Nuorten, mutta myös monen muunkin ikäluokan henkinen pahoinvointi on viimeisinä vuosina lisääntynyt. Yhteiskunnassa, yhteisöllisyydessä ja yhteiskunnan asettamissa vaatimuksissa on tullut muutoksia ja monet kokevat liikaa paineita esim. viimeksi mainituissa asioissa. Yksinäisyys, ulkopuolelle jääminen, päihteiden käyttö, kiusaaminen, epävarmuus omasta paikasta tässä maailmassa, sosiaaliset ongelmat ihmissuhteissa ja heikko taloudellinen tilanne ovat muutamia esimerkkejä erilaisista yksilöiden ongelmista. Joillakin ongelmat saattavat kasautua.
Mitä enemmän yksin on, sitä enemmän yksilölle tulee hyvin usein myös henkistä oireilua. Se, että ovatko ne jokin merkki ja todiste psyykkisestä sairaudesta ei ratkaise yksilön oireiden taustalla olevia ongelmia.
Yksilöllisyys, eli individualismi, oman edun tavoittelu ja vain omista asioista huolehtiminen ovat myöskin lisääntyneet viimeisinä vuosikymmeninä. Tästä on seurannut se, että emme näe ja huomaa enää välttämättä yhteisössämme olevien yksilöiden tilanteita, ja elämäntilannetta. "Pidän huolta vain omista asioista". Ei kuulu minulle-ajattelu on aika monen tapa suhtautua.
Vaikeat elämäntilanteet aiheuttavat hyvin usein ahdistuneisuutta, ja pitkittyessään myös masennusta.
Lääketieteessä ja etenkin psykiatriassa ajatellaan, että kaikki ihmisen reaktiot elämässä oleviin vaikeuksiin ovat häiriöitä ja merkki sairaudesta, joita tulee lääkitä. Lääkkeillä, ei-empaattisella, tai kylmällä asenteella ei auteta henkisesti kärsiviä ihmisiä, eikä ratkaista yksilön elämässä olevia ongelmia, olivat ne sitten mitä tahansa.
Jokaisella on mahdollisuus muuttaa omaa ajatteluaan, ja auttaa muita ihmisiä. Se edellyttää toisen ihmisen näkemistä, kohtaamista, kyselemistä, kuuntelemista ja ymmärtämistä.
Samalla se terveydenhuollon kuormittavuuskin varmasti vähenisi.
Yhteiskunnan muutokset heijastelevat ihmisten mielenterveydessä
4
113
Vastaukset
- Anonyymi
Yksinäisyyden, ahdistuksen ja masennuksen tunteet pahenevat silloin, kun ihminen on yksin. Yksinäisyyttäkin on monenlaista, sekä fyysistä, että henkistä.
Suurin osa näistäkin edellä mainituista johtuu psykososiaalisen tuen puutteesta.
Jos jokaisella ihmisellä olisi tukiverkosto ympärillä, se henkinen pahoinvointikin vähenisi, ja myös terveydenhuollon kuormittavuus. Jokaisella meistä on mahdollisuus vaikuttaa henkisen hyvinvoinnin lisäämiseen omassa ympäristössään. - Anonyymi
Listasi oli hyvä ja merkittävä, mutta siitä puuttui yksi iso tekijä, joka on sosiaalinen media.
Some on saanut paljon aikaiseksi myös pahaa, toki siinä on hyvääkin, ei sitä voi kieltää. Yhteydenpito tapahtuu paljon somen välityksellä, ei enää tavata toisiaan kuten ennen, laitteet pitävät koko ajan aivot aktiivisina, ja aivotkin tarvitsisivat lepoa, rentoutumista. Ihmisten toistensa tapaaminen jää vähäiseksi, joka voi lisätä esim. sosiaalisten tilanteiden pelkoa, jännittämistä, ym.
Osittain myös tuo korona-aika, kun ihmiset joutuivat eristyksiin, koululaiset etäopintoihin, ym. kaikki vaikuttaa kaikkeen.
On tullut huomattua, että tuo minä itse-ajattelu on lisääntynyt valtavasti. Ennen otettiin muut huomioon paljon paremmin kuin nykyään.
Isolla osalla ihmisiä on niin sanotusti pinna tiukalla, mistä ikinä kenenkin kohdalla johtuu. Äristään muille, hermostutaan pienimmistäkin epäkohdista, kielenkäyttö on muuttunut aika hurjaksi.
Ja pahoinvoinnin lisääntyessä kasvaa ongelmat myös yhteiskunnassa, päihteiden käyttö, lisääntynyt väkivalta, jne. Ahdistustaan ja tunteitaan voi olla vaikea purkaa, ja ne tulevat ihmisestä ulos väärällä tavalla, pahimmassa tapauksessa kohdistumalla muihin ihmisiin.- Anonyymi
Ihan totta mitä kirjoitat.somen kanssa menee joskus liiallisuuksiin. Ja sitten se ihmisten kanssakäyminen joka on minimaalinen nykyään,ja tavalline kaverillekin on tilattava aik kosk voi mennä tervehtimään. Ihmiset vetäytyvät omiin oloihinsa vaikka ei olisi pakko . Entiset ystävät eivät käske kylänjohto on leski,siitä on niin moni sanonut että eivätkö koskaan olleetkaan eihän kavereita vaan se joka on kuollut.
Toisaalta some on hyvä olemassa sieltä saa hakea jos jonkinlaista tietoa, vaan kun ei sekään aina huvita.
Lapsuuden kotikylässä tuli vanhat mummot usein tervehtimään ja saivat kahvia ja pullaa olivat yksinäisiä, ja sillä oli ihmisillä vielä empatiaa , että jaksettiin puhua vanhusten kanssa . Autettiinkin heitä , vaikka eivät olleet edes sukua.
Se oli vielä silloin niin että ihmiset oli ihmisiä toisiaan kohtaan . Nykyään on kylmyys yhteiskunnissa kukaan ei välitä toisistaan ja ”minä minä ” kulttuuri päällä. Kaikilla kiire aikuiset lapset töiden jälkeen salilla yhtämittaa ihan iinkuin se olisi pakko jotenkin . Tekevät töitä niin paljon kun ehtivät ja siinä ei riitä aikaa muoreille vaareille pahemmasti.
- Anonyymi
Monet ihmiset eivät enää elä elämäänsä, vaan he suorittavat elämää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih253634- 2563554
No nyt! Linda Lampenius jakoi sensuellin kuvan itsestä - "Olematon mekko" saa hieraisemaan silmiä...
Linda Lampenius täyttää tänään 55 vuotta. Eipä uskoisi kuvan perusteella. Onnea, onnea, onnea pop-artistille ja huippuvi282034Mites teillä keskustelut soljuu?
Oli tossa mun aloittamassa ketjussa eilen illalla aikamoinen show. Mutta toisaalta ainahan mä oon valitellut kun täällä2701706Shokki! Marko Paanaselle ei riitä 100 000 euron budjetti - Vaatii kesken remontin näin paljon lisää!
Hupsista, noinkos siinä sitten kävi, budjetti ei pitänytkään…! Eikä taida olla ihan eka kerta, näitähän sattuu... Onko151439Pystyt sille toiselle
Kertomaan ne salaisetkin asiat. Olette läheisiä. En tiedä kerrottu minusta. Tuskin kerrot. Puhutko sanaakaan. Toisaalta81399Venäjän rikollisen sodan juurisyyt
Koska edellinen ketju Venäjän rikollisen sodan juurisyistä oli niin suosittu, että se tuli pikaisesti täyteen eikä sitä3891252Annen grillin nousu ja konkka..
Olipa se nopea grilli bisnes..Voi voi sentään mitäs nyt tilalle?501179Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens751025Huominen haastattelu
Huomenna 27.02 Torstaina. OLLI. SAHIMÄKI Järviradiossa haastateltavana kello 12:00 👏👏281007