Voi kauheaa

…millainen päänvaiva on muutamalle tuo kapteenin sotilasarvoni! Kerta toisensa jälkeen joka päivä hän sen osoittaa. Miksiköhän häntä niin riepoo tuo arvoni, jota en ole ainakaan häneltä vienyt; esittämillään kirjoitustaidoillaan hän tuskin olisi edes sitä kanta-aliupseerien peruskurssia – rottakoulua - läpäissyt.

Kovin huonosti hän tuntee noita asioita koskevia lakejakin, kun on sitä mieltä, että se sotilasarvo olisi minulta poistettu. Tasavallan Presidentin myöntämän arvon voi poistaa vain presidentti, jos arvon omaava on syyllistynyt niin raskaaseen rikokseen, että oikeus tekee presidentille esityksen arvon poistamiseksi.

Vielä tuosta v. 1972 olleesta kuntavaaliehdokkuudestani: Helsingin, Suomenlinnan ja Santahaminan aliupseerikerhojen johtomiesten yhteisessä kokouksessa minut – Santahaminan kerhon silloisen puheenjohtajan – he valitsivat ehdokkaaksi ja halusivat nimenomaan sdp:n listoilla, kun kyseinen puolue oli puolueista selvimmin ollut aliupseeriliiton käynnistämän yhtenäispäällystöhankkeen kannalla. Niinpä asetuin sdp:n listoille, tietysti puolueeseen sitoutumattomana, sillä eiväthän sotilaat saaneet olla minkään puolueen jäseniä, eivät saane olla sellaisia vielä nytkään. Parisataa ääntä sitten niissä vaaleissa sain, suurimman osan niistä varmaan aliupseereilta ja heidän vaalikelpoisilta perheenjäseniltään, mutta tuplaten se määrä olisi tarvittu Helsingin kaupunginvaltuustoon pääsemiseksi.

Ylivääpeli olin vielä tuolloin v. 1972, mutta ei se ehdokkuuteni sdp:n listoilla urakehitystäni haitannut, kun seuraavan vuoden alussa minusta tuli sotilasmestari. Sen vuoden lopulla alkoi myös luutnanttikurssi, jonka päätyttyä seuraavan vuoden toukokuun lopulla meistä kaikista 32:sta kurssin läpäisseistä tuli luutnantteja, v. 1976 monista – kuten minustakin yliluutnantteja ja v. 1979 alussa meistä neljästä kapteeneita. Me kaikki neljä olimme jo aliupseeriarvoissa palvellessamme reservin upseereita, vänrikkejä, kun olimme suorittaneet ja läpäisseet RUK:n kanta-aliupseerien peruskurssin kiitettävän todistuksen ansiosta. Yksi meistä neljästä oli suorittanut keskikoulun, yksi kauppakoulun, mutta minä ja yksi toinen olimme vain kansakoulupohjalla.

Laitanpa tähän lopuksi vielä pätkän eilisestä viestistäni toivoen senkin osaltaan poistavan muutamalta näyttämiään paineita joiden jatkuminen voi vakavasti vaarantaa hänen mielenterveytensä:

”Eipä tuosta sotilasarvostani ole minulle enää juuri merkitystä muualla kuin noissa evp-tilaisuuksissa, joissa yhdistyksen kunniajäsenenä ja nyt jo iältänikin vanhimpana joudun – tai pääsen – aina esittämään kiitokset tilaisuuden järjestäjille. Suuri merkitys on kuitenkin sillä, että korkeimmasta mahdollisesta toimiupseerin palkasta – joka oli ikä- ja muine lisineen selvästi suurempi kuin kadettiupseeri-kapteenin palkka - pääsin eläkkeelle, jota olen nauttinut jo 44 vuotta”.

22

356

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Se tuo toverisi kehu tuo muitakin. asian tiimoille. Ja lienet tyytyväinen kun esillä olet. Älä valita kun näin on.

• Anonyymi

Aikuisen oikea sotilas et kuitenkaan koskaan ole ollut.

Ossi, oikea SOTILAS

• Anonyymi

Pankkomajuri ja Aisa-Ossi ovat myrkyttäneet omat mielensä, joka johtuu pitkäkestoisesta kateudesta ja katkeruudesta Kapin saavutuksia kohtaan. Pillipiipari jäi ylilutin eläkkeelle ja mielikuvitusupseeri takuueläkkeelle. Ja ihan omaa syytään. Siksi nämä kaksi katkeroitunutta ja päänsä hajottanutta nillittäjää ulisevat jatkuvasti siitä, kuinka Kapilla olisi muka ansainnut liikaa saavutuksiinsa nähden vaikka totuus on se, että jokainen ansaitsee henkilökohtaisesti juuri sen verran, mihin itsensä on laittanut likoon.

Aisa-Ossin ura taisi tyssätä Puolustusvoimien ylikapellimestari Saksaan ja Pankkomajurin ura omiin työkavereihinsa istuttuaan tämän pihalle työpaikaltaan. Ei siis ihme, miksi jälkimmäinen spämmää tätä palstaa mustamaalatakseen ay-liikettä.

• Anonyymi

No, tuohan ei puhunut omista johtaja-asioista mitään, ainoastaan sinusta ja Kapista.

Minulle sinänsä samantekevää, kuka on johtaja ja kuka ei.

• Anonyymi

Tämä Pankolängvitsi se kehuja. Tekstintarkataja Kapin kanssa. Sitten valittavat. Kumpikin räkii keskustan palstalla.

• Anonyymi

• Kurinpitäjä soittokunnassa ja puhuu venäjää!

• Anonyymi

Pistäppä Korhonen se kuva, jossa istutte Jeepissä ja Sinulla on baskeri päässä, kapteenin ruusukkeet kauluksessa kiiltäen, profiilikuvaksi. Se oli joskus näytillä jakamastasi linkistä ja on otettu rauhanturvaajana ollessasi.

Se kuva on hieno hymykuva ja todella myrkkyä monelle rienaajallesi.

• Anonyymi

No, on tuo nykyinenkin, jossa hymyilee prenikat rinnassa ja shamppanjalasi kädessä aika ärsyttävä.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

No, on tuo nykyinenkin, jossa hymyilee prenikat rinnassa ja shamppanjalasi kädessä aika ärsyttävä.

Sanoo Pankkolängvitsi.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Sanoo Pankkolängvitsi.

Kapilla löytyy prenikat, sinulla löytyy se itseveistämäsi puukokardi. Se puinen tornisikin taisi olla jonkun muun omaisuutta kuten se alppimajasikin sekä se kaikille kuntalaisille avoimeksi tarkoittamasi kuntoratakin, josta Pysty sinut taisikin lopulta narauttaa...

• Anonyymi

Kaikki huonommille eläkkeille jääneet vkklaiset tai muuten vaan lestakeput on kateellisia ja heidän elämä on ollut köyhää.

• Anonyymi

Onkohan tuo Ossi myös lesta? Kepu hän ei ainakaan ole. Se VKK:n johtaja Turtiainen on kai uskonnollinen. Olisikko lesta ja saanut Ossinkin uskoonsa.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Onkohan tuo Ossi myös lesta? Kepu hän ei ainakaan ole. Se VKK:n johtaja Turtiainen on kai uskonnollinen. Olisikko lesta ja saanut Ossinkin uskoonsa.

Turtiaisen uskonnollisia näkemyksiä tapaa vain amerikkalaistyyppisissä karismaattisissa liikkeissä. Vaikka lestadiolaiset Suomen evankelisluterilaisessa kirkossa ovatkin muuten omalaatuisia, he hyväksyvät kirkon tapaan kaikki tieteelliset näkemykset niin maapallon muodosta, iästä ja evoluutiostakin.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauheaa! HO HOO, HO HOO! Minä tiedän, että Ossi uskoo kovasti myös itseensä eikä luimistele puskassa.

Ossi, oikea SOTILAS

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Kauheaa! HO HOO, HO HOO! Minä tiedän, että Ossi uskoo kovasti myös itseensä eikä luimistele puskassa.

Ossi, oikea SOTILAS

Niin, kahtahan sinä et Ossi vaihda, teryleenejä sekä uskollisuuttasi Putinille. Ja näiden asioiden kanssa et todellakaan luimistele missään puskissa ! :)))

• Anonyymi

Menestyneitä ihmisiä aina kadehtitaan, moni syrjäseudun tuulipuku viettää yönsä itkien katkeruudesta ja kateudesta sinua kohtaan.

• Anonyymi

Oletko aivan tosissasi?

• Anonyymi

Aisa ei oikein tykkää kapteeneista... tässä on hänen karut kokemukset:

Aisa-Ossi ja palstan "potilasjohtaja"... ihan ite.

SOTILASoikia

2022-12-22 17:34:21

https://keskustelu.suomi24.fi/t/17677528#comment-118142560

"Minä suunnittelin ensimmäisen varusmiessoittokunnan sotilaskoulutuksen, jota toteutettiin alussa kiitettävästi. Sitten kuvaan astui Saksa. Hänellä ei ollut kykyä johtaa ja siksi minä jäin paitsioon."

Löytyy ihan nimelläkin:

https://sotilasmusiikki.fi/historia7

Mielenkiintoista tietoa myös sotilaskuviomarssin kouluttajista :-)

---

Tämä viesti on yksi poistetuista!

Anonyymi

2023-05-30 00:21:23

Vitun Saksa!

---

SOTILASpatalj

2024-03-29 16:26:43

Kun Varusmiessoittokuntaa perustettiin niin suunittelin sen sotilaskoulutuksen. Se tapahtui tiivistämällä Alokas- P1 ja P2 kausien sotilaskoulutusta. Suunnittelua siis.

SOTILASpatalj

2024-03-30 05:50:29

Harjaannuin perusteellisesti taistelujohtajaksi.

https://www.suomi24.fi/profiili/SOTILASpatalj

• Tämä edellisellä käynnilläni tiistaina tekemäni avaus oli tippunut jo neljännen sivun hännille. Sitä etsiessäni näin ihan jokaisella sivulla minua kovasti kaivatun – siitä kai osoitus on tuo minun esillä pitäminen. Täytyipä nyt tulla viikonlopputoivotukset esittämään.

Erityisesti huvittaa tuo, että sotilasurani näkyy olevan suurin päänvaiva sellaisille, joilla ei voi olla mitään kokemusta siltä alalta kun heillä ei näy olevan edes pintapuolisia tietoja siitä. Sellaisia he eivät varmaan olisi voineet hankkiakaan, jos ja ilmeisesti kun heidän lukutaitonsakin on verrannollinen kirjalliseen esitystaitoonsa.

No; jos sdp minusta kapteenin teki, niin varmaan Keskusta teki minusta Valion keskushallinnon isännöitsijän😉 Nuo tarkoittamanihan ovat puhuneet, että Valio olisi kepulainen firma. Joo, kyllä siellä kaikkien valiolaisten meijerien johtotehtävissä on varmaan paljon kepulaisia, oli niitä muutama Valion hallituksessakin. Valion palkatussa johdossa, pääkonttorissa, tutkimus. ja tuotekehityskeskuksessa ja muissa isännöimissäni laitoksissa ei ollut ainakaan näkyvästi kepulaisia poliitikkoja. Ja jos olisi ollutkin, varmaan hekin olisivat arvostaneet isännöitsijässä enemmän kykyään hoitaa mahdollisimman hyvin tehtäviään niin, että työnsä tulokset olisivat olleet monien miljoonien markkojen vuosibudjetin arvoisia.

Nyt vain Oikein Hyvää viikonloppua kaikille!

• Anonyymi

"No; jos sdp minusta kapteenin teki, niin varmaan Keskusta teki minusta Valion keskushallinnon isännöitsijän😉 Nuo tarkoittamanihan ovat puhuneet, että Valio olisi kepulainen firma."

Nyt sait Kapi pankkomajurin lämpenemään koko viikonlopuksi täyteen liekkiin. Mielikuvitusupeerin tuttua jeesustelua ei varmastikaan tule puuttumaan. Taito on siis edelleenkin hyppysissäsi :)))

Hyvää viikonloppua vaan sinnekin!

• Anonyymi kirjoitti:

"No; jos sdp minusta kapteenin teki, niin varmaan Keskusta teki minusta Valion keskushallinnon isännöitsijän😉 Nuo tarkoittamanihan ovat puhuneet, että Valio olisi kepulainen firma."

Nyt sait Kapi pankkomajurin lämpenemään koko viikonlopuksi täyteen liekkiin. Mielikuvitusupeerin tuttua jeesustelua ei varmastikaan tule puuttumaan. Taito on siis edelleenkin hyppysissäsi :)))

Hyvää viikonloppua vaan sinnekin!

Kun nyt kuitenkin vielä palstan avasin, näin, että minua on taas muistettu aliupseerikapteenina. Onhan se suuri kunnianosoitus. mutta en kyllä silloin enää ollut aliupseeri, olin jo muutamia vuosia ollut toimiupseeri. Kunnia tuntuu suurelta siksikin, kun toimiupseereita ei enää ole - olen historiallinen mies!

Hupailu sikseen. Vielä vain kiitokset viikonlopun toivotuksistasi!

Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      114
      3131
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2016
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1885
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      400
      1754
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1661
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1477
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      120
      1311
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1196
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1166
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe