Suomi vaan kiltisti suoltaa kiinanpaskaa

Anonyymi-ap

Markkinoille että nyt on taas halpa sähköauto ja samaan aikaan kiina tukee venäjää ja niiden pyynnöstä yrittää vaikeuttaa lännentoimintaa katkomalla merikaapeleita jne. Ja pakotteista tai tulleista ei kukaan puhu mitään. Ei saatana!!!

36

315

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

      Ei niitä tarvitse ostaa.

      • Anonyymi

        Ne ei niitä tarvitsis tänne ottaa edes myyntiin. Oksettaa moinen tekopyhyys.


    • Anonyymi

      Tietenkin, Kiina tekee nykyään parempia autoja kuin lännessä. Muutenkin tietotaito on jo paljon korkeammalla kuin lännessä edes kuvitellaan. Miten tähän on jouduttu? Lännen rahanahneen eliitin takia ja kiinalaiset käyttivät tilaisuuden hyväkseen. Ei voi moittia kiinalaisia, vaan omia päättäjiä EU;ssa.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Eivät tee parempia, mutta alkavat ehkä kohta olla kelvollisia niille joilla ei ole isoja vaatimuksia. Kiinan valtio tukee, eli maksaa rahaa autojen valmistajille, että niitä voidaan myydä alle kulujen muualle ja sillä valloittaa maailman automyynnin ja sehän on vastoin kansainvälisiä sopimuksia ja siksi niille tuli ja tulee lisää sakkotulleja kaikkialla.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Eivät tee parempia, mutta alkavat ehkä kohta olla kelvollisia niille joilla ei ole isoja vaatimuksia. Kiinan valtio tukee, eli maksaa rahaa autojen valmistajille, että niitä voidaan myydä alle kulujen muualle ja sillä valloittaa maailman automyynnin ja sehän on vastoin kansainvälisiä sopimuksia ja siksi niille tuli ja tulee lisää sakkotulleja kaikkialla.

        Pari vuotta sitten kaikissa lehdissä oltiin niin kiimassa patteriautoista, että jutut silkkaa suitsutusta.

        2024 tuuli kääntyi ja alkoi näkyä kriittisiä arviointeja mm. materiaalien laadusta, ajo-ominaisuuksista, käyttöliittymästä jne. Tosin taisi toimittajat tässäkin vain peesata yleistä mielipidettä. Sähköautojen myynti kun ROMAHTI kesällä 2024. Ongelmathan näkyy koko ajan, vuodesta toiseen, olevan ihan samoja eli autot tulee myyntiin vailla akuston esilämmitystä (korjataan myöhemmissä malleissa / ohjelmistopäivityksillä), ajoavustimet sekoilee, heikko etenemiskyky liukkaalla, regenerointi jarrutta renkaat luistoon (vaarallista tai vähintäänkin rasittavaa kuskille), äärimmilleen halpuutettu käyttöliittymä vailla fyysisiä kytkimiä (2026 alkaen tästä sakotetaan EuroNCAP -testissä).

        Ei saa nämä kinkkiautot kehuja ajettavuudesta talvella. Eikä aina kesälläkään. Tehoa/kiihtyvyyttä voi olla eli liikennevalokisoja voi ottaa, mutta osa on suorastaan vaarallisia, kun pitäisi kääntyäkin. Tai luminen tie saa kaistapäävahdin sekoilemaan.

        Edelleen tuntuu 45 tonnin hintaisissa sähkövatkaimissa toimivan käyttöliittymät, ajoavustimet, luistonesto, ohjaustunto ym. paljon kehnommin kuin 10-15 tonnia halvemmissa polttomoottoriautoissa.

        Kiinasta ei ylipäätään kannata odottaa autoja hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Siellä kontataan ruuhkassa 30 km/h, joten tärkeintä on, että piisaa ajankulua tietoviihdejärjestelmässä.

        Bemaritkin meni piloille (kuulemma, omaa kokemusta ei ole), kun ajo-ominaisuuksia/ohjausvastetta "kehitettiin" ison markkina-alueen eli Kiina toiveiden mukaisesti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Pari vuotta sitten kaikissa lehdissä oltiin niin kiimassa patteriautoista, että jutut silkkaa suitsutusta.

        2024 tuuli kääntyi ja alkoi näkyä kriittisiä arviointeja mm. materiaalien laadusta, ajo-ominaisuuksista, käyttöliittymästä jne. Tosin taisi toimittajat tässäkin vain peesata yleistä mielipidettä. Sähköautojen myynti kun ROMAHTI kesällä 2024. Ongelmathan näkyy koko ajan, vuodesta toiseen, olevan ihan samoja eli autot tulee myyntiin vailla akuston esilämmitystä (korjataan myöhemmissä malleissa / ohjelmistopäivityksillä), ajoavustimet sekoilee, heikko etenemiskyky liukkaalla, regenerointi jarrutta renkaat luistoon (vaarallista tai vähintäänkin rasittavaa kuskille), äärimmilleen halpuutettu käyttöliittymä vailla fyysisiä kytkimiä (2026 alkaen tästä sakotetaan EuroNCAP -testissä).

        Ei saa nämä kinkkiautot kehuja ajettavuudesta talvella. Eikä aina kesälläkään. Tehoa/kiihtyvyyttä voi olla eli liikennevalokisoja voi ottaa, mutta osa on suorastaan vaarallisia, kun pitäisi kääntyäkin. Tai luminen tie saa kaistapäävahdin sekoilemaan.

        Edelleen tuntuu 45 tonnin hintaisissa sähkövatkaimissa toimivan käyttöliittymät, ajoavustimet, luistonesto, ohjaustunto ym. paljon kehnommin kuin 10-15 tonnia halvemmissa polttomoottoriautoissa.

        Kiinasta ei ylipäätään kannata odottaa autoja hyvillä ajo-ominaisuuksilla. Siellä kontataan ruuhkassa 30 km/h, joten tärkeintä on, että piisaa ajankulua tietoviihdejärjestelmässä.

        Bemaritkin meni piloille (kuulemma, omaa kokemusta ei ole), kun ajo-ominaisuuksia/ohjausvastetta "kehitettiin" ison markkina-alueen eli Kiina toiveiden mukaisesti.

        Tässä erinomainen esitys ihmiseltä, jolla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta sähköautoista. Kirjoitus perustuu pelkästään lehdistön klikkiuutisiin, jotka puree sähköautovastaisiin, siksi niitä suolletaan, ja toimittajat tienaa. Polttiksista ei klikkiotsikoita näy, koska ne ovat jo kaikille arkista, eikä ketään kiinnosta.
        Sähköautojen yksittäiset ongelmat yleistetään sujuvasti koskemaan jokaista sähköautoa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Tässä erinomainen esitys ihmiseltä, jolla ei ole minkäänlaista omakohtaista kokemusta sähköautoista. Kirjoitus perustuu pelkästään lehdistön klikkiuutisiin, jotka puree sähköautovastaisiin, siksi niitä suolletaan, ja toimittajat tienaa. Polttiksista ei klikkiotsikoita näy, koska ne ovat jo kaikille arkista, eikä ketään kiinnosta.
        Sähköautojen yksittäiset ongelmat yleistetään sujuvasti koskemaan jokaista sähköautoa.

        Ei ole kokemusta, kun ei ole kiinnostusta. Tai siis on kiinnostusta, kun tulee uusia automalleja. Se kiinnostus aina loppuu, kun

        a) kuulen hinnan. On sellaisakin sähköautoja, jotka koeajoraporttien perusteella kelpuuttaisin.... mutta hintaa näillä 80-120 k€.... ei tule nykyään niin paljoa ajoa, että tällaisessa investoinnissa olisi mitään tolkkua.... edes halvempana käytettynä, kas kun 100+ k€ autoissa ei ne ylläpito/korjauskulutkaan ihan halvimmasta päästä ole. Kiva mm. lueskella tällaisista akkukorjauksista

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010688651.html

        b) luen koeajoraportit, mieluummin useammasta lähteesta (3 autolehteä tulee ja lisäksi seuraan muutamia keskustelufoorumeita, HS uutisointia yms). On vaan ihan liikaa halpuutusta (kehno käyttöliittymä, sisutus kuin jossain alle 20 000 € kipossa/työkoneessa), puuttuvaa akun lämmitystä, kehnoa ajettavuutta, ärsyttäviä piipittimiä, umpisurkeaa käyttöliittymää...ja silti hinta tuonne 50 000 € pintaan, kun puhutaan maantieajoon käypäsestä autosta varusteineen (talvirenkaat yms.). Ne halvimmat kun on aika vahvasti pelkkään nurkkapyöritykseen (toimintamatka. ajovalot ym).

        Ei ole tarvinnut koeajolle lähteä kertaakaan, kun sähkövatkaimien hinta/laatusuhde on näin surkea. Jos auto on kiva, niin silloin voi muutaman epäkäytännöllisyyden sietää. Mutta vatkaimissa ongelmia on, on ja on. Vuodesta toiseen vaan samoissa asioissa kontataan ja kaupan päälle 10 000 €/vuosi arvonalenema.

        Polttomoottoriautoissa on jo ihan oikeasti valinnanvaraa 30-40 k€ budjetillakin pelattaessa.

        Joskun 2016 tuli mietittyä, että seuraava autoni voisi olla sähköauto. No, silloin lupailtiinkin Model 3 maksavan 30-35 tonnia... BTW, kiinostus tähän loppui tasan sillä sekunnilla, kun näin kuvat sisältä. Ei mittaristoa. Joku kännykänlääppijöiden leikkikalu tämäkin. Nykyinen malli jo kehuttu ajettavuudeltaan yms kelvolliseksi, mutta... parannusten vastapainoksi käyttöliittymässä halpuutus viety ihan uusiin ulottuvuuksiin , riisuttu jo vilkkuviikset yms. pois. Ei jatkoon.

        Nyt en ole lainkaan varma, tuleeko sähkövatkaimeen vaihdettua vielä tällä vuosikymmenellä.

        Plugarit sentään out. Polttomoottori- ja sähköauton huonot puolet samassa paketissa. Lisäksi plugariin vaihtamalla CO2 päästöt kasvaisi vs. nykyinen kaasuauto.

        Kun todelliset polttoainekulut nykyään 1500 €/vuosi, niin en millään saa patteriautoa kannattamaan uskovaisten mainostamilla huikeilla säästöillä käyttökuluissa.

        Polttomoottoriautoista ei klikkiotsikoita näy, koska polttomoottoriautoihin harvemmin tehdään 10-60 tonnin remontteja. Eikä niissä luistonestot yms. ole yhtä surkeita eikä ne päädy yhtä usein hinattavaksi kuin paljon kalliimmat sähköautot. Eikä polttomoottoriautoilla jarrutusmatkat veny talvella yli 200 metriin (Id Buzz TM talvitestissä).

        Huonosti toimiva polttomoottoriauto on harvinainen poikkeus. Näitäkin näköjään on, mutta alkavat jo olla harvinaisia
        https://www.hs.fi/autot/art-2000008324021.html


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole kokemusta, kun ei ole kiinnostusta. Tai siis on kiinnostusta, kun tulee uusia automalleja. Se kiinnostus aina loppuu, kun

        a) kuulen hinnan. On sellaisakin sähköautoja, jotka koeajoraporttien perusteella kelpuuttaisin.... mutta hintaa näillä 80-120 k€.... ei tule nykyään niin paljoa ajoa, että tällaisessa investoinnissa olisi mitään tolkkua.... edes halvempana käytettynä, kas kun 100 k€ autoissa ei ne ylläpito/korjauskulutkaan ihan halvimmasta päästä ole. Kiva mm. lueskella tällaisista akkukorjauksista

        https://www.hs.fi/talous/art-2000010688651.html

        b) luen koeajoraportit, mieluummin useammasta lähteesta (3 autolehteä tulee ja lisäksi seuraan muutamia keskustelufoorumeita, HS uutisointia yms). On vaan ihan liikaa halpuutusta (kehno käyttöliittymä, sisutus kuin jossain alle 20 000 € kipossa/työkoneessa), puuttuvaa akun lämmitystä, kehnoa ajettavuutta, ärsyttäviä piipittimiä, umpisurkeaa käyttöliittymää...ja silti hinta tuonne 50 000 € pintaan, kun puhutaan maantieajoon käypäsestä autosta varusteineen (talvirenkaat yms.). Ne halvimmat kun on aika vahvasti pelkkään nurkkapyöritykseen (toimintamatka. ajovalot ym).

        Ei ole tarvinnut koeajolle lähteä kertaakaan, kun sähkövatkaimien hinta/laatusuhde on näin surkea. Jos auto on kiva, niin silloin voi muutaman epäkäytännöllisyyden sietää. Mutta vatkaimissa ongelmia on, on ja on. Vuodesta toiseen vaan samoissa asioissa kontataan ja kaupan päälle 10 000 €/vuosi arvonalenema.

        Polttomoottoriautoissa on jo ihan oikeasti valinnanvaraa 30-40 k€ budjetillakin pelattaessa.

        Joskun 2016 tuli mietittyä, että seuraava autoni voisi olla sähköauto. No, silloin lupailtiinkin Model 3 maksavan 30-35 tonnia... BTW, kiinostus tähän loppui tasan sillä sekunnilla, kun näin kuvat sisältä. Ei mittaristoa. Joku kännykänlääppijöiden leikkikalu tämäkin. Nykyinen malli jo kehuttu ajettavuudeltaan yms kelvolliseksi, mutta... parannusten vastapainoksi käyttöliittymässä halpuutus viety ihan uusiin ulottuvuuksiin , riisuttu jo vilkkuviikset yms. pois. Ei jatkoon.

        Nyt en ole lainkaan varma, tuleeko sähkövatkaimeen vaihdettua vielä tällä vuosikymmenellä.

        Plugarit sentään out. Polttomoottori- ja sähköauton huonot puolet samassa paketissa. Lisäksi plugariin vaihtamalla CO2 päästöt kasvaisi vs. nykyinen kaasuauto.

        Kun todelliset polttoainekulut nykyään 1500 €/vuosi, niin en millään saa patteriautoa kannattamaan uskovaisten mainostamilla huikeilla säästöillä käyttökuluissa.

        Polttomoottoriautoista ei klikkiotsikoita näy, koska polttomoottoriautoihin harvemmin tehdään 10-60 tonnin remontteja. Eikä niissä luistonestot yms. ole yhtä surkeita eikä ne päädy yhtä usein hinattavaksi kuin paljon kalliimmat sähköautot. Eikä polttomoottoriautoilla jarrutusmatkat veny talvella yli 200 metriin (Id Buzz TM talvitestissä).

        Huonosti toimiva polttomoottoriauto on harvinainen poikkeus. Näitäkin näköjään on, mutta alkavat jo olla harvinaisia
        https://www.hs.fi/autot/art-2000008324021.html

        Edelleen täydellinen mutuilu ja oletus jatkuu ilman mitään kokemusta, pelkillä kuulopuheilla lasket menemään..
        Mulla on 40 vuoden ja 24 auton kokemus polttomoottorillisista autoista ja 5 vuoden ja kahden auton kokemus sähköautoista.
        Uskon tietäväni ja tuntevani asiat paremmin kuin sinä pelkillä pakoputkiautojen kokemuksellasi ja klikkiotsikoiden lukemisellasi.
        Autolehtien testit kertovat pääasiassa sen, mikä automerkki mainostaa niissä parhaiten, myös niihin vaikuttaa lukijakunnan kiinnostus, kuten klikkiotsikoissa netissä.
        Näiden 5 vuoden sähköautoiluni jälkeen polttomoottorilliset autot ovat kaikki h...tin huonosti toimivia kaikki. Jouduin tuossa hiljattain tsi dsg folkkaria ajamaan. Kokemus oli miltei järkyttävä, luulin sen ensin olevan rikki..
        Ymmärrän, ettei ole rahaa ostaa sähköautoa, mutta luulisi kateuksissaan ymmärtävän olla suoltamatta läpiä päähänsä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Edelleen täydellinen mutuilu ja oletus jatkuu ilman mitään kokemusta, pelkillä kuulopuheilla lasket menemään..
        Mulla on 40 vuoden ja 24 auton kokemus polttomoottorillisista autoista ja 5 vuoden ja kahden auton kokemus sähköautoista.
        Uskon tietäväni ja tuntevani asiat paremmin kuin sinä pelkillä pakoputkiautojen kokemuksellasi ja klikkiotsikoiden lukemisellasi.
        Autolehtien testit kertovat pääasiassa sen, mikä automerkki mainostaa niissä parhaiten, myös niihin vaikuttaa lukijakunnan kiinnostus, kuten klikkiotsikoissa netissä.
        Näiden 5 vuoden sähköautoiluni jälkeen polttomoottorilliset autot ovat kaikki h...tin huonosti toimivia kaikki. Jouduin tuossa hiljattain tsi dsg folkkaria ajamaan. Kokemus oli miltei järkyttävä, luulin sen ensin olevan rikki..
        Ymmärrän, ettei ole rahaa ostaa sähköautoa, mutta luulisi kateuksissaan ymmärtävän olla suoltamatta läpiä päähänsä.

        > Edelleen täydellinen mutuilu ja oletus jatkuu ilman mitään kokemusta, pelkillä kuulopuheilla lasket menemään..

        No ei koeajot mittauksineen (jarrutusmatkat yms) nyt ihan pelkkää kuulopuhetta ole

        Ja itse ole tyyppiesimerkki patteriuskovaisesta, joka tietää kaiken paremmin. Alkaen varallisuudestani.

        Hyvä se on rahoilla leuhkia, kun maksattaa osan kuluistaan muilla.

        Niin joo, kerran on tullut täyssähköautossa istuttua ja se oli karmea kokemus. Kyseessä Datsun Leaf, johon piti 4 miestä pakkautua. Olisi pitänyt olla jaloissa ja käsissä pari yimääräistä niveltä, kun arpaonni ei suosinut ja piti ahtautua takapenkille. Lisäksi auto jotenkin tilttasi oitis ja kuskin piti "buutata" se ennen kuin peruuttaminen onnistui ja päästiin matkaan.

        Tämäkin kikotin maksoi aikanaan 35-40 tonnia ja oli ahtaampi ja ankeampi kuin reilusti halvemmat B-segmentin polttomoottoriautot.

        Myös leaf kiinnosti aikanaan... kunnes näin sen livenä. Vastinetta rahalle?... jooei.

        Ei ole minulla niin vahva ideologia, että pelkästään sen vuoksi viitsisi heitellä rahaa tuuleen.

        Onneksi päästöjä saa leikattua muillakin tavoilla. Oman autoiluni päästöistä siivutin 70 % pois vaihtamalla kaasuautoon. Ei yhtä hyvä kuin täyssähköauto, mutt reilusti parempi kuin plugari... tai sähköautojen keskiarvo (syystä että suurin osa sähköautoista on plugareita).

        Kas kummaa, sähköautouskovaisten puheissa kaikki sähköautot on aina päästöttämiä ja erikseen muistutetaan, "en laske plugareita sähköautoiksi", mutta ne lasketaan kuitenkin sähköautoiksi oitis, kun puhutaan sähköautojen maailmanvalloituksesta ja siitä, miten polttomoottorit katoaa 2030 mennessä.

        Verissä on valehtelu sähköautouskovaisilla.


      • Anonyymi

        montako eri automallia löytyy kiinasta jotka on kasattu samoilla komponenteilla tai kopioitu...
        suomalaiset kulkukauppiaat ostaa kontillisen tavaraa ja kun kaikki on kiinasta myyty niin katoaa varmaan takuukin...kuin aikoinaan poranterät jotka myötiin ostos,tvssä suomessa ikuisella takuulla,..


    • Anonyymi

      Ja samaa paska agendaa kiina ajaa kuin venäjä. Miksi sitten ei voi sallia venäjän halpaa sähköä ja venäläistä vodkaa alkoihin jne.? Samalla lailla te osallistutte ukrainalaisten veren vuodatukseen ja maan tuhoamiseen ostamalla kiinanpaska rihkamaa hävetkää!

      • Anonyymi

        Ei ole Suoli24 palstoilla totisesti pulaa miesvauvoista, jotka itkee 4 c/kWh sähkön ja/tai halvan bensan perään. Takaisin äiti-Venäjän kainaloon he haluavat.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Suoli24 palstoilla totisesti pulaa miesvauvoista, jotka itkee 4 c/kWh sähkön ja/tai halvan bensan perään. Takaisin äiti-Venäjän kainaloon he haluavat.

        No voi vit.... saatanan vajakki ellen muuten sano!!! Tiedätkö miten lujilla oikeasti ihmiset on kaiken saatanan viherhömpän takia joka on saatanan kallista???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei ole Suoli24 palstoilla totisesti pulaa miesvauvoista, jotka itkee 4 c/kWh sähkön ja/tai halvan bensan perään. Takaisin äiti-Venäjän kainaloon he haluavat.

        No maksotko sinä kaikille sen erotuksen 4 ja 14sentin välillä häh??? Tiedätkö sinä saatanan apinanperse miten vitun kallista ja vaikeaa ihmisillä on häh???


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No maksotko sinä kaikille sen erotuksen 4 ja 14sentin välillä häh??? Tiedätkö sinä saatanan apinanperse miten vitun kallista ja vaikeaa ihmisillä on häh???

        Miesvauvalla känkkäränkkäpäivä.

        Varmaan ne hinnat laskee, kun oikein kovasti kiukuttelee. Toimii kuten itkupotkuraivari karkkihyllyn edessä.


    • Anonyymi

      kiinankippana menee ruokalähetille, vanhuksen riesaksi tuskin kannattaa ostaa. Kuolee vielä range- stressiin

    • Anonyymi

      Maahantuojat noita kinkkejä tuovat, ei olisi pakko. Toisaalta suomalainen ostaa, vaikka ei olisi pakko.

    • Anonyymi

      Samaa aasian tukemista tekevät muutkin aasialaisia autoja ostavat.

      • Anonyymi

        Monet Fiskars:in työkalut tehdään Kiinassa, mikä itseäni kovasti ihmetyttää. Ylipäätään kaikki siellä tehty, kukin välttäköön jos vain on mahdollista.


    • Anonyymi

      No nytkö sähköautovastaiset ovat keksineet kiinakortin?
      -Ilman kiinan akkuteollisuutta sähköautoteollisuus olisi vielä alkumetreillä ja ne olisivat mielettömän kalliita (Siksihän teidän kiinaa pitää dissata).
      TOISAALTA:
      -Ilman kiinan akkuteollisuutta ei olisi suomen sähköverkkoon nyt asennettavia akkukontteja eikä koteihin saatavia akkuja tasaamaan sähkönkulutuspiikkejä, joka tuo meille kaikille etua sähkön hinnan vakautena ja sähkön riittävyyden vakauttajana.
      -Ilman kiinan aurinkopaneeliteollisuutta ei olisi edullisia aurinkopaneeleita talojen katoille tuomassa puhdasta sähköä, joka osaltaan laskee meidän kaikkien sähkölaskun suuruutta.
      -Eli ilman kiinan teollisuutta haluttu, ja välttämätön vihreä siirtymä olisi kaukana tulevaisuudessa.
      -Toki kiinassa on huonoja puolia, mutta tilanne on vaan se, että ilman kiinan teollisuutta länsimaat olisivat sopimissaan päästörajoituksissaan suorastaan kusessa.
      Temu, joka myy halpaa kiina- krääsää, on suomen eniten käytetty nettikauppa. Eli te, jotka vastustatte sähköautoja koska rahanne ei sellaiseen riitä, ostatte kiinan tuotteita miljoonilla euroilla. Ristiriitaistako?

      • Anonyymi

        No kukas muu kuin pikku patteripetteri se siellä kiinaa puolustamassa? Uskonlahko vaatii suitsutamaan patteriautoja. Mitään huonoja puolia ei sähkövatkaimissa saa olla. Uskonlahko moisen kieltää!

        Länsimaat ripustautuneet riippuvuuten kiinan halpatuonannosta ja tämä on tosiaan ongelma, josta pitäisi päästä eroon. Samoin riippuvuus kiinalaisista akkuimineraaleista.

        Seuraavaksi muistamme, että lupaukset sähköautoista ovat olleet vedätystä. Ei etene myynti luvattuun tahtiin, ei ole liikenteen päästät pienentyneet (suuremmat päästöt valmistuksesta + se tosiseikka, että suurin osa sähköautoista on plugareita, joiden todelliset päästöt ovat 4-kertaiset WLTP lukemiin verrattuina) ja sähköistyminen on lisännyt autojen massa hurjasti, jopa 600-800 kg.

        Sähkövatkaimet eivät myöskään ole uskisten lupausten mukaisesti muuttuneet polttomoottoriautoja halvemmiksi, joten myynti on edelleen suurelta osin verovaroin suoritettavan sponssauksen (jota myös veronalennukset edustavat) varassa. Useimmissa maissa myös latausasemaverkon rakentaminen täysin "tekemistä vaille valmis".

        Missään kohtaa en ole nähnyt laskelmia siitä, onko sähkövatkaimiin panostaminen tehokkain tapa pienentää päästöjä. Hyvin todennäköisesti suurempia ja ennenkaikea nopeampia vähennyksiä saatasiin muualta, esim. terästeollisuudesta.

        Uskovaiset pyrkivät koko ajan kusettamaan, että vain sähköautoilla voidaan päästöjä vähentää. No ei, ei ole päästöt patteriautoilla vähentyneet. Syyt tuossa edellä. Mutta saatiin sentään autoille 20 000 lisää hintaa ja 600 kg lisää massaa. Ympäristö ei kiitä.

        Vrt. Suomessa on onnistuneesti vähennetty liikenteen päästöjä biopolttoaineilla. Näiden osuutta voisi kasvattaa vielä lisää - pienemmin kustannuksin. Puuttuu vain poltiittinen tahto.

        Saa nähdä, voittaako järki. Saksassa ja monessa muussa maassa on selvästi havahduttu siihen, että sähköautoutopia olikin vain märkää unta. Samoin vetyautot, vielä suuremmassa määrin.

        Tai siis liikenne tulee kyllä sähköistymään, muttei lähellekään luvattuun tahtiin. Joten tarvitaan myös muita ratkaisuja. Halvempia vaihtoehtoja. Nopeammin vaikuttavia vaihtoehtoja. Vaikka uskonlahko kiivaasti näitä vastustaakin.

        Päästöt alenevat paljon nopeammin vaihtamalla polttoaine kuin uusimalla koko autokanta, mihin menee Suomessa nykytahdilla 20 vuotta. Silti uskikset edelleen veivaa levyä "patteriautot puolittaa päästöt 2030 mennessä". Uskiksien sokea usko ja tosiasioiden kieltäminen siinä käsinkosketeltavasti esillepantuna.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        No kukas muu kuin pikku patteripetteri se siellä kiinaa puolustamassa? Uskonlahko vaatii suitsutamaan patteriautoja. Mitään huonoja puolia ei sähkövatkaimissa saa olla. Uskonlahko moisen kieltää!

        Länsimaat ripustautuneet riippuvuuten kiinan halpatuonannosta ja tämä on tosiaan ongelma, josta pitäisi päästä eroon. Samoin riippuvuus kiinalaisista akkuimineraaleista.

        Seuraavaksi muistamme, että lupaukset sähköautoista ovat olleet vedätystä. Ei etene myynti luvattuun tahtiin, ei ole liikenteen päästät pienentyneet (suuremmat päästöt valmistuksesta se tosiseikka, että suurin osa sähköautoista on plugareita, joiden todelliset päästöt ovat 4-kertaiset WLTP lukemiin verrattuina) ja sähköistyminen on lisännyt autojen massa hurjasti, jopa 600-800 kg.

        Sähkövatkaimet eivät myöskään ole uskisten lupausten mukaisesti muuttuneet polttomoottoriautoja halvemmiksi, joten myynti on edelleen suurelta osin verovaroin suoritettavan sponssauksen (jota myös veronalennukset edustavat) varassa. Useimmissa maissa myös latausasemaverkon rakentaminen täysin "tekemistä vaille valmis".

        Missään kohtaa en ole nähnyt laskelmia siitä, onko sähkövatkaimiin panostaminen tehokkain tapa pienentää päästöjä. Hyvin todennäköisesti suurempia ja ennenkaikea nopeampia vähennyksiä saatasiin muualta, esim. terästeollisuudesta.

        Uskovaiset pyrkivät koko ajan kusettamaan, että vain sähköautoilla voidaan päästöjä vähentää. No ei, ei ole päästöt patteriautoilla vähentyneet. Syyt tuossa edellä. Mutta saatiin sentään autoille 20 000 lisää hintaa ja 600 kg lisää massaa. Ympäristö ei kiitä.

        Vrt. Suomessa on onnistuneesti vähennetty liikenteen päästöjä biopolttoaineilla. Näiden osuutta voisi kasvattaa vielä lisää - pienemmin kustannuksin. Puuttuu vain poltiittinen tahto.

        Saa nähdä, voittaako järki. Saksassa ja monessa muussa maassa on selvästi havahduttu siihen, että sähköautoutopia olikin vain märkää unta. Samoin vetyautot, vielä suuremmassa määrin.

        Tai siis liikenne tulee kyllä sähköistymään, muttei lähellekään luvattuun tahtiin. Joten tarvitaan myös muita ratkaisuja. Halvempia vaihtoehtoja. Nopeammin vaikuttavia vaihtoehtoja. Vaikka uskonlahko kiivaasti näitä vastustaakin.

        Päästöt alenevat paljon nopeammin vaihtamalla polttoaine kuin uusimalla koko autokanta, mihin menee Suomessa nykytahdilla 20 vuotta. Silti uskikset edelleen veivaa levyä "patteriautot puolittaa päästöt 2030 mennessä". Uskiksien sokea usko ja tosiasioiden kieltäminen siinä käsinkosketeltavasti esillepantuna.

        Sähköautojen sekä muidenkin uusien autojen myynti sakkaa. Se ei kuitenkaan ole kiinni autoista vaan ihmisien käytettävissä olevista rahoista ja luottamuksesta tulevaisuuteen.
        Käytettyjä sähköautoja myydään kuitenkin ennätystahtiin.
        Elinkaaripäästöt on todettu sähköautolla olevan alle neljäsosa krematorioihin verrattuna, suomessa vielä parempi kun sähkö miltei päästötöntä.
        Biopolttoaineen raaka-ainetta ei riitä edes kymmenesosalle autoista.


    • Anonyymi

      4-5 myytyä autoa tekee yhden työpaikan. Nyt kun valmistus siirtyy pois euroopasta niin työpaikatkin siirtyvät. Suomikin on alihankintaketjujen kautta mukana autonvalmistuksessa. Tässä vaan sahataan oksaa millä istutaan.

    • Anonyymi

      JA NYT VAADITAAN ETTÄ SUOMESSA PUHTAAT JÄRVIVEDET ON KÄYTÄNNÖSSÄ PILATTAVA AKKUMATERIAALIEN TAKIA ETTÄ SAADAAN MUKA PUHDASTA ENERGIAA!!! EI SAATANA!!! KALAT KUOLEE JA JÄRVET UIMAKELVOTTOMIA VOI VITTU SAATANA MITEN TEKOPYHÄÄ PASKAA!!!

      • Anonyymi

        eu päättäjät pitäisi viedä intiaan ganges joen varteen ottamaan oppia..valtio tuhosi järvet turpeella ja seuraavaksi myrkyillä..


    • Anonyymi

      Kerran kiinaa ei kritisoida niin vaadin ettei sitten venäjääkään vittu minä haluan 4sentin kilowatti sähkön hinnat ja stolicnaija vodkat alkoihin saatana!!!

    • Anonyymi

      Autot on vaan pienehkö osa sitä mitä kiinasta ostetaan.

      Mitenkäs se seuraava kännykkä, onko tehty kiinassa?
      Esim Applen 15 ja 16 sarja tehdään vain kiinassa ja muut vian osittain.

      Entä sitten vaikka vaatteet, elektroniikka ja kaikki se tavara mitä ostat vaikkapa Biltemasta ja Motonetista. Melkein kaikki krääsä on kiinassa tehtyä tai kiinalaisten fiemojen teettämää jossain halvemmassa maassa kuten Intiassa.

      Käsi sydämelle, katsotko ensin hintaa vai valmistusmaata?

      Autotarvikeetkin tulee pääasiassa kiinasta.

      • Anonyymi

        Sitten kun tilaat kotimaisesta verkkokaupasta jonkin tavaran, voit todeta että se tulikin temu.sta. Maksoit siitä 10-kertaisen hinnan + toimituskulut.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Sitten kun tilaat kotimaisesta verkkokaupasta jonkin tavaran, voit todeta että se tulikin temu.sta. Maksoit siitä 10-kertaisen hinnan toimituskulut.

        Just näin.

        No, kuka nostaa lavan pystyyn eikä osta kiinalaisia tavaroita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Just näin.

        No, kuka nostaa lavan pystyyn eikä osta kiinalaisia tavaroita?

        Katson aina valmistumaan ja koitan parhaani mukaan olla ostamatta jos on Kiinasta. Mm Bilteman akkuruuvari, ei sanota paketissa missä on tehty niin jätin ostamatta.


    • Anonyymi

      halpaa ja hyvää ei ole olemassa...suomalaisilla on kumma tapa ostaa jokin halppistuote ja itkeä sitten kun hajoaa.. ottakaa mustaa valkoiselle että varaosia on saatavana kymmenvuotta...montako kiinalaista laakeria olette nähneet jotka kestää...?

      • Anonyymi

        kyllä kiinasta hyvääkin tavaraa tulee mutta ei se ilmaista ole. Jotkut tykkää Applen 16 Pro puhelimestakin vaikka on kiinassa tehty.

        Kyllä siellä laakereitakin osataan tehdä mutta ehkä SKF tai joku muu kuitenkin...


    • Anonyymi

      Osa BMWn sähköautoista joita meillä myydään, tehdään Kiinassa. Muitakin eurooppalaisia merkkejä myös.

    • Anonyymi

      ei niitä ole pakko ostaa, enkä osta.

    • Anonyymi

      Älkää tuomitko, ettei osu omaan nilkkaan, Jumalan tuomio on suuri.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

      Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1668
    2. Miettimisen aihetta.

      Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      141
      1425
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

      sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1153
    4. Sun ja kaivattusi

      ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      59
      1087
    5. Kai sä näät

      Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1025
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

      Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      55
      940
    7. Mikä on ollut

      Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    8. Just nyt mä

      En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

      Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

      Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31
      784
    Aihe