Huomisen huomenna siirtyy aina päivällä eteenpäin. Toimistoyrpien mukana kaikki on sujunut niin kuin pitää, mutta myöhässä ollaan silti 14 vuotta.
OL3 käynnistyy huomenna
11
136
Vastaukset
- Anonyymi
Arevan mukaan reaktorin rakentamista ovat hidastaneet laitostoimittajalle yllätyksenä tullut niin suomalaisen tilaajan kuin viranomaisenkin tarkkuus ydinvoima-alalla ja käytetyn uuden teknologian kanssa yhteensopimaton ylioptimistinen rakennusaikataulu. Tosin myös Ranskaan rakenteilla oleva Olkiluoto 3:n sisarvoimala Flamanville 3 on kärsinyt laatuongelmista ja viivästyy useita vuosia. Helsingin Sanomien mukaan alkuvaiheessa vuonna 2007 työ kärsi myös työtapa-, työvoimapula- ja johtajaongelmista sekä sopimuskiistoista alihankkijoiden kanssa.
Helmikuussa 2008 Areva kertoi, että sen mielestä rakennustöiden viivästyminen johtuu suomalaisen teknisen tarkastuksen hitaudesta ja siten TVO:sta. Areva antoi myös ymmärtää, ettei se olisi yksinään vastuussa viivästymiskuluista. Silloinen OL3-projektinjohtaja Martin Landtman totesi, ettei Areva ollut toimittanut vielä tuolloinkaan kuin puolet kaikesta suunnitteluaineistosta ja ettei uutta ydinvoimaa rakenneta ilman piirustuksia ainakaan Suomessa. Elokuussa 2009 Areva esitti uhkauksen, että se viivyttää rakennustöiden viimeisen vaiheen työn aloittamista, kunnes TVO suostuu muuttamaan rakentamissopimusta Arevan eduksi. Urakkasopimusta ei muutettu.
Säteilyturvakeskuksen silloinen pääjohtaja Jukka Laaksonen analysoi Olkiluoto 3:n viivästymisen syitä vuonna 2010:
Euroopassa rakennettiin paljon ydinvoimaa 1970- ja 1980-luvuilla, mutta sen jälkeen rakentamisessa oli pitkä tauko, jonka aikana kokeneet ja osaavat työntekijät jäivät eläkkeelle.
Arevalla ei ollut kokemusta ydinvoimaloiden rakentamisesta. Kaikissa Arevan aikaisemmissa projekteissa se toimi vain laitostoimittajana, mutta rakennustöistä vastasi Électricité de France. Monet Arevan aikaisemmin käyttämät alihankkijat olivat lopettaneet ydinvoimaloiden rakentamisen, joten sen täytyi käyttää uusia alihankkijoita, joilla ei ollut kokemusta ydinvoima-alalta.
Projektin alkuperäinen neljän vuoden aikataulu oli epärealistinen.
Projekti käynnistyi hyvin hitaasti, koska Areva ei ollut kunnolla valmistautunut. Kun rakentamislupa myönnettiin 2005, laitoksen yksityiskohtaiset suunnitelmat eivät olleet valmiit ja Areva oli aliarvioinut, kuinka paljon suunnittelutyötä vielä tarvittiin. Rakennustyöt alkoivat kunnolla edistyä vasta kaksi vuotta myöhemmin.
Areva ei ollut tottunut Säteilyturvakeskuksen käytäntöön, jossa viranomainen tarkastaa tärkeiden komponenttien valmistus- ja laadunvalvontasuunnitelmat ennen kuin valmistus aloitetaan. STUK tarkastaa komponentteja myös valmistuksen aikana.
Laitoksen suuri koko ja uuden tekniikan käyttö aiheuttivat haasteita. Monia teknologioita ja valmistusmenetelmiä ei ollut aikaisemmin käytetty. Esimerkiksi reaktorin paineastian valmistuksessa käytettiin uudenlaista hitsausmenetelmää. Monia komponentteja, esimerkiksi paineistimen takeita ja reaktorin sisäosia, jouduttiin valmistamaan toisen tai jopa kolmannen kerran, ennen kuin vaadittu laatutaso saavutettiin.
TVO:n avainhenkilöillä ei ollut kokemusta suurten rakennusprojektien johtamisesta.- Anonyymi
🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒🍑🍒
🍑 Nymfomaani -> https://ye.pe/finngirl21#17778928D
🔞❤️💋❤️💋❤️🔞💋❤️💋❤️💋🔞
- Anonyymi
JUOSKAAA!
Ei vaineskaan. Kyllä Olkivuoto 3 on ihan yhtä luotettava, kuin ranskalainen autokin... - Anonyymi
Mulla ollut kakkosautona ranskalainen. Sama auto jo 12 vuotta. Joka vuosi ajettu 10tkm. Ei ainuttakaan tien päälle jättävää vikaa. Citroen Xsara. Ei ainakaan ole vikoja. Ykkös autona nyt bmw520d. Ollut 5 vuotta. Auto 8v vanha. Tielle jättäviä vikoja ollut 6kpl.
- Anonyymi
Citroen Xsara on auto joka työllistää.
Tuttavani on korjannut Xsaraa jo kahdeksan vuotta, eikä se ole vieläkään kunnossa. - Anonyymi
Puhut paskaa. Mulla ollut 20v aikana kolme Xsara. Todella halvat varaosat. Vikoja ei ole ollut.
- Anonyymi
Sun tuttavalle peukalo keskellä kämmentä. Ei osaa korjata edes autoja 😂. Mikäs mies hän mahtaa oikein olla.
- Anonyymi
Xsara on kelpo auto 240,000 olen ajanut viidentoista vuoden aikana. Kuluvia osia on vaihdettu, kostealla ilmalla sähköhäiriöitä on , moottorin keltainen valo palaa, mutta sammuu kun tulee kuivaa tai pakkasta. Ei ole koskaan jättänyt tielle ja kun tuntee autonsa oikut ei hätää. Paljon uudempia ja kovasti kalliimpia olen nähnyt tulevan vastaan Falkin hinaus-autojen lavoilla.
- Anonyymi
Sama. Ajettu 240tkm. Mulla ei ole mitään sähkövikoja ollut. Puola kerran vaihdettiin. Kuluva osa.
- Anonyymi
Miettii, kun jostain focuksesta hajoaa koko vaihdelaatikko jo 100tkm kohdilla. Kyllä vaihteiston kuuluu kestää paljon enemmän.
- Anonyymi
Ihanko totta ( Heiskanen salatut elämät kevät v.2013).
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut
Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/2091618Miettimisen aihetta.
Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.1401384- 541133
- 721005
- 54995
- 106912
Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle
Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva52903Just nyt mä
En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman53860- 82830
- 31764