Minulla on vähän päälle 3kk vanha bolognesen uros pentu. Ongelma on, että se pelkää hihnassa oloa aivan järjettömästi. Normaalisti pentu on energinen ja iloinen, mutta heti hihnan laitettua se alistuu, korvat menee luimuun ja häntä painaa maarajaa. Joskus se jopa hiipii nurkkaan piiloon. Ulos mentäessä se liikkuu häntä maassa aivan surkean näköisenä. Siis jos liikkuu, sillä välillä se jää maahan makaamaan eikä todellakaan suostu liikkumaan. Mistä tämä voi johtua ja miten saada pelko pois? Olen yrittänyt totuttaa ja puhua innostavasti, mutta ei tunnu toimivan.
Muistaakseni tämä alkoi heti ensimmäisellä kerralla, mutta silloin oli ymmärettävää että uutta asiaa arastettiin. Mutta nyt se on pahentunut, ja epäilemme syyksi sitä, ku pentu kerran juoksi pyörän alta hihnan kanssa ja hihna kosketti tankoa pitäen äänen. Pentu pelästyi sitä ja juoksi sisään.
Olisi kivaa saada pentu pian tottumaan hihnaan että saisi opetettua muutkin tärketä seikat liittyen ulkoilemiseen.
Kiitos avusta jos osaat auttaa :)
Hihnapelko
6
2442
Vastaukset
- hilla
aina kun laitat pennulle hihnaa, puhu rauhoittavasti ja silittele sitä. laita hihna sen pantaan huomaamattomasti. palkitse pentu kun se on hihnassa. kokeile kiinnittää sen huomio johonkin muuhun leluun, herkkuun tms. älä kisko pentua hihnassa! anna sen ensin tottua vaikkapa sisätiloissa ihan vain siihen että hihna on sen läheisyydessä. ( ruokakupin lähellä ym. ) sitten voit kokeilla sitä että ruokit pennun kun se on hihnassa. (hihna voi ihan vain "roikkua" sen perässä.) toivottavasti ongelmasi ratkeaa. kärsivällisyyttä! :)
- hilla123
aina kun laitat pennulle hihnaa, puhu rauhoittavasti ja silittele sitä. laita hihna sen pantaan huomaamattomasti. palkitse pentu kun se on hihnassa. kokeile kiinnittää sen huomio johonkin muuhun leluun, herkkuun tms. älä kisko pentua hihnassa! anna sen ensin tottua vaikkapa sisätiloissa ihan vain siihen että hihna on sen läheisyydessä. ( ruokakupin lähellä ym. ) sitten voit kokeilla sitä että ruokit pennun kun se on hihnassa. (hihna voi ihan vain "roikkua" sen perässä.) toivottavasti ongelmasi ratkeaa. kärsivällisyyttä! :)
- kokeile
Onko se kiinni pannasta? Jos on niin kokeile valjaita. Jospa pentu ei tunne siloin olevansa niin sidottu. Jospa sen sattui niskaan silloin kun pelästyi sitä pyörän tankoa...
- NeljänSuora
..mutta selvittin.Pieni pentumme vihasi hihnaa,pantaa ja valjaita äärettömän paljon.
Paineli piiloon kun tuli uloslähdön aika ja näki hihnan.Ilman hihnaa lähti kyllä mielellään.
Kokeilin kaikki konstit,sai nuuskia ja kaluta hihnaa ja valjaita lattialla,siihen asti ne oli ihan kivat kunnes piti 'pukea päälle'.
Aloitin totuttamisen niin että laitoin hihnan vasta rapun aulassa (kerrostalo),siinä sitten istuskeltiin ja askel kerrallaan edettiin ulos.Vaati pitkää pinnaa(joka ei aina ollut niin kovin pitkä),joskus meni vartti houkutellessa.
Asiaa auttoi kun mammakoira oli mukana,aika usein heitti pakkia päälle silloinkin.Valjaiden kanssa oli täydellinen suolapatsas,fleksi oli kauhistus.
Hommasin pienen ja kevyen pentuhihnan jossa ei ole erikseen pantaa,sen kanssa alkoi oppimaan.
Nyt parin kuukauden jälkeen tulee heti ulos-sanan kuullessaan 'pukemaan päälle',itse hoen aina panta kaulaan ja panta pois.
Välillä heittää vielä pyllylleen kesken matkan,nyt jo luulen johtuvan muista syistä.
Meillä ei auttanut oppimisessa namit,paras houkutin oli kun vastaan pihassa tuli lapsia tms mielenkiintoisia tutustumiskohteita! - PoliceGirl82
Hankipa ihan erilainen hihna, mahdollisimman kevyt malli. Ennenkuin alat pukea sitä koiralle, laita se jonnekin näkyvään paikkaan (vesikupin viereen tms), jotta koirasi saa mennä sitä itse tutkimaan. Aina, kun se lähestyy hihnaa tai nuuskii sitä, anna sille nami. Sanoja ei tarvita eikä kehuja, ne saattavat jopa pahentaa tilannetta.
Jos koirasi pelkää hihnaa vain sen ollessa kiinni pannassa, kannattaa toimia seuraavasti:
Kiinnitä melko lyhyt (johon koira ei millään voi itseään sotkea) hihna tai naru sen pantaan. Anna sen siten kuljeskella asunnossa tuo naru pannassaan, ja jatka itse normaalia elämää. Tee tätä päivittäin ja usean tunnin ajan. Sitten vaan hihna pois eikä kommentteja ollenkaan. Eli aina ei siis seuraa ulosmenoa kun laitetaan hihna.
Se, miten opetus edistyy, riippuu paljlti siitä, pelkääkö koira hihnaa esineenä vaiko ainoastaan ollessaan kytkettynä siihen. Pelkääkö koirasi polkupyöriä tai sellaisia ääniä, jotka muistuttaisivat sitä tuosta tapahtumasta? meillä on kaksi saksanseisoja urosta,toinen nyt 3v. ja sen kanssa ei ole ollut mitään ongelmia minkään suhteen.oppi sisäsiistiksi jo puoli vuotiaana.mutta tämä toinen on nyt 11kk ja aina kun hihnan ottaa esille niin siitähän se riemu alkaa,älytöntä riehumista,juostaan niin vimmatusti että paikat hajoaa,ja aina kun hihnan ottaa käteen se painaa pään alas ja kusee allensa,mistäköhän tämä johtuu?ja joudun käyttämään tunnin välein sen pissalla,jotta sitä pissaa ei olisi niin paljon lattioilla,ja vaikka et ota hihnaakaan esiin niin voi yhtäkkiä laskea allensa.todella omituista käytöstä.ja sitten jos lähden esim.käymään kaupassa,menee noin puoli tuntia ja koira on vapaana niin kaikki on revitty paskaksi.joten olen joutunut pitämään kiinni aina kun poistun kotoa.muuten iloinen ja energinen.saa pitkiä metsäjuoksuja ja koirapuistossa riehumista,ja pyörälenkkiä.apua?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806