Muistat sie mustalaisii

Hagertsson

Muistat sie mustalaisii. Meillä oli kotona maalaistalo, jossa mustalaiset saivat yöpyä.
Joskus, kun oltiin lasten kanssa yksin kotona,
niin pantiin pönkä ovelle ja mentiin itse sisään,
kun karavaani tuli tiellä. Isä vaihtoi niiden kanssa hevosia ja aina piti väliä antaa. Mie voisin muistella enemmänkii, jos haluut kuulla.

11

2598

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Suvi2

Samassa kerroksessa asuvat. Ovat älyttömän varakkaita. Upeissa vaatteissa, mahtavissa koruissa ja komeilla autoilla ajelevat ja ovat huomaavaisia ja fiksuja ihmisiä.

• Roopen tytär

Hän oli kotikaupunkimme kunnalliskodin sairas-
        osastolla ja poti keuhkotautia.
        Kävimme äitini kanssa häntä katsomassa. Hän oli
        kalpea, laihtunut, mutta hyvin kaunis.
        Äitini rukoili hänen kanssaan ja hän tuntui
        odottavan onnellisena lähtökutsua taivaan
        kotiin. Vieläkin tulee kyyneleet silmiin, kun
        ajattelen sitä herkkää tilannetta.
        Siitä on jo aikaa n. 60v.
        Yhä se palaa mieleeni aina kun näen hänen
        heimonsa väkeä.

• Pikkusisar

Työelämän ohella opiskellessa tein pienen tutkielman mustalaisten tapakulttuurista. Tuli esille monia myönteisiä asioita hheidän tavoista ja perinteistä.

Voin vain todeta että meillä tämänpäivän valkolaisilla olisi opittavaa heidän tavoistaan. Esim vanhempien henkilöiden kunnioitus on heidän piirissä aivan toista luokkaa kuin meillä. Asusteet ovat siistejä ja puhtaita.

He ovat asuneet ja olleet keskuudessamme iät ja ajat, asuvat omissa oloissaan, ei media vaahdota heidän auttamisesta kuten tänne ryntäävien pakolaisten eduista. En halua olla rasisti, näin vain taitaapi asia olla.

• naapuri

Mitä apua he tarvitsevat? Toimeentulotukea saavat kaikki tarpeessa olevat heimosta riippumatta. Minusta mustalaiset tulevat paremmin toimeen kuin monet työttömyydessä kipristelevät valkolaiset.
        Tuskin he edes toivoisivat, että media heistä "vaahtoaisi".

• Nimetön

Minä lukaisin Kiba Lumbergin uuden kirjan.
        Minusta siitä selvisi, että mustalaisilla
        on paljon hyviä tapoja, kuten vanhempien
        kunnioittaminen, mutta toisaalta he ovat
        yleensä rikoshakuisia, eli puukko on löysässä
        ja haluja on tehdä lainvastaisuuksia ihan
        putkeen. Tässä se juttu, jonka tein Kiban
        kirjasta.

Kiba Lumbergin verevä esikoisteos
        Romani, joka ylitti rajansa
        Romaninainen tilittää

Kiba Lumberg: Musta perhonen, Sammakko

Kiba Lumberg tuli tunnetuksi vähintään käsikirjoittamastaan romaninäytelmästä, joka esitettiin televisiossa. Kuvataiteilijan
        työtä hän on myös tehnyt jo vuosikymmenet, aina pienestä
        koulutyöstä lähtien, joka piirteli kuvia vihkoihinsa. Lymbergille
        tuli kirjoittaminen myös tutuksi jo kouluvuosina. Hänen omaan henkilöhistoriaansa kuuluu se, että hän jossakin vaiheessa huomasi, ettei pysty toteuttamaan itseään romaniyhteisössä ja karkasi lastenkotiin.
        Esikoisromaani on paljolti omaelämänkerrallinen. Kuvakavalkadi levottomista romaneista ja heidän elämästään
        on täyteläinen ja levoton. Joskus jopa puuduttava. Mutta näin
        on varmaan ollut myös todellisuudessa. Miehet kostavat veriteot ja ovat toisaalta valmiita petoksiin ja lainvastaisuuksiin, josta
        taas verikostot ja muut kaunat saavat uutta vettä myllyyn. Isälläkin
        on muistoissaan murhan todistaminen. Hän on masentunut mies,
        vielä näiden lapsuusmuistojenkin pauloissa.
        Romaninaisen tilitys heimon sisäisistä ristiriidoista, kaunoista ja elämästä, on uskalias avaus Lumbergilta. Kun taannoin romanikirjailija Veijo Baltzar tilitti romanien elämää, oli tuokin kirja joltinenkin mediatapaus ja nosti kirjailijan kansan tietoisuuteen niin hyvässä kuin pahassa. Toivottavasti Lumbergin
        rahkeet kestävät julkisuuden paineet.
        Kirja on joltisenkin taitavasti laadittu tilkkutäkki nuoren tytön
        komeuksista ja tarinoista, joita suvun vanhimmat kertoilevat
        mieluusti. Näyttääkin siltä, että vaeltamisen lisäksi myös tarinan kerronta on iskostunut romaanien vereen. Lisäksi tietysti lauleleminen, joka on tässäkin erään romaanihenkilön haave ja
        harrastus.
        Kirja on värikästä kerrontaa, joskus vähän puuroutumaan pyrkivää ja ja toistoihinkin sortuvaa. Mutta sen arvo on lähinnä kertojan rohkeudessa tilittää tabuina pidettyjä romanien yksityisasioita.

• Nimetön
        naapuri kirjoitti:

Mitä apua he tarvitsevat? Toimeentulotukea saavat kaikki tarpeessa olevat heimosta riippumatta. Minusta mustalaiset tulevat paremmin toimeen kuin monet työttömyydessä kipristelevät valkolaiset.
        Tuskin he edes toivoisivat, että media heistä "vaahtoaisi".

Kirjan tein minäkin romanitytöstä, joka pääsi valkolaisten lasten porukoihin. Se julkaistiin
        kaupalliselta kustantajalta ja hyvin myivätkin,
        kun aina tuli rahaa.

• beataBarbara*
        Nimetön kirjoitti:

Minä lukaisin Kiba Lumbergin uuden kirjan.
        Minusta siitä selvisi, että mustalaisilla
        on paljon hyviä tapoja, kuten vanhempien
        kunnioittaminen, mutta toisaalta he ovat
        yleensä rikoshakuisia, eli puukko on löysässä
        ja haluja on tehdä lainvastaisuuksia ihan
        putkeen. Tässä se juttu, jonka tein Kiban
        kirjasta.

Kiba Lumbergin verevä esikoisteos
        Romani, joka ylitti rajansa
        Romaninainen tilittää

Kiba Lumberg: Musta perhonen, Sammakko

Kiba Lumberg tuli tunnetuksi vähintään käsikirjoittamastaan romaninäytelmästä, joka esitettiin televisiossa. Kuvataiteilijan
        työtä hän on myös tehnyt jo vuosikymmenet, aina pienestä
        koulutyöstä lähtien, joka piirteli kuvia vihkoihinsa. Lymbergille
        tuli kirjoittaminen myös tutuksi jo kouluvuosina. Hänen omaan henkilöhistoriaansa kuuluu se, että hän jossakin vaiheessa huomasi, ettei pysty toteuttamaan itseään romaniyhteisössä ja karkasi lastenkotiin.
        Esikoisromaani on paljolti omaelämänkerrallinen. Kuvakavalkadi levottomista romaneista ja heidän elämästään
        on täyteläinen ja levoton. Joskus jopa puuduttava. Mutta näin
        on varmaan ollut myös todellisuudessa. Miehet kostavat veriteot ja ovat toisaalta valmiita petoksiin ja lainvastaisuuksiin, josta
        taas verikostot ja muut kaunat saavat uutta vettä myllyyn. Isälläkin
        on muistoissaan murhan todistaminen. Hän on masentunut mies,
        vielä näiden lapsuusmuistojenkin pauloissa.
        Romaninaisen tilitys heimon sisäisistä ristiriidoista, kaunoista ja elämästä, on uskalias avaus Lumbergilta. Kun taannoin romanikirjailija Veijo Baltzar tilitti romanien elämää, oli tuokin kirja joltinenkin mediatapaus ja nosti kirjailijan kansan tietoisuuteen niin hyvässä kuin pahassa. Toivottavasti Lumbergin
        rahkeet kestävät julkisuuden paineet.
        Kirja on joltisenkin taitavasti laadittu tilkkutäkki nuoren tytön
        komeuksista ja tarinoista, joita suvun vanhimmat kertoilevat
        mieluusti. Näyttääkin siltä, että vaeltamisen lisäksi myös tarinan kerronta on iskostunut romaanien vereen. Lisäksi tietysti lauleleminen, joka on tässäkin erään romaanihenkilön haave ja
        harrastus.
        Kirja on värikästä kerrontaa, joskus vähän puuroutumaan pyrkivää ja ja toistoihinkin sortuvaa. Mutta sen arvo on lähinnä kertojan rohkeudessa tilittää tabuina pidettyjä romanien yksityisasioita.

Minua järkytti kovasti se kuinka muun rankan elämän lisäksi Memesaa kiusattiin koulussa, ja kukaan ei koskaan leikkinyt hänen kanssaan.

Se on lapselle kova juttu, sillä syytönhän lapsi on siihen kuka sattuu olemaan.

Olemme me ihmiset julmia toisillemme.

beataB ( luin myös..)

• hyviä kokemuksia ollut vain
        beataBarbara* kirjoitti:

Minua järkytti kovasti se kuinka muun rankan elämän lisäksi Memesaa kiusattiin koulussa, ja kukaan ei koskaan leikkinyt hänen kanssaan.

Se on lapselle kova juttu, sillä syytönhän lapsi on siihen kuka sattuu olemaan.

Olemme me ihmiset julmia toisillemme.

beataB ( luin myös..)

Rohkeita ovat kun heitä on niin vähän ja silti uskaltavat pukeutua kansallisasuunsa . Naiset upeita kauniissa vaatteisa pitsijakuissaan ja hiukset on aina kauniisti laitettuna .
        Korut todella upeita mahtavia niihin heidän omaisuus varmaan laitetaankin .
        Upeasti kantavat vaatteensa . Miesten pukeutumisessahan se ei niin näykkään paljon mutta naisilla .
        Onhan heissä rikkaita ja vähemmän rikkaita mutta suku tuntuu olevan tärkeää ja läheistä ja omista pidetään huolta ja vanhempia kunnioitetaan
        Se on kaunista ja hyvä asia minkä ovat myös säilyttäneet .
        Ystävällisiä ovat olleet ne jotka kohdalle sattuneet .
        Lapsille toivoisi että koulunsaisivat käydä ja oppia ja työhön pääsisivät .

• hyviä kokemuksia ollut vain kirjoitti:

Rohkeita ovat kun heitä on niin vähän ja silti uskaltavat pukeutua kansallisasuunsa . Naiset upeita kauniissa vaatteisa pitsijakuissaan ja hiukset on aina kauniisti laitettuna .
        Korut todella upeita mahtavia niihin heidän omaisuus varmaan laitetaankin .
        Upeasti kantavat vaatteensa . Miesten pukeutumisessahan se ei niin näykkään paljon mutta naisilla .
        Onhan heissä rikkaita ja vähemmän rikkaita mutta suku tuntuu olevan tärkeää ja läheistä ja omista pidetään huolta ja vanhempia kunnioitetaan
        Se on kaunista ja hyvä asia minkä ovat myös säilyttäneet .
        Ystävällisiä ovat olleet ne jotka kohdalle sattuneet .
        Lapsille toivoisi että koulunsaisivat käydä ja oppia ja työhön pääsisivät .

kultansa ja korunsa itse omalla työllään hankkineet ja säästäneet? Ettei vain olisi meidän työtätekevien ja tehneitten verorahoista lähtöisin? Tai huijattu muuten?
        Tunteeko joku ansiotyötä tekevän heimolaisen? Minä en, ja vähän muitakaan. Joku ns. laulaja taitaa olla, mutta hänkin vain ns.
        Törkeää rasismia on, jos mustalaisnaiselle sosiaalihuolto maksaa kansallispuvut, mutta ei valkolaisnaiselle.

• reikä selässä
        sitroen kirjoitti:

kultansa ja korunsa itse omalla työllään hankkineet ja säästäneet? Ettei vain olisi meidän työtätekevien ja tehneitten verorahoista lähtöisin? Tai huijattu muuten?
        Tunteeko joku ansiotyötä tekevän heimolaisen? Minä en, ja vähän muitakaan. Joku ns. laulaja taitaa olla, mutta hänkin vain ns.
        Törkeää rasismia on, jos mustalaisnaiselle sosiaalihuolto maksaa kansallispuvut, mutta ei valkolaisnaiselle.

Missä muussa maassa saa syytön maksaa kulunsa kuin hesassa kun tulee reikä nahkaan ja siitähyvästä tempasee muutaman hampaan tummalta ja joutuu rosikseen pahoinpitelijänä syytettynä?

• amalia
        reikä selässä kirjoitti:

Missä muussa maassa saa syytön maksaa kulunsa kuin hesassa kun tulee reikä nahkaan ja siitähyvästä tempasee muutaman hampaan tummalta ja joutuu rosikseen pahoinpitelijänä syytettynä?

lapsena vaarin luona maalla karavani tuli joka kesä, yöpyivät vaarin mailla, joen rannassa. Ostivat talosta leipää ja voita. Paljon likaisia takkupäisiä lapsia. Koko porukka hieman silloin pelotti pientä lasta. Jälkeenpäin ajateltuna se on yksi tapahtuma menneisyydessä, jota välillä ajattelen. Olen tavannut romaneja myös myöhemmin, tuttavani meni naimisiin romaanin kanssa ja olimme synnytyslaitoksella samaan aikaan, saimme molemmat pojan. Ei minulla ole mitään pahaa sanomista heistä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      100
      2873
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1839
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1814
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      383
      1681
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1611
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1267
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1176
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe