Kaverit kouluun vetoomus kampanja: Tänä päivänä yli 100 miljoonalla lapsella maailmassa ei ole mahdollisuutta käydä koulua. Vetoomuksen tarkoituksena on vaatia Suomen hallitukselta, että se kaksinkertaistaa
kehitysmaiden lasten peruskoulutukseen suunnatun
tukensa vuoteen 2010 mennessä.
Allekirjoituksen voi käydä allekirjoitamassa osoitteessa: http://www.kaveritkouluun.fi/
Allekirjoita vetoomus
6
476
Vastaukset
- t.i.ruskeepaa
Koulutuksen tulee olla vapaaehtoista ja sen tulee tukea ihmisten omaehtoista kehittymistä ja antaa tasapuolisesti kaikille tarvittavat kyvyt maailmassa selviytymiseen. Mutta jos kapitalismissa koulusta tehdään tulosyksikkö ja sen tehtävä on kouluttaa työvoimaa palkkatyöhön, niin silloin pitää miettiä, että minkälaista koululaitosta tukee. Pelkkä hyväntekeväisyys tai vetoomus rahoituksen puolesta koulutoiminnan rahoittamiseksi kehitysmaissa ei takaa sitä, että koulutoiminta toteuttaa vapaaehtoisuutta, omaehtoisuutta ja tasapuolisuutta. Eikä meistä kukaan tiedä kaikkia asiaan liittyviä puolia, ja sokkona vaikuttaminen voi johtaa joko epärealistisiin vaatimuksiin, joita hallitus ei edes käsittele, tai sitten johtaa kehitysmaissa epäakateemiseen koulutukseen tai varojen menemisestä terroristijärjestöille.
- Aku_Anarki
"Koulutuksen tulee olla vapaaehtoista ja sen tulee tukea ihmisten omaehtoista kehittymistä ja antaa tasapuolisesti kaikille tarvittavat kyvyt maailmassa selviytymiseen."
Itse olen sitä mieltä että peruskoulun tulee olla pakollinen. Jokaikisen ihmisen pitää osata lukea, laskea ja kirjoittaa. Ja mitä tulee tuohon omaehtoiseen kehittämiseen nämähän ovat juuri ne kyvyt joita tarvitaan. Lisäksi kehitysmaissahan tilanne ei ole se että koulu on vapaaehtoista. Koulu on siellä mahdollisuus ja tätä mahdollisuutta ei kaikilla ole johon tällä kampanjalla pyritään, tosin olen hyvin skeptinen, kuten sinä siitä että tuoko tälläiset kampanjat toivottua tulosta.
"Eikä meistä kukaan tiedä kaikkia asiaan liittyviä puolia,"
Oli puolet mitä tahansa tai kuka tahansa niiden takana, mutta jos ajatuksena on se että kaikki maailman ihmiset oppivat lukemaan on asia edistyksellinen.
"ja sokkona vaikuttaminen voi johtaa joko epärealistisiin vaatimuksiin, joita hallitus ei edes käsittele, tai sitten johtaa kehitysmaissa epäakateemiseen koulutukseen tai varojen menemisestä terroristijärjestöille."
Epärealistinen vaatimus?????
Jätkä jauhaa siitä että kehitysmaissa ei anneta tarpeeksi akateemista koulutusta kun suurin osa ihmisistä ei osaa edes lukea :)
Ja mitä tulee "terroristi" järjestöihin, toisen terroristi on toisen vapaustaistelija. Itse ainakin ihan mielelläni tukisin PFLP tai FARC tyyppisiä terroristijärjestöjä jos tietäisin että rahat menenevät varmasti heille.
Olet ehkä tietämättäsi oikealla asialla. Mitä enemmän tietoa, sitä vaikeampi pääoman on mahdollisuus jymäyttää työläisiä! Nyt vain on niin, että omassa kunnassanikin ollaan sulkemassa kyläkouluja, joten keskityn mieluummin siihen. Ehdotan, että lähetät vetoomuksesi
IMF:lle. Sitähän johtaa "Demokratiaa vaikka väkisin"-liikkeen pääsponsori USA !!
vom- Oma kansan johto valitsee
Siis valitsee tien jota se kulkee. Suomi on kansakuntien joukossa nuorimpiin lukeutuva, niin miksi meidän pitäisi vanhoja ns. sivistyksen kehdossa olevia kansoja ryhtyä kouluttamaan luku ja kirjoitustaitoisiksi. Kun omat johtajatkaan eivä siitä välitä, miksi sitten se olisi meidän kustannettava!???????IMHETELLÄ SOPPPII!
- Aku_Anarki
Katsos poika. Me täällä länsimaissa ajelemme autoilla joiden bensiini on tuotu esimerkiksi ulkomailta. Me puhumme kännyköihin joiden raaka-aineet on tuotu ulkomailta. Me jaamme sähköä kupari jotojen välityksellä, ja kupari on tuotu ulkomailta. Itseasiassa suurin osa kulutus tavaroista on tuotu tänne ulkomailta. Itse asiassa köyhemmillä mailla ei ole resursseja jalostaa raaka-aineitaan. Vai olisiko sinusta hauska työskennellä vaikka etelä amerikkalaisessa kupari kaivoksessa 1 euron päiväpalkalla?
Noh 60-70 luvulla kehitysmaat saivat halpoja lainoja länsimailta. Osa rahoista meni diktaattoreille jotka ostivat aseita näillä rahoilla länsimailta ja pitivät ihmiset kurissa esimerkiksi juuri näissä kuparikaivoksissa. 80 luvulle tultaessa olivat kehitys maat jo maksaneet lainansa takaisin korkojen muodossa tosin länsimaat nostivat korkoja koko ajan ja tekivät lainan takaisin maksun mahdottomaksi kehitysmaille. Eli vaikka rahallisesti oltiin saatu "omat" pois, korot nousivat ja lainat kasvoivat monin kymmenkertaisiksi verrattuna lainan alkuperäiseen summaan. Katso lisää www.jubilee2000uk.org. Ja itseasiassa kehitysmaat maksavat kymmenkertaisesti enemmän rahaa lansimaihin korkojen muodossa kuin me annamme heille kehitysapuna rahaa, joten itseasiassa he auttavat meitä ei toisinpäin. Kehitysmailla ei ole mitään mahdollisuutta maksaa lainojaan takaisin ja ovat velkaorjuudessa länsimaihin. Eivätkä näin voi kehittää tuotannollaan esimerkiksi koulujärjestelmää.
Olet oikeassa siinä että kehitysmaiden tai köyhienmaiden johtajat eivät välitä ihmisten lukutaidosta pätkääkään. Toisaalta esim.Venezuelassa Hugo Chavez niminen heppu välitti ja hänet valittiin maansa presidentiksi demokraattisin vaalein. Tosin heti valintansa jäkeen USA yritti vallankaappausta venezuelassa ja asettaa sotilasjuntan Chavezin tilalle. Kaappaus jäi vain 2 päivän pituiseksi, kun kansa nousi barrikaadeille ja nosti Chavezin takaisin valtaan. Joten itseasiassa me länsimaissa vaikeutamme kokoajan köyhien maiden edistyksellisiä voimia jotka haluavat mm. parantaa kansan lukutaitoa.
- Pojan nulukki 19v
Luulee olevansa maailmanparantaja! Pienen Suomen apu on kuin hyttysenpaska valtameressä, sekin hukkuu sinne herrojen perseeseen ennekuin se tavoittaa kohteensa, joten heitä höpöttely sikseen ja tipahda maanpinnalle takaisin sieltä herrojen ututaivaasta pyhimyksenä olemisesta!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa672395En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361779- 101614
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741565Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161525Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009