Politiikassa on nyt vilkkaampaa

Edellisen avaukseni 20.10. – siis kaksi viikkoa sitten – tein otsikolla ”Politiikassa on nyt hiljaisempaa”. Samana päivänä heitin sille avaukselle edellisen viestini. Kahteen viikkoon en ole täällä käynyt. Sille on syitänsä, niistä lopuksi. Ensiksi nyt tämän avaukseni aihepiiriin:

Työmarkkinoilla tapahtuu ensi viikolla päivän kestäviä työnseisauksia. En kiistä asemaansa tyytymättömien työntekijöiden oikeuksia sellaisiin, mutta niiden takana eivät nyt ole edes heidän ammattiliittonsa. SAK on kyllä jo ilmoittanut, että jos sen jäsenten palkkaukseen ei saada huomattavaa parannusta liitto panee toimeen yleislakon. Se olisi kyllä katastrofi monien alojen tuotannolle ja sitä kautta koko talouselämälle ja mahdollisesti pitkittyessään koko maallemme ja kansalaisillemme. Toivottavasti työnantajien ja työntekijöiden liitot pääsevät ennen helmikuuta molempia osapuolia edes jotenkin tyydyttäviin sopimuksiin. Siinä saatettaisiin tarvita hallituksenkin apua; toivottavasti sillä on halua sellaiseen.

Hyvä uutinen poliittisella alueella tapahtuneesta on tuo Suomen ja USA:n välinen yhteistyösopimus. Yhdysvaltalaisia sotilasjoukkoja aseineen ja kalusteineen tullaan ilmeisesti sijoittamaan Suomen jalkaväen ja ilmavoimien varuskuntiin ja myös sotasatamiimme Pansioon ja Upinniemeen. Noissa paikoissa sitten USA:n sotilaat sitten yhdessä meidän sotilaittemme kanssa harjoittelevat tässä tilanteessa tarpeelliseksi nähtävää. Ei tarvinne arvuutella mikä on se harjoituksissa viholliseksi koettu taho.

Hienoa, että sain vielä kokea maamme olevan tuvassa ainoalta sitä uhkaavalta taholta niin, ettei se uskalla ryhtyä samaan kuin Ukrainassa. En ainakaan enää hyvin rajallisena elinaikanani tarvitse nähdä maassamme sellaisia tuhoja, joiden jälkiä näin rauhanturvaajajoukoissa Kyproksella, Siinailla ja Golanilla. Uskon, että sellaisia ei tarvitse täällä nähdä minua nuorempienkaan, ei jälkeläistenikään.

xxxxxxxxxxx

Sitten poissaoloni syistä: En täällä juurikaan enää viikolla käy, mutta aina olen perjantaisin käynyt viikonlopputoivotukseni jättämässä. Viime viikolla jäi niin tekemättä. Jo alkuviikosta minulle alkoi tulla samoja vaivoja, jotka jo 1998 johtivat ohitusleikkaukseen ja 2017 pallolaajennukseen. Verenpainekin huiteli korkeuksissa. Kävin sitten lääkärissä, joka ei onneksi passittanut minua sairaalaan vaan antoi lisälääkitystä ja kehotuksen välttää kaikkea rasitusta. Niin tein ja viime viikonlopunkin vietin enimmäkseen ihan vuodelevossa. Verenpaineeni mittasin monta kertaa päivittäin ja vähitellen se normalisoituikin niin, että keskiviikkona kävin jo lenkillä ja eilen olin taas viikkojumpassani. Tänään kävin jo kaupassa tekemässä viikko-ostokseni jotka viime viikonloppuna jouduin tilaamaan toimituksena kotiini. Joten eiköhän tämä taas tästä…

Käyn illemmalla vilkaisemassa avaukselleni mahdollisesti tullutta ja jos on tullut asiallista, siihen mielelläni tartun. Vaikkei olisi tullutkaan käyn joka tapauksessa silloin vielä esittämässä viikonlopputoivotukseni.

1

102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
        Sinkut
        39
        1669
      2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
        Ikävä
        27
        1578
      3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
        Ikävä
        13
        1373
      4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
        NATO
        341
        1329
      5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
        Ikävä
        68
        1265
      6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
        Ikävä
        12
        1028
      7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
        Ikävä
        8
        1021
      8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
        Ikävä
        20
        939
      9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
        Ikävä
        7
        931
      10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
        Ikävä
        71
        846
      Aihe