Yleissivistymättömänä haluaisin mielelläni tietää, mitä tarkoitetaan sanoilla:
feminismi ja sovinisti.
Feminismi ja sovinisti?
8
549
Vastaukset
- kuin on ihmisiä
Oma tulkintani pähkinänkuoressa on että,
nais-mies suhteessa jompikumpi haluaa ylivallan.- niinku
ette yhtään osais aavistaa että kumpi sen vallan haluaa ja yleensä niin kauan jallittaa sitä miespoloistaan että toinen on ihan loppu ja sille voi sit tehdä mitä huvittaa. Yleensä se heitetään ulos kodista ja saa tulla toimeen lopun ikäänsä miten huvittaa ja taas on naisilla hauskaa keskenään , kun ne sitä nauraa ja pilkkaa että se teki sitä ja se teki tätä jne...tämä on totuus!!!
- Maalaismies*
Pähkinänkuoressa rautalangalla väännettynä feminismi on 1800-luvulla alkanut naisasialiike Englannissa. Se ryhtyi puolustamaan naisten asemaa. Naiset olivat pakotettuja lähes orjuuteen tehdas- ym. työssä vailla äänioikeutta. Suomessa naiset saivat äänioikeuden ensimmäisenä, mutta vieläkin heidän asemansa esim. tasa-arvoisen palkkauksen suhteen on naisasialiikkeiden tärkeimpiä tavoitteita.
Sovinismi on alunperin Ranskasta 1800-luvulta peräisin oleva yltiöisänmaallinen liike (Chauvinism). Jostakin syystä (en tiedä miksi) siitä on tullut naisiin kohdistuvan ylenkatseen ja väkivallan käsite (sovinistisika).- googlesta
Sovinismi
Wikipedia.
Sovinismi (ransk. chauvinisme) on aate tai käytäntö, erityisesti naisia sortavaksi koettu; myös kiihkomielisyys; kiihkoisänmaallisuus. Sana tarkoitti alkujaan lähinnä kiihkoisänmaallisuutta, mutta myös yleisemmin kiihkoilevaksi koettua tai väitettyä aatetta tai toimintaa.
Englannissa ruvettiin käyttämään ilmaisua "male chauvinism" miesten ylivallaksi tai naisten sortamiseksi koetuista asioista erotukseksi muusta kiihkomielisyydestä. Sen mukaisesti on suomessa ruvettu puhumaan miessovinismista, mutta määriteosa on nykyisin melko tarpeeton, koska sanan "sovinismi" vanhempi käyttö on lähes hävinnyt. Nationalistit ovat omaksuneet sanan chauvinismi-asussa kuvaamaan jälleen alkuperäistä merkitystään erottaakseen itsensä heistä.
Käytännössä sana "sovinisti" on nykyisin lähinnä epämääräinen, moittivuuden asteeltaan hyvin vaihteleva haukkumasana, jota lähinnä käyttävät naiset miehistä. Sana johtuu (alkuperäisessä merkityksessään) ranskalaisen näytelmän la cocarde tricolor (1831) hahmon nimestä "Nicolas Chauvin". - tirlittan
olen kiinnittänyt huomiota sinun vastauksiisi; tiivistä faktatietoa, joka poikkeaa todella edukseen tämän keskustelupalstan jutuista.
Mikä saa sinut poikkeamaan täällä?
- sirkku:)
sinä käsitykset ymmärrät...;) Haluat vain kuulostella meidän käsityksiämme...;)
Maalaismies* sanoi jälleen kerran asian pähkinänkuoressa!
Itse näen väkisinkin sovinisti-sanan yhteydessä mielikuvissani tuollaisen lähes sata vuotta vanhan perinteen, joka mielestäni valitettavasti on siirtynyt vielä joihinkin nykyajankin nuoriinkin miehiin: naiset eivät ole mitään, naiset korkeintaan keittiöön ja siivoilemaan - heidän jätöksiään...! Onneksi sentään asiat eivät yleisesti ottaen ole näin; minunkin mieheni - kuten poikanikin - esimerkiksi rakastaa ruuanlaittoa ja leipomista... Ohhoh; tulikohan kerrottua liikaa...?;) Korostettakoon kuitenkin, että niin rakastan minäkin! Itse kukin touhuilee asioita mielensä ja makujensa mukaan, ja sulassa sovussa - edes miettimättä sitä, kenelle mikäkin asia kuuluu.
Feminismistä taas. Sinänsä aikoinaan aatteena OK-juttu, mutta vaikka naisena itseäni pidänkin, aate on joillakin mennyt ikään kuin liian pitkälle. Jos tasa-arvoa palkoissa, työolosuhteissa ja arvostuksissa ylipäätäänkin halutaan, sehän on täysin luonnollista. Joillakin aate on vain mennyt liiallisuuksiin; tasa-arvoa kaikkialle... Mutta feminismin puuhanainen ei esimerkiksi vahingossakaan avaa ovea miehelle, auta takkia tämän päälle, nouse pöydässä seisomaan kun mies tulee paikalle jne., jne... Anteeksi, 'normaaliälyiset' feminismin kannattajat, mutta tällaisiakin liiallisuuksiin törttöileviä naisia on olemassa. Tasa-arvosta puhutaan koko ajan, mutta itse odotetaan kuitenkin koko ajan sitä palvelua ja aivan erityistä huomiota siltä maskuliiniselta osapuolelta... Mielestäni siis sanana TASA-ARVO on OK, mutta miten siihen itse kukin suhtautuu, onkin eri juttu...
P.S. Meillä ei käytännössä tunneta sanoja sovinisti ja feministi, vaan pelkästään sana TASA-ARVO. Joka suhteessa.sanakirjoja löytyy minunkin hyllystäni ;) mutta ihan vilpittömästi halusin kuulla ihmisten erilaisia määritelmiä ja selityksiä. Kieli elää ja ajan mittaan sanojen merkitykset muuttuvatkin kun niitä aletaan sitkeästi viljellä arkikielessä aivan uusissa yhteyksissä.
Joskus on sitä paitsi paljon hauskempaa kysyä (leikillään tai ihan tosissaankin), kuin katsoa asiaa sanakirjasta tai etsiä vastausta netistä. ;)
Yksi tälläisen foorumin viehätyksistä on juuri se, että joukko on niin heterogeeninen ja alalta kuin alalta löytyy asiantuntijoita. Tosin hämmästyttävän rauhallisia ja ihastuttavan valistuneita vastauksia on tähän kysymykseeni tullut.
Kiitoksia kaikille, toivottavasti tulee lisää mielenkiintoisia (ja omaperäisiä) vastauksia. ;))- Titi50
optimisti-orvokki kirjoitti:
sanakirjoja löytyy minunkin hyllystäni ;) mutta ihan vilpittömästi halusin kuulla ihmisten erilaisia määritelmiä ja selityksiä. Kieli elää ja ajan mittaan sanojen merkitykset muuttuvatkin kun niitä aletaan sitkeästi viljellä arkikielessä aivan uusissa yhteyksissä.
Joskus on sitä paitsi paljon hauskempaa kysyä (leikillään tai ihan tosissaankin), kuin katsoa asiaa sanakirjasta tai etsiä vastausta netistä. ;)
Yksi tälläisen foorumin viehätyksistä on juuri se, että joukko on niin heterogeeninen ja alalta kuin alalta löytyy asiantuntijoita. Tosin hämmästyttävän rauhallisia ja ihastuttavan valistuneita vastauksia on tähän kysymykseeni tullut.
Kiitoksia kaikille, toivottavasti tulee lisää mielenkiintoisia (ja omaperäisiä) vastauksia. ;))En ole koskaan nähnyt tarkkaa määritelmää noille käsitteille. Minusta on enemmänkin sellainen vaistomainen tunne-asia, että kun kuulee naisten tietyllä tavalla kommentoivan tiettyjä asioita, niin "tietää" että se on juuri feminismiä! (Olipas selventävää!!)Joskus olen ajatellut, että se on aika karua, pehmeän naisellisuuden pelkoa räväkkäiltä hiukan liian itsetietoisilta ja itseriittoisilta naisilta, mutta ei se aina sitäkään ole koska joskus se on ihan asiallista, järkevää ja tarpeellista. Näin minun käsitykseni - suurin piirtein... Saa korjata!
Samaten on sovinistimiesten kanssa: Kommentit paljastavat heti, onko henkilö mielestäni sovinisti, mutta en osaa tarkasti määritellä sitä sanoilla. Se on tuo tietty asenne naisia kohtaan - hiukan ylimielinen, alentava naiskäsite, joka jotenkin antaa arvata, että kyseinen henkilö ei kunnioita eikä arvosta naisia - pikemminkin pelkää heitä (mutta ei ikinä myöntäisi sellaista)! Varsinkin pelkää vahvoja, älykkäitä naisia. Sovinisti tuntee itsensä miehekkääksi vähän tyhmän, yksinkertaisen naisen seurassa, jolla ei ole omia mielipiteitä mistään vaan ainoastaan myötäilee ja ihailee häntä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6734259Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o192135- 921213
- 701086
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel66908Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia113852Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo73837- 65816
Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi245779- 37773