USAn presidenttikisa ratkeaa 7 osavaltiossa (Arizona, Nevada, Wisconsin, Michigan, Pennsylvania, Pohjois-Carolina ja Georgia). Nämä ovat ns. vaa´ankieliosavaltioita, joissa republikaanien ja demokraattien kisa on yleensä tasaväkisintä. Sen sijaan esim. Kalifornia ja Texas ovat mielenkiinnottomia. Liberaali Kalifornia on vankkaa Harrisin tukialuetta ja konservatiivinen Texas Trumpin varma voitto-osavaltio.
Itse pidän Pennsylvaniaa kaikkein ratkaisevimpana. Harris johtaa gallupien perusteella siellä äärimmäisen niukasti. Harrisia saattoi auttaa, kun Pennsylvanien oma tyttö Taylor Swift päätti julkisesti asettua kannattamaan Harrisiä. Saattaa olla, että Swift ratkaisee koko vaalin. Siitä kielii sekin, että Trump on hyökännyt aggressiivisesti Swiftia vastaan. On jokseenkin sama, mitä muualla ajatellaan Swiftin ilmoituksesta, mutta juuri Pennsylvaniassa se voi olla ratkaiseva.
Yleisemmin voi sanoa, että vaalien ratkaisijaksi nousee nuorten 18-29 -vuotiaiden naisten ryhmä. Nämä nuoret naiset ovat 2000-luvun mittaan muuttuneet yhä liberaalimmiksi ja kannattavat siis asioita, joita liberaali Harris kannattaa. Myös yli 30 vuotiaat naiset ja miehet ovat jossain määrin liberalisoituneet. Ainoa ryhmä, joka on muuttunut lievästi konservatiivisemmaksi, on 18-29 vuotiaat miehet. Mutta jos 18-29 vuotiaat naiset päättävät Swiftin innoittamina lähteä äänestämään, vaali ratkeaa silloin Harrisin eduksi.
USAn vaalin keskeisin kysymys on nuorten naisten osalta aborttioikeus ja ylipäätään oikeus määrätä itsenäisesti omasta kehostaan. Eurooppalaisittain tämä asia on aika kummallinen, mutta USAssa se on poliittisen keskustelun pääroolissa maahanmuuton ohella. Aborttikysymys sataa Harrisin pussiin, maahanmuutto taas Trumpin.
Vaaleihin on enää noin puolitoista kuukautta aikaa. Kuuma kysymys on se, selviävätkö ehdokkaat hengissä vaalipäivään saakka. Mitä vaan voi sattua, kun USA on jakautunut niin vahvasti kahtia. Joku amerikkalainen kertoi täällä Suomessa jo varmaan yli 10 vuotta sitten, että USA voi ajautua sisällissotaan. Silloin pidin lausumaa yllättävänä ja hämmentävänä mutta nyt näyttää, että kaveri tiesi mistä puhui. Olisikohan ollut peräti joku USAn suurlähetystössä työskennellyt.
Toivotaan yhdessä, että nuoret naiset ratkaisevat vaalin ja Harris voittaa. Hänestä saamme sivistyneen normaalijärjellä varustetun ihmisen suurvallan presidentiksi.
USAn tuleva presidentti
34
273
Vastaukset
- Anonyymi
Minä äänestän Trumppia, luulen 60 - 40 voittavan. Olen kasoiskansalainen.
Nyt olen ollut äidin kotimaisemissa Hangossa, jossa vielä olen kuukauden ajan, sitten lähden kotiin Amerikoihin, jossa äiti ja isä asuvat. Olen 21 vuotias, kävin intin Suomessa
Hellas, joka kesti vuoden. USAan palattua ilmoittaudun lain mukaan kuukauden kuluttua asevoimille, yleistä asepalvelusta ei ole, 18-26 vuotta aika armeijaan, jos ei , niin vapautuu, Suomessa 30 vuotiaana. Harkitsen, kun yliopisto kuitenkin vie aikani. Olen ylpeä kun Suomen armeijan suoritin.- Anonyymi
"Trumppia"
Ymmärrän, jos olet saanut vaikutteita äitisi kotikielestä, mutta kaikkien "Amerikoiden" kansalaiseksi kirjoitat silti erikoista kieltä. Anonyymi kirjoitti:
"Trumppia"
Ymmärrän, jos olet saanut vaikutteita äitisi kotikielestä, mutta kaikkien "Amerikoiden" kansalaiseksi kirjoitat silti erikoista kieltä.Ystävämme pankkomajurihan se taas. Yliopisto vie kaiken aikani. He he.
Oikein Harvard vai Yale?
Toimitus tietysti vielä kesävänskänä Suomessa?
Mutta hyvä avaus MPP:ltä. Harria voittaa mennen tullen. Niin suuri merkitys vaaliväittelyillä on. Kuten 1960 tai 1976.
Huvittavaa on se että jotkut pitävät Harrisia demarina. Jos joku on demari se on protektionismia ajava Trump.
- Anonyymi
Aloittaja on kommunisti, toivoo USA sisällissotaa.
- Anonyymi
Tottakai sinä olet pankkomajurin tapaan pankkolängvitsiä kirjoittava "kasoiskansalainen; Amerikoihin"
Kävitkö kaikille kuntalaisille avoimella kuntoradalla?
Hieno avaus, kuten sinulta ollaan totuttu näkemään.
4-vuotta sitten ennustit Trumpin voittoa, minä Bidenin. Tästä kirjoittelimme silloin.
USA on kummallinen valtio. Poliittisessa järjestelmässä osavaltiotasolla, ja piirikuntatasolla se on demokraattinen mutta valtiona liittovaltiotasolla tekee kaikkensa ollakseen ei-demokratia.
"äänestäjäksi rekisteröityminen"- Anonyymi
Venäjä teille demokratia. Aina kommunistit USAa haukkuneet ette tee poikkeusta.
- Anonyymi
Mahdetaanko kuitenkin myös noiden alempien tasojen vaaleissa vaatia äänestäjäksi rekisteröityminen?
Ainoa peruste äänestäjäksi rekisteröitymiselle, minkä olen kuullut on, että Yhdysvallat on niin vapaa maa, ettei ihmisistä ja heidän asuinpaikoistaan pidetä tarkkoja luetteloita. Väestönlaskenta kuulemma perustuu siellä vieläkin siihen, että jotkut tädit käyvät läpi asuinalueita soittelemassa ovikelloja ja kysymässä, keitä tässä asunnossa asuu.
Selitystä on vaikea niellä, sillä ihan varmasti ainakin verottaja ja poliisi tietää kohtalaisen tarkasti väestön lukumäärän ja kunkin kansalaisen asuinpaikan. Joten varsinkin nykyisenä digiaikana äänioikeutetuistakin olisi helppo laatia viran puolesta valmis luettelo. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kommunisti mainittu, niitähän on 85 % suomalaisista, jos et ole persu, olet KOMMUNISTI.
Anonyymi kirjoitti:
Putinin trolli yrittää hämätä.
- Anonyymi
Asiaa, mutta eihän tää liity mitenkään tämän palstan aiheeseen?
- Anonyymi
USAn vaalit on suunnannäyttäjä koko maailmalle. Näin kirjoittaa kepulainen poliitikko eivätkä kepulaiset ole välttäneet kommentoimasta aihetta muutoinkaan. Politiikka on yhteiskunnallisten asioiden sisältöä ja niihin vaikuttavia asioita. Ei Kepukaan elä missään Impivaarassa, omassa kuplassaan, missä se voisi välttää suuren maailman tuulia.
Kyllä tämä nyt vaan jotenkin liittyy kaikkien puolueiden politiikkaan. Mihin se raja vedetään, mikä liittyy ja mikä ei liity? Anonyymi kirjoitti:
USAn vaalit on suunnannäyttäjä koko maailmalle. Näin kirjoittaa kepulainen poliitikko eivätkä kepulaiset ole välttäneet kommentoimasta aihetta muutoinkaan. Politiikka on yhteiskunnallisten asioiden sisältöä ja niihin vaikuttavia asioita. Ei Kepukaan elä missään Impivaarassa, omassa kuplassaan, missä se voisi välttää suuren maailman tuulia.
Kyllä tämä nyt vaan jotenkin liittyy kaikkien puolueiden politiikkaan. Mihin se raja vedetään, mikä liittyy ja mikä ei liity?Pelkkä häirikkö se on. Luulee olevansa joku palstapoliisi.
Hillunut täällä aiemmin ties millä nikeillä.
- Anonyymi
Avauksen lopussa tulee selkeästi selville, että "sivistynyt normaali ihminen" ei missään toiminnassaan päätä asioista kristillisten arvojen mukaan.
- Anonyymi
Hyvä huomio, kommunismin eteneminen vaatii perhearvojen tuhoamisen, huumeidenkäytön vapauttamisen, kaikkien uskontojen ja kansojen sekoittamisen sekä kristinuskon hävittämisen.
Niin tehtiin ennen neuvostoliitossa ja se on vieläkin joidenkin mielestä toimiva malli koko maailman johtamiseksi. Anonyymi kirjoitti:
Hyvä huomio, kommunismin eteneminen vaatii perhearvojen tuhoamisen, huumeidenkäytön vapauttamisen, kaikkien uskontojen ja kansojen sekoittamisen sekä kristinuskon hävittämisen.
Niin tehtiin ennen neuvostoliitossa ja se on vieläkin joidenkin mielestä toimiva malli koko maailman johtamiseksi.Hallitus juuri vapautti Suomen pahimman huumeen vapaata saatavuutta entisestään.
Ja minkäs v.. n takia persun pitäisi voida päättää kuka kenenkäkin kanssa makaa?
Tämähän on tosiasiassa vain persujen naisvihaa!
Fasistit tarttee aina vähemmistöt joita vainota!Ei se minusta kyllä tule millään tavalla kirjoitukseni lopusta eikä alusta eikä edes keskivaiheilta ilmi. Minulle on yhdentekevää, ovatko arvot kristilliset vai eivät, jos ne arvot ovat hyvät. Ainakaan Trumpin arvot eivät tunnu erityisen kristillisiltä eivätkä hyviltä. Hänhän käyttää suuren osan ajastaan mollaamalla vastaehdokasta ja hänen kannattajiaan ja kehumalla estoitta itseään.
- Anonyymi
"Toivotaan yhdessä, että nuoret naiset ratkaisisivat vaalit" ???
--Voi kauheuksien kanahäkki :))Sieltähän se tuli maalaisliittolaisuus=persuus taas kiteytettynä.
EI TEITÄ HÄVETÄ JUNTTIMAISUUTENNE- Anonyymi
Maalaisliitto.on.ongelma kirjoitti:
Sieltähän se tuli maalaisliittolaisuus=persuus taas kiteytettynä.
EI TEITÄ HÄVETÄ JUNTTIMAISUUTENNEItse ainakin luin tuon kommentin niin, että on ennakkoluuloista toivoa jonkin ikä- ja sukupuoliryhmän ratkaisevan vaalit sen sijaan, että toivoo yksinkertaisesti Harrisin voittavan ne. Ennakkoluulostahan on kysymys, kun naulitsee äänestyskäyttäytymisen johonkin gallup-tulokseen.
Anonyymi kirjoitti:
Itse ainakin luin tuon kommentin niin, että on ennakkoluuloista toivoa jonkin ikä- ja sukupuoliryhmän ratkaisevan vaalit sen sijaan, että toivoo yksinkertaisesti Harrisin voittavan ne. Ennakkoluulostahan on kysymys, kun naulitsee äänestyskäyttäytymisen johonkin gallup-tulokseen.
Luit ja ymmärsit väärin. Toivon Harrisin voittavan. Koska uskon, että nuoret naiset ovat ratkaisevassa asemassa sen suhteen, kumpi voittaa vaalin, toivon siis, että nämä nuoret naiset sen ratkaisevat Harrisin eduksi. Se taas edellyttää sitä, että he lähtevät sankoin joukoin äänestämään eivätkä jää kotisohville makaamaan. Mistään ennakkoluuloista ei tietenkään ole kyse. Kun tutkimusten perusteella tiedetään nuorten naisten muuttuneen liberaalimpaan suuntaa, se on vain hyvä ennuste sen puolesta, että vaalin ratkaisu voi tulla siltä suunnalta. Siksi Taylor Swiftin kannanotto on merkityksellinen, jos se kannustaa näitä nuoria naisia äänestämään.
Toivon ja uskonkin USA:n saavan ensimmäisen naispresidenttinä. Kamalahan tuo nainen on, mutta paljon parempi kuin Donald Trump😉
- Anonyymi
Täysin samaa mieltä. Trump on USAn Väyrynen ja Ano Tursu.
- Anonyymi
Jos Kamala Harris pääsee presidentiksi hän varmaan vierailee joskus Suomessakin. Varmaan silloin saa tietää mitä etunimensä Suomessa tarkoittaa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos Kamala Harris pääsee presidentiksi hän varmaan vierailee joskus Suomessakin. Varmaan silloin saa tietää mitä etunimensä Suomessa tarkoittaa.
Kyllä Kamala Harris sen jo tietää. Sen verran republikaanit ovat Yhdysvalloissa asiaa esillä pitäneet.
Ei tuossa kuitenkaan mitään erikoista ole. Suomalaistenkin poliitikkojen nimillä on negatiivisia merkityksiä muiden maiden kielissä, mutta ne on kuitattu pelkällä hymähdyksellä. - Anonyymi
Silloin kun ollaan "pahan akselin" puolella niin täytyy vedota nuoriin naisiin ja lapsiin.
Ja ihmisen pinnalliseen olemukseen. Asiasisällön saa unohtaa. :) mielipidepankki kirjoitti:
Kamala hän on, muttei kamala.
Joo, tuostahan minä vähän vitsailin. Joku näkyy sanoneen, että kyllä Kamala Harris jo tietää etunimensä suomenkielisen merkityksen, republikaanit ovat siitä hänelle irvailleet. Olisivatko he kutsuneet häntä nimellä ghastly vai frightful?
- Anonyymi
kapi_ kirjoitti:
Joo, tuostahan minä vähän vitsailin. Joku näkyy sanoneen, että kyllä Kamala Harris jo tietää etunimensä suomenkielisen merkityksen, republikaanit ovat siitä hänelle irvailleet. Olisivatko he kutsuneet häntä nimellä ghastly vai frightful?
Kovasti olet itsesi kanssa "keskustellut"! HO HOO, HO HOO!
Ossi, oikea SOTILAS mielipidepankki kirjoitti:
Kamala hän on, muttei kamala.
Katsoinpa vielä google-kääntäjästä suomenkielisen kamala-sanan englanninkielisen käännöksen. Ykköseksi siellä nostetaan horrible, jonka olen tiennyt suomenkielen hirveä-sanan käännöksenä. Pitkä luettelo on muitakin käännöksiä, joissa vilahtaa ainakin yksi noista edellä ehdottamistani:
https://translate.google.com/?hl=fi&sl=fi&tl=en&text=kamala&op=translateAnonyymi kirjoitti:
Silloin kun ollaan "pahan akselin" puolella niin täytyy vedota nuoriin naisiin ja lapsiin.
Ja ihmisen pinnalliseen olemukseen. Asiasisällön saa unohtaa. :)Minkä ihmeen "pahan akselin"? Jos puhutaan näiden kahden ehdokkaan asiasisällöistä, Trumpilta sellainen puuttuu kokonaan. Hänen "asiasisältönsä" on haukkua vastaehdokasta hulluksi, kykenemättömäksi yms.
Nuoriin naisiin ei ole vedottu vaan tuotu esiin se fakta, että he voivat ratkaista tämän vaalin lopputuloksen, jos lähtevät riittävässä määrin vaaliuurnille. Siihen heitä kannustaa naisten asemaan liittyvät asiat. USAssa yksi tällainen asia on oikeus määrätä itse omasta kehostaan, mikä kytkeytyy ennen muuta aborttioikeuteen. Trumpin puheissahan on vilahdellut mahdollisuus kiristää abortin saamisen oikeutta nollaan kuten Texasin osavaltiossa, mistä naiset käyvät naapuriosavaltio New Mexicossa saamassa kemiallisen abortin sen halutessaan. USAn aborttikiistan toisella osapuolella on voimakas uskonnollinen peruste kieltää abortti ja täysin valheellisia väitteitä abortin saamisen aikarajoista. Trmphan väittää jopa, että jossain osavaltioissa abortoidaan eli tapetaan syntyneitä lapsia ja monen kuukauden ikäisiä sikiöitä.- Anonyymi
mielipidepankki kirjoitti:
Minkä ihmeen "pahan akselin"? Jos puhutaan näiden kahden ehdokkaan asiasisällöistä, Trumpilta sellainen puuttuu kokonaan. Hänen "asiasisältönsä" on haukkua vastaehdokasta hulluksi, kykenemättömäksi yms.
Nuoriin naisiin ei ole vedottu vaan tuotu esiin se fakta, että he voivat ratkaista tämän vaalin lopputuloksen, jos lähtevät riittävässä määrin vaaliuurnille. Siihen heitä kannustaa naisten asemaan liittyvät asiat. USAssa yksi tällainen asia on oikeus määrätä itse omasta kehostaan, mikä kytkeytyy ennen muuta aborttioikeuteen. Trumpin puheissahan on vilahdellut mahdollisuus kiristää abortin saamisen oikeutta nollaan kuten Texasin osavaltiossa, mistä naiset käyvät naapuriosavaltio New Mexicossa saamassa kemiallisen abortin sen halutessaan. USAn aborttikiistan toisella osapuolella on voimakas uskonnollinen peruste kieltää abortti ja täysin valheellisia väitteitä abortin saamisen aikarajoista. Trmphan väittää jopa, että jossain osavaltioissa abortoidaan eli tapetaan syntyneitä lapsia ja monen kuukauden ikäisiä sikiöitä.Glopalistit on jo ottaneet sinun kehosi haltuun, kaposta puhumattakaan.
- Anonyymi
Tänään gallubit ,Trump johdossa kolmessa osavaltiossa.Hyvältä näyttää.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa682421En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos361789- 101624
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741575Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly161535Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681397- 1061141
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91094- 201009