Käsittämätön valitsemus

Anonyymi-ap

Aksel Alakärppä piti seurapuheen eilen 17.4.2024 klo.19 Helsingin rauhanyhdistyksellä. Hän käsitteli harvinaisen syvällisesti valitsemuksen ongelmaa. Yleensä puhujat eivät uskalla tai kykene tuomaan esille seurapuheissaan mitään syvällisempää. Pelkäävät, että se aiheuttaisi epäilyksiä. On turvallisempaa pitäytyä tuttujen sanontojen toistamisessa. On ymmärrettävää tietenkin, ettei ole helppoa olla puhujana.
Alakärppä käsitteli puheessaan Lutherin Sidottua ratkaisuvaltaa. Oli varmaankin lukenut sen. Siinä kirjassa kumottiin se käsitys, että ihminen voisi tehdä jotain taivasosuuden saavuttamiseksi. Valitsemuskysymys askarrutti Jeesuksenkin aikana: ”Joku kysyi häneltä: ”Herra, onko niin, että vain harvat pelastuvat?” Luuk. 13:23. Jeesus vastasi: ”Kilvoitelkaa päästäksenne sisään ahtaasta ovesta. Minä sanon teille. Monet yrittävät mennä sisään mutta eivät siihen kykene.” Luuk. 13:24. Toisaalta Jeesus oli jo vastannut tähän kysymykseen: ”Miten ahdas onkaan se portti ja kapea se tie, joka vie elämään, ja vain harvat löytävät sen.” Matt. 7:14. Jatkokysymys, jota Jeesukselle kukaan ei osannut esittää, olisi seuraava: ”Voiko ihminen vapaasta tahdosta päättää kilvoitella päästäkseen sisään ahtaasta ovesta.” Jos voi, silloinhan ihminen voisi tehdä jotain autuutensa eteen. Jos ei voi, millä perusteilla Jumala valitsee omansa?
Jeesus valittaa Jerusalemin asukkaiden epäuskosta: ”....Miten monesti olenkaan tahtonut koota lapsesi, niin kuin kanaemo kokoaa poikaset siipiensä suojaan! Mutta te ette tahtoneet tulla.” Matt. 23:37.
Toisaalta hän sanoi, ettei kukaan voi tulla isän tykö ellei isä vedä häntä. Joh. 6:44.
Miksi toiset pystyvät ottamaan etsikon ajasta vaarin, mutta toiset eivät? Vaikuttaako Jumala itse vastaanottavaisen uskon niissä, jotka hän on ennalta valinnut?

17

1124

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Jumala vaikuttaa vastaanottavaisen uskon ihmisessä ,jolle hän antaa synnit anteeksi evankeliumin sanan kautta. Alakärppä puhui tänään Hgin rauhanyhdistyksen ilta seuroissa.

• Uskon ,mihin?

Oletko koskaan kuullut sanomaa rististä?

Kerropa mikä Raamatun mukaan on evankeliumin sana?

• Uskon, mihin?

Oletko kuullut sanomaa rististä?

Sanoma mikä on Raamatun mukaan oikea evankeliumin sana?

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Uskon, mihin?

Oletko kuullut sanomaa rististä?

Sanoma mikä on Raamatun mukaan oikea evankeliumin sana?

Siis sano mikä on Raamatun mukainen oikea evankeliumin sana?

• SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Siis sano mikä on Raamatun mukainen oikea evankeliumin sana?

Ollos hyvä!

"""""""10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;""""""

Roomalaiskirje:
        10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
        10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
        10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
        10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
        10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
        10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

• Anonyymi
        SaaleminPastori-ko kirjoitti:

Ollos hyvä!

"""""""10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;""""""

Roomalaiskirje:
        10:1 Veljet, minä toivon sydämestäni ja rukoilen Jumalaa heidän edestänsä, että he pelastuisivat.
        10:2 Sillä minä todistan heistä, että heillä on kiivaus Jumalan puolesta, mutta ei taidon mukaan;
        10:3 sillä kun he eivät tunne Jumalan vanhurskautta, vaan koettavat pystyttää omaa vanhurskauttaan, eivät he ole alistuneet Jumalan vanhurskauden alle.
        10:4 Sillä Kristus on lain loppu, vanhurskaudeksi jokaiselle, joka uskoo.
        10:5 Kirjoittaahan Mooses siitä vanhurskaudesta, joka laista tulee, että ihminen, joka sen täyttää, on siitä elävä.
        10:6 Mutta se vanhurskaus, joka uskosta tulee, sanoo näin: "Älä sano sydämessäsi: Kuka nousee taivaaseen?" se on: tuomaan Kristusta alas,
        10:7 tahi: "Kuka astuu alas syvyyteen?" se on: nostamaan Kristusta kuolleista.
        10:8 Mutta mitä se sanoo? "Sana on sinua lähellä, sinun suussasi ja sinun sydämessäsi"; se on se uskon sana, jota me saarnaamme.
        10:9 Sillä jos sinä tunnustat suullasi Jeesuksen Herraksi ja uskot sydämessäsi, että Jumala on hänet kuolleista herättänyt, niin sinä pelastut;
        10:10 sillä sydämen uskolla tullaan vanhurskaaksi ja suun tunnustuksella pelastutaan.
        10:11 Sanoohan Raamattu: "Ei yksikään, joka häneen uskoo, joudu häpeään".
        10:12 Tässä ei ole erotusta juutalaisen eikä kreikkalaisen välillä; sillä yksi ja sama on kaikkien Herra, rikas antaja kaikille, jotka häntä avuksi huutavat.
        10:13 Sillä "jokainen, joka huutaa avuksi Herran nimeä, pelastuu".

Ei seuroissa tuosta asiasta saarnata koskaan!

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Ei seuroissa tuosta asiasta saarnata koskaan!

Uudessa testamentissa on paljon kohtia, joista ei koskaan saarnata seuroissa. Ne on ne samat kohdat, jotka vl-puhujat osaa ulkoa, niistä saarnataan.

• Joh. 6:44 Ei kukaan voi tulla minun tyköni,(Jeesus) ellei Isä, joka on minut lähettänyt, häntä vedä; ja minä herätän hänet viimeisenä päivänä,

Alakärppä sanoi:
      """Toisaalta hän sanoi, ettei kukaan voi tulla isän tykö ellei isä vedä häntä. Joh. 6:44."""

Ei mitään lievää totuuden muuntelua?

• Anonyymi

Saaleminpastori kaikilla ei ole yhtä hyvää väärin ymmärtämisen lahjaa kuin sinulla.

• Anonyymi kirjoitti:

Saaleminpastori kaikilla ei ole yhtä hyvää väärin ymmärtämisen lahjaa kuin sinulla.

Tai sinulla!

Etkö huomaa että Alakärppä jätti Jeesuksen Herramme pois?

• Anonyymi

Minä teille Alakärpät näytän...

• Anonyymi

No näytä!

• Tulee mieleen Rivo Riitta Fingerporista.,.😹👍

• Anonyymi

Valituthan on valittu kaikista ihmisistä jo ennen kuin maa on luotu. Ei taivaaseen voi kaikki päästä vaikka kuin tekis mieli.

• Näin mm. Jean Calvin.

• Anonyymi

Mikähän on taudin nimi jonka vaivaama peukuttaa tuollaista höpöä valituista !?

Jo yksin joh 3 16 kumoaa moisen väännelmän

• Anonyymi

Vai ei omalla toiminnallaan voi tehdä mitään oman autuutensa eteen tai saavuttamiseksi. Totta kai voi tehdä yhdellä tavalla, eli liittymällä vanhoillislestadiolaiseen seurapiiri joukkoon ja alkamalla kulkea säännöllisesti mukana kokouksissa sekä osallistumalla siellä talkootöihin. Jumalalleko ei ole mikään mahdotonta ? Mä keksin yhden sellaisen, eli menemällä ajassa taaksepäin tai saada tehtyä tekemättömäksi. Edelleen lisään tuohon, jotta paratiisin syntiin lankeemusta ei voi enää perua. On käsittämätöntä, että noin pinestä ja mitättömästä asiasta kuin kielletystä puusta omenan syöminen oli muka niin raskas rikos ja synti, että siitä piti Jumalan suuttua aivan mahdottomalla tavalla. Sitä suuttumisen seurausta näemme vieläkin nykyajan maailman elämässä kaikkine kauheuksineen, jotta kylläpä on Jumala pikku sieluinen.
      Ajatelkaapa nyt asiaa oikein järkenne avulla, vaikka uskon asioita ei saisikaan järjen avulla pohtia, eli miksi piti laittaa tuollainen koetinkivi paratiisiin, kun olihan jo etukäteen tietoa, ettei koe tulee onnistumaan, eli kokeilu menee pieleen siltä osin, jossa se Saatana käärmeen muotoon tulleena pääsi voitolle ja niitä voiton hedelmiä nähdään yhä pahenevassa maailman tilanteessa. Jeesusta ei näy eikä kuulu tulevaksi palauttamaan maailmaan järjestystä, vaan sodat, terroriteot ja kaikkinainen pahuus sen kun rehottaa ja Jumala ei tee mitään. Lestadiolais seuroissa vaan jauhetaan sitä samaa mantraa, ettei meillä ole mitään hätää, koska päästään kuoleman jälkeen ikuiseen taivas paratiisiin laulamaan väsymättä uutta karitsan virttä. Herääkin järki kysymys, miksi enää veisailla siellä itkuvirsiä, kun niiden aika on auttamattomasti ohi ja voitaisiin tehdä jotain paljon hauskempaakin, kuin vain ylistää Jumalaa kaiken aikaa ja laulaa. Onhan siellä raamatussa kuvauksia siitä, että istutetaan viinitarhoja uudessa maassa, eli tehdään kunnon töitä, sillä kukapa se nyt jaksaa ainaista juhlintaa. Eikö se jo väsytä ja kyllästytä kuunnella tuota yhtä ja samaa usko syntisi anteeksi jeesuksen nimessä ja veressä toistelua seura puheissa. Tuota uskomista voi itse itsellensä suggeroida sen perästä, kun puhuja alkaa toistelemaan tuota evanKELJUMIA, niin silloin viimeistään pitää kuulijan olla hereillä ja orientoitua uskomaan itse itselleen kertyneet synnit pois omalta tunnoltaan. Yhä harvempi enää kehtaa niitä julkisesti pyytää puhujalta anteeksi, koska on tullut tavaksi tällainen automaattinen tapa uskoa synnit anteeksi. Puhuja riepu sen sijaan ei voi itse itsellensä uskoa puheensa aikana syntejänsä anteeksi, niinkuin kuulijat voivat, vaan puhujan on alennettava tai ylennettävä sydämensä sitä pyytämään seura kansalta, joka sitten kuorossa heilauttelee käsiään ja puolella suulla mutisee ...jeesuksen nimessä ja veressä...lopun osan jäädessä pois virkkeestä.

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      57
      7320
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      739
      3594
    3. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      371
      1978
    4. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      165
      1816
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      86
      1459
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1401
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1290
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1257
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      262
      1251
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1164
    Aihe