Paremmat renkaat eteen vain taakse?

Anonyymi

On taas se aika vuodesta, kun pitäisi mennä parkkipaikalle hikoilemaan tunkin kanssa. Hakkapeliitoissa kahdessa on 6-merkki näkyvillä ja toisissa 4. Kummat laitan eteen? Auto on etuvetoinen Auris.

67

50

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Tottakai etuvetoinen kuluttaa etusia enemmän, joten siihen paremmat renkaat. Näin voi renkaat kuluttaa loppuun, eikä turhaa osta liian aikaisin uusia. Niitä pitää vain jatkuvasti joka vaihdossa vaihtaa edestä taakse, ja päinvastoin. Niiden kulutusero pysyy niin pienenä, ettei sillä ole sitten merkitystä renkaan pito-ominaisuuksiin.

    • Anonyymi

      Takakontiin ne hyvät renkaat pitää laittaa ettei ne kulu.

    • Anonyymi

      Minäkin huhkin neljä eri kertaa parkkipaikoilla tunkin kanssa, ennenkuin löysin tarpeeksi hyvät renkaat eteen ja taakse kanssa.

      • Anonyymi

        :D.


    • Anonyymi

      Parhaat renkaat taakse. Tietenkin.

      • Anonyymi

        Ei missään tapauksessa. Tämä hokema alkoi takavuosina..
        - terve järkikin sanoo, että pitoa pitää olla siellä missä on a) veto,b) ohjaus ja c) pääpaino jarrutehosta.
        Tietenkin etuvetoisessa etupäähän paremmat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa. Tämä hokema alkoi takavuosina..
        - terve järkikin sanoo, että pitoa pitää olla siellä missä on a) veto,b) ohjaus ja c) pääpaino jarrutehosta.
        Tietenkin etuvetoisessa etupäähän paremmat.

        Ja myös takavetoisen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei missään tapauksessa. Tämä hokema alkoi takavuosina..
        - terve järkikin sanoo, että pitoa pitää olla siellä missä on a) veto,b) ohjaus ja c) pääpaino jarrutehosta.
        Tietenkin etuvetoisessa etupäähän paremmat.

        "Terveellä järjellä" ei ole mitään tekemistä asian kanssa.
        Fysiikan lait eivät ole muuttuneet vuosien varrella.


    • Anonyymi

      Kannattaa ihan autoon laittaa ne paukalleen. Jos laittaa eteen, sinne ei pääse ajamaan kun ne on siinä edessä.

    • Anonyymi

      Minä olen etuvetoautoissa käyttänyt talvisin takarenkaiden tilalla jalaksia.

    • Anonyymi

      Paremmat eteen oli auto etu- taka- tai 4-vetoinen. Etupyörät ohjaa ja ovat myös jarrutuksessa tärkeämmät.

      • Anonyymi

        Autossa ei tarvitsisi olla välttämättä ohjaavia pyöriä, jos kääntely tehtäisiin kuten bobcateissa renkaiden pyörimisnopeuksia säätelemällä.


      • Anonyymi

        Joskus 1980–90-lukujen vaihteessa oli japseilla nelipyöräohjauksella tehtyjä automalleja. Takapyörät kääntyili niissä eri suuntiin eri nopeuksissa. Hitaasti ajaessa kääntyivät eri suuntaan kuin etupyörät, mutta nopeasti ajaessa samaan suuntaan. Kait sille joku syykin oli.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Joskus 1980–90-lukujen vaihteessa oli japseilla nelipyöräohjauksella tehtyjä automalleja. Takapyörät kääntyili niissä eri suuntiin eri nopeuksissa. Hitaasti ajaessa kääntyivät eri suuntaan kuin etupyörät, mutta nopeasti ajaessa samaan suuntaan. Kait sille joku syykin oli.

        Kai joku syy on siihenkin että niitä ei tehdä enää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kai joku syy on siihenkin että niitä ei tehdä enää.

        Kyllä niitä tehdään.

        https://www.google.com/amp/s/www.motor1.com/features/239238/cars-four-wheel-steering/amp/


    • Anonyymi

      Paremmat taakse. Terv. autoinsinööri

      • Anonyymi

        "Autoinsinööri" ei tiedä edes perusasioita. Paremmat aina eteen. Jos perä lähtee luisuun, se on helppo korjata ohjausliikkeellä. Kun nokka puskee niin käsijarrulla voi yrittää jos osaa. Yleensä mennään tietä pois keula edellä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoinsinööri" ei tiedä edes perusasioita. Paremmat aina eteen. Jos perä lähtee luisuun, se on helppo korjata ohjausliikkeellä. Kun nokka puskee niin käsijarrulla voi yrittää jos osaa. Yleensä mennään tietä pois keula edellä.

        Jarrutustehosta 70% on etupyörillä. Paskaako väliä jos takapää ei luista, jos auto ei pysähdy ollenkaan. Ja jos este on parempi väistää, niin silloinkin tarvitaan pitäviä etupyöriä, joilla autoa voi ohjata.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        "Autoinsinööri" ei tiedä edes perusasioita. Paremmat aina eteen. Jos perä lähtee luisuun, se on helppo korjata ohjausliikkeellä. Kun nokka puskee niin käsijarrulla voi yrittää jos osaa. Yleensä mennään tietä pois keula edellä.

        Niin no, takapyörät eivät ohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jarrutustehosta 70% on etupyörillä. Paskaako väliä jos takapää ei luista, jos auto ei pysähdy ollenkaan. Ja jos este on parempi väistää, niin silloinkin tarvitaan pitäviä etupyöriä, joilla autoa voi ohjata.

        Ei mene noin.


    • Anonyymi

      Hakka 7 ovat nyt 9. talvea alla, ja taakse laitettiin heikommat, kun oli nastoja pois.
      Kai pitää ensi syksynä uusia.

    • Anonyymi

      Jotta renkaat kuluu tasaisesti niin paremmat eteen jos etuvetoinen

      • Anonyymi

        Paremmat eteen jos auto on mikävetoinen tahansa, koska etupyörät jarruttaa ja ohjaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Paremmat eteen jos auto on mikävetoinen tahansa, koska etupyörät jarruttaa ja ohjaa.

        Ei noin. Ei ole kyse jarruttamisesta tai kiihdyttämisestä. Etupyörät eivät ohjaa, jos takapyörät luistavat kaarteessa sivulle.


    • Anonyymi

      EU velvoittaa vaihtamaan renkaat kelin mukaan. Nyt sitten joka toinen viikko vaihdat kesärenkaat ja joka toinen viikko talvirenkaat.

      Sanokaapa yksikin EU:n päätös, mikä ei olisi pähkähullu Suomen kannalta ja hyödyllinen, ei vahingollinen Suomelle?

      • Anonyymi

        Ei EU velvoita. Kyllä se oli ihan Suomen oma, meidän kaikkien yhdessä valitsema eduskunta joka päätti että renkaita voi vaihdella kelin eikä kalenterin mukaan. Teoriassa hyvä idea, mutta en tiedä toimiiko käytännössä. Yleensä ihmisten omaan järkeen ja harkintaan luottaminen johtaa vaikeuksiin.


    • Anonyymi

      Sanovat että taakse. Kun joudutaan jarruttamaan voimakkaasti, se estää perän luisua.

      • Anonyymi

        Eteen tietysti. Onko autosi jarrut nk. takapainoiset ja siten laittomat?
        Laillisen auton jarrut ovat selvästi etupainoiset eli etujarrut lukkiutuu huomattavasti ennen takajarruja. Näin ei auto etene lukkojarrutuksessa perä menosuuntaan pyrkien.

        t: Katsastusmies


      • Anonyymi

        Yleensä ajetaan suoraan kun jarrutetaan. Silloin perän luisu ei haittaa mitään.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteen tietysti. Onko autosi jarrut nk. takapainoiset ja siten laittomat?
        Laillisen auton jarrut ovat selvästi etupainoiset eli etujarrut lukkiutuu huomattavasti ennen takajarruja. Näin ei auto etene lukkojarrutuksessa perä menosuuntaan pyrkien.

        t: Katsastusmies

        Missä vehkeessä on 2000-luvulla vielä lukkiutuvat jarrut?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteen tietysti. Onko autosi jarrut nk. takapainoiset ja siten laittomat?
        Laillisen auton jarrut ovat selvästi etupainoiset eli etujarrut lukkiutuu huomattavasti ennen takajarruja. Näin ei auto etene lukkojarrutuksessa perä menosuuntaan pyrkien.

        t: Katsastusmies

        Se on ihan perusfysiikkaa, että kun autoa jarrutetaan, niin se kyykkää eteenpäin ja paino sekä jarrutusteho siirtyy etupyöriin.

        Ei kai liikenteessä enää ole sellaisia autoja, joiden jarrut lukkiutuu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eteen tietysti. Onko autosi jarrut nk. takapainoiset ja siten laittomat?
        Laillisen auton jarrut ovat selvästi etupainoiset eli etujarrut lukkiutuu huomattavasti ennen takajarruja. Näin ei auto etene lukkojarrutuksessa perä menosuuntaan pyrkien.

        t: Katsastusmies

        Ei ole kyse jarruttamisesta.
        Laita nastarenkaat eteen ja kesärenkaat taakse. Jarruta sitten kaarteessa, katso kuinka käy.

        Pitoon vaikuttaa renkaan muodostama kitka.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yleensä ajetaan suoraan kun jarrutetaan. Silloin perän luisu ei haittaa mitään.

        Eihän auto mene suoraan, jos perä kääntyy sivulle.


    • Anonyymi

      Taakse uudet ja vanhoista paremmat eteen

      • Anonyymi

        Renkaat uusitaan sarjoittain, ja ne kulutetaan tasaisesti. Silloin joka nurkassa on aina yhtä hyvät renkaat.


      • Anonyymi

        Juuri näin.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Renkaat uusitaan sarjoittain, ja ne kulutetaan tasaisesti. Silloin joka nurkassa on aina yhtä hyvät renkaat.

        Kyllä näin, jos onnistuu kuluttamaan renkaat tasaisesti.


    • Anonyymi

      Suosittelen tuomaan renkaat sisälle talteen etteivät kulu ulkona. Polkupyörällä on hyvä veivata töihin.

      • Anonyymi

        Kuka pölvästi töitä tekee?


    • Anonyymi

      Laita huonommat taakse, näin perä luistaa helpommin ja on näyttävää slaidailla.
      Metsähallitus saattaa tosin päästä yllättämään.
      Mutta eipähän tarvitse sitten enää murehtia renkaita.

      • Anonyymi

        Näinhän siinä käy.


    • Anonyymi

      Jos tuollaista joutuu miettimaan, niin kannattaa tehdä talveksi liikennekäytöstä poisto, ja ostaa sitten kesäksi kunnon (pinnoitetut) kumit.

    • Anonyymi

      Mitä auton käyttöohjekirja sanoo? Omassa autossani käsketään laittamaan eteen, ja kierrättämään renkaita säännöllisesti eri puolilla autoa. Myös varapyörä on kierrossa mukana. Autossa on siis normaalin kokoinen vararengas.

      • Anonyymi

        Ihan sama mitkä pyörät vetää, mutta etupyörät ohjaa ja etupyörät hoitaa enimmäkseen jarrutuksen, joten paremmat eteen.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ihan sama mitkä pyörät vetää, mutta etupyörät ohjaa ja etupyörät hoitaa enimmäkseen jarrutuksen, joten paremmat eteen.

        Päinvastoin. Ei ole kyse tuosta.


    • Anonyymi

      Menkää hiihtämällä kuten Iivokin.

      • Anonyymi

        Eihän tuo Rukalla sunnuntaina hiihtänyt.


    • Anonyymi

      Auton hallinnan menettää herkimmin, jos auton perä lähtee luisuun. Joten taakse paremmat renkaat.
      Ai niin, ne tavallista kuskia selvästi paremmat kuskit, heitähän ei nämä samat asiantuntijoiden suositukset tietenkään koske... no he nyt kommentoivat ihan itse....

      Käytännöössä, jos vaihtelee eri talvina etu- ja takarenkaita, niin kummoista eroa rengassarjan renkaisiin ei synny ja silloin ei moista juttua tarvi mietiskellä.

      • Anonyymi

        Mitäs mielestäsi tapahtuu , kun auton etupäästä katoaa pito? Se on täysi torpeedo ja muutut yhtäkkiä matkustajaksi!
        Kyllä ne luistot korjataan auton etupäällä - en ole vielä kuullut takapäällä hallittavasta autosta:)
        Eikä se luisu mitenkään itsestään ala!
        Kummallista miten "perän lähteminen luisuun" on kuin jokin hokema joillakin, ilman ajattelua mukana.
        On pakko kunnioittaa fysiikan lakeja -siksi paremmat eteen!


      • Anonyymi

        Juuri näin. Mutta ne oikein taitavat kuskit käänteleekin autoa käsijarrulla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs mielestäsi tapahtuu , kun auton etupäästä katoaa pito? Se on täysi torpeedo ja muutut yhtäkkiä matkustajaksi!
        Kyllä ne luistot korjataan auton etupäällä - en ole vielä kuullut takapäällä hallittavasta autosta:)
        Eikä se luisu mitenkään itsestään ala!
        Kummallista miten "perän lähteminen luisuun" on kuin jokin hokema joillakin, ilman ajattelua mukana.
        On pakko kunnioittaa fysiikan lakeja -siksi paremmat eteen!

        Omissa autoissani käsijarru ottaa onneksi taka-akselille. Ei ole sellainen Sairas Saab, joissa vielä 1980-luvullakin käsijarru vaikutti eturenkaisiin.

        Takapyöriin vaikuttavalla käsijarrulla saa siis ohjattua autoa kaikkein parhaiten. Nykyaikaisissa nelivetoautoissakin takapyörien veto katkeaa silloin, kun kiskaisee käsijarrusta.

        Auton etupää määrää törmäyspuolen, ja takapäällä määritetään mihin törmätään.

        Mutta totta kai pitävämmät renkaat vetävälle akselille. Aina.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitäs mielestäsi tapahtuu , kun auton etupäästä katoaa pito? Se on täysi torpeedo ja muutut yhtäkkiä matkustajaksi!
        Kyllä ne luistot korjataan auton etupäällä - en ole vielä kuullut takapäällä hallittavasta autosta:)
        Eikä se luisu mitenkään itsestään ala!
        Kummallista miten "perän lähteminen luisuun" on kuin jokin hokema joillakin, ilman ajattelua mukana.
        On pakko kunnioittaa fysiikan lakeja -siksi paremmat eteen!

        Kun jarrutettaessa etupyörät luistavat, auto menee liikkeen suuntaan. Ei se ohjaudu mihinkään muuanne. Kuinka korjaat etupyören luiston? Ei ohjaus vaikuta siihen. Vai käytätkö ennenvanhaista "höyhenjarrutusta"?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Omissa autoissani käsijarru ottaa onneksi taka-akselille. Ei ole sellainen Sairas Saab, joissa vielä 1980-luvullakin käsijarru vaikutti eturenkaisiin.

        Takapyöriin vaikuttavalla käsijarrulla saa siis ohjattua autoa kaikkein parhaiten. Nykyaikaisissa nelivetoautoissakin takapyörien veto katkeaa silloin, kun kiskaisee käsijarrusta.

        Auton etupää määrää törmäyspuolen, ja takapäällä määritetään mihin törmätään.

        Mutta totta kai pitävämmät renkaat vetävälle akselille. Aina.

        Jaa, että käsijarrulla ohjataan? Auto pelkästään hidastuu, jos tie on absoluuttisen tasainen, eikä kaltevuutta ole lainkaan. Muuten auton perä kääntyy sivulle.
        Koeta asiaa laittamalla eteen nastarenkaat ja taakse kesärenkaat. Ohjaa sitten käsijarrulla.

        Parhaat renkaat aina taakse.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jaa, että käsijarrulla ohjataan? Auto pelkästään hidastuu, jos tie on absoluuttisen tasainen, eikä kaltevuutta ole lainkaan. Muuten auton perä kääntyy sivulle.
        Koeta asiaa laittamalla eteen nastarenkaat ja taakse kesärenkaat. Ohjaa sitten käsijarrulla.

        Parhaat renkaat aina taakse.

        Ei tämä ole mikään koettelukysymys, vaan ihan selkäytimeen jo 1960-luvulta saakka iskostunut taito.

        Autoa ohjataan käsijarrulla, jos halutaan edetä mahdollisimman nopeasti jyrkkiä mutkia sisältävällä tieosuudella. Tuo on jokaiselle automiehelle päivänselvää.

        Nämä koronarokotteita piikittelevät kirjatietokuskit ovat oma lukunsa. Eiväthän he mitään mistään tiedä, uskovat vain lukemansa propagandan ja kokevat nuorena kuoleman.


    • Anonyymi

      Vetopyörille paremmat, aina vetotavasta riippumatta. EI se perä sieltä mihinkään karkaa etuvetoisella kun autoissa on avustimet ja muut helpottimet.
      Jos lähtee, niin vauhtia on ollut aivan mahdottomasti liikaa ja silloin on ihan sama miten ne renkaat on.
      Nuo 4mm renkaat alkaa olla talvelle auttamattomasti lopussa ja jos ne laittaisi eteen, niin hyvin pian sakkorenkaat.
      Renkaita pitää kierrättää edes taakse ja takaisin vähintään kausittain, niin ne kuluu tasaisesti.

      • Anonyymi

        Mulla on 1.3 milliä talvirenkaissa pintaa ja hyvin pysyy jäällä..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mulla on 1.3 milliä talvirenkaissa pintaa ja hyvin pysyy jäällä..

        Uria edes tarvi olla jos nastaa piisaa. Eri asia tietysti jos ajaa vaikka 160 km/h silloin alkaa myös urasyvyydellä olemaan merkitystä. Eli normi liikenteessä suomen sallituissa tieliikenne nopeuksissa samantekevää vaikka vanteilla ajaisi.


      • Anonyymi

        Parhaat taakse, riippumatta vetoisuudesta tai ajonavustimista.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Parhaat taakse, riippumatta vetoisuudesta tai ajonavustimista.

        Noin jos tekee kuten ammattilaiset "asiantuntijat" neuvoo saattaa ehkä säästyä jokunen ihmishenki mutta miljoonat joutuu talven jälkeen ostamaan uudet renkaat kun vetävän akselin renkaat kuluu loppuun. Valmistuksesta johtuvat ilmansaasteet sitten tappaa satoja/tuhansia mutta kuolevat muista syistä kuin väärin asennetuista renkaista.

        oikeampi tapa on paremmat vetävälle akselille näin kokonaiskuolleisuus kuitenkin loppupelissä pienempi. (riippuu tietysti siittä pyritäänkö saastuttajista eroon mahdollisimman nopeasti vaikko ei joten tuokin pitäisi tietää ennenkuin voi antaa yksiselitteisen vastauksen)


    • Anonyymi

      Tämän päivän autokoulun kirjallisissa kokeissa oikea vastaus on, että paremmat renkaat laitetaan taakse, joka on ehdottomasti väärä vastaus. Jos et vastaa väärin niin et pääse läpi kirjallisista. Kaikissa maailman kulttuureissa paremmat renkaat laitetaan aina ohjaaville pyörille eli eteen, paitsi Suomessa. Nehän tekevät kuivaa uraa takapyörille märällä tiellä.

      • Anonyymi

        Näin pitää ollakin, kuten autokoulussa opetetaan. Pitää tutustua auton liikkumisen fysiikkaan liukkaalla tiellä.


      • Anonyymi

        Ei voi olla ajo-opetus tuolla tasolla! Mistä tiedät että kirjallisessa kokeessa on tuollaisia idioottimaisuuksia?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei voi olla ajo-opetus tuolla tasolla! Mistä tiedät että kirjallisessa kokeessa on tuollaisia idioottimaisuuksia?

        Ajoin ajokortin kolme vuotta sitten ja kirjallisissa oli tämä kysymys.


    • Anonyymi

      Hyvät renkaat eteen ja pelkät reunoistaan teroitetut peltivanteet taakse, perä ei tee sivuluisua.

    • Kairakettu

      Olen ajanut jo yli 4 milj. km erilaisilla autoilla ja renkaat ovat harvoin olleet uusia. Olen yleensä laittanut paremmat renkaat eteen vetotavasta riippumatta. Koskaan en ole saanut etuvetoista autoa sivuluisuun, vaikka olen joskus yrittänytkin. Takavetoisen sivuluisut ovat olleet helposti hallittavissa. Etuvetoisen melkein loppuun kuluneet eturenkaat olen vaihtanut taakse ja takaa hyväkuntoiset eteen, eikä koskaan mitään ongelmia ole ollut. Vesiliirtoa on joskus jarrutuksissa ollut, jos edessä on ollut melkein loppuun kuluneet renkaat ja joskus kiihdytyksessä on tahtonut sutia isollakin vaihteella. Eturenkaat auraa tien paremmalle pidolle takarenkaille. Huonot eturenkaat nousevat myös helposti vesipatjan ja sohjon päälle.

    • Anonyymi

      Heh heh. Sinä vaihdat parkkipaikalla säiden armoilla, jollain hikisellä tunkilla ja avaimella. Ja naapurit nauraa sekä eukko kiukuttelee sisällä että mikä sillä urpolla kestää.

      Minä poka vaihdan lämpöisessä hallissa, nelipistenosturi nostaa auton kivasti ilmaan. Sitten laadukkaalla Makitan mutterivääntimellä päräytän pultit auki. Samalla musiikki soi ja siemaisen välillä kaljaa. Lopuksi sähäkkä beibe tulee kysymään, maistuisko sänkyleikit. Jiiihaaa.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      115
      3153
    2. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2046
    3. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1895
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      401
      1763
    5. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1201
    9. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1059
    Aihe