Omaishoito

Tuolla vanhassa ketjussani kirjoitan yhdestä mummusta palvelukodissa.
Olen saanut siihen mielenkiintoisia kannanottoja.
Joku kirjoittaa että hoida sitten itse kun olet parempi.
Ja älä kerro mitään asioita palvelukodista kun se on täysin kiellettyä.
Hygieniahaalarit ovat pakkopaita ja ketään ei saa mitenkään sitoa.
Mummot ja pappat saavat tanssia vaikka ripaskaa pöydillä, jos kykenevät.
Nukutaan ja syödään milloin huvittaa.
Tällaisen Rentolan joku vapaamielinen kirjoittaja voisi perustaa.
Mennä sinne hoitajaksi.
Ei mitään sääntöjä ja aina avoimien ovien päivä.
Voisi olla paikkaan tunkua.

Mutta nyt vähän asiaakin.
" Kuinka paljon Suomessa on omaishoitajia?
Selvitysten mukaan yli miljoona suomalaista auttaa säännöllisesti läheistään.
Tällä hetkellä Suomessa arvioidaan olevan noin 350 000 omaishoitotilannetta, joista 60 000 on sitovia ja vaativia ".

Tässä tilastoa kirjoittajalle joka kirjoitti, että hoitakaa omaisenne kotona.

10

295

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Omaishoitoa sekin vanhussosiaalityöntekijä minullekin aikoinaan ehdotti, kun dementoituneelle mutsilleni hoitopaikkaa hain. Ei olisi tullut kuuloonkaan. Olin jo useamman vuosikymmenen peräänsä katsonut, sairaudestaan johtuen, niin en todellakaan kokopäivähoitajattareksi olisi alkanut.

Töissä täytyi käydä, että sai leivän pöytään. Ei se, mitä omaishoidosta maksetaan, riitä toimeentuloksi. Eikä motivoi hoitamaan raskashoitoista hoidettavaa.

Laitoksessa saivat hoitaa, miten parhaiten viitsivät. En puuttunut hoitopaikan hoitoon muuten mitenkään, paitsi joskus paikkasin hoitajapuutoksia osastolla, jos lisätyövoimaa tarvitsivat.

• Valtakunnallisen korotuksen jälkeen omaishoidon palkkioita maksetaan seuraavasti:

1. maksuluokka 607,86 €/kk
        2. maksuluokka 911,79 €/kk
        3. maksuluokka 1620,96 €/kk

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Valtakunnallisen korotuksen jälkeen omaishoidon palkkioita maksetaan seuraavasti:

Ennen vai jälkeen verojen?

• Anonyymi kirjoitti:

Ennen vai jälkeen verojen?

Ano 13:36
        Ennen verotusta.

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Valtakunnallisen korotuksen jälkeen omaishoidon palkkioita maksetaan seuraavasti:

Minä löysin erisuuruisia hoitopalkkioita.

Omaishoidon tuen maksaa kunta ja se päättää hoitopalkkion määrästä.
        Ainoastaan perustuki on kaikissa kunnissa vähintään 413,45 €/kk.

Omassa asuinkunnassani hoitopalkkiot ovat 1.1. 2021 alkaen seuraavat:
        -Perustukea tarvitseva 413,45€/kk
        -Jatkuvaa tukea tarvitseva 548,43€/kk
        -Erityistä tukea tarvitseva 822,12€/kk
        -Erityistapaukset 1081€/kk

kylmätotuus

• Anonyymi kirjoitti:

Minä löysin erisuuruisia hoitopalkkioita.

Omaishoidon tuen maksaa kunta ja se päättää hoitopalkkion määrästä.
        Ainoastaan perustuki on kaikissa kunnissa vähintään 413,45 €/kk.

Omassa asuinkunnassani hoitopalkkiot ovat 1.1. 2021 alkaen seuraavat:
        -Perustukea tarvitseva 413,45€/kk
        -Jatkuvaa tukea tarvitseva 548,43€/kk
        -Erityistä tukea tarvitseva 822,12€/kk
        -Erityistapaukset 1081€/kk

kylmätotuus

Hoitopalkkiot jakaantuvat kolmeen maksuluokkaan.
        Ensimmäisen luokan hoitopalkkio on 600 euroa kuukaudessa, kun aiemmin se on ollut vajaat 500 euroa.
        Se voidaan myöntää, jos hoidettava tarvitsee vähintään kolmesti päivässä hoivaa, huolenpitoa, ohjausta tai valvontaa henkilökohtaisissa toiminnoissaan.

900 euron palkkio puolestaan maksetaan, jos hoitotyö edellyttää omaishoitajalta lähes kokopäivätoimista työpanosta ja on fyysisesti tai psyykkisesti raskasta. Korotusta aiempaan palkkioon on 240 euroa.

Porissa voidaan maksaa myös 1 600 euron kuukausittainen hoitopalkkio, jos omaishoitaja jää pois ansiotyöstään hoitamaan läheistään ja hoito on pysyvän laitoshoidon tai ympärivuorokautisen hoiva-asumisen vaihtoehto.

Lisäksi maksetaan niin sanottua määräaikaisen siirtymävaiheen hoitopalkkiota 1 200 euroa kuukaudessa, kun hoitaja jää lyhytaikaisesti kotiin hoitamaan laitoshoidon tai tehostetun palveluasumisen tarpeessa olevaa omaistaan.
        Palkkio nousi aiemmasta lähes 400 eurolla.

Valtakunnallisen korotuksen jälkeen omaishoidon palkkioita maksetaan Porissa seuraavasti:

Lisäksi ennaltaehkäisevää tukipalkkiota maksettaisiin jatkossa 202,62 euroa kuukaudessa.

Määräaikaisen siirtymävaiheen palkkiota, eli kun hoitaja jää lyhytaikaisesti kotiin hoitamaan laitoshoidon tai tehostetun palveluasumisen tarpeessa olevaa omaistaan, maksetaan vuodenvaihteen jälkeen 1215,72

• Anonyymi
        2lesken kirjoitti:

Hoitopalkkiot jakaantuvat kolmeen maksuluokkaan.
        Ensimmäisen luokan hoitopalkkio on 600 euroa kuukaudessa, kun aiemmin se on ollut vajaat 500 euroa.
        Se voidaan myöntää, jos hoidettava tarvitsee vähintään kolmesti päivässä hoivaa, huolenpitoa, ohjausta tai valvontaa henkilökohtaisissa toiminnoissaan.

900 euron palkkio puolestaan maksetaan, jos hoitotyö edellyttää omaishoitajalta lähes kokopäivätoimista työpanosta ja on fyysisesti tai psyykkisesti raskasta. Korotusta aiempaan palkkioon on 240 euroa.

Porissa voidaan maksaa myös 1 600 euron kuukausittainen hoitopalkkio, jos omaishoitaja jää pois ansiotyöstään hoitamaan läheistään ja hoito on pysyvän laitoshoidon tai ympärivuorokautisen hoiva-asumisen vaihtoehto.

Lisäksi maksetaan niin sanottua määräaikaisen siirtymävaiheen hoitopalkkiota 1 200 euroa kuukaudessa, kun hoitaja jää lyhytaikaisesti kotiin hoitamaan laitoshoidon tai tehostetun palveluasumisen tarpeessa olevaa omaistaan.
        Palkkio nousi aiemmasta lähes 400 eurolla.

Valtakunnallisen korotuksen jälkeen omaishoidon palkkioita maksetaan Porissa seuraavasti:

Lisäksi ennaltaehkäisevää tukipalkkiota maksettaisiin jatkossa 202,62 euroa kuukaudessa.

Määräaikaisen siirtymävaiheen palkkiota, eli kun hoitaja jää lyhytaikaisesti kotiin hoitamaan laitoshoidon tai tehostetun palveluasumisen tarpeessa olevaa omaistaan, maksetaan vuodenvaihteen jälkeen 1215,72

Porin kaupunki on varannut määrärahoja omaishoidon tukeen niin paljon, että se voi maksaa hoitopalkkioita mainitsemasi määrät.

Suurimman hoitopalkkion maksamisen edellytyksenä on, että omaishoitaja jää pois ansiotyöstään.

Minusta olisi oikeudenmukaista, että hoitopalkkiot olisivat yhtä suuret koko maassa.

kylmätotuus

• Anonyymi

Omaishoitajiako? Kuinka paljon on lähiomaisia jotka ei vanhuksen kanssa asu? Vanhus viellä kotona ja kotihoito.Mutta nostavat sen joku 300e oman pusiin ja kontakti vanhukseen puhelin. Silloin paikalla kun kotihoidon edustus ja tehdän uusi hoito suunitelma.Kuin vanhus käynti terveysasemalla.Tavaataan siellä aulassa.Lääkäri kirjoitaa saatajana henkilö se ja se. Vanhuksesta erotan siinä pois lähtiessä terveysaseman ulkona KIIRE! Kotihoidolle enemmän valtaa:Pätää vanhuksen asioista. Tulla kuuluksi näistä lähiomaisista ,jotka vain kontakti luurin takana ja Nostavat se pienimän tuen omaishoitajana.Onko se 300e? Mutta ilmaista rahaa kuitenki,tekemättä mitään kelalat.Kelan rahat tulee valtiolta ja valtio on Suomen kansa,veronmaksajat! pohdinta itä-Helsinki

• Anonyymi

Minulle kaupattiin juuri tällaista mahdollisuutta, kun asun eri asunnossa kuin hoidettava. Kävin jo kurssilla, mutta katsoin etten pysty hoitamaan niin paljon ja hyvin kuin mitä asukas hoitoa tarvitsee, enkä ottanut hoitovelvoitetta vastaan, en luonnollisesti 300 euroakaan.
        Nyt olen minäkin kärryillä kun puhutaan 300 eurosta. Olenkin ihmetellyt aloittajan isohkoja summia, nyt ymmärrän että aloittajalla on kyse on sellaisesta omaishoitajasta, joka asuu koko ajan hoidettavan kanssa ja hoitaa yötäpäivää.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Minulle kaupattiin juuri tällaista mahdollisuutta, kun asun eri asunnossa kuin hoidettava. Kävin jo kurssilla, mutta katsoin etten pysty hoitamaan niin paljon ja hyvin kuin mitä asukas hoitoa tarvitsee, enkä ottanut hoitovelvoitetta vastaan, en luonnollisesti 300 euroakaan.
        Nyt olen minäkin kärryillä kun puhutaan 300 eurosta. Olenkin ihmetellyt aloittajan isohkoja summia, nyt ymmärrän että aloittajalla on kyse on sellaisesta omaishoitajasta, joka asuu koko ajan hoidettavan kanssa ja hoitaa yötäpäivää.

Siksi on eri summiakin, kun on eri hoitoisuuksiakin. Kyllä sitä hommaa riittää 300€.kin. Jos hoitaja on työelämässä, niin kaikki hoidettavan asiointi jo ottaa oman aikansa ja joutuu ehkä olemaan töistä pois joidenkin saattojenkin takia ym.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1829
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1608
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1368
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1151
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1058
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      961
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      909
    Aihe