VW Polosta katosi kipinä

vw-poloinen

Alkaa kohta usko loppua auton kanssa.
Tilanne on tämä: VW Polo, vm 90, 1.3i hävitti kipinän. Vika tapahtui ensimmäisen kerran noin vuosi sitten, auto sammui vauhdista parin nykimisen jälkeen. Muutaman minuutin päästä lähti käyntiin kuin ei mitään, sen välin sai starttailla ja loitsuta, ei apua. Jonkun matkan päässä sama uudestaan. Volkkarin huoltomiehet eivät löytäneet mitään vikaa, vaihdettiin syttyohjainpalikka ja jatkettiin ajoa. Jatkossa pari kertaa vauhdissa nykäisi, noin 2 kk välein. Syksyllä tilanne paheni, alkoi sammua tiheämpään, etenkin kiihdyttäessä. Sama homma edelleen, kone mykkänä oman aikansa, startatessa ei näy kipinää tulpissa.
Nyt on lähes täysin mykkänä, käy hetken ja sammuu. Startata saa vaikka miten, ei vaikutusta. Vaihdeltu puola ja -johto, syttyohjain toiseen kertaan, virtalukon pohja, ei apua. Puolalle asti tulee virta, mutta jakajalle ei, kokeiltu kahdella eri puolalla ja -johdolla. Olisikohan virranjakaja seuraava kohde? Mitä ihmettä tekee Hall-anturi? (voisiko olla syypää?)

12

3166

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jamppa1

      se sinne jakajaan viittaa tuo oireilu. Ihan niin simppeleistä palikoista kun jakajan kansi ja pyörijä lähtisin liikkeelle. Eihän nistä tarvi kun toisen olla rikki tai hiili loppu. Tai sitten se Hall-hässäkkä, tai jotain muuta siinä jakajassa, en osaa tarkemmin sanoa kun on vaan siitä vanhemmasta sytkästä kokemusta.

      • vw-poloinen

        Jakajan kansi on ok, samoin pyörijä. Ja sähkö ei tule jakajan kanteen asti.
        Voisikohan mitenkään testata, toimiiko mitkä syttypuolen palikat oikein? Siis, mittari kiinni piuhoihin ja konetta pyörittämään (ja joo, ei mittaria puolan johdon päähän)? Itse en hirveitä tuosta sähköstä ymmärrä, mutta luulisi siellä jännitettä näkyvän tietyissä kohden tiettyyn aikaan... Kun vain joku osaisi kertoa, missä, paljonko ja milloin. Ja sen, mikä palikka syttyjärjestelmässä vaikuttaa kokonaisuuteen niin, että pimenee koko homma. Kaipa ne ovat keskenään naimisissa kaikki, eli yksi ohjaa ja toinen antaa tietoa, minkä perusteella ohjataan jne.
        Edelleen kiinnostaisi tietää, miten se järjetön sytytys oikein toimii, siis siinä mielessä, voiko tämmöinen tilanne tulla sielä ja minkä osan toimesta.


      • vw-poloinen kirjoitti:

        Jakajan kansi on ok, samoin pyörijä. Ja sähkö ei tule jakajan kanteen asti.
        Voisikohan mitenkään testata, toimiiko mitkä syttypuolen palikat oikein? Siis, mittari kiinni piuhoihin ja konetta pyörittämään (ja joo, ei mittaria puolan johdon päähän)? Itse en hirveitä tuosta sähköstä ymmärrä, mutta luulisi siellä jännitettä näkyvän tietyissä kohden tiettyyn aikaan... Kun vain joku osaisi kertoa, missä, paljonko ja milloin. Ja sen, mikä palikka syttyjärjestelmässä vaikuttaa kokonaisuuteen niin, että pimenee koko homma. Kaipa ne ovat keskenään naimisissa kaikki, eli yksi ohjaa ja toinen antaa tietoa, minkä perusteella ohjataan jne.
        Edelleen kiinnostaisi tietää, miten se järjetön sytytys oikein toimii, siis siinä mielessä, voiko tämmöinen tilanne tulla sielä ja minkä osan toimesta.

        oli kerran sellainen vika, että virranjakajassa olevan impulssianturin ("Hall-anturin") liitäntäjohdot olivat murtuneet poikki. Syynä se, että johdon eristeet oli tehty PVC:stä, joka ei kestänyt korkeaa lämpötilaa vaan alkoi hajaantua tuottaen suolahappoa, joka syövytti johdot poikki. Välillä sai kosketusta ja sähkö kulki, välillä ei. Oireet ilmenivät juuri alussa kerrotulla tavalla.
        Tinasin alkuperäisten tilalle silikonieristeiset taipuisat johdonpätkät ja vaiva loppui siihen. Korjaus ei maksanut paljon, mutta vian etsintä oli työlästä.
        Ettei olisi sama vika?


      • Jamppa1
        vw-poloinen kirjoitti:

        Jakajan kansi on ok, samoin pyörijä. Ja sähkö ei tule jakajan kanteen asti.
        Voisikohan mitenkään testata, toimiiko mitkä syttypuolen palikat oikein? Siis, mittari kiinni piuhoihin ja konetta pyörittämään (ja joo, ei mittaria puolan johdon päähän)? Itse en hirveitä tuosta sähköstä ymmärrä, mutta luulisi siellä jännitettä näkyvän tietyissä kohden tiettyyn aikaan... Kun vain joku osaisi kertoa, missä, paljonko ja milloin. Ja sen, mikä palikka syttyjärjestelmässä vaikuttaa kokonaisuuteen niin, että pimenee koko homma. Kaipa ne ovat keskenään naimisissa kaikki, eli yksi ohjaa ja toinen antaa tietoa, minkä perusteella ohjataan jne.
        Edelleen kiinnostaisi tietää, miten se järjetön sytytys oikein toimii, siis siinä mielessä, voiko tämmöinen tilanne tulla sielä ja minkä osan toimesta.

        suosittelen että katsot sen sytkän sisuskalut, kuten sitroen neuvoi. Äkkiä tuo kuullostaa juuri sellaiselta vialta tai sitten puola kaikesta huolimatta, sillä perusteella että se usein oireilee lämpötilojen muuttuessa.

        Mua etevämpiä sähkömiehiä löytyy takuulla tuolta VW-palstalta, kannattaa kysellä sieltä jos ei näillä lähde kulkemaan. hankalia juttuja kun johtoa menee paljon ja voi olla vaikka jostain läpiviennistä tai liittimestä poikki ja ihan pieni vika riittää...


      • Proffa
        vw-poloinen kirjoitti:

        Jakajan kansi on ok, samoin pyörijä. Ja sähkö ei tule jakajan kanteen asti.
        Voisikohan mitenkään testata, toimiiko mitkä syttypuolen palikat oikein? Siis, mittari kiinni piuhoihin ja konetta pyörittämään (ja joo, ei mittaria puolan johdon päähän)? Itse en hirveitä tuosta sähköstä ymmärrä, mutta luulisi siellä jännitettä näkyvän tietyissä kohden tiettyyn aikaan... Kun vain joku osaisi kertoa, missä, paljonko ja milloin. Ja sen, mikä palikka syttyjärjestelmässä vaikuttaa kokonaisuuteen niin, että pimenee koko homma. Kaipa ne ovat keskenään naimisissa kaikki, eli yksi ohjaa ja toinen antaa tietoa, minkä perusteella ohjataan jne.
        Edelleen kiinnostaisi tietää, miten se järjetön sytytys oikein toimii, siis siinä mielessä, voiko tämmöinen tilanne tulla sielä ja minkä osan toimesta.

        Sulla oli ruisku joten olettaisin polttoaineen ohjausyksikössä (metallinen poksi täynnä elektroniikkaa joka ohjaa polttoainetta pumpulta ruiskuun)olevan vikaa ja joka löytyy useimmiten sisätiloista jemmasta esim. maton alta. Irroita ilmansuodatin ja katso tuleeko suuttimesta bensaa startatessa. Jos ei, vika on muussa kun sytytyksessä. Jos näin on, vika löytyy varmasti boxista. Toinen vaihtoehto on tämän tarkistuksen jälkeen (ei bensaa startaessa) katsoa paineen anti pumpusta (vaatii tietynlaista mittaria) eli jos pumppu on jo vanha, se ei välttämättä anna tarpeeksi painetta ja bensan syöttöhän loppuu silloin saman tien suuttimesta eikä vähitellen (sama kun katkaiset valot katkaisijasta huoneestasi eli kerrasta poikki)
        Sanoisin että hall-anturimies vetäisi vaikka "kuivat"


    • Imuilma

      Jos jos imuilmasta menee johtoja sille palikalle niin vika on imuilman sääätimessä vaida sinne "rele" passatissa moinen ei ole vika vaan ominaisuus?

      • vw-poloinen

        Kiitokset pohdiskeluista, koetan näillä eteenpäin. Saas nähdä, millainen urakka se Hall-anturin esillekaivaminen on. Että lystiä vappua vaan.
        Pitää ensin kuitenkin käydä nuo piuhat läpi vielä, jospa se vika on sillä puolella... Tai tuolla imuilmasysteemissä. Tiennytkään, että sielläkin on joku säätösysteemi.
        Hirmuisen hintainen tuo anturi, ainakin volkkarin liikkessä. Eli motonetti, täältä tullaan ;-)


    • JokuGolf

      Lukematta viestiäsi kokonaan tai siihen tulleita vastauksia. Usko meinasi loppua meikäläiselläkin.

      Virranjakajan hall-anturi on paska. 100 euroo ainakin täällä hesassa, anturi ja vaihto. Tein niin, että ostin anturin, irrotin jakajan (viivat kylkeen, niin näkee asennon) vein korjaamolle, hain pois ja iskin kiinni. Siihen loppu vittuilu.

    • prof

      Sulla oli ruisku joten olettaisin polttoaineen ohjausyksikössä (metallinen poksi täynnä elektroniikkaa joka ohjaa polttoainetta pumpulta ruiskuun)olevan vikaa ja joka löytyy useimmiten sisätiloista jemmasta esim. maton alta. Irroita ilmansuodatin ja katso tuleeko suuttimesta bensaa startatessa. Jos ei, vika on muussa kun sytytyksessä. Jos näin on, vika löytyy varmasti boxista. Toinen vaihtoehto on tämän tarkistuksen jälkeen (ei bensaa startaessa) katsoa paineen anti pumpusta (vaatii tietynlaista mittaria) eli jos pumppu on jo vanha, se ei välttämättä anna tarpeeksi painetta ja bensan syöttöhän loppuu silloin saman tien suuttimesta eikä vähitellen (sama kun katkaiset valot katkaisijasta huoneestasi eli kerrasta poikki)
      Sanoisin että hall-anturimies vetäisi vaikka "kuivat". Veikkaisin kovasti oireista päätellen edellenkin sitä boxia mutta kannattaa varmistua. Maksaa maltaita väärä diagnoosi !

      • proffa

        Nimenomaan siis sillai että kun kone sammuu yhtäkkiä, sen jälkeen saman tien putsari pois ja jos ei käynnisty ja ei tuu suuttimesta bensaa, ei oo vika sytkärissä.


      • vw-poloinen
        proffa kirjoitti:

        Nimenomaan siis sillai että kun kone sammuu yhtäkkiä, sen jälkeen saman tien putsari pois ja jos ei käynnisty ja ei tuu suuttimesta bensaa, ei oo vika sytkärissä.

        Aiheuttaako se bensapuolen ohjaimen häiriö myös kipinän katoamisen? Kun se ainakin on todennettu, että tulpat pysyvät mustina silloin kun konekin on hiljainen, ja kun kipuna tulee takaisin, kaikki toimii. Tosin, nuo järjestelmät ovat varmaan toisiinsa sidottuja, joten mistäpä tietää, mikä aiheuttaa mitäkin... Pitää koettaa tuota puolta sitten, jos ei se anturin vaihto auta, tuli se ostettua jo.


      • se kipinä
        vw-poloinen kirjoitti:

        Aiheuttaako se bensapuolen ohjaimen häiriö myös kipinän katoamisen? Kun se ainakin on todennettu, että tulpat pysyvät mustina silloin kun konekin on hiljainen, ja kun kipuna tulee takaisin, kaikki toimii. Tosin, nuo järjestelmät ovat varmaan toisiinsa sidottuja, joten mistäpä tietää, mikä aiheuttaa mitäkin... Pitää koettaa tuota puolta sitten, jos ei se anturin vaihto auta, tuli se ostettua jo.

        häviää tee näin: Irrota jakajan kannest puolan johto ja pistä maan lähel, irrota jakan kolminapainen liitin, yhdistä punamusta johto hyppylangal vihreään kiinni irti nopeasti ja kipinä tulee. Jos tulee on vika hall-anturis. jos ei, on vika muual


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      73
      2480
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1799
    3. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1654
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      372
      1587
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      18
      1552
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1407
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      111
      1187
    8. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1128
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1105
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1019
    Aihe