Voi hitsin hitsi.
Vierailut palvelukodissa seis.
Koronapeijooni iskenyt paikkaan.
Kaikki asukkaat omiin huoneisiinsa.
Eikö tämä koskaan lopu.
Heillä oli ryhmäjumppaa, vapaaehtoisia esiintyjiä, musiikinkuuntelua ja tietty yhteisruokailu.
Se on nyt sitten toistaiseksi loppu.
Se on nyt sitten kohortti eli eristys.
Yksinäistä kökötystä huoneissaan telkkari seuranan.
Voi zsiesus.
Koronapeijooni
28
67
Vastaukset
- Anonyymi
Ei lopu vähään aikaan vaan kiihtyy kiihtymistään. Taitaa olla omikron viirus joka tartuttaa ympäri Eurooppaa.
Perjantai iltapäivästä tänään keskipäivään on Ruotsissa todettu noin 190000 uutta tartuntaa ja kuolemia 94 korona viirukseen.
Koitetaan olla varovaisia ja pitää välimatkaa, pestä käsiä ja tuulettaa vielä muutama kuukausi kunnes tulee lämpimämpää.
Ajatteles, neljän kuukauden kuluttua alkaa jo luonto viheriöimään ja pääskyset visertelemään.
Hytinäx1- Anonyymi
Apuva !
- Anonyymi
Suomessa on viimeisen 14 päivän aikana ollut lähes 200 kuolemaa.
Helsingin Sanomien kuolemanilmoituksia on sunnuntaisin sivukaupalla.
Enin osa alle 75- vuotiaita, suurinpiirtein 50-74 vuotiaita.
Yli 70-vuotiaat on muutenkin luonnollisen kuoleman iässä,
mutta he kuuluvat riskiryhmään koronan suhteen.
Koronakuolleisuus lisääntyy jo 65 v jälkeen
tilastojen mukaan, joita lehdissä (netissä) on ollut.
Lääkärit ovat kertoneet, että puolet tehoilla olevista on rokottamattomia
tai yhden tai kaksi rokotusta saaneita, jotka kuuluvat riskiryhmiin ikänsä tai
sairauksiensa (tai molempien vuoksi).
Tuttavapiirissäni on viisi ihmistä sairastunut, joista kahdella lapsella ei ollut ollenkaan rokotusta ja kolmella eläkeiässä olevalla toisesta rokotuksesta oli pitkä aika.
Tsemppiä kaikille ! - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tuttavapiirissäni on viisi ihmistä sairastunut, joista kahdella lapsella ei ollut ollenkaan rokotusta ja kolmella eläkeiässä olevalla toisesta rokotuksesta oli pitkä aika.
Tsemppiä kaikille !Eilen kerrotiin Turun Sanomissa, että 58 oli kuollut koronaan kahdessa päivässä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Eilen kerrotiin Turun Sanomissa, että 58 oli kuollut koronaan kahdessa päivässä.
Korjaan: 53 kuollut kahden päivän aikana ja rajoituksia höllennetään paikkoin.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Piakkoin :)
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Täällä tuli tänään tieto rajoituksista täällä Ruotsissa ja niitä jatketaan ainakin 9 helmikuuta saakka. Ensi viikon lopulla uusi tiedotus jos joutuvat jatkamaan pidempään vai voiko edes jotain rajoituksia höllentää.
Hytinäx1 - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Tsemppiä kaikille !Suurinpiirtein 50- 74- vuotiaita! Nyt on jo melko suurpiirteinen ikähaarukka. Onko muuten näitä kuolleiden ikätietoja ylipäätään kerrottu viime aikoina kun kuolleiden määrien kertomistakin on rajoitettu?
Se että koronakuolleisuus lisääntyy jo 65v iän jälkeen, voi paljolti johtua siitäkin että tuossa vaiheessa niitä muita vakavia sairauksia ja terveysongelmia jo muutenkin yleensä monilla alkaa olla ja kun esim. lihavuuden on kerrottu olevan yksi riskitekijä niin tuossa iässähän sitä lihavuutta alkaa kassoittua jos sitä ylipäätään on kertyäkseen. On sokeritauteja ja on sitä ja tätä. Anonyymi kirjoitti:
Suurinpiirtein 50- 74- vuotiaita! Nyt on jo melko suurpiirteinen ikähaarukka. Onko muuten näitä kuolleiden ikätietoja ylipäätään kerrottu viime aikoina kun kuolleiden määrien kertomistakin on rajoitettu?
Se että koronakuolleisuus lisääntyy jo 65v iän jälkeen, voi paljolti johtua siitäkin että tuossa vaiheessa niitä muita vakavia sairauksia ja terveysongelmia jo muutenkin yleensä monilla alkaa olla ja kun esim. lihavuuden on kerrottu olevan yksi riskitekijä niin tuossa iässähän sitä lihavuutta alkaa kassoittua jos sitä ylipäätään on kertyäkseen. On sokeritauteja ja on sitä ja tätä.Omaiseni Palvelukodissa on tähän asti vältytty koronalta kaikkien huolellisten toimenpiteiden takia.
Asukkaita on lähes sata ja henkilökuntaakin paljon.
Kaikki asukkaat ovat rokotettu kolmeen kertaan.
Ja testejä on tehty välillä.
Vierailijoita on saanut olla kaksi kerrallaan asukkaan huoneessa, maskeineen ja käsienpesuineen.
Kaikkien vierailijoiden nimet ja puhelinnumerot ovat kirjattu vihkoon ja hoitajat ovat avanneet oven puhelinsoiton jälkeen.
Kun sinne olen mennyt vierailulle, olen suuresti arvostanut hoitajien raskasta työtä.
Ja nyt sitten ensimmäinen todettu koronatapaus talossa.
Ei mitkään varotoimenpiteet estä virusta iskemässtä.
Lähden tästä itsekin sairaalaan oman sairauteni puitteissa.
En edes uskalla ajatella tulevia toimenpiteitä.
Kelantaxi hakee. Jaa'a ehkä tuo jossain vaiheessa takaisin.
Ja tuo korona vaanii joka hiton paikassa.
Olisi parempi kun olisi vain täällä kämpillä.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Omaiseni Palvelukodissa on tähän asti vältytty koronalta kaikkien huolellisten toimenpiteiden takia.
Asukkaita on lähes sata ja henkilökuntaakin paljon.
Kaikki asukkaat ovat rokotettu kolmeen kertaan.
Ja testejä on tehty välillä.
Vierailijoita on saanut olla kaksi kerrallaan asukkaan huoneessa, maskeineen ja käsienpesuineen.
Kaikkien vierailijoiden nimet ja puhelinnumerot ovat kirjattu vihkoon ja hoitajat ovat avanneet oven puhelinsoiton jälkeen.
Kun sinne olen mennyt vierailulle, olen suuresti arvostanut hoitajien raskasta työtä.
Ja nyt sitten ensimmäinen todettu koronatapaus talossa.
Ei mitkään varotoimenpiteet estä virusta iskemässtä.
Lähden tästä itsekin sairaalaan oman sairauteni puitteissa.
En edes uskalla ajatella tulevia toimenpiteitä.
Kelantaxi hakee. Jaa'a ehkä tuo jossain vaiheessa takaisin.
Ja tuo korona vaanii joka hiton paikassa.
Olisi parempi kun olisi vain täällä kämpillä.Tsemppiä Lesken, reipasta mieltä ja näytä sairaudelle kieltä.
Hytinäx1
- Anonyymi
Ihan pian, viimeistään 01.02.2022 kaikki on ohi. Voit mennä, nauttia, iloita, elää normaalia elämää. Suomi avautuu,
Ano 05:57
Hyvä tietää.
Turhaan tässä jännitän tähystyksen tulosta
Tai oikeastaan koko tähystystä
Onko syöpää tai juopaa.
Katetrit, koronat ja kaikki muut korinat.
Mitä väliä.
Helmikuussa kaikki on toisin.
Voinkin jo varata stadin reissun.
Jes.
- Anonyymi
Kohortti ei ole synonyymi sanalle eristys. Toivottavasti dsiihen lisäksi ei iske nororipuliepidemia mitä nyt myös on liikkeellä. Parempi omassa huoneessavturvassa infektioilta. Elämässä joutuu välillä sopeutumaan.
SiilivainSiili
Edesmennyt mieheni oli kohorttiosastolla,sairaalassa.
Kohortti luki sairaalan lasiovessa.
Kun menimme toiseen sairaalaan tutkimukseen, huoneen ovella luki Eristys
Kun olen itse altistunut ja ollut sairaalan osastolla, ovessa lukee Eristys.
En tiedä onko ihan tarkkaan synonyymi mutta näin on ollut käytännössä.
On lääkäräreitä, ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä mitä kohortti tarkoittaa.- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Siili
On lääkäräreitä, ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä mitä kohortti tarkoittaa.Kohortti tarkoittaa, että samaa tautia sairastavat ovat samassa huoneessa.
Eristys: vain yksi ihminen. - Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Siili
On lääkäräreitä, ulkomaalaisia, jotka eivät tiedä mitä kohortti tarkoittaa.Mitä sun mielestä kohortti tarkoittaa?
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohortti tarkoittaa, että samaa tautia sairastavat ovat samassa huoneessa.
Eristys: vain yksi ihminen.Juuri noin
Siilivain - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kohortti tarkoittaa, että samaa tautia sairastavat ovat samassa huoneessa.
Eristys: vain yksi ihminen.Tai kohortissa esim koronspotilaat sijoitetaan samaan osaan osastolla tai hoivilla, heillä voi olla siellä myös oma henkilökunta. Kohortoidut potilaat hoidetaan eristyksessä.
Jos yksittäinen ihminen hoidetaan eristyksessä se ei ole kohortti.
- Anonyymi
"Kohortti voi tarkoittaa:
Kohortti (tutkimusaineisto): tilastollisessa tutkimuksessa tietyllä tavalla valittua ihmisryhmää
Kohortti: Rooman legioonan yksikkö, jossa oli noin 600 miestä. Kohorttijärjestelmä otettiin käyttöön Rooman tasavallan loppuvuosina, kun todettiin, että aikaisemmin käytetty manipulus oli liian pieni taktinen yksikkö"
Outo sana minullekin, joten hain apua Wikistä, josta ei paljon apua, koska en itsekkään keksi mahdollista suomenkielen ilmaisua siihen.
Palatakseni aloitukseen, olen todella huolestunut nyt tämän omikronin laajasta levinnäisyydestä, johon lapsenlapsenikin sairastui ja hänen kolme ystäväänsä ei, mukamas?
No, jos oikein ajattelen, niin ei minulla ole huolta, koska ruokani tulee tuohon terassille, josta otan pois tuoretavarat jääkaappiin, tai sisälle.
Viihdyn hyvin yksin, enkä oikeasti halua ketään tavata.Eilen kävin todellakin sairaalassa ja siellä tähystyksessä.
On ihmiset sairaita, kun odotustilat ovat ihan täynnä erittäin huonokuntoisia ihmisiä. Osa makaa paareilla.
Saan olla tyytyväinen että pystyn kävelemään ja toimimaan itsenäisesti.
Se tähystys ei ollut ollenkaan kivulias tai
muutenkaa kamala, niinkuin pelkäsin ja jännitin.
Urologi oli osaava mies.
Menen uudelleen noin parin kuukauden päästä ja silloin pistetään rakkoon botoksia,nimenomaan pistellään.
On se paikka sitten sileä.
Ei laitettu sitä pelkäämäni katetria.
Hoitaja kertoi, että se on monella naisella käytössä. On vain niin piilossa ettei sivullinen tiedä mitään.
Ja käyttöön tottuu nopeasti.
Minulle kuitenkin kokeillaan botoksihoitoa.
Kaikki kävi nopeasti ja kelataxi odotti ulkona.
Ei ollut tylsää bussimatkaa.
On se tänäpäivänä erilaista tuo hoitohomma kun 40 vuotta sitten.
Niin modernia ja hienoja laitteita.
Päivänjatkoja
I
S- Anonyymi
2lesken kirjoitti:
Eilen kävin todellakin sairaalassa ja siellä tähystyksessä.
On ihmiset sairaita, kun odotustilat ovat ihan täynnä erittäin huonokuntoisia ihmisiä. Osa makaa paareilla.
Saan olla tyytyväinen että pystyn kävelemään ja toimimaan itsenäisesti.
Se tähystys ei ollut ollenkaan kivulias tai
muutenkaa kamala, niinkuin pelkäsin ja jännitin.
Urologi oli osaava mies.
Menen uudelleen noin parin kuukauden päästä ja silloin pistetään rakkoon botoksia,nimenomaan pistellään.
On se paikka sitten sileä.
Ei laitettu sitä pelkäämäni katetria.
Hoitaja kertoi, että se on monella naisella käytössä. On vain niin piilossa ettei sivullinen tiedä mitään.
Ja käyttöön tottuu nopeasti.
Minulle kuitenkin kokeillaan botoksihoitoa.
Kaikki kävi nopeasti ja kelataxi odotti ulkona.
Ei ollut tylsää bussimatkaa.
On se tänäpäivänä erilaista tuo hoitohomma kun 40 vuotta sitten.
Niin modernia ja hienoja laitteita.
Päivänjatkoja
I
SMinäkin iloitsen siitä että stressisi ja pelkosi helpotti ja löytyi ratkaisu. En ole koskaan kuullut tuollaisesta botoksin käytöstä. Olen itse kova stressaamaan ja on valtava helpotus kun asia selviää. Onkohan se tasan samaa ainettaa mitä pannaan poskiin ja pakaroihin. Pääset julkkiskastiin.
Anonyymi kirjoitti:
Minäkin iloitsen siitä että stressisi ja pelkosi helpotti ja löytyi ratkaisu. En ole koskaan kuullut tuollaisesta botoksin käytöstä. Olen itse kova stressaamaan ja on valtava helpotus kun asia selviää. Onkohan se tasan samaa ainettaa mitä pannaan poskiin ja pakaroihin. Pääset julkkiskastiin.
Ano 19:58
Oikeastaan helpotti se tieto, että minusta johtumattomista syistä rakkoni toimii niinkuin toimii.
On minua todella paljon syyllistetty lapsena ja nuorena tästä asiasta.
Ja häpeä on ollut seuralaiseni vuosia.
Botoksi on minullekin uusi asia tähän sairauteen.
Ne pistoksethan eivät vielä takaa, että homma onnistuu
Ja ne ovat voimissaan vain noin 6 kk.
Sitten taas uudestaan.
Haittoihin kuuluu virtsaumpi. Eli ei tule pissaa ollenkaan.
Sitten katetroimaan hoitajalle ja itseopettelu.
Tämäkin keino voi mennä ihan harakoille.
Mitään lääkettä vatsa- ja selkäkipuun ei ole olemassakaan.
Meillä jokaisella on Akilleen kantapäämme.
Minulla ollut aina virtsarakko.
- Anonyymi
Kules ota järki käteen .Jokaisella jolla on läheinen häntä se asukas kaipaa. Sihen ei auta tv ,ei korona pelko ymm.Ei mikän viihde.Kun näkee läheisen ja läheisen kosketus. Hyvä olisin sinun mennä palvelutalon testaa tilanne.Sulkeudu sinne yksinäisyyteeen ja ilman puhelin.Tuijota koko pvä tv vaikka, Ole siellä 1 kk.Tule kerto mielipiteesi.Palvelutaloissa on tällä hetkelläkin LUOJAN KIITOS OIKEUS MENNÄ KATSOMAAN LÄHEISTÄ VANHUSTA,AIKA RAJALINEN. KÄSI DESIT,MASKI JA VITRIINI SIIHEN VIELLÄ NAAMAN. Et tiedä läheisen kosketus vaikka vain taputus olkapäähän, et tiedä miltä tuntu nähdä läheisen silmät edes kuulla ääni.Sinulla ei elämä vanhuksia ,jos on? Tuolla asenteela et kerkiä heitä tavata menet tekosyyllä koronan, kiireen ja luurin taakse tuollaisella. asentella.Oletko edes plus 60v? Tervesin:Itä Helsinki
Ano 06:55
Läheiseni on ollut 5 vuotta palvelukodissa. Hän on halvaantunut, 73 vuotias ja istuu pyörätuolissa.
Olen läheinen, joka on eniten käynyt häntä katsomassa.
Vienyt invataxilla maalle, meren rannalle, kauppakeskuksiin, torille, terasseille, hammaslääkäreihin, parturiin jne.
Kaikki tämä ennen koronaa.
Kun korona iski, palvelukoti laittoi ovet säppiin.
Omaiset saimme käydä ovien takana viemässä tuliaisia ja hoitaja vei asukkaan huoneeseen.
Välillä tilanne parani.
Sain jälleen viedä omaiseni lähikahvilaan.
Nyt tilanne on taas muuttunut.
Sairaanhoitaja soitti minulle ja kertoi, että vierailut ovat nyt kiellettyjä.
Korona on ilmeisesti tarttunut verailijalta.
Sinne ei siis mennä kun kaikki ovet ovat lukittuja.
Ei varmaankaan ole helppoa olla eristyksessä omassa huoneessaan, ainakaan jos on sosiaalinen ihminen.
Suurin osa siellä on makuuasukkaita, jotka eivät koskaan pääse yhtään mihinkään.
Ja jotka omaiset, jos heitä on ovat unohtaneet.
Voinen kertoa, että viiden vuoden aikana on ollut asukkaita, joita kukaan omainen ei ole käynyt katsomassa tai vienyt ulos.
Kaikilla asukkailla ei ole edes televisiota tai radiota huoneessa.
Omaiset eivät ole tuoneet mitään.
Ei verhoja, tuolia tai seinille mitään.
Kävin viimevuonna omaiseni luona 50 kertaa. Siis noin joka viikko
Helppo laskea kun bussimatka maksaa 2,5€/ suuntaan/35 km.
Meno-paluu 250€.
Omaisellani on muitakin lähiomaisia, mutta heidän käyntinsä voidaan laskea yhden käden sormilla.
Muuten Kontulastahan on hyvät ja nopeat kulkuyhteydet suuntiin.
Ja edulliset.- Anonyymi
Onko sinulla itähelsinkiläisellä lukihäiriö vai mitä solkkausta tuo on?
Anonyymi kirjoitti:
Onko sinulla itähelsinkiläisellä lukihäiriö vai mitä solkkausta tuo on?
Ano 12:23
Tuo Kontulan ihme kirjoittelee aivan outoja.
Eikä häneltä saa koskaan mitään vastausta.
Ei ole kaikki ihan kotona.
Kontulassa ja lähettyvilläkin on kursseja joka lähtöön. Luulisin.
Suosittelen tietotekniikan alkeita ja suomen kielen oikeinkirjoitusäksen harjoittelua
En tiedä millä eväillä hän luulee pystyvänsä neuvomaan asiassa kuin asiassa..
Tai sitten siellä on monta kirjoittaa, siksi moinen sekamelska.
Kamala lukea tuota moskaa.
Vaikka on kyllä täysin vapaaehtoista.
- Anonyymi
Enemmänhän palvelutalon asukkaat saavat kosketusta kuin me yli 60v sinkut. Ei sinun tarvi aloittajan käynneistä ottaa pulttia.
Ano 08:29
Totta turiset.
Siellä asukkaat pestään, kuivataan, puetaan.
Sivellään voiteita.
Naisille rullataan hiukset ja hierotaan päänahkaa
Ollaan omahoitajan kanssa hyvinkin intiimissä tilassa esim saunassa tai suihkuhuoneessa.
Entäs Itse
Asun yksin. Ei minua kukaan kosketa.
Tuntui niin oudolta olla miesurologin edessä ilkosillaan jalat koholla.
Ujostutti ja hävetti.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3401316Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12998
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7891- 71826