Kaasuautojen infran laajeneminen on myös vetyautojen uhka SUOMESSA.

Anonyymi

Kaasuautot ovat selvästi halvempia hankkia ja samoin myös polttoainekulut, joten vaikea uskoa että vetyautot pärjäävät kaasuautoille kun noin 60 tankkausasemaa kaasuautoille jo löytyy suomessa. Kaasuverkostoa laajennetaan yhä joka on merkki siitä ettei kaasuautot suostu taantumaan suomessa sijoittajien mielestä. Voi olla vaikeata vakuuttaa vetyverkoston rakentajaa suomessa jos ei saa merkittävää yhteiskunnan tukea taakseen, sillä muuten voi olla todella vaikeata rakentaa lähes nollasta vetyverkostoa pystyyn kun sähköautot ja kaasuautot ovat kovia kilpailijoita.

https://biokierto.fi/tiedote-biometaanin-tuotanto-on-monikertaistumassa/?fbclid=IwAR2qnr_9LLXqiwDhwZVja60sc6rU6xCoVTXlIJpgMUlQQN40mbpRo4SHOwQ

https://www.gasum.com/yksityisille/tankkaa-kaasua/tulevat-tankkausasemat/

10

225

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos kaasuhenkilöauto on niin hyvä, halpa ajaa ja ilmastoystävällinen, niin miksi ihmiset ei osta niitä?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Jos ihmisiä arveluttaa että kaasua pitää useinmiten lähteä hakemaan kauempaa kun bensaa ja dieseliä saa useinmiten ihan matkan varrelta korkeintaan pari kilometriä sivuun? Kaasun hakemiseen menee aikaa ja rahaa (edestakaisin ajelu). Kuvitelkaa minkälaista hakemista se on sitten vedyn kanssa kun vetyasemat maksaa paljon eikä niitä kovinkaan paljoa haluta ensimmäisinä vuosina pystyttää kun vedystä maksavia vetyautoilijoita on kovin vähän. Kestää KAUAN ennenkuin vetytankkausverkosto laajenee ja turvallisuus byrokratia (räjähdysvaara) ei sitä helpota eikä fiksua tonttia välttämättä asemalle tällöin löydy sijainnin näkökulmasta.

    • Anonyymi

      ja VW lopetti kaasuautonen kehittämisen?

      mistä siis saa kaasuautoja kun kukaan ei valmista niitä?

      • Anonyymi

        Niin lopetti kaasuautojen kehittämisen, ei valmistusta. Autoja saa edelleen uutena ja käytettynä. Jos tankkausasema löytyy sopivalta etäisyydeltä kotoa tai päivittäisen työ- tai muun matkan varrelta niin vaikea on keksiä tällä hetkellä järkevämpää tapaa autoilla,
        Täällä Jyäskylässä Mustankorkean biokaasu maksaa 1.40 €/kg. Seatti kuluttaa pienimmillään maantieajossa 2,7 kg/100km, sekevan ajon pitkän ajan keskiarvo näyttää olevan 3,2 kg/100kg.
        Eli kaasutankilla naurattaa, tällä hetkellä aivan hervottomasti koska autossa on kahden vuoden ilmaiskaasutarjous vielä päällä.
        Hankkikaa ihmeessä niitä kaasuautoja, kaasua saa ja asemat vain lisääntyy.


      • Anonyymi

        Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minkä tahansa bensa-auton voi konvertoida kaasuautoksi myös jälkikäteen. Parin tonnin homma.

        Jälkikonvertointi on varmaan ihan hyvä vaihtoehto. Ainoa ongelma taitaa olla ne jälkiasennus-kaasutankit jotka henkilöautossa vie käytännössä koko tavaratilan ja farkussakin pilaa sen farmariominaisuuden. Eli takapenkkien alaskääntö ei enää tuota isoa esteetöntä kuljetustilaa. Mutta jos tämä ei häiritse niin siitä vaan, polttoainekulut putoaa bensakoneeseen verrattuna alle puoleen ja biokaasulla auto muuttuu käytännössä nollapäästöiseksi.


    • Anonyymi

      Pääministeri Sanna Marinin (sd) hallitus on tehnyt tänään
      6. toukokuuta 2021 periaatepäätöksen suunnitelmasta kotimaan liikenteen kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseksi eli ns. fossiilittoman liikenteen tiekartasta.

      Suunnitelman toimet perustuvat muun muassa yli 700 000 sähköiseen ja 130 000 kaasuautoon vuoteen 2030 mennessä.
      https://www.is.fi/autot/art-2000007961996.html

      Uusia kaasuautoja rekisteröitiin vuonna 2020 1841 kappaletta (-14% edellisvuoteen verrattuna).
      Keväällä 2020 Suomeen oli rekisteröitynä noin 10 400 kaasuautoa.

      Joten siinä numeroita ja jos yhdeksässä vuodessa pitää saada rekisteriin vielä
      120 000 kaasuautoa, niin kiire tulee...
      Eihän se tee kuin reilu 13 000 kaasuautoa joka vuosi.

    • Anonyymi

      Ilkka Herlin tukee (raskaskaluston) kaasuautoilun infraa. Näkee järkevämmäksi tähdätä kaasuun kuin vetyyn suomessa.

      "Polttoaine tuotetaan ottamalla hiilidioksidia ilmasta tai teollisuusprosesseista ja yhdistämällä sitä vedyn kanssa. Tämä biologinen metanointi on power-to-x-teknologiaa synteettisen metaanin tuottamiseksi.

      Koska jo olemassa olevat raskaan liikenteen rekat pystyvät käyttämään P2X-teknologialla tuotettua metaania eli puhtaasti tuotettua kaasupolttoainetta, yhtiö aloittaa siitä.

      Samalla se rakentaa valmiutta ja infrastruktuuria puhtaan vedyn tuotantoon tulevaisuuden liikenteen tarpeisiin. Tulevaisuudessa Nordic Ren-Gas tuottaisi siis sekä P2X-metaania että vihreää vetyä.

      ”Toistaiseksi ei ole ollut vihreän vedyn tuotantoa, kysyntää eikä infrastruktuuria. KANNATAN ratkaisuja, joissa voidaan KÄYTTÄÄ OLEMASSA OLEVAA infrastruktuuria. Siinä METAANI on hyvä, koska sillä on jo INFRAA. Vihreälle vedylle ne kaikki pitää rakentaa. Samalla ilmastonmuutos etenee, eikä meillä ole aikaa odottaa”, Herlin sanoo."

      https://www.hs.fi/visio/art-2000008474653.html?fbclid=IwAR3ocldaYQIKbTlSslgtE9NFOWFsgX4I-BMpPTkyyyM746ElRvfnzX0cvmQ

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1668
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1425
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1153
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      59
      1087
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1025
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      940
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      784
    Aihe