Haluaisin tietää, onko minunlaisiasiani outoja otuksia olemassa. Ei ole minua vuosikausiin kutsuttu Vapun viettoon, koska en halua alkoholia liikaa vereeni. Tänäänkin tuli vielä pari viestiä, joissa kutsuttiin bileisiin vaan kun halua.
Saman tuttavapariskunnan geimeissä olen monesti ollut, mutta en jaksa enää kuunnella sitä örveltämistä.
Hyvin nuorena kyllä kerran olin jopa jossain Työväen marssijonossa, se oli sitä kapina-aikaani.
Kauhistuttaa aika paljon ajatus, että tämäkin Vappu on vain historiaa. Olin aikani kapinallinen, en edes omista yo-lakkia. Siihen pakolliseen koulussa vietettävään "juhlaan" olin lainannut serkkuni lakin.
Ehkä olisi minun pitänyt olla itsekäs ja nyt kehua jollain lakilla. Mitä ihmettä se meidän 70-luvulla ylioppilaslakki merkitse: EI MITÄÄN !
Yksinäinen Vappu
31
1308
Vastaukset
- inhokkijuhliini
nuorempana yritin örveltää joukossa, mutta koskaan ei ollut hauskaa. Näin keski-ikäisenä ällöttää kun tässäkin kerrostalossa juopot mekastaa, tappeluksia on tuolla ja täällä, kännissä ajellaan pitkin teitä, ei paljon huvita sekaan survoutua. Sellaista täällä villissä idässä.
Ainoat oikeasti hauskat vappuni olen viettänyt jossain piknikkitunnelmassa ulkosalla, vaikkapa metsässä laavulla.- Pirre*
metsässä laavulla..Kannatetaan!!!
- mekatron
Nuoruusvuosien vaput menivät naapurin peltojen ja sontakasojen läheisyydessä.
Hän kun oli maalaisliittolainen, niin piti osoittaa mieltä kylän kommunisteja vastaan ja ajaa tunkiota pelloille kasoihin kesää varten, ja aina Vappupäivänä.
Olihan se helppo hevosella ja reellä ajella, ei tarvinnut kärryjen kanssa keväällä värkätä.
Vanhaan "hyvään" aikaanhan puolueita oli vaan kaksi, ainakin siellä kaukana "sivistyksestä".
Napit vastakkain aika jyrkästikin, vaikka naapureita olivatten.
Hyvää Vappua kaikille, viettämistavasta huolimatta! - Pirre'
mekatron kirjoitti:
Nuoruusvuosien vaput menivät naapurin peltojen ja sontakasojen läheisyydessä.
Hän kun oli maalaisliittolainen, niin piti osoittaa mieltä kylän kommunisteja vastaan ja ajaa tunkiota pelloille kasoihin kesää varten, ja aina Vappupäivänä.
Olihan se helppo hevosella ja reellä ajella, ei tarvinnut kärryjen kanssa keväällä värkätä.
Vanhaan "hyvään" aikaanhan puolueita oli vaan kaksi, ainakin siellä kaukana "sivistyksestä".
Napit vastakkain aika jyrkästikin, vaikka naapureita olivatten.
Hyvää Vappua kaikille, viettämistavasta huolimatta!sattui lantalan tyhjennys aina vapuksi:)), mutta kyllä ne kännin otti silti..vappunakin..
- maron*
Pirre' kirjoitti:
sattui lantalan tyhjennys aina vapuksi:)), mutta kyllä ne kännin otti silti..vappunakin..
roskia pihassa vappuna, ei oikein juhlapäivä ole koskaaan tämä vappu ollut:-)
- tyyppi
maron* kirjoitti:
roskia pihassa vappuna, ei oikein juhlapäivä ole koskaaan tämä vappu ollut:-)
Eikös Ruotsissa ainakin polteta vappuna kokkoa?
- maron*
tyyppi kirjoitti:
Eikös Ruotsissa ainakin polteta vappuna kokkoa?
pohjanmaan pääsiäsvalkeat tiedän, mutta en ole kyllä kuullut vapputulista Ruotsissa, mutta mistäpä noista ruottalaisita tietää, voivat hyvinkin poltella vapputulia.
Vappu oli vaan sellanen sopiva aika siivota piha ja polttaa kaikki joulukuusenraadot ja sen sellaiset pois kesän tieltä. - möttis
maron* kirjoitti:
pohjanmaan pääsiäsvalkeat tiedän, mutta en ole kyllä kuullut vapputulista Ruotsissa, mutta mistäpä noista ruottalaisita tietää, voivat hyvinkin poltella vapputulia.
Vappu oli vaan sellanen sopiva aika siivota piha ja polttaa kaikki joulukuusenraadot ja sen sellaiset pois kesän tieltä.Asuin nuoruudessani muutaman vuoden Ruotsissa ja kyllä siellä niitä vappukokkoja poltettiin ja varmasti vieläkin.
Minä pohjanmaalaisena muistan aina ne pääsiäiskokot ja oli vaikea oppia ymmärtämään muualle muuttaessani, että kokkoja poltetaankin juhannuksena.
Sinänsä aika hauskaa kun on erilaisia perinteitä eri puolilla Suomea, tuo kokkojuttu oli vaan yksi. - Pirre*
möttis kirjoitti:
Asuin nuoruudessani muutaman vuoden Ruotsissa ja kyllä siellä niitä vappukokkoja poltettiin ja varmasti vieläkin.
Minä pohjanmaalaisena muistan aina ne pääsiäiskokot ja oli vaikea oppia ymmärtämään muualle muuttaessani, että kokkoja poltetaankin juhannuksena.
Sinänsä aika hauskaa kun on erilaisia perinteitä eri puolilla Suomea, tuo kokkojuttu oli vaan yksi.perinne olisi kiva, ei tarvitseisi ainakaan pelätä metsäpaloja...
Juhannuksena tietysti pitää olla myös kokkotulet, eihän se muuten ole juhannuskaan.. - möttis
Pirre* kirjoitti:
perinne olisi kiva, ei tarvitseisi ainakaan pelätä metsäpaloja...
Juhannuksena tietysti pitää olla myös kokkotulet, eihän se muuten ole juhannuskaan..Luulen, että pohjanmaalla pääsiäiskokot olivat juuri siksi kun järviä ei ole paljon ja siksi ei tarvinnut pelätä tulipaloja kun kokot poltettiin jollakin pellolla.
Oli kyllä mukavaa aikaa se, seurailtiin kenen kokko sytytettiin aikaisin ja kenen myöhemmin. Muistan miten eräänkin kerran serkkuni kanssa sitä kokkoa rakennettiin monta viikkoa. Katajat olivat silloin "vihollisia" ja serkkuni isä sanoi, että kaatakaa kaikki katajat pois. Me pikkulikat (n. 10-vuotiaat) aina koulusta tultuamme niitä katajoita katkoimme pimeän tuloon asti. Jäi muistot, nyt kun tätä kirjoitan niin muistan elävästi ne metsäretket.
Ohos, innostuin liikaa. Meinasin vielä jatkaa, mutta stop nyt! - maron*
möttis kirjoitti:
Luulen, että pohjanmaalla pääsiäiskokot olivat juuri siksi kun järviä ei ole paljon ja siksi ei tarvinnut pelätä tulipaloja kun kokot poltettiin jollakin pellolla.
Oli kyllä mukavaa aikaa se, seurailtiin kenen kokko sytytettiin aikaisin ja kenen myöhemmin. Muistan miten eräänkin kerran serkkuni kanssa sitä kokkoa rakennettiin monta viikkoa. Katajat olivat silloin "vihollisia" ja serkkuni isä sanoi, että kaatakaa kaikki katajat pois. Me pikkulikat (n. 10-vuotiaat) aina koulusta tultuamme niitä katajoita katkoimme pimeän tuloon asti. Jäi muistot, nyt kun tätä kirjoitan niin muistan elävästi ne metsäretket.
Ohos, innostuin liikaa. Meinasin vielä jatkaa, mutta stop nyt!pohjanmaalla alunperin liity jotenkin niitten noitien pelotteluun tai johonkin sellaiseen uskomukseen? niin olen jostakin kuullut, ja itse paljon pohjanmaalla olleena (kun tuo ukko on sieltä kotoisin) muistan hyvin ne pääsiäivalkiat:)
Nyt on aikaa kun siellä ollaan muutakuin piipahdettu, kun ei ole enää ketään miehenkään sukulaisia elossa siellä päin, ja kaveritkin levisivät Ruotsiin ja ympäri Suomea.
Mutta pohjanmaan lakeuksia joskus kaipaan kun ne tuo mieleeni nuoruuden ja hullut päivät, siis ei mitkään Stocmannin hullut päivät vaan sen hullun nuoruuden:)) - möttis
maron* kirjoitti:
pohjanmaalla alunperin liity jotenkin niitten noitien pelotteluun tai johonkin sellaiseen uskomukseen? niin olen jostakin kuullut, ja itse paljon pohjanmaalla olleena (kun tuo ukko on sieltä kotoisin) muistan hyvin ne pääsiäivalkiat:)
Nyt on aikaa kun siellä ollaan muutakuin piipahdettu, kun ei ole enää ketään miehenkään sukulaisia elossa siellä päin, ja kaveritkin levisivät Ruotsiin ja ympäri Suomea.
Mutta pohjanmaan lakeuksia joskus kaipaan kun ne tuo mieleeni nuoruuden ja hullut päivät, siis ei mitkään Stocmannin hullut päivät vaan sen hullun nuoruuden:))Alkujaan todellakin haluttiin häätää noidat ja muut vihulaiset kokkoja polttamalla. Omassa lapsuudessani kuitenkin kokkoja poltettiin kun se oli lapsille mukavaa ajankulua.
Olin jotain 15-vuotias kun tajusin, miten taikauskoista väkeä on olemassa ja miten uskovat pääsiäistaikoihin.
Eräänä aamuna kun äitini meni navettaan niin yhden lehmän utareita oli viillelty; tarkoitti että seuraavana vuotena lehmillä on huono tuuri, kuolevat tai antavat vain hyvin vähän maitoa.
Siinä mietiskeltiin, että kuka on teon takana. Tiesin heti, että 200 metrin päässä asuva erittäin taikauskoinen nainen - tätini. Eivät muut silloin uskoneet kunnes vuosia myöhemmin asia paljastui.
Meillä sanottiin aina pääsiäiskokko, myöhemmin vasta olen oppinut sanan pääsiäisvalkeat.
Muuten, minäkin kaipaan lakeutta, ennätinhän siellä lapsuuteni ja nuoruuteni viettää. Nykyään asun mäkisessä "maastossa" ja se jotenkin ahdistaa, mutta paluuta menneeseen ei ole.
Sinulle - sellaista vappua toivon josta itse nautit.
P.S. tyttärelläni on jokin ylläri mua varten ja tulee kohta hakemaan kihlattunsa kanssa. Ei jännitä kun eivät kummatkaan tykkää humalajuomisesta. Nyt tietokone kiinni ja Moiks :-) - mekatron
möttis kirjoitti:
Luulen, että pohjanmaalla pääsiäiskokot olivat juuri siksi kun järviä ei ole paljon ja siksi ei tarvinnut pelätä tulipaloja kun kokot poltettiin jollakin pellolla.
Ohos, innostuin liikaa. Meinasin vielä jatkaa, mutta stop nyt!Ei sitä tarvitse muistelmia kesken lopettaa, onhan meillä aikaa lukea.
Mielenkiintoisia nämä asiat ovat, ei siinä mitään.
Mukava nähdä, kuinka ovat muuttuneet ajan mittaan kaikki tavat.
- menee
tämäkin vappu, sehän on työläisten juhla joten paras tapa viettää sitä on tehdä jotain järkevää...kylvää, kyntää, krapsia pihalla, siivota, pestä lasit ym. mukavaa tai sitten olla ansiotyössä niinkuin minäkin.
Klara vappen allihuuppa :))- taikanainen
vappu hurahta täälläkin, tänään ansiotyötä huomenna talkootyötä, näin ollut jo vuosia.:))
- yopollo
ollut tapana vappua juhlia, joskus nuorempana lähdin aina aamuviideltä linturetkelle. Välillä oli vuosia jolloin oli vapunpäivänä työtäkin, tänä vuonna vappu on taas vapaa mutta luulen että jos ilma on kaunis, ulkoilu harrasteiden parissa voittaa.
- maron*
Vapputorilla olen käynyt viimeksi vuosia sitten kun lapset olivat niin pieniä etteivät voineet yksikseen mennä, ja muutamia vuosia sitten kun poika katettiin Tammerkoskeen. Kokonaista 6 pientä pulloa ostin keskiolutta, joista 4 on vielä juomatta, joten ajattelin olla oikein kunnon kännissä koko vapun:))))))
Suurin osa ihmisistä varmaankin juhlii vappua, mutta eipä se sen kummallisempi päivä ole kuin mikään muukaan:))) Kesä tulee ilman juhlimistakin. - Kakku
Meitä vappua viettämättömiä on varmaan paljon. Itseäni ei pätkääkään kiinnosta lähteä minnekään hulinoihin. Joskus olemme kutsuneet pari kaveria kotiin, mutta enää ei huvita sitäkään. Ällöttää koko vappu. Pidämme ihan tavallisen viikonlopun...kotona.
- eeroliini
Simaa on sentään tehty mutta ei tippaleipiä
vappuni vietän kuten aina ennenkin. En ole juhlistanut sitä koskaan paitsi viime vuosina pidin Maolakkia kommunistien pilkalla. Niin työmatkalla kuin vapaalla.
Nuorena maalla vappu oli yleinen sonnanajopäivä meilläkin päin.- roosa
sitroen kirjoitti:
vappuni vietän kuten aina ennenkin. En ole juhlistanut sitä koskaan paitsi viime vuosina pidin Maolakkia kommunistien pilkalla. Niin työmatkalla kuin vapaalla.
Nuorena maalla vappu oli yleinen sonnanajopäivä meilläkin päin.En ole koskaan ollut ns.pakollisissa karkeloissa,en vappuna enkä muulloinkaan.
Nytkin kaupassa käydessä ällötti koko ilmapallo meri ostarilla,penskat paukkujen kans sikailivat ja sotkivat,tulee vaan pahalle tuulelle kun näkee moista sikailua mistä on myös paljon kirjoitettu lehdissä.
Miten ei jakseta kantaa roskia takasi kun ne kerta jaksetaan tuoda paikalle??
Laittelin just partsille orvokit,mies mörröttää mökillä,on kaikenlisäks parhaillaan välienselvittely tässäkin suhteessa.
Miten toinen voi olla niin itsepäinen ettei ole peruutusvaihdetta? - Jani 25
roosa kirjoitti:
En ole koskaan ollut ns.pakollisissa karkeloissa,en vappuna enkä muulloinkaan.
Nytkin kaupassa käydessä ällötti koko ilmapallo meri ostarilla,penskat paukkujen kans sikailivat ja sotkivat,tulee vaan pahalle tuulelle kun näkee moista sikailua mistä on myös paljon kirjoitettu lehdissä.
Laittelin just partsille orvokit,mies mörröttää mökillä,on kaikenlisäks parhaillaan välienselvittely tässäkin suhteessa.
Miten toinen voi olla niin itsepäinen ettei ole peruutusvaihdetta?Kyllä tässä vuosien varrella on alkanut miettimään että ihan turhaa semmonen viinan kanssa läträily ja örveltäminen. Mielummin meen vaikka salille tai pyörälenkille, tai ihan mitä vaan mutta viinaan en koske ENKÄ TUPAKKIIN!
- hennaliisa1
roosa kirjoitti:
Miten toinen voi olla niin itsepäinen ettei ole peruutusvaihdetta?karnevaali tää vappu.
Voipha sitä nyt yhten päivän irrotella ja "sikkailla."
Eihä siu vissii tarvija niitä muihe sotkuloita siivota - vai pittääks.
Silt phjalt on kyl helppo ymmärtää tuo kielteisyys, jos oot siivooja, jonka tehtävä on sit raivailla juhlimise jälkii.
Eikä se mius oo ihme sekkää et ukkois mörrittää mökil ko sie oot tuomone hapannaama.
Miu ukkoi on koton ja yhes lähetää illal juhlimaa.
Meil on simmaa, tippaleiipii, serpentiinilöitä ja ilmapalloi.
Tääl Kaakokulmal sattaa vettä sekä välil räntääkii, mut ilosta mieltä ei sääkää saa haihutettuu.
Kuule roosa, vappu on vaa kerra vuuves. Vejä siekii suupielijäis ylöspäi! Se ukko ko tulloo sielt mökilt ni yllättyypähä myönteisest ko kiukkune muija hymmyilöö aurinkisest, vaik ulkon ois pilvistä ja satteista. - Suvi2
Jani 25 kirjoitti:
Kyllä tässä vuosien varrella on alkanut miettimään että ihan turhaa semmonen viinan kanssa läträily ja örveltäminen. Mielummin meen vaikka salille tai pyörälenkille, tai ihan mitä vaan mutta viinaan en koske ENKÄ TUPAKKIIN!
Minunkin mielestäni joutava räyhääminen ja kännissä ruojuminen on inhottavaa. Minun puolestani jokainen saisi ryypätä ja meluta minkä kurkusta lähtee, mutta tekisivät sen jossakin metsän keskellä, missä eivät häiritsisi muita. Meillä muillakin pitäisi olla oikeus mieleiseemme vappuun. Se ehkä joistakin on epänormaalia, mutta haluaisimme viettää sen rentoutuen, leväten, hiljaa.
Parastaikaa radiossa päivitellään, että vapun juhlinnan jälkien siivoaminen vie kaupungilta peräti 100 miljoonaa. Ajatelkaa! Aika arvokasta ryyppäämistä. - mekatron
Jani 25 kirjoitti:
Kyllä tässä vuosien varrella on alkanut miettimään että ihan turhaa semmonen viinan kanssa läträily ja örveltäminen. Mielummin meen vaikka salille tai pyörälenkille, tai ihan mitä vaan mutta viinaan en koske ENKÄ TUPAKKIIN!
Tuo tupakka-juttu oikein lämmitti vanhan tupakanvihaajan mieltä.
Jatka samaan tahtiin, tsemppiä! Hyvä, Jani! - roosa
hennaliisa1 kirjoitti:
karnevaali tää vappu.
Voipha sitä nyt yhten päivän irrotella ja "sikkailla."
Eihä siu vissii tarvija niitä muihe sotkuloita siivota - vai pittääks.
Silt phjalt on kyl helppo ymmärtää tuo kielteisyys, jos oot siivooja, jonka tehtävä on sit raivailla juhlimise jälkii.
Eikä se mius oo ihme sekkää et ukkois mörrittää mökil ko sie oot tuomone hapannaama.
Miu ukkoi on koton ja yhes lähetää illal juhlimaa.
Meil on simmaa, tippaleiipii, serpentiinilöitä ja ilmapalloi.
Tääl Kaakokulmal sattaa vettä sekä välil räntääkii, mut ilosta mieltä ei sääkää saa haihutettuu.
Kuule roosa, vappu on vaa kerra vuuves. Vejä siekii suupielijäis ylöspäi! Se ukko ko tulloo sielt mökilt ni yllättyypähä myönteisest ko kiukkune muija hymmyilöö aurinkisest, vaik ulkon ois pilvistä ja satteista.sydänvikaisena ei paljon irrotella ja viinaa en saa juoda,ja jos ei pidä sikailusta -ei siitä tarvii moittia.
Iloista mieltä kyllä löytyy silti,kaikista sairauksista huolimatta.
Niile en voi itse mitään. - maron*
roosa kirjoitti:
sydänvikaisena ei paljon irrotella ja viinaa en saa juoda,ja jos ei pidä sikailusta -ei siitä tarvii moittia.
Iloista mieltä kyllä löytyy silti,kaikista sairauksista huolimatta.
Niile en voi itse mitään.kyllähän tuo lääkkeiden syöminen vaikuttaa tuohon alkoholin ottamiseen. Itse joudun lopun elämääni syömään lääkkeitä ja vaikka niiden kanssa nyt voisi jonkin verran ottaakin niin ei oikein ole edes maittanut. Kyllä sitä on iloa ilman viinaakin:DD Eipä ole aamulla ainakaan kankkusta kylässä:DD
- Pirre*
roosa kirjoitti:
Miten toinen voi olla niin itsepäinen ettei ole peruutusvaihdetta?ukkelis sielä mökillä ..mörröttää..:)
- Pirre*
mekatron kirjoitti:
Tuo tupakka-juttu oikein lämmitti vanhan tupakanvihaajan mieltä.
Jatka samaan tahtiin, tsemppiä! Hyvä, Jani!kortta porsaan suussa ollu millonkkaa?:)
- mekatron
Pirre* kirjoitti:
kortta porsaan suussa ollu millonkkaa?:)
Pahaa viinaa alas viemässä oli joskus ns. poskisavut.
Eipä se silloin milleen maistunut, kumpikaan.
Mutta kohta oli mukavaa :)).
Ja aamulla taasen ei.. - Pirre*
mekatron kirjoitti:
Pahaa viinaa alas viemässä oli joskus ns. poskisavut.
Eipä se silloin milleen maistunut, kumpikaan.
Mutta kohta oli mukavaa :)).
Ja aamulla taasen ei..tasapaino nääs, kun ilon jälkeen ei ole liikaa iloja..:), oliko selvästi sanottu...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1012900En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361839- 101834
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3861692Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211621Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681457- 1191267
- 131186
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91156- 201039