Päivän alarmi

Anonyymi-ap

Sivukorvalla olin kuulevinani alarmitisesta Prisma-dokumentista että jollain lentokoneella olisi ollut vaikeuksia nousta lämpimän ilman (AGW) vuoksi. Aika uskomatonta tuubaa...

"Vakiopaineessa myös lämpötilan nousu laskee ilman tiheyttä. Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 3ºC lämpötilan nousu laskee tiheyttä yhden prosentin."

Siis prosentin...

Lentokoneethan lentelee ihan sujuvasti Tibetiiin tai Hollantiin

https://www.aerodynamiikka.fi/index.php/lentajan-lupakirja/ilman-ominaisuudet/10-ilman-tiheys

10

287

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Eikös nuo purjelentäjät etsi juuri noita lämpimimpiä kelejä kun on nostavia ilmavirtauksia.

    • Anonyymi

      Mitä tarkoitat vaikeuksilla? Jos esim kiitotie on kovin lyhyt jo valmiiksi, nousu voi olla pienestä kiinni.

      "Kuumana ja kosteana päivänä lentokone kiihtyy kiitotiellä hitaammin, sen on liikuttava nopeammin saavuttaakseen saman noston, ja se nousee hitaammin. Mitä vähemmän tiheä ilma, sitä vähemmän nostovoimaa, sitä heikompi nousu ja sitä pidempi lentoonlähtöön ja laskuun tarvittava matka. Vähemmän ilmamolekyylejä tietyssä ilmatilavuudessa johtaa myös potkurin tehon heikkenemiseen ja siten pienentyneeseen nettotyöntövoimaan. Kaikki nämä tekijät voivat johtaa onnettomuuteen, jos huonoa suorituskykyä ei ole ennakoitu."

      https://aviation.stackexchange.com/questions/1531/does-temperature-affect-takeoff-performance

      "Moottorin heikentyneen suorituskyvyn lisäksi kantosiipiin vaikuttavat myös korkeat ympäristön lämpötilat. Kuten aiemmin keskusteltiin, lämpötilan nousu on tiheyden korkeuden nousua. Mitä suurempi tiheyskorkeus, sitä vähemmän molekyylejä on ilmatilavuutta kohti. Tämä johtaa siipien synnyttämän nostovoiman vähenemiseen."

      https://www.skybrary.aero/articles/hot-weather-operations

      Tuubasta ei siis ole kyse.

      • Anonyymi

        "Nyrkkisääntönä voi sanoa, että 3ºC lämpötilan nousu laskee tiheyttä yhden prosentin"

        Montako prosenttia on Kathmandun ja Schipholin ilmanpaine-ero?


      • Anonyymi

        Ei tuubaa vaan aerodynamiikkaa. Lentokoneilla on ongelmia näillä korkealla sijaitsevilla kentillä silloin, kun lämpötilan ja ilmanpaineen yhdistelmä tekee ilman tiheydestä liian pientä kiitoradan pituuteen nähden eli minimi lentoonlähtömatka ei toteudu kyseisen lentokoneen kohdalla kyseisellä kentällä.

        https://www.faa.gov/regulations_policies/handbooks_manuals/aviation/phak/media/13_phak_ch11.pdf

        Ilmaston lämpeneminen lisää sen ajan osuutta, jolloin lentokoneen nousun kannalta vaikeita olosuhteita ilmenee.


    • Anonyymi

      Pienkoneilla varsinkin on ongelmia korkealla olevilla kentillä, jos sääolosuhteiden vuoksi ilman tiheys on matala ja kiitorata lyhyt. Tämä ollut kauan tiedossa, riippumatta mistään ilmaston lämpenemisistä.

    • Anonyymi

      Erittäin valaisevat nuo käyrät. Tosin siinä on vain noiden luonnonolosuhteisen vaikutus, mutta näyttää siltä, että Kathmandusta ei pystyy nousemaan lentoon suihkukoneella likikään täydellä kuormalla, kuin korkeus on 4600 m.

      Lentosuunnitelmaa tehdessähän täytyy ottaa huomioon kaikki mahdolliset tiedossa olevat tekijät. Tuo grafiikka osoittaa minkälainen painoarvo millekkin tekijälle pitää antaa.

      Kaikki nuo, mutta ennenakaikkea kuorman suuruus vaikuttaa aivan kaikkeen. Olen seurannut aika monta vuotta lentoturmatutkinta sarjaa. Suuri kuorma hidastaa kiihdytystä ja lentoonlähtöä vaatii selvästi suuremman nopeuden, ja siis pidemmän kiitotien.

      Lisäksi maksimikuorma rajoittaa lentokorkeutta aluksi. Joutuu lentämään alle 9000 metrissä, jos on maksimi kuorma ja lisäksi tankit täynnä. Korkeutta voi nostaa vasta sitten, kun polttoainetta on kulunut riittävästi.

      Nuo käyrät osoittavat, miksi näin toimitaan. Merenpinnan tasolla noilla muuttujilla ei ole paljonkaan merkitystä, mutta mitä korkeammalla ollaan, niin sitä suurempi niiden merkitys on, ja se täytyy lisäksi tietää jo ennen lähtöä.

      Yksi onnettomuus oli sellainen, että kone kuljetti USA:n armeijan sotilaita varusteineen. Lentoonlähtö lähtömaasta oli sujunut aivan hyvin, mutta kone joutui tekemään välilaskun Kanadaan tankatakseen.

      Siellä lentokenttä oli hiukan korkeammalla merenpinnasta kuin lähtömaassa. Kone ei päässytkään lentoon, vaan rysähti metsään. Aikansa tutkittuaan tutkijat kuitenkin päättelivät, että suurin syy onnettomuuteen oli ylipaino.

      Paino per matkustaja oli laskettu normaalin standardin mukaan, jossa otetaan huomioon, että osa matkustajista on kevyempiä naisia ja lapsia.

      Nyt kuitenkin oli kone täynnä raavaita miehia, joilla oli lisäksi paljon raskaammat matkatavarat kuin matkustajilla yleensä on. Laskelma oli siis virheellinen.

      On merkittävä ero, jos normin mukaan matkustaja keskimääärin painaa 70 kg, ja matkatavaraa on esim. 15 kg, ja tässä tapauksessa saattoi matkustajien keskipaino olla 100 kg, ja matkatavaraa 50 kg per äijä. Erotus on 80 kg normaaliin verrattuna per matkustaja.

      Kun matkustajia oli 280, se tekee yhteensä 22 400 kg. Kun tuota ei otettu huomioon, niin metsää meni. Täyteen lastatussa koneessa olisi pienempikin virhe riittänyt, eikä asialla olisi ollut yhtään mitään tekemistä ilmastonmuutoksen kanssa.

    • Anonyymi

      Taitaa lämpötila vaikuttaa eniten moottorin tehon alenemisen kautta.
      Ilmakin on harvempaa kuumana ja tyynellä aurinkoisella ilmalla asfalttikentän yläpuolella oleva ilmamassa saattaa lämmetä huomattavan paljon maastossa mitattua lämpimämmäksi.
      Ilmiö tulee tietenkin esiin lähinnä tilanteissa, missä ollaan lähellä rajoja jo muutenkin.

      Eli kuten muutkin ovat jo todenneet, kyseessä ei ole "uskomaton tuuba" vaan aerodynamiikkaan ja lentomekaniikkaan liittyvä ilmiö.

      • Anonyymi

        Muttei ns. ilmastonmuutokseen liittyvä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Muttei ns. ilmastonmuutokseen liittyvä.

        Lämpötilojen nousu liittyy olellisesti ilmastonmuutokseen kuin myös lentokoneen nousuominaisuuuksiin.
        En tiedä, liittyykö se ns. ilmastonmuutokseen, koska sellaisesta en ole kuullutkaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      209
      1608
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      139
      1358
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1123
    4. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      995
    5. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      52
      969
    6. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      912
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      903
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      850
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      830
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      764
    Aihe