Valitettavasti tulossa, kysyn ehdokkaiden mietteitä

Anonyymi-ap

Mitä aikovat tehdä:
a) perusterveydenhuollon hyväksi?
Onko teistä oikein, että Karviassa ei ole toimivaa terveyskeskusta?
Olisiko yksityislääkärin/kunnanlääkärin/ tai Sievin mallilla toteutettu vastaanotto Karviassa varteenotettava keino turvata perusterveydenhoito?
b) entä vanhuspalvelut? Onko oikein, että vanhukset viedään hyvinvointialueiden toisiin kuntiin hoidettaviksi? Entä perhekodit, pitäisikö niitä saada Karviaan enemmän?
c) Mitä mieltä olet sopimusomaishoitajien asemasta? Palkkio, lomat, verotus?
d) Elättääkö matkailu Karvian? Saako kunta verotuloja paljonkin matkailusta investointeihin nähden? Montako palkkalistoilla olevaa palkastaan veroja maksavaa matkailu elättää täyspäiväisesti ympäri vuoden?
e) Elättääkö kulttuuri? Montako veroja maksavaa palkansaajaa on kulttuurikeskuksessa töissä ympärivuotisesti?
f) mikä olisi mielestäsi keino millä saadaan nuoria perheitä paikkakunnalle? Sivukylät autioituu. Asumiskuntoisia taloja jää autioiksi kun vanhukset kuolee. Onko sinulla keinoa millä saat sivukylät pysymään asuttuina?
g) maatalot yksi toisensa jälkeen lopettavat toimintansa. Paikkakunnallavei enään ole montaakaan sikatilaa ha maitotilatkin lyövät lehmät teurastamoon. Mikä olisi keino saada Maatalous jatkumaan ja ruokahuolto pysymään.
h) Työtä. Mikä on keino, että työpaikat pysyisivät Karviassa?
i) Onko sinusta oikein, että eläkeläiset vievät nuorten työpaikat?

Nyt ihan oma ja henkilökohtainen mielipide asioihin.
Kysyn täällä koska faceen kaikki eivät pääse lukemaan vastauksia.
Kiitos kun vastasit.

16

927

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Anonyymi

Mee kysyyn samat st1 parlamentista.

Ei niillä kunnallisvaalitoehdokkailla ole mitään omia mielipiteitä. Kokouspalkkioiden perässä siellä ollaan ja saa kylällä pullistella olevansa valtuustossa.

• Anonyymi

Paremmin nämä on henkilövaalit kuin puoluevaalit.
      Onneksi on nuorta väkeä ehdokaslistoilla👍

• Anonyymi

Ei nämä asiat ole karvian kunnanvaltuuston päätettävissä tai no kulttuuri kyllä.

• Anonyymi

Kyllä jotain työllisyys rojekteja voi polkee alulle. Jos jollain ideoita.

• Anonyymi

Eipä näytä ehdokkailla olevan mitään omaa mielipidettä.
      Postilaatikko ja netti pursuaa samaa soopaa kuin ennenkin.
      Tänävuonna äänestänkin nuorta henkilöä. Ehkä ekaa kertaa ehdolla olevaa, sillä nuo eläkevaarit/muorit ovat jo olleet liian kauan vallankahvassa.

• Anonyymi

Viimme viikkot on ollu joku tai joku puolueet porukkoineen kauppojen eres mikset menny naamatuse asioista kyselehen.

• Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

Viimme viikkot on ollu joku tai joku puolueet porukkoineen kauppojen eres mikset menny naamatuse asioista kyselehen.

Eipä tullut vastausta kysymyksiin, kun muu seurustelu ja itsensä korostaminen tärkeämpää.
        Nämä nyt on nähty.

• Anonyymi

Ei taida asiat kummentua äänesti tai ei. Hyvä jos vaihtuu naamat vähä. Päätäntä valta heikko.

• Anonyymi

Ootteko ajatelleet näiden vaalibudjettia.
        Yksi on jatkuvasti esillä joka paikassa, postilaatikot, face ja lehti pullistelee lärvi kuvaa.
        Toisella taas on jossain paikallislehdessä pieni kuva ja numero, eikä jaa makkaraa koko Satakunnan alueella.
        Kyllä täytyy jostain tulla rahaa vaalikamppanhaan ja olla kokouspalkkiot niin suuria, että tuollainen kannattaa.

• Anonyymi

Minusta on hyvä juttu kun on nuoria ehdolla. Äänestin itsekin nuorta.
        Nämä eläkeikäiset on ko nähty.

• Anonyymi

Kiitos aktiiviselle karvialaiselle, joka vinkkasi tästä kyselystä. Harmi että se tuli tietooni vasta nyt, olisin vastannut näin fiksuihin kysymyksiin mielelläni jo aikaisemmin.

a)
      Itse nostin jo pari vuotta sitten esille, että esim Kurikassa on S-marketissa hyvin pieni koppero, jossa yksityislääkäri ottaa vastaan. Näkisin että kunnassamme olisi oivallisia tiloja ojentaa huokealla ehdoilla yksityiselle puolelle tilat. Itse asiassa viime talvena keskustelin myös Pihjalajalinnan Mänttä-Vilppulan / Parkanon toimipisteiden vetäjien kanssa aiheesta ollessani työhaastattelussa 😉

Olen myös esittänyt että entisen lääkäri Harjun talo palvelisi erinomaisena hyvinvointikeskuksena, jossa olisi valmiina myös uima-allas osasto fysioterapia/kuntoutus tarpeisiin.

2027 kun hyvinvointialueilta palautuu kuntouttava työtoiminta takaisin kuntiin meille tarvitaan tilat, jossa voisi toimia päivätoiminta/työpaja yhteistyössä työllisyys/maahanmuuttokoordinaattoreiden kanssa.

b)
      Koska hyvinvointialueet pitävät vanhuksiamme teräskuntoisina olen huolissani niistä ikäihmisistä, joilla ei ole omaisia puolustamassa oikeuksia. Yhteisöllinen asumismuoto on yksi vaihtoehto, mutta sellaisessakin pitäisi olla henkilökuntaa 24/7/365 ei ole oikein että vanhukset makuutetaan lukkojen takana yöt ilman vastaavia valvojia. Meillä on tällä kaksi yksityistä hoiva-akan palvelukotia, jotka toimivat esimerkillisesti. Näihin paikkoihin täytyisi hyvinvointialueen ostaa paikkoja kuntalaisillemme. Ketjuyritykset eivät saa olla ainoita oikeita palveluita hyvinvointialueelle tuottavia yrityksia myös nämä meidän omat yksiköt pitää huomioida!

c)
      Koska itse toimin omaishoitajana olen jäävi sanomaan tähän yhtään mitään.

Mutta todettakoon nyt niin, että valtakunnan tasolla olen ollut Keskustanaisten hallituksessa mukana valmistelemassa aloitetta jossa omaishoitajien verotus poistettaisiin kokonaan.

Omakohtaisesta kokemuksesta voin sanoa että vei muutaman vuoden ennen kuin olen saanut säännölliset minulle kuuluvat lomat ja äitini on saanut olla intervallissa nyt viime vuodet ihanassa Perhekoti Kaisalassa säännöllisesti.

d)
      Matkailua ja sen vetovoimaa ei voi mitata näin suoraviivaisesti koska sen vaikutukset ovat monijakoisimmat. Kun matkailija pysähtyy Karviassa hän saattaa käyttää usean yrittäjän palveluita ja nyt kun meidän brändi alkaa olla pikku hiljaa tunnettu pitää nosteesta pitää kiinni. Palveluja pitää olla ja kehittää, mutta niitä pitää myös käyttää ja mainostaa. Jokainen karvialainen voi mainostaa meillä olevia palveluita ja näin omalta osaltaan auttaa asiassa. Pyrin itse tutkimaan hyvinkin tiiviisti tiedollajohtamisen malleja matkailun saralta ja yritän lähitulevaisuudessa alkaa koota dataa, jolla voidaan osoittaa matkailun hyötyjä tulevaisuudessa 😉

e)
      Kulttuurin vaikutuksia tuli mitata paremminkin sen hyvinvointivaikutuksien ja muiden erilaisten vaikutteidensa kautta. Tällä hetkellä Kulttuurikeskus Skantz ei käsittääkseni suoraan työllistä ketään, en ole aivan varma tästä. Mutta välillisesti se työllistää todella paljon ihmisiä tapahtumissaan, esiintyjistä haravoijiin jne.

f)
      Se että perikunnat asettaisivat talojaan vuokralle ja mahdollisesti myyntiin. Keski-Suomessa on alettu suosimaan mallia, jossa nuoret maksavat vuokraa aluksi esim 5v. jonka jälkeen heillä on mahdollisuus ostaa talo itselleen niin että heidän maksamansa vuokrat huomioidaan etumaksuna, käteisvarana talokaupan hinnasta. Eli he lunastavat talon itselleen kauppahinnalla, josta on vähennetty jo maksetut vuokrat pois.

g)
      Yhteisöllisyys, rekomyynti säännölliseksi ja lähituottajien suosiminen jakelukeittiössä. Kilpailutuksiin pitää keksiä jokin juju kuten palvelutoimittajarekisterin kaltainen tuottajarekisteri ja sitä kautta kilpailuttaminen. En ole varma taipuuko kilpailulaki tähän mutta se pitäisi selvittää.

h)
      Olen itse nyt nostanut tämän lähiöajattelu mallin esille. Olemme kuitenkin neljän kaupungin ja yhden kunnan rajanaapureita, näistä kaikista keskuksista on meille kohtuullinen matka. Niissä missään ei ole useita ketjuliikkeitä, jotka vaatisivat potentiaalista ostajakuntaa, mikäli tuollaiset erikoisliikkeet saataisiin houkuteltua Karviaan niin saataisiin työpaikkoja ja pendelöintiä kaupungeista tänne...

i)
      Mielestäni rekrytointeja pitäisi pienellä paikkakunnalla toteuttaa alan ammattilaisten toimesta, joilla ei olisi paikkakuntaan siteitä.

Jonna Haavisto
      kuntavaaliehdokas nro 5

PS. Nämä kysymykset olivat huomattavasti paremmat kuin monet vaalikonekysymykset olivat, kiitos näistä! Julkaisin nämä siksi myös politiikko facebook sivuillani @kranninjonna.

• Anonyymi

Kiitos Jonna!
        Asiallisia vastauksia ap:n kysymyksiin.
        Olen mielenkiinnolla seurannut ketjua vastaako kukaan näihin ap:n kysymyksiin. Vahinko vain, että ne olivat tälläisellä "kanavalla".
        Onnea vaaleihin.
        2 ääntä täältä tienattu :)

• Anonyymi

Hyvä Jonna.puhut asiaa taas

• Anonyymi

Karviaan pitäisi houkutella yrittäjälääkäri. Sehän on päivän trendi.
        Jalasjärvellä on Salosen lääkärikeskus missä käy paljon karvialaisia. Olisiko heiltä mahdollista saada palvelua tänne Karviaan edes kerran viikossa?

Tuo omaishoitajien juttu on vähän kinkkinen. Jos ei makseta veroa ei myöskään työeläke kartu.
        Lisäksi omaishoitajia on monen ikäisiä ja monen kuntoisia. Vapaat ja oma henkilökohtainen aika ovat ainakin tärkeitä joten intervallipaikat on todella tärkeitä.
        Miksi muuten Karvia ei anna ilmaista kuntosalikorttia omaushoitajille? Päätöksessä oli maininta vain Honkajoelta ja Kankaanpäästä?
        Tuo vuokralla Asuminen sekä vuokran katsominen ennakkomaksuksi talosta ei sekään ole ihan yksinkertainen juttu.
        Miten tilanne kun ihminen/perhe saa asumistukea vuokraansa siinähän vähän kuin veronmaksajat kustantaisivat toiselle asuntoa.
        Mitä tämä Willi Karvian välillisesti työllistävä vaikutus on? Työtä kyllä voi talkoissa tehdä mutta eri asia on maksetaanko siitä palkkaa.
        Aika paljon siellä on talkoolaista töissä kun on esityksiä. Olisi nyt Hyvä jos pystyttäisiin siinä Paljonko työllistää (maksetaan palkka) Karvialaisia? Tuskin karvian harrastelijanäyttelijät ovat palkkalaisia.

Täällä joku kirjoitti trollauksesta.
        Ilmeisesti nyt sitten olen teollisuuden kun esitän vähän erilaista mielipidettä.
        Elämä ei ole mustavalkoista, että on joko tai. On monia mielipiteitä maailmassa. Itse kullakin omansa. Asioista pitää keskustella eikä joka kerta olla vain myötäilemässä.
        Jonnalle Kiitos. Paljon tuli ajateltavaa mökin akallekin. Tsemppiä.

• Anonyymi

Mitä sana Trolli tarkoittaa? Se tarkoittaa tahoa jonka ensisijainen tarkoitus on ärsyttää, provosoida ja aiheuttaa ristiriitoja sekä eripuraa. Propaganda tarkoittaa viestejä joiden tarkoitus on muuttaa viestin saajien mielipiteitä sellaisiksi kuin viestin lähettäjä haluaa. Propagandan yksi tavoite on vaikuttaa ihmisten sananvapauteen ja omaa järkevään ajatteluun.

• Anonyymi

Työtä, rahaa, palveluita, asukkaita. Tuo ympyrä kuntoon sitte vasta muu hömppä jos jää varoja.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      190
      1429
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1218
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      958
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      910
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      813
    6. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      810
    7. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      56
      792
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      81
      775
    9. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      774
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      722
    Aihe