Keinotekoinen isä

ave.maria

Tuota. Lueskelin tuolla alempana jo kakkossivulle siirtynyttä keskustelua siitä, kuinka oikein/väärin on "hallita naisen elämää" eikä antaa hänen mellastaa miten haluaa...esim. hedelmöitysasiassa.

Olen itse sitä mieltä, että joka ei kykene normaalein menetelmin lasta saamaan (poislukien lääketieteelliset vajavaisuudet), eivät saa olla oikeutettuja käyttämään metodeja, joita tarjotaan oikeasta lapsettomuudesta kärsiville!

Jos laki menee läpi ja yksinäiset naiset voivat saada rajoittamattomasti hedelmöityksen klinikoilla, seurauksella että luovuttaja voidaan myöhemmin vahvistaa isäksi ja elatusvelvolliseksi, mistä kuvitellaan, että spermaa riittää?

Kuka idiootti sitä enää käy luovuttamassa, kun ei ikinä tiedä tuleeko lasku yhdestä lapsesta vaiko kymmenestä!??
On siis herttasen sama, kielletäänkö se alkumetreillä, vai annatetaanko miesten itsensä lopettaa moinen pelleily. Vai laaditaanko laki, joka pakottaa miehet spermanluovutukseen? Koska on naisen edun mukaista sitä saada ja lapsen etu syntyä ilman isää. On selvää syrjintää, jos nainen ei saa lasta yksin aikaan. ;D

Ja kuka siitä sitten taas kärsii?

J-K:lle sanoisin, että on eri asia hallita OMAA elämäänsä, kuin lääketiedettä. Sitä paitsi lain tulisi olla kaiken yllä, ja olla tasa-arvoinen kaikille sekä ehdottoman oikeudenmukainen.

20

826

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Nut-tu

Asioissa on aina monta puolta.
      Minusta parempi vaihtoehto on keinohedelmöityksen salliminen, mutta sillä ehdolla, ettei sperman luovuttaja todellakaan joutuisi minkäänlaiseen "isälliseen" vastuuseen.

Se olisi parempi vaihtoehto kun se, että joku huijattais isäksi, ja hän joutuu maksamaan elatusmaksuja seuraavat 18vuotta.

Mutta, minulle on aikalailla sama, miten kukakin lapsensa hankkii, mutten vain tykkää siitä, että jotain huijataan.

• ei saa nainen

lasta ilman miestä. Keinohedelmöityksiä ei tehdä, jos miehet eivät luovuta spermaa. Sille ei voi yhtään mitään KUKAAN.
      Pakosti on neuvoteltava ja sovittava, määrääminen ei tuota tasa-arvoista tulosta.

• superjuntti

Tuon kun saisi jotenkin menemään perille niillekin joiden harkinta on emansipaatiohumalan sokaisema.

Sperma ei valu kraanasta (eikä sähköä saa töpselistä)

• myyntikanuuna
    • nikkari

On vain yksi oikea tapa luovuttaa spermaa keinotekoisesti (ja tämä tulisi kirjat lakiin):

a) Luovuttaja on oltava vähintään visuaalinen kontakti luovutuksen saajaan koko toimenpiteen vaatiman ajan.

b) Luovutuksen saajalla on vähintään visuaalinen kontakti luovutuksen antajaan koko toimenpiteen vaatiman ajan.

c) Fyysisen luovutuksen jälkeen Luovuttaja luovutaa juridiset oikeutensa ja velvollisuutensa luovutuksen tuloksista mahdollisesti kasvavaan ihmiseen

d) Luovutuksen saaja luovuttaa oikeutensa keskeyttää luovutuksen tuloksena syntyvän ihmiselämän kehittymistä kehossaan.

• Lakiesityksen, joka määräisi spermanluovuttajan elatusvelvolliseksi -tarkoitus- onkin lopettaa yksinäisten naisten hedelmättömyyshoidot. Nykyisin, lain muutoksen uhka on johtanut siihen, että kaikkien spermaa luovuttaneiden miesten taustatiedot on johdonmukaisesti tuhottu. Perinnöllisyyttä tutkivien mukaan, tehty vahinko on korvaamaton. Laki elatusvelvollisuuden vahvistamisesta on järjetön hanke. Naiset saavat kyllä siittäjiä ns. luonnonmukaisin keinoin, kuitenkin, eikö ole miellekkäämpää ja riskittömänpää toimia hedelmöitysklinikoiden avulla?

Lääketiede ja lainsäädäntö pyrkii hallitsemaan naisten elimistöä ja heidän lisääntymistään, tämä on se ongelma.

"Sitä paitsi lain tulisi olla kaiken yllä, ja olla tasa-arvoinen kaikille sekä ehdottoman oikeudenmukainen." Tavoiteena tämä toki on kaunis. Oikeudenmukaisuuden toteutuminen on kuitenkin, tavoitteena todella vaikeasti toteutettavissa.

• Sanelma

on ihan yksi ja lysti miten itsensä raskaaksi saattavat, mutta Kurren kanssa siinä olen samoilla linjoilla, että omalla kustannuksellaan.

Mikäli tuotakin asiaa varten ryhdytään lakeja sorvaamaan, alkaa taas uusi rumba, lumeavioliitot.

• Nari Säre

...tästä samaa mieltä. Kukapa sitä lopulta yksityisklinikoita niin syynäilee, tai olisi tarvettakaan - toisaaltahan tämä sitten köyhimmät yksinhuoltajaksi pyrkivät karsisi ainakin vähäsen...

• Näet nyt asian ainoastaan lasta haluavan naisen näkökulmasta. Huomioi myös siitetyn lapsen
        myöhemmät elämänvaiheet!
        vom

• Sanelma
        vom kirjoitti:

Näet nyt asian ainoastaan lasta haluavan naisen näkökulmasta. Huomioi myös siitetyn lapsen
        myöhemmät elämänvaiheet!
        vom

En usko, että muksusta sen kahjompi tulee kuin muistakaan. Mikä tosin ei ole kovin paljoa nykyaikana. Ja mikäli nainen haluaa hankkiutua raskaaksi, kyllä hän sen tekee, miksi vain tehdä asioita niin monimutkaisiksi. Ellei asiaa tutkita työvoimapolitiikan kannalta; ajatteles, miten paljon uusia virkoja syntyisi kun pitäisi tutkia jokaisen keinohedelmöitystä haluavan avioliiton aitous ja oikeellisuus.

• ave.maria
        Sanelma kirjoitti:

En usko, että muksusta sen kahjompi tulee kuin muistakaan. Mikä tosin ei ole kovin paljoa nykyaikana. Ja mikäli nainen haluaa hankkiutua raskaaksi, kyllä hän sen tekee, miksi vain tehdä asioita niin monimutkaisiksi. Ellei asiaa tutkita työvoimapolitiikan kannalta; ajatteles, miten paljon uusia virkoja syntyisi kun pitäisi tutkia jokaisen keinohedelmöitystä haluavan avioliiton aitous ja oikeellisuus.

Kannatettavaa? Minusta ei. Sekin on eräs tämän tyyppisen toiminnan uhkakuva.

• Sanelma
        ave.maria kirjoitti:

Kannatettavaa? Minusta ei. Sekin on eräs tämän tyyppisen toiminnan uhkakuva.

mutta nythän kiistellään siitä, saako yksinäinen nainen tätä hoitoa - miten voidaan olettaa, ettei perinteinen heteroparikunta hanki "designlasta"?

• ave.maria
        Sanelma kirjoitti:

mutta nythän kiistellään siitä, saako yksinäinen nainen tätä hoitoa - miten voidaan olettaa, ettei perinteinen heteroparikunta hanki "designlasta"?

Jos kerron sinulle mielipiteeni uudelleen, olen sitä mieltä, että hed.hoitoa ei tule antaa muille kuin heille, joilla on LÄÄKETIETEELLINEN syy.
        Lääketieteellisenä syynä en pidä sinkkuutta. En liioin sitä, että pitää normaalia tapaa tulla raskaaksi liian sottaisena puuhana.

• nuttu
        ave.maria kirjoitti:

Jos kerron sinulle mielipiteeni uudelleen, olen sitä mieltä, että hed.hoitoa ei tule antaa muille kuin heille, joilla on LÄÄKETIETEELLINEN syy.
        Lääketieteellisenä syynä en pidä sinkkuutta. En liioin sitä, että pitää normaalia tapaa tulla raskaaksi liian sottaisena puuhana.

on aivan ihana tapa, mutta ei kauhean järkevä tapa. Siinä mielessä ei järkevä, etten hyväky kenenkään huijaamista isäksi.

• ave.maria
        nuttu kirjoitti:

on aivan ihana tapa, mutta ei kauhean järkevä tapa. Siinä mielessä ei järkevä, etten hyväky kenenkään huijaamista isäksi.

Sitä hyväksy, mutta en liioin niin, että se tapahtuu luovuttajan merkkaamisella elatusvastuuseen...

• nuttu
        ave.maria kirjoitti:

Sitä hyväksy, mutta en liioin niin, että se tapahtuu luovuttajan merkkaamisella elatusvastuuseen...

Minä olen ymmärtänyt, että vielä, ainakin tähän päivään asti luovuttajan tietoja ei olla luovutettu eteenpäin.
        Saatika, että luovuttaja joutuisi missään vaiheessa mihinkään vastuuseen toisen auttamisesta.
        Onko laki muuttunut, vai olenko käsittänyt jotain väärin???

• ave.maria
        nuttu kirjoitti:

Minä olen ymmärtänyt, että vielä, ainakin tähän päivään asti luovuttajan tietoja ei olla luovutettu eteenpäin.
        Saatika, että luovuttaja joutuisi missään vaiheessa mihinkään vastuuseen toisen auttamisesta.
        Onko laki muuttunut, vai olenko käsittänyt jotain väärin???

Tietääkseni vielä ainakaan. Mutta eikö siitä mahdeta taas kerran kättä vääntää?
        Salliminen lopettaisi väksin kaikille yksinäisille naisille luovutettavan sperman, jos elatusvelvollisuus toteutuu.
        Kukapa sitä enää menee ja luovuttaa samalla tietäen että lasku saattaa ola isokin.

Jos sinkku alkaa äidiksi ilman parisuhdetta, tulisi kyllä elatusvastuu voida kirjata ainoastaan hänelle, taikka sitten kieltää koko touhu.

Itse en sallisi muita kuin lääketietteellisin perustein tehtäville.

• nuttu
        ave.maria kirjoitti:

Tietääkseni vielä ainakaan. Mutta eikö siitä mahdeta taas kerran kättä vääntää?
        Salliminen lopettaisi väksin kaikille yksinäisille naisille luovutettavan sperman, jos elatusvelvollisuus toteutuu.
        Kukapa sitä enää menee ja luovuttaa samalla tietäen että lasku saattaa ola isokin.

Jos sinkku alkaa äidiksi ilman parisuhdetta, tulisi kyllä elatusvastuu voida kirjata ainoastaan hänelle, taikka sitten kieltää koko touhu.

Itse en sallisi muita kuin lääketietteellisin perustein tehtäville.

Ei sellaista tilannetta pitäisi tulla koskaan, että luovuttaja joutuisi elatusvastuuseen.
        Eihän munasolun luovuttajakaan joudu äidiksi tai maksajaksi.

• cisma
        nuttu kirjoitti:

Ei sellaista tilannetta pitäisi tulla koskaan, että luovuttaja joutuisi elatusvastuuseen.
        Eihän munasolun luovuttajakaan joudu äidiksi tai maksajaksi.

..tässä hedelmöityslakikiistassa ole juuri siitä kyse, että lapselle pitäisi määrätä isä, mikä sitten käytännössä sulkee lesboparit ja sinkkunaiset lain ulkopuolelle.

• funfun

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      2016
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1391
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1211
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      929
    Aihe