mutta varsinkin ne, joita kiusaa unettomuus, vanhuudenvaivat,
lääkärit ja muut "vitsaukset" (vitsi vitsi :)))
Luin runon,
joka muistutti siitä, että ilonaiheitakin on ja niille kannattaa antaa enemmän tilaa
ajatuksissaan ja elämässään.
Runo on tunnetun ja pidetyn runoilijamme Viljo Kajavan, 46 vuotta sitten kirjoittama
ja se kuuluu näin:
"Ei ole yksitoikkoisempaa puhetta
kuin eläkeläisen monologi,
siinä toistuvat aina samat
ikävät aiheet,
köyhyys, sairaus ja vanhainkoti.
Eivätkö kypsän iän joutilaat päivät
anna aihetta iloisempaan rupatteluun,
onhan maailmassa paljon muutakin,
paljon hyvää:
arkkitehtuuria, musiikkia kirjastossa,
maaotteluvoitto Ruotsista,
kolme oikein ja lisänumero lotossa.
Ja kesähän tulee kaikille."
Aika kiva runo, vai mitä ? Herättikö se sinussa ajatuksia ?
Hei kamut, ne vähemmän äänessä olevat ja muutkin,
46
794
Vastaukset
- Anonyymi
Juu, lähdin ensalkuun viemään lottoa.
- Anonyymi
Meillä Suomessa on asiat hyvin.
Vierailin EU-maassa,
jossa vanhainkoti oli
vankilantapainen laitos,
jonka karussa neljänhengen huoneessa
oli vain putkisängyt
ja katossa roikkui lamppu
ilman varjostinta.
Ruuaksi oli vedessä keitettyä makaronia
kaksi kertaa päivässä.
Ei kysytty "maistuuko" ? - Anonyymi
Vai kiusaa.
Kiusaaminen on rikos, jota eräiden tietojen mukaan alkaa nettipoliisi suraamaan myös anomyyminä esiintyvien kiusaajien kiinnisaamiseksi.- Anonyymi
? ? ?
- Anonyymi
Herätti sellaisen ajatuksen, että millainen olisi ollut kyseisen runoilijan runo,
jos hän olisi joutunut 12-vuotiaasta asti tekemään raskaita töitä koko elämänsä.- Anonyymi
Mielenkiintoinen ajatus heräsi sinussa ja on vaikea arvioida, olisiko se muuttanut hänen runojaan ja miten.
Hän oli itsekin jo 66-vuotias kyseisen runon kirjoittaessaan
ja vaatimattomista oloista kotoisin.
Viljo Kajavan vanhemmat olivat räätäli Konrad Johannes Kajava ja Martta Johanna o.s. Granlund.
Lapsuudessaan hän joutui kokemaan vuoden 1918 sodan Tampereen valtauksen,
mikä näkyi yhteiskunnallisena painotuksena hänen tuotannossaan.
Viljo Lennart Kajava syntyi 22. syyskuuta 1909 Tampereella ja kuoli 2. helmikuuta 1998 Helsingissä eikä elänyt pelkillä runoillaan. Hän oli myös suomentaja, kirjallisuuskriitikko ja journalisti. - Anonyymi
Johtuikohan siitä, kun hänen isänsä oli räätäli, että Viljolla oli aina tyylikäs pukeutuminen,
hänestä ei tullut ensimmäisenä mieleen, että hän on työläiskodista lähtöisin.
- Anonyymi
Kajava on runonsa kirjoittaessaan ollut jo itsekin eläkeikäinen.
Ei hän nuori hujoppi ole ollut runoa kirjoittaessaan enkä osaa kuvitella,
että vanhuksia tarkoittaisi syyllistää.
Eikö runoilija ole täyttänyt yhden tehtävänsä jos hän on herättänyt ajatuksia
eikä vain omaksi huvikseen lurittele kauniita, mutta sisällöttömiä säkeitä,
korulauseita ? - Anonyymi
Jäin hetkiseksi ajattelemaan runon loppuosaa:
"Eivätkö kypsän iän joutilaat päivät
anna aihetta iloisempaan rupatteluun,
onhan maailmassa paljon muutakin,
paljon hyvää:
arkkitehtuuria, musiikkia kirjastossa,
maaotteluvoitto Ruotsista,
kolme oikein ja lisänumero lotossa"
Ikääntyminen tulee rankaksi jossain vaiheessa
itse kullekin.
Samalla kun joudumme sopeutumaan
väheneviin voimiimme
joudumme myös sopeutumaan yhteiskuntaan,
joka muuttuu koko ajan ja vaatii uusia taitoja
samaan aikaan kun kykymme vähenevät
Me hidastumme,
mutta vauhti ympärillämme tuntuu kiihtyvän.
Ajatuksiin hiipii pelko
kuinka kauan vielä pysyy mukana,
pystyy hoitamaan asiansa.
Iloisista ja valoisista ajatuksista on hyvä pitää kynsin hampain kiinni
ja tehdä mukavia asioita mielialojaan vahvistaakseen.
Kun pystyy vielä mukavia asioita tekemään,
se pitää jonkunlaista uskoa yllä, että voi selviytyä seuraavista haastavista tilanteistakin, mitä ne sitten ovatkaan.- Anonyymi
Sehän se tässä kun pelkää putoavansa nykypäivän menosta kuin eno veneestä lopullisesti. Asioitten hoitaminen netissä alkaa olla liian vaikeaa ja moni muukin juttu.
- Anonyymi
Minulle tuli varhaislapsuuden muisto uunissa hausutetusta ohraryynipuurosta. Siinä oli sian kylkisiivua, joka oli sulanut ja puuro oli rasvainen ja himputin hyvää.
Puurosta ajatus äidin tekemään kalakukkoon. Siihen tuli myös siansiivuja. Muista ihan elävästi miten äiti taiteili niiden siivujen kanssa niin, että kalat jäi sinne muhimaan. Taikinakuoren saumat tasoitteli vedessä kastelluin sormin.
Lipes väsän puurosta kalakukkoon.- Anonyymi
Ja väärään ketjuunkin laitoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja väärään ketjuunkin laitoin.
Ei haittaa! On niin kiva kirjoitus että saa olla kahdessa kohtaa. 🤙😊
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei haittaa! On niin kiva kirjoitus että saa olla kahdessa kohtaa. 🤙😊
Kiitos! Mukavaa nähdä ystävällistä tekstiä 😊
- Anonyymi
Tämä on ystävällinen ketju. Tervetuloa mukaan !
Hienoja sanoja "kypsän iän joutilaat päivät". Suomen kieli on kuin musiikkia.
Ennen television ja netin aikakausia suomalaiset lukivat paljon ja kirjasto oli monille tuttu paikka. Nyt on lukeminen vähentynyt, ja karmaisee kuulla, että nuoret suorastaan ylpeilevät sillä, että eivät ole koskaan lukeneet romaneja.
Minun murheenani on väsyvät silmät. Lukeminen on vaikeaa.
Korona vielä tässä estämässä kirjastossa käyntiä. Ainakin meidän kirjasto on ollut kiinni, ja sitten siellä sai vain käydä hakemassa tilattuja kirjoja. Pari viikkoa sitten käväisin, ja vaikutti siltä, että on avattu normaalisti jälleen. Kiitos ja ylistys siitä.
Minun aikomuksenani on käydä kirjastossa maanantaina. Pitää palauttaa Pohjois-Koreaa käsittelevä Kai Myrbergin kirja.- Anonyymi
Sain pari päivää sitten tuon samaisen Kai Myrbergin kirjan kirjastosta, toivottavasti se on mielenkiintoisesti kirjoitettu. Mikä on sinun arviosi kirjasta ? "Vetikö" se loppuun asti ?
Se on paksu kirja. Mielenkiintoista asiaa Pohjois-Koreasta kyllä riittää. Olen parin Pohjois-Koreasta karkuun päässeen kirjan aikaisemmin lukenut.
Sain "vinon pinon" tilaamiani kirjoja kirjastosta kotiin ja aloitin Heikki Herlinin kirjalla "Tuollapäin on highway",
jossa hän kertoo isästään, 53-vuotiaana Nizzasta kuolleesta Niclas Herlinistä.
Oletko pääkaupunkiseudun kirjastopalvelujen piirissä ? Tiedätkö, että voit käyttää
Kotikirjaston palveluja ? Kirjasto tuo uudet kirjat kotiin ja vie luetut kirjat samalla pois
kerran kuukaudessa. Olen käyttänyt palvelua muutaman vuoden.
Palvelu on ikäihmisille tarkoitettu ja liikuntarajoitteisille ikään katsomatta.
Meidän kerrostalossamme palvelun käyttäjiä on neljä ikähaitarissa 68-90 vuotta,
emme ole missään täysin "raihnakunnossa", kaksi meistä käy vielä ruokakaupassakin itse.
Koronaikana palvelu on erikoisen kiva ja hyödyllinen, ei tarvitse lähteä altistumaan.
Kirjat voi tilata Helmet*istä, sähköpostilla tai soittamalla kirjastoon
Yksinkertaista. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Sain pari päivää sitten tuon samaisen Kai Myrbergin kirjan kirjastosta, toivottavasti se on mielenkiintoisesti kirjoitettu. Mikä on sinun arviosi kirjasta ? "Vetikö" se loppuun asti ?
Se on paksu kirja. Mielenkiintoista asiaa Pohjois-Koreasta kyllä riittää. Olen parin Pohjois-Koreasta karkuun päässeen kirjan aikaisemmin lukenut.
Sain "vinon pinon" tilaamiani kirjoja kirjastosta kotiin ja aloitin Heikki Herlinin kirjalla "Tuollapäin on highway",
Oletko pääkaupunkiseudun kirjastopalvelujen piirissä ? Tiedätkö, että voit käyttää
Kotikirjaston palveluja ? Kirjasto tuo uudet kirjat kotiin ja vie luetut kirjat samalla pois
emme ole missään täysin "raihnakunnossa", kaksi meistä käy vielä ruokakaupassakin itse.
Koronaikana palvelu on erikoisen kiva ja hyödyllinen, ei tarvitse lähteä altistumaan.
Yksinkertaista.Tässä on Hki-Espoo-Vantaa-Kauniainen kirjaston Kotipalvelu-sivut
https://www.helmet.fi/fi-FI/Kirjastot_ja_palvelut/Kotipalvelu
Ei tarvitse altistua koronalle, voi tilata kirjat kotiin ja poisviennin. Ilmainen palvelu.
Kotiin voi tilata max 50 kirjaa kuukaudessa. Myös kaikkia muita kirjaston tuotteita saa tilata kotiinkuljetuksella, Ei maksa mitään. Anonyymi kirjoitti:
Yksinkertaista.Minun on pakko sanoa, että Korean kirja jää huonolle lukemiselle. Sillä on 2 viikon palautusaika, ja silmäni oikuttelevat lukemisesta. Kun kirja jäi sivuun muutamaksi päiväksi, pelkään että aika loppuu nyt kesken.
Kirjasta kyllä pidän, eikä sen lukeminen tunnu raskaalta. Kamalalta tuntuu tavallisen kansalaisen elämä tuollaisessa ilmapiirissä. Mutta onhan se tiedetty ennenkin.
Myrberg valistaa lukijalle Koreoiden historiaa, sekä vallanpitäjien taustoja. Kirja on mielenkiintoisesti kirjoitettu, ja hän kertoo myös omakohtaisia kokemuksiaan käynneistään maan eri puolilla - tarkan silmälläpidon alaisena.
Kiitos neuvostasi kirjaston käyttöön Kotipalvelun kautta, Pitää perehtyä, sillä ikäihmisenä on hankala kirjastoa käyttää, kun sinne en pääse vain ohimennen, vaan aina on erikseen mentävä bussikyydillä.
Hyviä lukuhetkiä!- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Minun on pakko sanoa, että Korean kirja jää huonolle lukemiselle. Sillä on 2 viikon palautusaika, ja silmäni oikuttelevat lukemisesta. Kun kirja jäi sivuun muutamaksi päiväksi, pelkään että aika loppuu nyt kesken.
Kirjasta kyllä pidän, eikä sen lukeminen tunnu raskaalta. Kamalalta tuntuu tavallisen kansalaisen elämä tuollaisessa ilmapiirissä. Mutta onhan se tiedetty ennenkin.
Myrberg valistaa lukijalle Koreoiden historiaa, sekä vallanpitäjien taustoja. Kirja on mielenkiintoisesti kirjoitettu, ja hän kertoo myös omakohtaisia kokemuksiaan käynneistään maan eri puolilla - tarkan silmälläpidon alaisena.
Kiitos neuvostasi kirjaston käyttöön Kotipalvelun kautta, Pitää perehtyä, sillä ikäihmisenä on hankala kirjastoa käyttää, kun sinne en pääse vain ohimennen, vaan aina on erikseen mentävä bussikyydillä.
Hyviä lukuhetkiä!Hei Makriina,
ikävää, että silmäsi oikuttelevat. Minunkin silmäni "väsyvät" joskus
paljosta lukemisesta, vaikka luulenpa, että ne ovat aivot, jotka väsyvät.
Kun luen enimmäkseen tietokirjoja, joiksi lasken melkein kaiken muun kuin romaanit,
minun täytyy välillä lukea jotain muuta, joka ei vaadi niin paljon keskittymistä,
vaikka esseitä tai runoja.
Myrberg kuulostaa minunkin kirjaltani, taustoja ja nykyaikaa, se on hyvä "paketti".
Kerron miten kätevästi liittymiseni Kotikirjaston asiakkaaksi tapahtui.
Pitkittyneen flunssan jälkeen heikossa kunnossa olin hakemassa kirjastosta
tilaamiani kirjoja ja pohdin siinä tiskillä jaksanko
ne kotiin kantaa. Kirjat painavat ja niitä oli paljon.
Kirjastovirkailijalla hoksottimet pelasivat. Hän tulosti minulle samantien
Kotikirjaston sivun yhteystietoineen ja kehotti soittamaan lapussa olevaan numeroon, jos olen kiinnostunut palvelusta ja tarvitsen helpotusta kirjastossa asiointiin.
Soitin numeroon heti kotiin tultuani ja seuraavana päivänä Kotikirjastosta tuli
ystävällinen henkilö kotiini (!) tekemään "sopimuksen" ja sain tunnusluvut
kirjautumiseen, käyttäjätunnuksen ja "pin"-koodin. (Helppo kirjautuminen)
Minulla oli kotona lista kirjoista, joita aioin seuraavalla kirjastoreissullani tilata.
Virkailija otti listan mukaansa ja sanoi, että hänpä laittaa ne tilaukseen ja saan ne seuraavalla kuljetuskierroksella kotiovelle.
"Kylläpä on fantastista", ajattelin, "meitä lukijoita suorastaan hemmotellaan,
kotiin asti tullaan auttamaan !" Aivan uskomatonta.
Kokeilin seuraavan päivänä kirjautua kirjastoon ja tilata.
Sehän oli helppoa kuin heinänteko.
Ruksi ruutuun ja vahvistusklikkaus "OK".
Samoin voi perua tilaamansa kirjan, ruksi ruutuun ja vahvistus.
Kaikki samat kirjat ovat tilattavissa ja lainattavissa Kotikirjastosta kuin normaalistikin kirjastossa ja kaukotilauksia tehdään vaikka Rovaniemen arktisen museon kokoelmista.
Minulle on tullut tavaksi katsoa aina ensin "uutuudet" avaussivun alareunasta,
ja varata kiireesti, koska niitä joutuu jonottamaan.
Uutuussivu päivitetään kuulemma noin kerran kahdessa viikossa.
Uutuuksia voi tietysti huomata myös lehdistä ja ennakkomainoksina ja
uutuuksia voi tilata kirjastosta jo ennakkoon vähän ennen ilmestymispäivää
ennenkuin jonoon on ehtinyt 1000 muuta varaajaa.
Jos näyttää siltä, ettei yhtään tilaamistani (uutuus)kirjaa tulisi,
tilaan viikkoa ennen kuljetusta muutaman vanhemman, joita on kirjaston varastossa, etten ilman lukemista jää.
Voi asioida kirjastossa myös, vaikka on Kotikirjaston asiakas.
Lainat voi uusia netissä tai pyytää sähköpostilla tai puhelimitse uusimaan.
Kotikirjaston tilaaja ei joudu maksamaan viivästyssakkoa, jos joku kirja
on liian kauan. Ainakin neljä kertaa voi uusia lainan. Lukemattomia kirjoja
ei kannata palauttaa.
Uutuuskirjoja saa pitää tietysti pitää vain kuukauden.
Kirjastoauto käy joka neljäs viikko, minulla torstaisin klo 12-15.
Kuljettaja tuo kassit kotiovelle asti. (Talvella ihan huippua !)
Palautan luetut ja saan uutta tilalle.
Anteeksi kun kirjoitin älyttömän pitkän sepustuksen,
mutta tämä palvelu on niin ainutlaatuisen ihana,
että sen hienoudesta ei voi olla kertomatta. Anonyymi kirjoitti:
Hei Makriina,
ikävää, että silmäsi oikuttelevat. Minunkin silmäni "väsyvät" joskus
paljosta lukemisesta, vaikka luulenpa, että ne ovat aivot, jotka väsyvät.
Kun luen enimmäkseen tietokirjoja, joiksi lasken melkein kaiken muun kuin romaanit,
minun täytyy välillä lukea jotain muuta, joka ei vaadi niin paljon keskittymistä,
vaikka esseitä tai runoja.
Myrberg kuulostaa minunkin kirjaltani, taustoja ja nykyaikaa, se on hyvä "paketti".
Kerron miten kätevästi liittymiseni Kotikirjaston asiakkaaksi tapahtui.
Pitkittyneen flunssan jälkeen heikossa kunnossa olin hakemassa kirjastosta
tilaamiani kirjoja ja pohdin siinä tiskillä jaksanko
ne kotiin kantaa. Kirjat painavat ja niitä oli paljon.
Kirjastovirkailijalla hoksottimet pelasivat. Hän tulosti minulle samantien
Kotikirjaston sivun yhteystietoineen ja kehotti soittamaan lapussa olevaan numeroon, jos olen kiinnostunut palvelusta ja tarvitsen helpotusta kirjastossa asiointiin.
Soitin numeroon heti kotiin tultuani ja seuraavana päivänä Kotikirjastosta tuli
ystävällinen henkilö kotiini (!) tekemään "sopimuksen" ja sain tunnusluvut
kirjautumiseen, käyttäjätunnuksen ja "pin"-koodin. (Helppo kirjautuminen)
Minulla oli kotona lista kirjoista, joita aioin seuraavalla kirjastoreissullani tilata.
Virkailija otti listan mukaansa ja sanoi, että hänpä laittaa ne tilaukseen ja saan ne seuraavalla kuljetuskierroksella kotiovelle.
"Kylläpä on fantastista", ajattelin, "meitä lukijoita suorastaan hemmotellaan,
kotiin asti tullaan auttamaan !" Aivan uskomatonta.
Kokeilin seuraavan päivänä kirjautua kirjastoon ja tilata.
Sehän oli helppoa kuin heinänteko.
Ruksi ruutuun ja vahvistusklikkaus "OK".
Samoin voi perua tilaamansa kirjan, ruksi ruutuun ja vahvistus.
Kaikki samat kirjat ovat tilattavissa ja lainattavissa Kotikirjastosta kuin normaalistikin kirjastossa ja kaukotilauksia tehdään vaikka Rovaniemen arktisen museon kokoelmista.
Minulle on tullut tavaksi katsoa aina ensin "uutuudet" avaussivun alareunasta,
ja varata kiireesti, koska niitä joutuu jonottamaan.
Uutuussivu päivitetään kuulemma noin kerran kahdessa viikossa.
Uutuuksia voi tietysti huomata myös lehdistä ja ennakkomainoksina ja
uutuuksia voi tilata kirjastosta jo ennakkoon vähän ennen ilmestymispäivää
ennenkuin jonoon on ehtinyt 1000 muuta varaajaa.
Jos näyttää siltä, ettei yhtään tilaamistani (uutuus)kirjaa tulisi,
tilaan viikkoa ennen kuljetusta muutaman vanhemman, joita on kirjaston varastossa, etten ilman lukemista jää.
Voi asioida kirjastossa myös, vaikka on Kotikirjaston asiakas.
Lainat voi uusia netissä tai pyytää sähköpostilla tai puhelimitse uusimaan.
Kotikirjaston tilaaja ei joudu maksamaan viivästyssakkoa, jos joku kirja
on liian kauan. Ainakin neljä kertaa voi uusia lainan. Lukemattomia kirjoja
ei kannata palauttaa.
Uutuuskirjoja saa pitää tietysti pitää vain kuukauden.
Kirjastoauto käy joka neljäs viikko, minulla torstaisin klo 12-15.
Kuljettaja tuo kassit kotiovelle asti. (Talvella ihan huippua !)
Palautan luetut ja saan uutta tilalle.
Anteeksi kun kirjoitin älyttömän pitkän sepustuksen,
mutta tämä palvelu on niin ainutlaatuisen ihana,
että sen hienoudesta ei voi olla kertomatta.Kiitos, kiitos!
Tämä on sellainen tietopaketti, joka varmaan kiinnostaa monia täällä.
Olen huomenna menossa palauttamaan Korea-kirjani, ja otan selvää, kuinka Kotikirjasto meillä toimii.
Usein huomaan arvosteluja jostakin teoksesta ja ajattelen, että tuo täytyy lainata, mutta enhän sitten muista, kun kirjastoon menen. Netin kautta se sujuu varmasti notkeammin.
Mukavaa päivänjatkoa sinulle!- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Kiitos, kiitos!
Tämä on sellainen tietopaketti, joka varmaan kiinnostaa monia täällä.
Olen huomenna menossa palauttamaan Korea-kirjani, ja otan selvää, kuinka Kotikirjasto meillä toimii.
Usein huomaan arvosteluja jostakin teoksesta ja ajattelen, että tuo täytyy lainata, mutta enhän sitten muista, kun kirjastoon menen. Netin kautta se sujuu varmasti notkeammin.
Mukavaa päivänjatkoa sinulle!On hauskaa olla "oma kirjastonhoitajansa". "Oma kirjasto" ruudun takana on tosi näppärä. Tänäkin aamuna näin Hesarissa erään uutuuskirjan arvostelun ja kävin saman tien netissä varaamassa sen itselleni aamukahvin lomassa.
Voi milloin vain myös käydä katsomassa montako lukijaa on vielä edellä varaamissaan kirjoissa.
Tällä hetkellä minulla on varauksessa/jonossa kolmisenkymmentä uudempaa kirjaa,
niitä tulee 1-5 joka kuukausi kotiin.
Jos ei heti tilaa, oikein suosittuja uutuuksia voi joutua jonottamaan lähes vuodenkin.
Ne on paras tilata heti kun huomaa jossain tiedon niistä.
Kotikirjastosta voi muuten pyytää etukäteen esim. syksyllä ilmestyvien kirjojen
luetteloita kustantajittain. Luetteloita ilmestyy suunnilleen kaksi kertaa vuodessa.
Vuodenvaihteen tienoissa voi pyytää talvella ja keväällä ilmestyvien kirjojen luetteloita.
Niitä on kiva tutkia rauhassa ajan kanssa ja laittaa tilauksia sisään omalla koneella kotona
ennenkuin ne ovat ilmestyneetkään, pääsee jonon kärkeen !
Oikein hyvä pyhää ja lukupyhää ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On hauskaa olla "oma kirjastonhoitajansa". "Oma kirjasto" ruudun takana on tosi näppärä. Tänäkin aamuna näin Hesarissa erään uutuuskirjan arvostelun ja kävin saman tien netissä varaamassa sen itselleni aamukahvin lomassa.
Voi milloin vain myös käydä katsomassa montako lukijaa on vielä edellä varaamissaan kirjoissa.
Tällä hetkellä minulla on varauksessa/jonossa kolmisenkymmentä uudempaa kirjaa,
niitä tulee 1-5 joka kuukausi kotiin.
Jos ei heti tilaa, oikein suosittuja uutuuksia voi joutua jonottamaan lähes vuodenkin.
Ne on paras tilata heti kun huomaa jossain tiedon niistä.
Kotikirjastosta voi muuten pyytää etukäteen esim. syksyllä ilmestyvien kirjojen
luetteloita kustantajittain. Luetteloita ilmestyy suunnilleen kaksi kertaa vuodessa.
Vuodenvaihteen tienoissa voi pyytää talvella ja keväällä ilmestyvien kirjojen luetteloita.
Niitä on kiva tutkia rauhassa ajan kanssa ja laittaa tilauksia sisään omalla koneella kotona
ennenkuin ne ovat ilmestyneetkään, pääsee jonon kärkeen !
Oikein hyvä pyhää ja lukupyhää !Miten uutuuksia voi olla kirjastossa vaikka ne eivät ole ilmestyneet ?
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Miten uutuuksia voi olla kirjastossa vaikka ne eivät ole ilmestyneet ?
Nettikirjastossa on kirjasta 1 "näytekappale" vähän ennen sen ilmestymistä,
että lukijat voivat tehdä varauksia.
Siinä yhteydessä on joskus ilmoituskin, milloin kirjan (arvioitu) ilmestymispäivä on.
Kirja voi olla varattavissa kuukauttakin ennen sen ilmestymistä kauppoihin.
- Anonyymi
Kiitos tiedosta. Olen hämmästynyt. iänkaiken kirjastoa käyttäneenä en ole tiennyt Kotikirjaston olemassaolosta yhtään mitään. t. "Lukija".
- Anonyymi
Sinäpä sen sanoit. Loskakelien alkaessa lukeminen lisääntyy ja helpottuu nyt.
Kävin tänään kirjastossa. Kirjaston toimihenkilö ei ollut kuullutkaan koko asiasta, mutta löysi sitten tiedot koneeltaan. Sain puhelinnumeron, jonne huomenna soitan ja kuulen lisää alueeni tilanteesta.
- Anonyymi
Hei Makriina, mahtoi olla ällistyttävää ! Tuote nimeltä "Kotikirjasto" on siis niin huonosti
markkinoitu, ettei samaisen laitoksen henkilökuntakaan tiedä siitä !
Aika uskomatonta.
Olen saanut omasta Kotikirjastostani käsityksen, että he haluavat lisää asiakkaita.
En ole koskaan tullut tietämään missä yksikössä Kotikirjaston henkilökunta fyysisesti on.
Toivon, että huomenna kaikki sujuu hyvin ja pääset palvelun piiriin !
Kerro miten kävi ! Anonyymi kirjoitti:
Hei Makriina, mahtoi olla ällistyttävää ! Tuote nimeltä "Kotikirjasto" on siis niin huonosti
markkinoitu, ettei samaisen laitoksen henkilökuntakaan tiedä siitä !
Aika uskomatonta.
Olen saanut omasta Kotikirjastostani käsityksen, että he haluavat lisää asiakkaita.
En ole koskaan tullut tietämään missä yksikössä Kotikirjaston henkilökunta fyysisesti on.
Toivon, että huomenna kaikki sujuu hyvin ja pääset palvelun piiriin !
Kerro miten kävi !Hei vaan.
Soitin annettuun numeroon. Ei Vantaalla ole tällaisesta palvelusta tietoa. Jokin palvelu on vapaaehtoisvoimin olemassa, eli joku ystävällinen sielu hakee kirjat ja tuo asiakkaalle.
Ei oikein mallannut minulle. Keskustelukumppanini sanoi, että voisi etsiä minulle sopivan vapaaehtoisen. Ei nyt sentään. Mieluummin sitten itse änkeydyn kirjastoon kuin edellytän jonkun vapaaehtoisen avustajan rupeavan kirjojani kuljettelemaan.
Kuulemma Kotikirjaston mahdollisuutta tutkitaan, ja annoin tietoni, koska kuulemma kerätään mielipiteitä asian edistämiseksi. Kukapa sitä ymmärtää edistää, kun ei edes kirjaston toimihenkilö siitä tiedä, että voisi suositella asiakkaille.
Mutta ehkä sana leviää ja muutkin kuin minä siitä kyselevät.
Toivotaan.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Hei vaan.
Soitin annettuun numeroon. Ei Vantaalla ole tällaisesta palvelusta tietoa. Jokin palvelu on vapaaehtoisvoimin olemassa, eli joku ystävällinen sielu hakee kirjat ja tuo asiakkaalle.
Ei oikein mallannut minulle. Keskustelukumppanini sanoi, että voisi etsiä minulle sopivan vapaaehtoisen. Ei nyt sentään. Mieluummin sitten itse änkeydyn kirjastoon kuin edellytän jonkun vapaaehtoisen avustajan rupeavan kirjojani kuljettelemaan.
Kuulemma Kotikirjaston mahdollisuutta tutkitaan, ja annoin tietoni, koska kuulemma kerätään mielipiteitä asian edistämiseksi. Kukapa sitä ymmärtää edistää, kun ei edes kirjaston toimihenkilö siitä tiedä, että voisi suositella asiakkaille.
Mutta ehkä sana leviää ja muutkin kuin minä siitä kyselevät.
Toivotaan.Voi harmi ! Asiaa pitäisi todellakin jotenkin alkaa aktivoida.
Moni saisi iloa elämään, kun palvelun piiriin pääsisi.
Vantaan kotikirjaston sivun takana onkin teksti:
Kotikirjasto Vantaalla
Vantaan kotikirjasto tuo kirjaston kirjoja, äänikirjoja tai vaikka elokuvia kotiin ilman maksua!
Vantaan kaupunginkirjasto tuottaa Kotikirjasto-palvelua yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Vantaalla ei ole kirjaston omaa kotipalvelua, mutta kirjaston palveluja on mahdollista saada kotiin SPR:n Ystävätoiminnan osana. Kotikirjasto-palvelu on tarkoitettu kaikille vantaalaisille, jotka eivät korkean iän, sairauden tai vamman takia voi itse asioida kirjastossa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.
Jos olet kiinnostunut toimimaan Vantaan kotikirjaston vapaaehtoisena, voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Voit myös täyttää vapaaehtoistoiminnan ilmoittautumislomakkeen. Anonyymi kirjoitti:
Voi harmi ! Asiaa pitäisi todellakin jotenkin alkaa aktivoida.
Moni saisi iloa elämään, kun palvelun piiriin pääsisi.
Vantaan kotikirjaston sivun takana onkin teksti:
Kotikirjasto Vantaalla
Vantaan kotikirjasto tuo kirjaston kirjoja, äänikirjoja tai vaikka elokuvia kotiin ilman maksua!
Vantaan kaupunginkirjasto tuottaa Kotikirjasto-palvelua yhteistyössä Suomen Punaisen Ristin kanssa. Vantaalla ei ole kirjaston omaa kotipalvelua, mutta kirjaston palveluja on mahdollista saada kotiin SPR:n Ystävätoiminnan osana. Kotikirjasto-palvelu on tarkoitettu kaikille vantaalaisille, jotka eivät korkean iän, sairauden tai vamman takia voi itse asioida kirjastossa. Palvelu on asiakkaalle maksutonta.
Jos olet kiinnostunut toimimaan Vantaan kotikirjaston vapaaehtoisena, voit olla yhteydessä puhelimitse tai sähköpostitse. Voit myös täyttää vapaaehtoistoiminnan ilmoittautumislomakkeen.Juu, minullekin selvisi, että palvelu täällä on PunR:n kautta, joten ne vapaaehtoiset ovat Punaisen Ristin vapaaehtoistyön tekijöitä.
Odotan, kunnes saavat Kotikirjaston pyörille.
Puhelun aikana selvisi minulle, että Helsingissä on jokin toinen vapaaehtoisryhmä, joka autokuljetuksen järjestää. Täällä asiaa hoitaa Punainen Risti.
Kiitos kun asiasta kerrot, sait varmasti muitakin innostumaan kuin minut. Kaikki nyt vaan kirjastoon esittämään toivomus. Helmet-palvelun piirissä olevat.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Juu, minullekin selvisi, että palvelu täällä on PunR:n kautta, joten ne vapaaehtoiset ovat Punaisen Ristin vapaaehtoistyön tekijöitä.
Odotan, kunnes saavat Kotikirjaston pyörille.
Puhelun aikana selvisi minulle, että Helsingissä on jokin toinen vapaaehtoisryhmä, joka autokuljetuksen järjestää. Täällä asiaa hoitaa Punainen Risti.
Kiitos kun asiasta kerrot, sait varmasti muitakin innostumaan kuin minut. Kaikki nyt vaan kirjastoon esittämään toivomus. Helmet-palvelun piirissä olevat.Hei Makriina, minua niin harmittaa sinun puolestasi, että jouduit pettymään,
että palvelu ei pelaakaan samalla lailla Vantaalla niinkuin Helsingissä.
En tiennyt sitä.
Olen muuten luullut, että kuljetukset hoitaa Helsingissä joku firma,
jolta kaupunki ostaa palvelut.
SPR:n vapaaehtoisia ei kannata ujostella pyytää apuun, jos vaikkapa talvella
on vaikeuksia päästä kirjastoon.
Löysitkö uutta kivaa lukemista ? Anonyymi kirjoitti:
Hei Makriina, minua niin harmittaa sinun puolestasi, että jouduit pettymään,
että palvelu ei pelaakaan samalla lailla Vantaalla niinkuin Helsingissä.
En tiennyt sitä.
Olen muuten luullut, että kuljetukset hoitaa Helsingissä joku firma,
jolta kaupunki ostaa palvelut.
SPR:n vapaaehtoisia ei kannata ujostella pyytää apuun, jos vaikkapa talvella
on vaikeuksia päästä kirjastoon.
Löysitkö uutta kivaa lukemista ?Minä olen niin yhden asian ihminen, että en edes muistanut, että voisin kirjan lainata, kun siellä kävin ja sain tietoja Kotikirjastosta. Kai olin asennoitunut jo ajatukseen, että tilaan kirjastopalvelun kautta sitten . . .
Noo, pääsenhän minä sinne, kun lähden liikenteeseen. Suosittele minulle joku mukava lukeminen, ei hurjan paksua, koska silmäni väsyvät- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Minä olen niin yhden asian ihminen, että en edes muistanut, että voisin kirjan lainata, kun siellä kävin ja sain tietoja Kotikirjastosta. Kai olin asennoitunut jo ajatukseen, että tilaan kirjastopalvelun kautta sitten . . .
Noo, pääsenhän minä sinne, kun lähden liikenteeseen. Suosittele minulle joku mukava lukeminen, ei hurjan paksua, koska silmäni väsyvätHei Makriina, kirjojen suositteleminen ei ole helppoa, sinullakin on vaativa maku,
mutta kerronpa vaikka kolmesta ihan erilaisesta äskettäin lukemastani kirjasta,
joista tykkäsin ja jotka eivät ole paksuja kirjoja.
Ensimmäinen on kuin vauhdikas romaani, mutta se on tositarina.
Tarina muurarin pojasta, jonka äiti oli sokea.
Poika meni ahvenanmaalaiseen pankkiin pyytämää lainaa
varaosaliikettään varten eikä saanut,
mutta on tänä päivänä ko. pankin suuromistaja
ja perusti monta muuta yritystä ja on luonut mahtavan uran uskomalla itseensä,
vaikka uransa alussa häntä taidettiin pitää välillä seinähullunakin.
Kirjan on kirjoittanut Staffan Bruun ja nimi on
"Anders Wiklöf muurarin pojasta miljonääriksi"
Anders Wiklöf on ollut Daniel Olinin vieraana Teemalla,
mutta en ole sitä huomannut kuin vasta tänään,
kurkkaa minkä näköinen herrasmies Anders on
https://areena.yle.fi/1-4666557
Kirjasta jää lukijalle hyvä mieli, miten itseensä uskomalla ihminen voi mennä läpi harmaan kiven. Kirja ei ole ollenkaan raskasta luettavaa, päinvastoin, se on nopeasti etenevä aika lennokaskin kertomus, koska Anders ei jäänyt ihmettelemään,
Anders pisti tuulemaan. Uurasti.
Andersin juhlissa on Ahvenanmaalla on ollu mm. Bill Clinton.
Koska haluan yrittää ymmärtää maailman asioita ja ihmisiä ja oppia vähän uuttakin,
tykkään paljon lukea kirjoja eri maista, kaikilla tasoilla, arjesta politiikkaan.
Äskettäin luin pienen kivan kirjan elämästä italiassa.
Sirkku Salomaa: La mia italia: mahdoton Italia
Elämää italialaisessa arjen menossa, italialaisessa kulttuurissa.
sekä Kristiina Koivusen kirjan "Suuruudenhullu Turkki".
Se kertoo ällistyttäviä asioita Turkin hallitsijan Erdoganin "pään sisältä"
valaisten myös asioita, joista lehdissä ei kirjoiteta.
Erdoganin Turkki on aika kauhea maa, ajattelin kirjan luettuani. . .
Kirja on ns. popularisoitua politiikkaa (kai?). Se on helppolukuista
ja auttaa ymmärtämään Lähi-Idän tapahtumiakin.
Erdoganilla on suuri unelma tulla Suleiman Suuri kakkoseksi,
palauttaa Turkin suuruuden aika.
Suosittelepa minulle jotain kirjaa ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei Makriina, kirjojen suositteleminen ei ole helppoa, sinullakin on vaativa maku,
Kirjasta jää lukijalle hyvä mieli, miten itseensä uskomalla ihminen voi mennä läpi harmaan kiven. Kirja ei ole ollenkaan raskasta luettavaa, päinvastoin, se on nopeasti etenevä aika lennokaskin kertomus, koska Anders ei jäänyt ihmettelemään,
Koska haluan yrittää ymmärtää maailman asioita ja ihmisiä ja oppia vähän uuttakin,
tykkään paljon lukea kirjoja eri maista, kaikilla tasoilla, arjesta politiikkaan.
Suosittelepa minulle jotain kirjaa !Minä Olen ollu varmaan 3 v. kirjaston lukupiirissä, missä luetaan kirja ja keskustellaan siitä sitten yhdessä. Hajamielinen kun olen, en muista kirjojen nimiä. Kirj.virkailija valitsee kirjat. Viime vuonna luimme romaaneja, jotka kertoivat eri maiden tavoista ja asenteista. Esim. eteläkorealaisen kirjailijan teos. Nimi kateissa. Huoh. Koronan takia lukupiiri on keskeytynyt
Mkr. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minä Olen ollu varmaan 3 v. kirjaston lukupiirissä, missä luetaan kirja ja keskustellaan siitä sitten yhdessä. Hajamielinen kun olen, en muista kirjojen nimiä. Kirj.virkailija valitsee kirjat. Viime vuonna luimme romaaneja, jotka kertoivat eri maiden tavoista ja asenteista. Esim. eteläkorealaisen kirjailijan teos. Nimi kateissa. Huoh. Koronan takia lukupiiri on keskeytynyt
Mkr.Hei Makriina, älä anna haitata, vaikket muista, minulla on vähän sama vika.
Jonkun ajan päästä kirjoista jäljellä vain yleismielikuva päässä.
Parhaat jäävät tarkemmin mieleen.
Kuulostaa kivalta teemalta lukea eri maista kirjoja. Minäkin yritän löytää
kirjoja eri maista mielenkiinnosta millaista niissä on ihmisen elämä ja kulttuuri.
Kun viime vuonna lukupiirissä luitte kirjoja eri maiden tavoista jäikö joku maa erikoisesti mieleesi (erilaisuutensa takia) ? - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Hei Makriina, kirjojen suositteleminen ei ole helppoa, sinullakin on vaativa maku,
Suosittelepa minulle jotain kirjaa !Tuttu kirja, hyvä kirja, Wiklöf on tarmokas ja mainio mies. Wiklöf, alunperin köyhä muurarin poika antoi Clintonille kullatun trumpetin lahjaksi käynnistä. Ei ole Clinton monen suomalaisen luona käynyt kylässä.
- Anonyymi
Toi kolme ja lisänumero on naurettavaa mitättömyyttä. Tulis kerran 7 oikein ja kymmenen miljoonaa euroa.
- Anonyymi
Katsoitteko eilen "Tanssii tähtien kanssa" ? En aikonut aloittaa sen katselua,
mutta kun ei muutakaan tullut, katsoin ja ihan kiva oli.
Tanssijat olivat tosi eteviä tanssijoita aloittelijoiksi ja musiikki on aina rentouttavaa.- Anonyymi
Katsoin ! Muuten viihdyttävä ohjelma, mutta se mainostulva.
Melkein voi jo veikata, ketkä ensimmäisenä tippuvat.
Antaisivat kaikkien olla mukana tanssimassa kaikki tanssit loppuun asti
ja sitten pistejärjestys kertoisi voittajat. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja sitten pistejärjestys kertoisi voittajat.Totta maar, ne ysien saajat. varmaan voittavat!
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
ja sitten pistejärjestys kertoisi voittajat.Sehän olisikin kiva idea, että kaikki parit saisivat tanssia loppuun asti.
Eihän sitä tiedä vaikka järjestys muuttuisi
ja kun pareja tippuu,
aikaa muuhun turhaan hössötykseen kuin tanssiin tulee lisää ja mainoksia tulee lisää. Anonyymi kirjoitti:
Sehän olisikin kiva idea, että kaikki parit saisivat tanssia loppuun asti.
Eihän sitä tiedä vaikka järjestys muuttuisi
ja kun pareja tippuu,
aikaa muuhun turhaan hössötykseen kuin tanssiin tulee lisää ja mainoksia tulee lisää.Hyvä minusta, kun kankeammat tippuvat pois, sillä aika lähetysaika pysyy samana ja parit voivat käyttää esitykseensä enemmän minuutteja, mitä pidemmälle päästään. Leppilammella oli jännää, kun oli menossa lapsensa syntymää juhlistamaan suoraan lähetyksestä, lehtitietojen mukaan smokki päällä. Antaakohan nuori herra isän asulle arvoa!
Ystävällinen työnantaja, kun oli varannut sijaisenkin Leppilammelle, jos hänelle olisi tullut liian kiire.
Onnea vain perheelle.
Mutta ihan tanssin ulkopuolelta sanon, että en varmaan koskaan totu ylt¨ympäri tatuoituihin ihmisiin.- Anonyymi
Makriina kirjoitti:
Hyvä minusta, kun kankeammat tippuvat pois, sillä aika lähetysaika pysyy samana ja parit voivat käyttää esitykseensä enemmän minuutteja, mitä pidemmälle päästään. Leppilammella oli jännää, kun oli menossa lapsensa syntymää juhlistamaan suoraan lähetyksestä, lehtitietojen mukaan smokki päällä. Antaakohan nuori herra isän asulle arvoa!
Ystävällinen työnantaja, kun oli varannut sijaisenkin Leppilammelle, jos hänelle olisi tullut liian kiire.
Onnea vain perheelle.
Mutta ihan tanssin ulkopuolelta sanon, että en varmaan koskaan totu ylt¨ympäri tatuoituihin ihmisiin.Hyvin oli järjestetty synnytys huomioiden. Mikko Leppilammella, 42v,
on jo yksi 2005 syntynyt lapsi ensimmäisestä avioliitosta.
Tämä vauva 26 vuotiaan uuden vaimon kanssa.
https://www.iltalehti.fi/viihdeuutiset/a/dc52745a-97c8-4b3d-b9c8-d8637543ad22
- Anonyymi
Tännekin sopii ajatuksia laittaa, mitä mieleen tulee. Aihe ei ole rajattu.
- Anonyymi
"Rakastan sinua koko sydämestäni.
Aina kun ajattelen tulevaisuuttani tulet mieleeni Mary.
Haluan elää sinua varten.
Tietäisit millaisen taivaan näen sinisissä silmissäsi."
Tällaisen tunnustuksen sai 1887 19-vuotias helsinkiläinen Mary Slöör
Axel Gallénilta.
Helena Ruuska on kirjoittanut moniulotteisen teoksen
"Mary-Gallén-Kallela Olisit villiä villimpi".
Mary oli koulutukseltaan konserttipianisti ja oli monipuolisesti lahjakas,
hän osallistui miehensä Axelin töihinkin ja kutoi mm. Tarvaspään tekstiilit,
yhden ryijyn on muistaakseni suunnittelut Axel.
Koko perhe teki yhdessä Afrikan matkan, josta Axelin tauluja on nähtävänä
mm. Tarvaspäässä.
Axel kuului "ravintola Kämpin joukkoon", jonka aktiivisimmat paikalla olijat olivat Sibelius ja Leino ?
Maryn elämästä on "katsaus" tämän päivän Hesarissa ja myös kirjan arvostelu
samalla aukeamalla.
Kirja herättää mukavia muistoja kouluajoilta.
Ihana ja innostava kuvaamataidonopettajamme vei meidät, koko luokan Tarvaspää ateljee-kotia katsomaan ja kertoi meille tarinaa Maryn ja Axelin elämästä.
Itse rakennus on mielenkiintoinen nähtävyys sinänsä puhumattakaan Axelin ja Maryn töistä (taulut, tekstiilit ym). siellä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562198En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321694Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3721496- 101484
Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141474Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681337- 121108
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 861029
- 20969