Eli tilanne on tämä: Autostani hajosi (itsestään) ajotietokone. (taustavalo palaa mutta lukemat hävisivät). Kysyin merkkihuollosta, ja sanoivat että koko mittaristo pitää vaihtaa. Mittariston takuu (3 vuotta) ehti juuri mennä umpeen ja näin joutuisin itse maksamaan mittariston. Huollossa sanottiin, että voisin kysellä toisesta merkkiliikkeestä, josta auto on ostettu, josko he osallistuisivat kustannuksiin. Olen siis auton toinen omistaja ja ostosta on n. 2 vuotta.
Kuka siis maksaa mittariston? (Yli 300€ työt)
Huollossa työnjohtaja otti ylös auton ostoajankohdan, mittariston koodin ja liikkeen, josta ostin auton. Lopuksi hän kuitenkin ilmoitti, että minun täytyy itse ottaa selvää, maksavatko he osan mittaristosta. Tämä vaikutti oudolta.
Mielestäni asia olisi alustavasti niin, että mittariston pitäisi kestää auton käyttöikä. Olisiko syytä ottaa yhteys kuluttaja-asiamieheen?
Kuka maksaa korjauksen?
9
2828
Vastaukset
- Mikä ihmisiä vaivaa
käyttöiän? Sinä maksat ja sillä siisti. Jos myyjäliike tulee kuluissa vastaan, se on kädenojennus, ei velvollisuus. Kuluttaja-asiamies ei tähän juttuun sotkeudu. Eli, onko sinua petetty tai johdettu harhaan? Jos ei ole, maksa viulut itse. Kysele osaa muualtakin kuin merkkiliikkeestä.
- ottaa
yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen josko tulevat vastaan. Minulla oli hieman vastaava juttu 4 vuotta sitten, ostin 3 vuotta vanhan käytetyn auton (takuu loppunut 2 vuotta aiemmin)ja puolivuotta sen jälkeen syttyi airbagin merkkivalo palamaan ja syy ei ollut liittimissä vaan tietysti siinä kalleimmassa järjestelmään kuuluvassa osassa eli tyynyjen ohjausyksikössä, hinta osalla vaatimattomat 1100€, no sanoi ko merkkiliikkeessä että ei käy, kyllä moisen osan täytyy pitempään kestää, työnjohtaja sanoi että ottaa yhteyttä auton maahantuojaan mitä sieltä sanovat, ja yllätys yllätys; maahantuojan kanta asiaan oli että maksavat osan mutta työn osuuden saan itse maksaa, ja se työ maksoi muistaaksen n 30€.....näin asiat pelaa kun maahantuoja välittää maineestaan ja haluaa jatkossakin saada merkkiänsä myytyä. No tähän viitaten otat lopuksi yhteyttä vaikkapa auton maahantuojaan, kyllä mittariston täytyy kestää pitempään, ole tiukkana asia suhteen!
- Volkswagenin mittaristo
ottaa kirjoitti:
yhteyttä auton myyneeseen liikkeeseen josko tulevat vastaan. Minulla oli hieman vastaava juttu 4 vuotta sitten, ostin 3 vuotta vanhan käytetyn auton (takuu loppunut 2 vuotta aiemmin)ja puolivuotta sen jälkeen syttyi airbagin merkkivalo palamaan ja syy ei ollut liittimissä vaan tietysti siinä kalleimmassa järjestelmään kuuluvassa osassa eli tyynyjen ohjausyksikössä, hinta osalla vaatimattomat 1100€, no sanoi ko merkkiliikkeessä että ei käy, kyllä moisen osan täytyy pitempään kestää, työnjohtaja sanoi että ottaa yhteyttä auton maahantuojaan mitä sieltä sanovat, ja yllätys yllätys; maahantuojan kanta asiaan oli että maksavat osan mutta työn osuuden saan itse maksaa, ja se työ maksoi muistaaksen n 30€.....näin asiat pelaa kun maahantuoja välittää maineestaan ja haluaa jatkossakin saada merkkiänsä myytyä. No tähän viitaten otat lopuksi yhteyttä vaikkapa auton maahantuojaan, kyllä mittariston täytyy kestää pitempään, ole tiukkana asia suhteen!
Juu jotain täytyy asialle tehdä. Jos mahdollista niin en todellakaan ala maksamaan tollasta hintaa osasta, joka ei ole todellakaan mikään kulutusosa. Sen todellakin pitäisi kestää yhtä kauan kun auton. Ja edelliselle vastaajalle tiedoksi, et ei ihmisiä välttämättä mikään vaivaa. Ei ainakaan mua. Jos itse maksat kiltisti kaiken mitä pyydetään, niin ok... :)
- Mikki
Maksa itse niin paljon kuin haluat, mutta älä kehota muita toimimaan yhtä hölmösti.
- itke
kuka vilpittömästi voi vaatia iki takuuta moiselle osalle, ryhdistäydy katso peiliin ja lopeta itku, vanhassa autossa täytyy hyväksyä riskin otto.
Osta mopo se olisi sinulle parempi vaihtoehtoautoilla on olemassa harkintatakuu, vaikka siitä ei isommin puhuta. Joskus se toimii paremmin, joskus heikommin.
Kysypä siitä toisesta liikkeestä ensin ja voithan kuluttajaneuvojaltakin kysäistä. Mittaristo ei tosiaankaan ole mikään kulutusosa. Takuusta huolimatta tuotteen pitää nykylakien mukaan kestää ns. "normaali ikä" (oikea sanamuoto ei nyt tule kaaliin).
- KPy
Nyt täytyy mustaa, että takuuon vain aika, jolloin tuotteen myyjä (tai laki) on kertonut että näyttövelvollisuus on heillä. Kyllä muuten Suomessakin on normaali tuotevastuu, mutta takuuajan jälkeen näyttövelvollisuus tuotteen virheestä on asiakkaalla.
Vaikuttaa aika selvältä, että maineestaan huoltapitävä yhtiö, kuten VW tiettävästi on, hoitaa asian. Jonkinlainen kustannusten jakaminen voi tulla kysymykseen.
Itselläni ei koskaan ole ollut ongelmia muiden kuin Philips'n kanssa. Kyseinen, ennen maineeltaan niin hyvä, kodinelektroniikan tuottaja ei nykyään hoida muuta kuin rahastuksen. Ulkoistivat sekä asiakaspalvelun että korjaamon muutama vuosi sitten, eikä mikään ole toiminut sen jälkeen.- h...vetissä
mittariston pitää kestää yli kolme vuotta, tässä on kyse lähinnä siitä minkä voidaan olettaa olevan kyseisen osan elinikä...varmaan jokainen joka autoja tuntee olettaa että mittaristo kestää yli kolme vuotta, eriasia sitten jos autolla olisi ikää vaikka lähemmäs 10 vuotta...ota vaan yhteys maahantuojaan ja mainitse että varmaan hekin olettavat että ko osa kestää pidempään.....jos ei ole kestänyt niin silloin mittaristo ei ole ollut sellainen laadultaan kuin autoa ostaessa voi kohtuudella odottaa. Niin tuo ylempänä oleva airbag kirjoitus on minun ja kyseessä opel...täytyy sanoa vaikka opelia mollataan niin takuuasioissa ei ikinä ole ollut ongelmia aina on korvattu...ja takuu ajan jälkeenkin, samassa vectrassa kun meni joku ohjauksen nivel, senkin tekivät takuuna vaikka takuu oli loppu....no toivottavasti uusi astrani pelaa paremmin ;-)
Kirjoita tänne miten mittariston kanssa käy. - Volkswagenin mittaristo
h...vetissä kirjoitti:
mittariston pitää kestää yli kolme vuotta, tässä on kyse lähinnä siitä minkä voidaan olettaa olevan kyseisen osan elinikä...varmaan jokainen joka autoja tuntee olettaa että mittaristo kestää yli kolme vuotta, eriasia sitten jos autolla olisi ikää vaikka lähemmäs 10 vuotta...ota vaan yhteys maahantuojaan ja mainitse että varmaan hekin olettavat että ko osa kestää pidempään.....jos ei ole kestänyt niin silloin mittaristo ei ole ollut sellainen laadultaan kuin autoa ostaessa voi kohtuudella odottaa. Niin tuo ylempänä oleva airbag kirjoitus on minun ja kyseessä opel...täytyy sanoa vaikka opelia mollataan niin takuuasioissa ei ikinä ole ollut ongelmia aina on korvattu...ja takuu ajan jälkeenkin, samassa vectrassa kun meni joku ohjauksen nivel, senkin tekivät takuuna vaikka takuu oli loppu....no toivottavasti uusi astrani pelaa paremmin ;-)
Kirjoita tänne miten mittariston kanssa käy.Kyllä varmasti kirjotan! Ehdin ottaa asiasta selvää vasta ensi viikolla, mutta osasta en aio maksaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1002873En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101814
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3831681Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211611Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131176
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039