Kaikki tietävät, että dinosaurukset tappoi todennäköisesti n. 10 km halkaisijaltaan oleva asteroidi. Se törmäsi jonnekin Jukatanin niemimaalle ja on sanottu pelkästään sen törmäyksen nostaman pölyn riittävän tekemään ydintalven, lisäksi sen osuma maahan riitti tuhoamaan lähes koko maapallon biosfäärin.
Kysymys kuuluu miten ihmeessä suhteessa niin pieni asteroidi riitti tuhoamaan niin paljon? Onhan sillä varmasti valtava määrä liike-energiaa, mutta kyllähän ilmakehän kitkakin hidastaa sitä merkittävästi.
Asteroidien tuhovoimasta?
5
685
Vastaukset
- Hyttysen pieru
10km asteroidin iskiessä maahan on ilmakehän vastus sama kuin aluspaidan vaikutus sotilaan päällä kiväärin luodin iskiessä!
- kaikki
tuon tietävät?
- Mitokondrio
Jos oletetaan, että ihminen liikkuu fysiikka palstalla (tietokoneellaan) niin kai me voimme olettaa häneltä hieman laajempaa tietopohjaa, koskien fysiikkaan, kuin ihan tavalliselta ihmiseltä? Kyllä, kyllä me voimme. Ja lisäksi melko varmasti jokainen vähintään lukion käynyt muistaa edes jotain dinosauruksista ja niiden tuhosta -loppu fysiikkaa!
Joten vastaus kuuluu aika moni. Ja oikeastaan ei ole oleellista tiedätkö sinä, tai naapurin Antti-vaan teidän tietämättömyydellänne ei ole käyttöä, mutta nyt sinä tiedät sen. Ja se jos mikä on hieno asia.
Jos ajatellaan tilannetta, jossa tuollainen kymmenkilometrinen kivipallo olisi vain paikallaan maan kiertoradalla, niin iskuenergia olisi luokkaa 5*10^23 J eli 1,2*10^8 megatonnia. Tähän energiaan tarvittaisiin pari miljoonaa suurinta ihmisen räjäyttämää ydinlatausta (50 Mtn).
Nopeus saattaisi pahimmassa tapauksessa olla moninkertainen ja massa metalliytimisen pallon tapauksessa samoin, niin energiaa on kyllä riittänyt. Vertailun vuoksi viime tapaninpäivän tsunamin aikaansaaneen maanjäristyksen energiaksi on arvioitu 32000 megatonnia, eli noin 1/4000 asteroidin energiasta.Liike-energia sen tuhon sai aikaan.
Asteroidin takapuolen ollessa vielä liki tyhjiössä etureuna ottaa jo maahan kiinni.
Ilmakehastä on enää puolet jäljellä 5500m korkeudessa. Ei siinä kitka kerkeä mitään tehdä.
lisäksi asteroidin nopeus on kymmeniä kilometrejä sekunnissa (sukkula vain kymmenkunta) jolloin asteroidi selvittää vajaassa sekunnissa tiheimmät ilmakerrokset, vaikka tulisi kuinka viistoon ei ilmakeha jaksa hidastaa tuommoista murikkaa. Muistaakseen kraatteri minkä kappale tekee on satakertainen kappaleen halkaisiaan verrattuna, pois lukien pienet mötikät joita ilmkehä kykenee hidastamaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796