Hyvinvointialueiden rahoitus Maakuntahallitukset

Minun täytyy kyllä nyt valistaa palstalaisia, vaikka monet olette valistuneita ennestäänkin, kertaus ei pahaa tee. Kun monet ei varmaan tiedä mitä tuo tullessaan tammikuun hyvinvointialueiden vaali. Löysin ihan pääkallon paikalta, jos jaksatte lukea, ehkä monisärmäistäkin suunniteltua hyvinvointialueiden rahoitusta ja valtaa.
https://vm.fi/documents/16650278/81626765/SOTE_faktalehti_Rahoitus_2021.pdf/6ee3d7a4-5b97-edbd-c6eb-a6544a423fe9/SOTE_faktalehti_Rahoitus_2021.pdf?t=1624433360771

Varmaan vielä teillekin monelle tuli äkkiä kuin sulhaspojalle ensi kontaktissa.
Että, vaalit onkin jo tammikuussa 22, sunnuntai 23.1.2022.

tässä muutoksessa on paljon muutoksia, mutta meitä tavallisia taallaajia ei koske suurestikaan, kun he hoitavat uudessa mallissa uudet nimet joita tulee olemaan paljon mm rahojen siirtoon. esim ansioverotukseen niillä on mahdollisimman vähän vaikutusta verovelvollisten verotuksen tasoon. Uudistuksella ei ole tarkoitus keventää eikä kiristää kenenkään verotusta.

Jatkossa ansiotuloista maksetaan nykyistä enemmän veroa valtiolle, mutta vähemmän kunnalle, jolloin kokonaisuutena verotuksen taso säilyy lähes ennallaan. Hallitusohjelman mukaisesti uudistus toteutetaan niin, että verorakenteen muutokset eivät saa voimaan tullessaan aiheuttaa verotuksen kiristymistä.

Tuolla hallintoportaissa varmaan on monet kysymykset vielä henkilöstöllä edessä, mutta nämä uudistukset menee kyllä läpi, kuten ennenkin menneet, muistetaan varmaan kun jäi lääninhallitukset historiaan, sekin oli uudistus ja muutos monille asian kanssa tekemisissä oleville.
Henkilöstö siirtyy niin sanottuina vanhoina työntekijöinä ja säilyttää siirtymähetkellä voimassa olevat työ -tai virkasuhteeseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet.

7

65

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Monipiippuinen uudistus, uudistua pitää aina väliin.

• Anonyymi

Hallitus päätti kevään 2021 puoliväliriihessä jatkavansa valmistelua TE-palveluiden siirtämiseksi kunnille.

TE-palveluiden siirtoa koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa eduskunnalle syyskuussa 2022. Kunnille palveluiden järjestämisvastuu siirtyisi vuoden 2024 aikana.

• Anonyymi

Aika hassua !
      Nyt ei vasemmisto huuda maakunta valmisteluista kun ovat itse siinä mukana Sipilän ohjein.

• Anonyymi

Sipiä teki kovan työn maakunnista joka kelpasi nyt demareillekkin hallitusneuvotteluissa kun saivat pääministerin.

• Anonyymi

Hyvä aloituskommentti, kiitos.

Olen samaa mieltä, jos hallitus ja eduskunta päättää sote-rahojen jaosta, niin silloin alueilla ei ole todellista vastuuta ja valtaa. Samoin valtakunnantason puoluepolitiikka mahdollistaa peliliikkeet, eli alueelliset kotiinpäinvetämiset.

Tottakai alueiden oman rahoitusvastuun lisänä pitää olla valtakunnantason tasausjärjestelmät tasoittamaan sellaisia alueellisia eroja joihin alue itse ei voi vaikuttaa.

• Valtaosa menoista koostuu sairaanhoidon käytännön työstä eli juuri siitä, mihin alueet eivät itse voi vaikuttaa. Hallinnon tehokkuudessa alueiden välillä voi olla paljonkin eroa, mitä valtio ei voi rahanjaossaan ohittaa.

• Anonyymi

Samaa mieltä. Vaikka tuli nyt äkki, niin nhan nästäollut puhetta pitkin kevätt ja eduskunta hyväksyi 23.9.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      42
      2016
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1640
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1424
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1391
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1211
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1068
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      929
    Aihe