Osallistuin minäkin vanhustenviikon torstaipäivän tarjontaan.
Vierailijana.
Hoivakodissa oli kaunistautumispäivä.
Hanuristi soitti Kotkan ruusua, Kultaista nuoruutta ja muita ikivihreitä.
Otin videolle tapahtumaa.
Mummoille laitettiin kasvonaamioita ja puleerattiin.
Lakattiin kynsiä jne.
Miehillä hoidettiin kädet.
Kynsien viilausta ja voitelua.
Oli hienoa nähdä ja kuulla mummojen ja pappojen iloista puheensorinaa.
Virikeohjaajat hoitivat työnsä mallikkaasti.
Antamalla hyvää mieltä hoivakodin asukkaille.
Ehdotettiin että vanhustenviikko-nimitys joutaisi romukoppaan.
Ja yleensäkin sana vanhus pois.
Tilalle vaikka ikäihminen.
Hyvän mielen päivä
7
398
Vastaukset
- Anonyymi
Vanhus, ikäihminen, seniori, varttuneempi kansalainen, koukkupolvi, harmaa pantteri.
Nimityksiä yhteiskuntamme vanhimmille jäsenille riittää, mutta kaikkia termit eivät miellytä. - Anonyymi
Nyt kiinnostaa, kutsuttiinko sinut paikalle vai menitkö sattumalta.
Olin nimittäin itse torstaina asukkaan luona, hän oli vähän huonommassa kunnossa ja oli pedissään, ei kuitenkaan mitään tarttuvaa. Salissa juotiin kahvia ja hälinä päällä, käväisin hakemassa sokeria, joka oli unohtunut asukkaalle tuodusta kahvista.
On pikku skismaa, toivottavasti tilapäistä, kun hoito ei mielestäni mene ihan niin kuin pitäisi, On tullut uudehko, tyly hoitaja, joka sanoi minulle että ei teidän tartte hoitaa, se on meidän työtä. Pitivätkö keljuuttaan tätä asukasta huoneessaan. En sano mitään kun olen vain ystävä ja tervehtijä, en läheinen. Hoidin sormien kynnet kun oli pitkät ja älyttömän likaiset. Pyysin saada leikata hiukset, ei annettu. En tästä mitään numeroa halua tehdä, mutta vähän risoo.- Anonyymi
Espereissä, Attendoissa ynnä muissa on juuri tuollaista.
Ano 17:27
Menin omaiseni luo torstaina vierailulle.
Hän on viimeviikkoina jo pystynyt istumaan pyörätuolissa.
Alkuvuonna hän oli hyvin sairas ja se vei voimat.
Oli täysin petipotilaana.
Hoitajat nostivat hänet nostolaitteella ja punnitsivat samalla.
Sivumennen sanoen hänen painonsa on pudonnut 35 kg viiden vuoden aikana.
Niin menimme saliin kuuntelemaan hanurimusiikkia.
Sinne oli ihan vapaa pääsy.
En ollut tutustunut päivän teemaan.
Virikeohjaajia oli lähes kymmenen ja kaikki puleerasivat mummoja.
Yksi tuli sitten miesten luo ja teki manikyyrejä.
Hoito on ollut todella hyvää hoivassa.
En voi mistään moittia.
Olen leikannut joskus kynnet.
Ei ole tullut mitään sanomista.
Hiukset hoitaja ajaa 5 millin koneella.
Joskus on käynyt parturi.
Taitaa olla todella joku pikkutärkeä hoitaja siellä ystäväsi paikassa.
Harmi vain kun apu ei kelpaa.
Heillä luulisi olevan siellä kädet täynnä työtä.
Kyllä minuakin ottaisi nuppiin tuollainen hoitajan käytös.Anonyymi kirjoitti:
Espereissä, Attendoissa ynnä muissa on juuri tuollaista.
Ano 17:45
Omaiseni on kunnallisessa Ympärivuorokautisessa tehostetussa palvelukodidsa
Ollut yli 5 vuotta.
En löydä hänen kohdallaan mitään moittimista hoidossa.
Hän itse myös sanoo samaa.
- Anonyymi
Itse 4 vuotta sitten vierailin ja usein palvelutalossa vanhusta katsomassa puhtalla sydämellä ilman hyötyä.Hän on kuollut .Niitä vanhuksia oli 3 kpl. Kaikki meni muistisairaus. Perä vuosina kuolivat ja joku aika siis kerkisin ravata 3 eri laitos heitä katsomassa.Hoitajlle iso kitos tekevät arvokas työ. Niin ikä ihmiset sopiva lause,anteeksi laitoin vanhukset. Nyt on ollut 1, Joka asuu itsenäisesti viellä yhdessä pieni palvelu talo .Käynyt katsomassa ja aikaa viettänyt ulkona mieluiten hänen kanssa.Syksy tulle ja sisällä en jaksa olla hänen kanssa.Joten en käynyt tervehtii,vaikka vanhusten viiko on.Kyllä hänellä omaiset käy,useamasta sukupolvesta. Alkaa näkyä jo muistisairaan oireita, ilkeilyä minulle ja omaista paha puhe. En ota kantaa,Johdatan puheen muuhun. On raskasta.Ei ole sukua .On vain entinen naapuri joskus yli 20 vuoden takaa,un eri paikoihin kumpikin mutetiin myös yhteys jäi. Kun sit kaupalta nappasi kesällä. Vienosti kainosti kävisit oon niin yksin ja se halpa menin.Mietinyt koko viikon ei minun tarvii enää mennä ja kokea ilkeilyä.Kukan ei jaksa. Muistisauraus kun tulee tavallaan varkain ja ei omaisetkaan ymmärrä ,mistä toisen ilkeät sanat johtuu. Olenhan itsekin eläkeläinen ja eläke iässä.Aika huolehtia vain itsestäni.
- Anonyymi
Sotien ja vainojen maailmassa on hienoa, että ihmiset edelleen iloitsevat voidessaan tehdä jotain hyvää toisille ihmisille.
Misiköhän niin moni tekee juuri jotain muuta lähes koko elämänsä ja vieläpä ylpeilee sellaisella. En ole koskaan ymmärtänyt sitä. Hyvä, että on heidän vastapainonaan on myös hyviä ihmisiä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806