Taloussanomat laskee, että valtion kassaan kertyy tänä keväänä osinkoja yli 650 miljoonan €uron verran. Summa ylittää yli sadalla miljoonalla €urolla talousarvioennusteen valtion osinkotuloista.
Osinkolistan kärjessä on energiayhtiö Fortum, jolta tuli ennen jakautumistaan valtio-omistajalle n. 300 miljoonaa €. Mukana laskelmissa on 20 suurinta yhtiötä. Ne tuovat käytännössä koko valtion osinkosumman. Viime vuonna valtio sai omista yhtiöistään osinkoja peräti 825 miljoonaa €. Summaa suurensi finanssikonserni Sammon miljardin € jättiosingot. Valtio sai Sammolta 335 miljoonaa €. Tänä keväänä Sammon osingot ovat huomattavasti pienemmät.
Ilman Sammon osinkoja tänä vuonna kertyy muista yksiköistä 650 miljoonaa €.
Valtiolla on omistuksia yhteensä noin 50 yhtiössä.
Ajatelkaa hyvät ihmiset, mikä rahamäärä noissa piilee. Valtion pitää käyttää osinkotulot retuperällä oleviin terveyspalveluihin ja lisätä mielenterveyspalveluihin rahaa tuntuvasti. Kulttuuriin ja pomojen palkankorotuksiin ei sekä kannattamattomien lentoreittien valtiontuki on loputtava.
Valtionyhtiöiden karkaaminen yksityisille tahoille ja ulkomaille on pysäytettävä. Rahahanat sulkeutuvat. Muuten osingot valuvat yritysten pomojen taskuun.
Kaiken lisäksi naurettavinta oli kuulla, että Oulun kaupunginjohtajan palkka ei ole kilpailukykyinen muiden kaupunkien kanssa. Tämä oli pakko lisätä vaikka ei kuulunut tähän osinko asiaan.
Valtiolle 650 milj. € osingot.
6
616
Vastaukset
Vertailun vuoksi tiedoksenne: vuonna 2004 kotimaiset pankit tekivät puhdasta voittoa 1 623 000 000 euroa!! ( http://tilastokeskus.fi/til/llai/index.html)
vom- Tumppi-82
Mielestäni noilla "ylimääräisillä" rahoilla voitaisiin lyhentää valtionvelkaa, jota punapuolueet ovat onnistuneet haalimaan.
Offtopic:
Oma vahvasti vasemmistolainen kotikaupunkini otti juuri 17miljoonaa euroa velkaa ja nyt täällä valaistaan järkyttävän kokoisia ex-tehtaita ja kouluja. Siis ulkoseinät. Mielestäni ei ole järkeä ottaa lainaa tollaiseen turhuuteen.
Punikit ilmeisesti rellestävät itse ja antavat jälkipolven vastuulle velat.- onko?
Onko mahdollisesti kysymyksessä karkkila?
- poika
On lupa ottaa historiasta tosi tietoja. Ei ole pakko esittää sitä, mitä on lyhyen elinaikansa nähnyt ja mitä luulee tapahtuneen. Et ymmärä kuitenkaan vihjettä, joten suomennan: Valtavat velkamäärät tulivat Suomelle silloin kun Esko Aho oli päämimisterinä ja Iiro Viinanen valtiovarainministerinä. Vasemmistopuolueet olivat oppositiossa. Opiskele ja lue historiaa. Silloin et noin pahasti munaa itseäsi.
- takkana
"Taloussanomat laskee, että valtion kassaan kertyy tänä keväänä osinkoja yli 650 miljoonan €uron verran. Summa ylittää yli sadalla miljoonalla €urolla talousarvioennusteen valtion osinkotuloista. "
Kaikki muu on jo viime syksynä budjetoitu, paitsi tuo mainittu 100 M€. Sekin on budjetoitu lisäbujetissa, jonka lähetekeskustelu käytiin pari viikkoa sitten. Eli olet myöhässä tämän keskustelun avaamisessa. Yksi hyvä kohde olisi terveyspalvelut, lähinnä hoitotauu - joka jonkinlaisen siivun taisi saadakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa942713En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361829- 101734
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211601Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681437- 1191237
- 131166
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91136- 201039