Naiset ei osaa tehdä ruokaa

akak

Miehet, oletteko huomanneet saman kuin minä: naiset eivät tänä päivänä osaa laittaa ruokaa.

Ennen sentään syötiin joka kodissa hyvistä raaka-aineista tehtyä kunnon ruokaa, mutta se mitä nyt laitetaan pöytään on puolivalmiste-kinkkukiusausta tai jotain vitun pastaa.

Mitä äidit tänä päivänä opettavat tyttärilleen, eivät mitään. Paha varmaan opettaakaan kun eivät ruoanlaitosta itsekään mitään tiedä. Kyllä minä ainakin katson, että se puoli on oltava kunnossa kun lapsilleni äitiä valitsen. En halua, että lapsistani kasvaa mitään ruokaneuroottisia kasvissyöjälesboja tai hampurilaisplösöjä.

58

7399

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jeppe

...olen ajatellut ihan samaa. Lähipiirin parisuhteissa syödään pelkkää leipää arkena ja viikonloppuisin makaroonia. Toisaalta poikkeuksiakin on, mutta niissä suhteissa mies toimii kokkina.

• ihmeessä

vain naisen pitäisi sitä ruokaa laittaa?
        Miksei sitä ruokaa voi tehdä yhdessä tai vuorotellen?

• Jeppe
        ihmeessä kirjoitti:

vain naisen pitäisi sitä ruokaa laittaa?
        Miksei sitä ruokaa voi tehdä yhdessä tai vuorotellen?

"Miksei sitä ruokaa voi tehdä yhdessä tai vuorotellen?"

No siksi kun naiset eivät osaa! Siinähän se ongelma juuri on.

• wind
        Jeppe kirjoitti:

"Miksei sitä ruokaa voi tehdä yhdessä tai vuorotellen?"

No siksi kun naiset eivät osaa! Siinähän se ongelma juuri on.

Pahan pistit! ;-D

• mörökölli

Kotosalla jos jotain järkevää syötävää tahtoo niin itse se on laitettava. Nainen ei tahdo/osaa tehdä mitään hernekeittoa(valmis purkki) vaativampaa. Tottunut syömään ulkona/vanhempien luona ja jos joskus kotosalla pitää jotain pöytään laittaa niin tuloksena on jotain maksalaatikkoa mikrossa lämmitettynä. JIPPII!! Ei edes pyttipannun teossa viitsi sen vertaa auttaa, että pilkkoisi makkarat tai perunat.

• pikku.nainen

ruoanlaittotaitoisiakin naisia on vielä olemassa. Meillä syödään joka päivä ravitsevaa, itsetehtyä kotiruokaa. Ja sen lisäksi vielä joka päivä salaattia.

Ei mitään einespöperöitä tai puolivalmiita sörssöjä.

Meillä ei olla myöskään aliravittuja tai ylipainoisia, vaan minä kiinnitän paljon huomiota ravitsemukseen ja ruoan terveellisyyteen ja monipuolisuuteen.

• Sanna

Olen nainen, mutta olen huomannut saman kuin sinä. Moni nuorempi nainen ei osaa tehdä ruokaa, eikä kyllä miehetkään sitä osaa. Poikkeuksia tietysti löytyy.

En ole vielä itsekään kovin vanha (25), mutta minun kotona äiti teki "kunnon ruokaa" alusta lähtien. Hän myös opetti minulle miten ruokaa laitetaan. Ennen kun ei ollut puolivalmisteita tarjolla, niin oli pakko tehdä itse. Tänäpäivänä saat valmiiksi suikaloitua kinkkua kiusausta varten, ennen oli pakko ostaa kokonainen pakastekana, nyt kanapalaset löytyvät kätevästi paloiteltuna ja paketoituna jne jne.

Hyvä ystäväni sai äsken lapsen, ja kauhistukseni huomasin, ettei hän osanut itse edes valmistaa soseita lapselle. Hän osti kallista pilttiä kaupasta, sen sijaan että olisi itse keittänyt perunat, vihanneksen ja lihan ja tehnyt siitä soseen.

Olen myös huomannut päiväkodissa/koulussa töissä ollessani, että osa lapsista vieroksuvat tavallista kotiruokaa. He ovat varmasti tottuneet kananugetteihin, ranskalaisiin ja pizzaan ja pitävät sen takia maksalaatikkoa, hernekeittoa tai karjalanpaistia omituisina ja pahoina ruokina. Ei ihme, että niin moni lapsi valittaa että kouluruoka on paha, he eivät ole tottuneita sen makuun.

En väitä olevani mikään mestarikokki, mutta peruskotiruoan osaan kyllä valmistaa. Niin osaa muuten miehenikin, sillä sekä hänen että minun kodissa molemmat vanhemmat ovat osallistuneet ruoanlaittoon. En huolisi miestä joka ei osaa laittaa ruokaa!

Terve ja monipuolinen kotiruoka kunniaan!

• hoitsukkatuuli

lapset inhoavat kaikkea kotiruuan tapaistakaan, eivät osaa syödä. Esim. nuo liharuuat, ei tuu mitään. Jogurtit ja kaikki herkuntapaiset kyllä menee, spagetit ymsyms.
        Mä itse inhoan ruuanlaittoa varsinkin sitä sotkua mikä siitä tulee, mutta teen kuitenkin itse, pakosta, kun lapsi ei voi syödä kaupan valmiita. Käytän keittokirjaa apuna ja sävellän siitä.
        Hetikohta ,aika pian, kun hän muuttaa kotoo pois, siirryn kans takaisin salaattilinjalle, enkä tasantarkkaan laita mitään pöperöä koska töissä saa sitä kaupan puolivalmista. Oon aina ollu työssä, missä saa ruuan talosta, ei oo tarvinnu opetella.

• ddhm

Olen itse parikymppinen naine ja osaan mielestäni laittaa ruokaa ihan hyvin (ainakin kaverit usein kinuavat päivälliskutsua :) ) mutta meillä kotona kotiruoka (ja monipuolinen sellainen, suomalaisesta texmexiin ja kiinalaiseen) olikin aina itsestäänselvyys. Sitä laittoivat sekä isä, että äiti. He myös opettivat kaikki lapset kokkaamaan jo pienenä, veljiä myöten.

Olen kuitenkin itsekin huomannut, että nykyään ruoanlaittotaito alkaa olla nuorilla ihmisillä katoava luonnonvara. En kuitenkaan sanoisi, että ongelma koskaa vain tyttöjä. Arviolta naispuolisista ystävistäni tottuneesti useita kertoja viikossa kokkailee 20%, miespuolisista hieman vähemmän. Muutos lienee suurin naisten keskuudessa, mutta silti olen sitä mieltä, että suoanlaittotaidottoamia ei ole nuorten miesten joukossa ainakaan vähempää kuin naisten joukossa.

Meillä kokataan nykyään lähinnä viikonloppuisin ja lomilla, kun työpäivät ovat lähemmä 12 tuntisia sekä minulla että miehelläni. Silloin kuitenkin veitseen ja pannuun osaa tarttua mieheni siinä missä minäkin. Arvostan miestä, joka osaa laittaa ruokaa, siksi ymmärrän, että naisessa sama piirre on useimpien miesten mielestä suotava :)

Alkuperäiselle: en tiedä, kokkaatko itse, mutta jos et, niin nyt on aika opetella. Muutoin ei ole paljoa arvosteluilla sijaa...

• sara.

Mina OSAAN laittaa hyvaa ja terveellista ruokaa...se on intohimoni, harrastukseni, ajanvietteeni. Koskaan ei ole liian "kiire", etteiko voisi tehda hyvaa ruokaa.

Olen jopa niin luova, etta muokkaan OMIA resepteja, jos olen silla tuulella.

Ts. teen usein "taidetta" ruoanlaitosta.

MUTTA myos mina olen kriittinen sen miehen suhteen, jonka valitsen!

• osaakaan

eivät osaa.. Vaan eipä se paljoa ketään enää kiinnostakaan, ainakaan miehiä..
      Aikaisemmin naiset opettelivat laittamaan ruokaa jotta pystyivät valloittamaan unelmiensa miehen.
      Jos tänä päivänä menet miehiltä kysymään millainen nainen olisi unelmiesi vaimo, niin kovinkaan moni ei puhuisi hänen ruuanlaittotaidoistaan yhtään mitään.
      Nainen laittaa ruokaa nykyään lähinnä itselleen. Mieskin sitä voi syödä jos jaksaa. Ja ruuanlaittotaito on naiselle tärkeää vain jos hän itse sattuu olemaan kovan luokan gastronomi..

• häpeä, itkupilli!

Joka ikinen kommentti, jonka suustasi päästät on jotain sovinistista narinaa: " naiset sitä, tätä ja tota..." Mikään ei ikinä ole hyvin. Olet pahasti katkeroitunut, herkkis, joka ei ikinä tule elämäänsä saamaan kunnon naista, sillä ei naiset tuollaista narinaa jaksa kuunnelle. Kirjoituksistasi voi päätellä, että olet naisvihaaja, joka tykkää pökkiä miehiä pyllyyn. Ei sun kaltaisia miehiä todellakaan jaksa kauaa katella. Mielummin panen vierasta, ehkäpä kaveriasi. Jos sulla sellasia edes on olemassa.

• sanoisin

..että ap. on oikeassa sanoessaan, että yleisesti ottaen nykyään naiset eivät osaa laittaa ruokaa. Mutta mistäs sinä hermostuit..? Nainen minäkin olen, mutta asiallisestihan ap. minusta asiansa esitti.

• neito
        sanoisin kirjoitti:

..että ap. on oikeassa sanoessaan, että yleisesti ottaen nykyään naiset eivät osaa laittaa ruokaa. Mutta mistäs sinä hermostuit..? Nainen minäkin olen, mutta asiallisestihan ap. minusta asiansa esitti.

Eli sen kun menet kauppaan ja kokkaat itelles omat safkat. Tällä nimimerkillä on todellakin pelkkää pahaa puhuttavaa naisista, mitä tällä foorumilla kirjottelee. EI ainuttakaan positiivista sanaa. Luulis tuulis tuollaisen negatiivisen asenteen käyvän jo pidemmän päälle rankaksi. Uskon kyllä, että naisetkin osaa kokata. Nykypäivänä ei vaan osata arvostaa toisten tekemiä asioita pätkääkään. Oman navan ympärystä kiehtoo ihan liikaa nähdäkseen asioita sen pidemmälle. Sitä paitsi, johan se on todettu tuolla Etelä-Euroopassa saakkakin, että Suomalainen ruoka ei kauheesti kiehdo makunystyröitä. Mutta onko se suomalaisten naisten vika, että suomessa syödään mautonta ruokaa? Peruskoulussakin ollaan opetettu, että suola ja pippuri on hyviä mausteita. Kukaan ei vaan kertonut, että ne on yksipuolisia.

• sano..
        neito kirjoitti:

Eli sen kun menet kauppaan ja kokkaat itelles omat safkat. Tällä nimimerkillä on todellakin pelkkää pahaa puhuttavaa naisista, mitä tällä foorumilla kirjottelee. EI ainuttakaan positiivista sanaa. Luulis tuulis tuollaisen negatiivisen asenteen käyvän jo pidemmän päälle rankaksi. Uskon kyllä, että naisetkin osaa kokata. Nykypäivänä ei vaan osata arvostaa toisten tekemiä asioita pätkääkään. Oman navan ympärystä kiehtoo ihan liikaa nähdäkseen asioita sen pidemmälle. Sitä paitsi, johan se on todettu tuolla Etelä-Euroopassa saakkakin, että Suomalainen ruoka ei kauheesti kiehdo makunystyröitä. Mutta onko se suomalaisten naisten vika, että suomessa syödään mautonta ruokaa? Peruskoulussakin ollaan opetettu, että suola ja pippuri on hyviä mausteita. Kukaan ei vaan kertonut, että ne on yksipuolisia.

..sä hänelle jotain positiivista, ehkä hän siitä ilostuisi.
        Aluksi voisit nätisti pyytää anteeksi sanojasi, sitten tarjoutuisit kokkaamaan hänelle herkullista itsevalmistamaasi ruokaa.. seurauksena voisi olla se, että molemmat ajattelisitte toisin! Ok? :)

• tytär
        neito kirjoitti:

Minä tykkään suomalaisesta perusruoasta, ruoan kuin ruoan maustaa tumpsauas suolaa! En millään ymmärrä tätä villitystä ulkomaisiin ruokiin. Monet kouluruuatkin on pilattu hienoilla nimillä ja eksoottisilla mausteilla. Ihan kuin hävettäisiin suomalaista perusruokaa joka on ravitsevaa ja maukasta!

Naisten ruualaittotaidon puutteeseen voin yhtyä kun tänäänkin katselen epäonnistunutta keittosotkua joka pikemminkin oksettaa kuin nostattaa ruokahaluja...

Miehet kokkaavat paremmin, telkkarissakin kaikki kokit ovat miehiä! Tässä taas uusi aluevaltausapaja miehille!

• Jepu

Osaakohan kyseisen viestin laittaja itse keittää edes vettä. Opetteleppa itse tekeen päivittäin ruokaa raakamateriaaleista, vieläpä töiden jälkeen ,niin eiköhän valmisruuat tuo helpotusta arkeen. Tietenkin kun olet ollut poikanen on äitisi ruokkinut ja puolittain syöttänyt pikku puppelin ja olet ilmeiseti vieläkin siinä tilassa , ettei ruoka mene suuhun ellei joku laita.

• siltä

että sä haluaisit olla se, joka sinne puppelin suuhun sitä ruokaa laittaa..!? Olishan se kieltämättä kiva hemmotella miestä hyvällä ruualla.

• Jepu
        siltä kirjoitti:

että sä haluaisit olla se, joka sinne puppelin suuhun sitä ruokaa laittaa..!? Olishan se kieltämättä kiva hemmotella miestä hyvällä ruualla.

Teen kyllä itse ruokani, eikä mua kyl kiinnosta ketään "aikuista" miestä syöttää, naista kyl mielelläni hemmottelen hyvällä ruualla. Ajattelin vaan et monet miehet eivät viitti tai osaa ruuanlaittoa ja siit tulee moisia kommentteja.

• NaituNainen

Kun minä muutin mieheni kanssa yhteen asumaan ollessani 19-vuotias, osasin keittää makaronia ja perunoita, sekä valmistaa uunissa broilerinkoivet/rintapalat ja tehdä pizzaa... Siinä se suurinpiirtein olikin! Mies oli ihan huippu ruuanlaitossa, joten hyvin pysyttiin elossa! ;D Opiskelujen loputtua sain vain lyhyeksi aikaa töitä ja jäin sitten moneksi kuukaudeksi työttömäksi, ja sinä aikana opettelinkin tekemään vaikka mitä ruokia! Olen aivan yltiökiitollinen sille työttömyysajalleni, koska silloin todella oli aikaa miettiä kaupassakin mitä ostais ja opetella kotona laittamaan ruokaa ihan kokkauskirjojenkin kera. Nyt laitamme mieheni kanssa yhdessä ruuat koko perheelle. Ainoa mitä en ole kokeillut tehdä, on purkkilihapullat ja vastaavat...

• katryh

eipä yleistetä.Minä ainakin ossaan laittaa ruokaa,monenmoista.Ja kuulema todella hyvääkin vielä.Entisaikoihin ei voi verrata tässäkään tapauksessa,naiset eivät "muinoin"käyneet töissä vaan niillä oli aikaa laittaa vaikka mitä gurmeeta.Nykyään naisetkin käy töissä ja joidenkin mielestä on vaan helpompaa laittaa puolivalmista kun naisella sattuu olemaan muutenkin suurempi työtaakka kotona!Mutta en minäkään silti halua laittaa puolivalmista,omatekoinen on niin paljon parempaa.Silti ei pitäisi syyttää ketään vaan arvioioda asiat tapauskohtaisesti.Ei sitä turhaan sanota että"tie miehen sydämeen käy vatsan kautta..".Menkää nyt hyvät nuoret neidot emäntäkurssille,siellä oppii paljon arvokkaita taitoja joista on hyötyä"matkan"varrella.Kukapa lapsi(jos sellaisia meinaa saada)ei joskus toivoisi kohtaavan kotikutoisen pullan ja sämpylän/karjalanpiirakan tuoksua perjantai-iltana kotiin tullessaan.(KIITOS ÄIDILLENI,OLIT IHANA!)

• -kaikki onnistuu-

Täällä kyllä osataan tehdä läskisoosista lähtien,karjalanpiirakat,-paisti ym.pöperöt. Niin että me naisetkin osataan siinä missä miehetkin!

• Asiasta huvittunut

Näin on. Tällaisia Saarioisten "meidän äiti tekee teidän äidin ruoat" -tyylisiä tapauksia on valitettavan paljon. Ja ikävä kyllä tällaiset uusavuttomat äidit ovat nykyisin jopa sosiaalisesti hyväksyttyjä, ei muuta kuin valmispizza mikroon. Äidin ei edes tarvitse ahteriaan sohvalta nostaa, kun pikku-Josephine osaa itsekin laittaa pizzaa - kätevää!

Lienee selvä, että kunnon kotiruoalla kasvaa terveempiä ja tasapainoisempia lapsia ja nuoria kuin pahanmakuisilla ja ravintoköyhillä valmisruoilla. En niin välitä mitä omaan suuhuni laitan ja osaan kyllä itsekin ruoan tehdä, mutta (mahdollisesti tuleville) lapsilleni ei kyllä mitään valmispask... korjaan valmispastaa aleta syöttämään.

• kassatäti

Kassalla huomaa hyvin kuinka paljon eineksiä käytetään. Esim lasagne tehdään "lisää vain jauheliha"-paketeista, vaikka olisi lapsia liuta ja tulisi jo taloudellisestikin kannattavemmaksi tehdä itse alusta loppuun. Itse olen opetellut tekemään ruokaa jo alle 10-vuotiaana, kun hoidin nuorempien sisarusteni ruokinnasta vanhempien ollessa töissä. Tämä oli ihan omasta halustani, ei minua siinä iässä mitenkään pakotettu tähän :) Voin rehellisesti sanoa että kukaan tuttavistani, jotka ovat samaa ikäluokkaa, eivät osaa tehdä kuin korkeintaan makaroni-jauhelihasörsseliä ja muita yleisiä ruokia. No onhan sekin jo jotain.. en silti yhtään ihmettele että nuoriso lihoaa yms kun vanhemmat antavat lapsensa raahata limsoja, sipsejä yms juttuja hihnalle ja vielä itse ostavat miltei kaiken puolivalmisteina. jotain rotia tähän touhuun kiitos.

• ei osaa

korjata autoja....NIIN MITÄ SITTEN??

• Kokkimimmi

Täytyykö siinä valittaa? Itsepä naisesi valitset! Kiinnitä vähän huomiota siihenkin, että mitä naisella on korvien välissä, pelkkä ulkonäkö ei pahemmin auta arjessa.

Meillä ainakin tehdään joka päivä kotona ruokaa ja monesti kahdenlaista: mies syö enemmän liharuokia, itse kasvisruokia, eikä kumpikaan valita! Vaikka kotoa opin, että mieskin osaa tehdä ruokaa, niin silti teen meillä melkein aina ruuat, koska omaa miestäni ei ruuanlaitto pahemmin kiinnosta. Itse taas seuraan mielelläni ruokaohjelmia yms. ja pidän myös leivontataitojani yllä!

• Eila

...ja osaan silti paistaa pihvit verisistä kypsiin, tehdä kelvollisen suppilovahverokastikkeen, kalasopan (johon EI tule pakasteseitiä vaan esim ahventa ym), maustaa ja paistaa uunissa yhtä sun toista liha- ja kalakönttiä, leipoa sämpylät ja pullat... jne. jne.

Jaa miten niin suvun huonoin kokki? Äitini oli sota-aikaan ollut emäntänä eräällä koululla, veljeni vaimo on pitokokki ja sisareni tekee pitokokin hommia viraabelihomminaan.

• sun suvussa

oo yhtään miehiä? :O

• Niinpä niin
        sun suvussa kirjoitti:

oo yhtään miehiä? :O

Kas kun ei niiden miesten tietenkään tarvitse eikä kuulukaan laittaa ruokaa. Siitähän tässä koko keskustelussa on kyse: naisen kuuluu.

• joo joo

Jotkut naiset on TOSI huonoja laittamaan ruokaa. Useimmat tuntemani naiset ovat sellaisia keskivertokokkeja eli kaikki tavalliset ruoat onnistuu rutiinilla, ja sitten on muutamia tosi hyviä. Itse olen pienestä pitäen osallistunut kotona ruoanlaittoon, mitä taitoihin tulee lasken itseni siihen "keskivertoporukkaan". Tykkään kokkailla, ja usein kinastelemmekin poikaystävän (tykkää myös paljon ruoanlaitosta) kanssa siitä, kumman luona syödään (ts. kumpi laittaa ruoan). Ei minua haittaa vaikka mies ei osaisi kokata, samalla vaivalla sitä kokkaa kahdelle kuin yhdelle.

• ja miksi

Meillä laitetaan ruokaa vain viikonloppuisin, koska kumpikin syö päivällä töissä eikä aikuinen ihminen kaipaa kahta lämmintä ateriaa päivässä. Viikonloppuna kyllä laitetaan, yleensä yhdessä ja yhteisvastuullisesti. Ei meistä kumpikaan mikään gurmeen nero ole, mutta ihmeesti on maistunut. En oikein ymmärrä, miten tämä asia muka sukupuolisidonnainen olisi ja miksi ruuanlaiton vastuu olisi vain toisella.

• ruoka rules

"eikä aikuinen ihminen kaipaa kahta lämmintä ateriaa päivässä"

No kyllä todellakin tarttee.. lounas ja päivällinen. Joskus kun on syönyt vaan yhen lämpimän aterian niin kyllä nälkäiseltä tuntuu. ja en ole ylipainoinen :)

• Sanna
        ruoka rules kirjoitti:

"eikä aikuinen ihminen kaipaa kahta lämmintä ateriaa päivässä"

No kyllä todellakin tarttee.. lounas ja päivällinen. Joskus kun on syönyt vaan yhen lämpimän aterian niin kyllä nälkäiseltä tuntuu. ja en ole ylipainoinen :)

Itse lopetin jo lukiossa toisen lämpimän aterian syömisen (päivällisen), korvasin sen kylmillä ruoilla. Tämä oli koulun terveydenhoitajan mukaan täysin ok. Asia tuli esille jossakin pakollisessa tarkastuksessa, jossa piti täyttää lappu ruoka-, liikunta- yms. tottumuksista. Itseäni vähän hävetti ja jopa pelotti, millaisen tuomion "huonot" ruokatottumukseni saa. Ilokseni ja helpotukseni sain asiantuntijan "siunauksen". En ole siis kymmeneen vuoteen syönyt kuin yhden lämpimän aterian, minä pärjään sillä.

Joku kaipaa kahta lämmintä ateriaa, joku ei. Mutta aikuinen ihminen pärjää yhdellä lämpimällä aterialla päivässä.

• mää
        Sanna kirjoitti:

Itse lopetin jo lukiossa toisen lämpimän aterian syömisen (päivällisen), korvasin sen kylmillä ruoilla. Tämä oli koulun terveydenhoitajan mukaan täysin ok. Asia tuli esille jossakin pakollisessa tarkastuksessa, jossa piti täyttää lappu ruoka-, liikunta- yms. tottumuksista. Itseäni vähän hävetti ja jopa pelotti, millaisen tuomion "huonot" ruokatottumukseni saa. Ilokseni ja helpotukseni sain asiantuntijan "siunauksen". En ole siis kymmeneen vuoteen syönyt kuin yhden lämpimän aterian, minä pärjään sillä.

Joku kaipaa kahta lämmintä ateriaa, joku ei. Mutta aikuinen ihminen pärjää yhdellä lämpimällä aterialla päivässä.

en koskaan ole syönyt kahta ateriaa päivässä..ja vielä elossa..jo kolmattakymmnetä vedellään eikä vieläkään riisitautuia tai muuta puutosta :)

• Sanna
        mää kirjoitti:

en koskaan ole syönyt kahta ateriaa päivässä..ja vielä elossa..jo kolmattakymmnetä vedellään eikä vieläkään riisitautuia tai muuta puutosta :)

Etkö edes lapsena syönyt kahta lämmintä ateria? Meillä syötiin ensimmäinen lämmin ateria päiväkodissa/kotona/töissä ja sitten toinen lämmin illalla heti kun isä pääsi töistä. Äiti tosin harvemmin söi kahta lämmintä ateriaa, mutta minä ja sisarukseni sekä isä söimme kahdesti lämmintä ruokaa päivässä.

Mutta nämä ovat niitä perhekohtaisia asioita, joissa harvemmin on täysin oikeaa tai täysin väärää mallia. Kunhan lapsista kasvaa terveellisiä, tasapainoisia ja hyvät elämäntavat omaksuneita aikuisia :)

• ite

lapsilles ruuat. Se on tasa-arvoa, vink.

• Asiasta huvittunut

Niinhän se femmarien mielestä tuntuu olevan.

• ....

Haloo!
      Eiköhän me naiset olla kokattu ruokaa tarpeeksi monta tuhatta vuotta? Eikö olis jo aika teidän miesten ottaa osaa siihen? Sitä paitsi, mikä itseisarvo se on, että naisen täytyy osata laittaa ruokaa? Kuulostaa yhtä perustellulta kuin kivikaudelta kotoisin oleva käsite "miehet eivät itke"...
      Minä laitan ruokaa jos huvittaa, en siksi että on pakko. En usko että se tekee minusta huonon ihmisen tai naisen.
      Ruuanlaitto on nykyään harrastus. Eivät kaikki ihmiset harrasta samoja asioita. Ei ole aikaa. Joillekin todellakin riittää se puolivalmis lasagnette. Ei kaikilla riitä kiinnostus tutustua perkatessa kanan sisäelimiin, tai siihen kuinka monta hyppysellistä rosmariinia joku kastike vaatii...

• hyvän ruuan ystävä

On huomattu :(

Nou hätä - sitä voi ihan pikkuhiljaa siinä laitella porukoille kunnon ruokaa ja vaivihkaa opettaa uusperheen ei niin kokkietevää yh-äitiä kokkailemaan ja totutella hänen lapsiaan "talon tavoille". Järjestelykysymys, jossa sattuneista syistä omat lapseni ovat hyvää taustatukea...

Ei siitä tarvitse tehdä kynnyskysymystä, jos joku ei jotain osaa ennastaan. Kynnyskysymys on se, että HALUAAKO TOINENKIN OPETELLA laittamaan YHDESSÄ!

Oma tyttäreni niin pikkukoululainen kuin onkin, osaa jo perusasiat ja lisää oppii päivittäin (hmmh... ja poikani pikkukoululainen hänkin on taitavampi kokki!!?). Lapsipuolilleni on opin taival vasta alkutekijöissään, kun on niin lyhyesti tunnettu, vaan kuka hosuen mitään oppisikaan? Saa se ISÄKIN opettaa.

Miehen tehtävä elämässä ei ole valittaa vaan vaikuttaa. Kai nyt itsekin tajuat, että nykyaikana ei mennä minkään valmismallin mukaan, vaan asiat muovataan oman mielen mukaiseksi? Ei siinä tarvita nyrkkiä ja hellaa - oma taito ja houkutus/haaste riittää

• tuokin oo enemmänkin kiinni halusta kuin taidosta,vittu jos mäkin osaan tehdä ihan kelpo murkinaa halutessani (elämä opetti aikanaan) niin kylläkait muutkin normaali järjellä varustetut ihmiset pystyy samaan.Tuohon täytyy kyl yhtyä että kasvissyöjät ja muut vastaavat viherpipertäjät saa meikäläisen sapen kiehumaan,ollaan niin saatanan 'vihreää' ja ajatellaan eläinten parasta siihen saakka kunnes päädytään Stockmannin meikki tai vaate osastolle ja haalitaan 3 kiloa eläintestattuja meikkejä ja päälle karitsan nahkaiset piikarit.Voi tätä kaskinaismoralismin rimujuhlaa,vegaani on pop,mikähän trendi tulee seuraavaksi kun crack-huora look oli ja meni jo.

• näin..

siitä nimenomaan on kysymys, ettei haluta tehdä ruokaa. Ja syynä on käsittääkseni laiskuus, toinen syy on motivaation puute. Ruuanlaitto vie "paljon" aikaa.

• hansu

tämä kysymys on kaikille miehille!!!

minkälaisia kotiruokia haluaisitte syödä? mikä maistuu ja mikä ei???

antakaa vinkkejä niin opettelen kokkaamaan niitä :D

• .......

ei kasvikset kelpaa niin tietty koko lihaa ja muita lihaisia tuotteita....ja tietysti omilla rahoilla ostettuna :)

• hansu

jos kerran saa valmiin ruuan pöytään niin kyllä saa puolet maksaa :)

• Sanna

Jokaisella miehellä on varmasti oma maku ja omat suosikkiruoat joista tykkää. Ensimmäinen poikaystäväni (asuimme yhdessä 9kk) ei esim. voinut sietää kokolihakastiketta, kaaliruokia tai jauhelihasta tehtyjä ruokia. Nykyinen avomieheni (yhdessä jo 5v) rakastaa kokolihaa, syö kaalia ja jauhelihaa, hänelle taas ei maistu pinaattikeitto tai maksalaatikko.

Joten varmuuteen pääset kyselemällä ja tarkkailemalla mitä miehesi syö ja mitä hän ei syö. Mutta onhan sitä olemassa "varmoja" kortteja, joista monet miehet pitää:

- Kermaperunat ja kunnon pihvi
        - Riistakäristykset
        - Erilaiset kiusaukset
        - Erilaiset laatikot
        - Kana eri muodoissa
        - Paistettu lohi ja tilliperunat
        - Lihapadat

Ei muuta kuin hyvän peruskeittokirjan ostoon ja kokkailemaan! :)

• hansu
        Sanna kirjoitti:

Jokaisella miehellä on varmasti oma maku ja omat suosikkiruoat joista tykkää. Ensimmäinen poikaystäväni (asuimme yhdessä 9kk) ei esim. voinut sietää kokolihakastiketta, kaaliruokia tai jauhelihasta tehtyjä ruokia. Nykyinen avomieheni (yhdessä jo 5v) rakastaa kokolihaa, syö kaalia ja jauhelihaa, hänelle taas ei maistu pinaattikeitto tai maksalaatikko.

Joten varmuuteen pääset kyselemällä ja tarkkailemalla mitä miehesi syö ja mitä hän ei syö. Mutta onhan sitä olemassa "varmoja" kortteja, joista monet miehet pitää:

- Kermaperunat ja kunnon pihvi
        - Riistakäristykset
        - Erilaiset kiusaukset
        - Erilaiset laatikot
        - Kana eri muodoissa
        - Paistettu lohi ja tilliperunat
        - Lihapadat

Ei muuta kuin hyvän peruskeittokirjan ostoon ja kokkailemaan! :)

itse kun en oikeen paljon osaa kokkailla, niin aattelin että jos sitä miehen vuoks alkais kokeilemaan. :)

kiitos todella paljon vinkeistä! ankarat paineet vaan kun miehen äiti on todella hyvä kokki :D

LISÄÄ RUOKIA VIELÄ!!! :)

• Ei emäntätyyppiä

Heh, täällä yksi mainitsemasi!Onneksi mulla on ollut niin hyvä tuuri-vai johtuneeko valloittavasta luonteestani-että kaikki ne harvat miehet, joiden kanssa olen seurustellut ja nykyinenkin, tekevät ruoan taloudessamme.Mulla ei vain voisi vähempää kiinnostaa!Ahdistun jo soppakauhan näkemisestäkin...

Enkä kyllä osaisikaan tehdä lihaköntille tai kalanraadolle mitään, mutta se ei kyllä haittaa mua ollenkaan.No, en kyllä niitä söisikään, yök.Karjalanpaisti-voi ei, hyvä kun perunamuusin osaan vääntää.Elämässä kun on muutakin tekemistä kuin rehkiä kyökissä.

Aijuu ja olen vielä kasvissyöjäkin (tai ainakaan en syö kuolleita eläimiä), ukot vääntää nekin pöperöt mulle, joskus harvoin saatan jotain lämmintä tehdä itsekin.Ostan myös valmista ja käyn ulkona syömässä.Ei tarvitse tehdä itse ruokaa, jos saa toisen tekemään ja minä saan.:D

• Sanna

Hienoa, että olet löytänyt keittiössä viihtyviä miehiä, itsellänikin on sellainen. Oikeastaan viihdymme molemmat siellä :)

Halusin vain tietää, miten ajattelit tulevaisuudessa hoitaa asiat, kun saatte lapsia? Ajattelitko kasvattaa lapsestasi kasvissyöjän vai annatko lapsesi nauttia myös lihaherkuista kunnes on tarpeeksi vanha tehdä itsenäisiä valintoja ruokavalionsa suhteen? Entäs millä ajattelit ruokkia lapsesi kun olet kotona lapsen kanssa ja mies töissä? Pistät miehen tekemään ruoat töitten päätyttyä ja lämmität niitä sitten seuraavana päivänä lapsellesi? Toivottavasti et sentään kaupasta ostettuja pilttejä tai eineksiä lapsellesi syötä, ainakaan suuremmassa määrin.

Jokainen tekee omat valintansa, toivottavasti lapsesikin (jos sellaista tulee) saa tehdä omat valintansa. Hienoa myös, ettet pakota miehesi lihattomalle linjalle vaan koska et itse syö lihaa. Tiedän tällaisiakin tapauksia, ja sääliksi käy miestä joka luopuu ihanasta mediumpihvistä naisensa takia... :)

• katryh

Eihän moniakaan naisia pakoteta keittiöön,mielestäni se nyt vaan on naisten töitä enempi kuin miesten.Jotkut miehet voivat kokea jopa nöyryyttävänä ainaisen kauhanvarren ääressä oleilun.(Mutta ei varmaankaan sinun tapauksessasi?)Minä en ainakaan kehtaisi ylpeillä sillä etten osaa naisena kokata.Ja en minä(kuten ei moni muukaan) koe olevani tossun alla,meillä mies osallistuu hyvin muihin kotitöihin ja auttaa tiskissä ja viikonloppuruoanlaitossa.Täytyy kyllä sanoa etten ymmärrä sinua,mikä kokkauksessa on niin vastenmielistä?Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni! :0)

• yleistä

oon huomannut, mutta et voi yleistää... ei kaikki oo sellasii...

• ei kiinnosta

olen kokkikoulun käynyt ja äidiltä reseptejä saanut,mutta se ruuanlaitto ei oikein kiinnosta.

Senkään takia ei kiinnosta koska syön vähän,olen ikuinen laiduttaja.jos on nälkä niin minulle kelpaa hyvin leipä tai jotain kevyttä.Kun sitten taas mieheni tykkää rasvaisesta ruuasta..Niin teeppä sitten yhtäistä ruokaa kun kumpikaan ei mielellään syö samaa sörsseliä.

mieheni tekee kyllä paljon ruokaa kotona koska hän syö paljon ja rasvaista,ei hän mitään leipää syö kuin harvoin.Yleensä kyllä tehdään yhdessä ruokaa,harvoin kumpikaan tekee yksin kaikkia.

Kyllä välillä pyydän että saisin tehdä ruokaa mistä itse tykkään,saan tehdä mutta itse syön ne kaikki koska mieheni ei tykkää niistä koska on liian vähän rasvaa.(esim italian pataa hän ei syö kun se ei maistu kuulemma miltään,itselleni se on melkein lemppariruoka,ja lasangea se inhoo mistä kans tykkään tosi paljon)

yksi syy on että miksei naiset enää osaa tehdä ruokaa/ei halua on koska naisella on nykypäivänä niin suuret paineet ulkonäön suhteen etteihän me saadakkaan syödä kuin pari leipää päivässä että olisi nykypäivän naisen mitoissa!

Ennen vanhaa nainen sai olla nainen ja tehtiin hyvää rasvassa uitettua ruokaa,muttei enää jostain kumman syystä...

Mummuni ainakin tekee mahtavaa ruokaa,mutta kyllä on niin rasvaa ja kaloreita ettei saa viikkoon syödä mitään muuta jos syö mummun herkkuja..

Ja vielä yksi olennainen syy:naiset olivat ennen kotoa hoitamassa,tekivät ruuat,hoitivat lapset,siivosivat kodin jne ja mies kävi töissä.Nykyään naiset käyvät yhtälailla töissä niin miksi muka naisen täytyisi miehelleen tehdä ruokaa kun naisellekin on yhtä raskas päivä ollut töissä!ennemmin ruoka tehdään yhdessä tai kumpi vaan jaksaa.

Tasa-arvoa...Kyllä minä ainakin mieluimmin olisin kotoa hoitamassa päivittäin jos mies toisi elannon niinkuin on ennen ollut kun naiset ovat kokanneet miehelleen koko päivän herkkuja jotka ovat alusta asti tehneet itse..

Mulla olisi ainakin mahdottomuus tehdä kaikki ruuat alusta loppuun joka päivä koska olen vuorotöissä ja hyvä kun sille kullalle jää aikaa nii alappa väsäämään miehelle sitten ateriaakin ja hinkkaa tupa puhtaaksi.

• ihana nainen

No, sä olet sitten etsinyt naisesi ihan vääristä paikoista. Minua taas ärsyttää, kun nykyisin lähes jokainen kundi haluaa (ja muka osaakin) laittaa ruokaa. Mä tykkään ruoanlaitosta enkä mielelläni päästä miestä keittiöön, ne ei kuitenkaan hanskaa asioita kunnolla, vaikka niin väittävätkin. Mihin ovat kadonneet ne miehet, jotka arvostavat naisen ruoanlaittohalua ja -taitoja?

• Vielä ihanempi mies

"Mihin ovat kadonneet ne miehet, jotka arvostavat naisen ruoanlaittohalua ja -taitoja?"

Siis vaikea kuvitella että mies ei arvostaisi naisen ruuanlaittotaitoa ja halua. Eli meitä on noin 2.5 miljoonaa täällä. Mutta sellaiset naiset, jotka arvostaisivat meitä naisen ruuanlaittotaitoa ja -halua arvostavia miehiä ovat kadonneet ;-)

• Anonyymi

Naisen paikka on keittiössä ....

• Anonyymi

Vanha ketju, mutta on pakko kysyä mikä se "tänä päivänä" mahtaa olla ja koska oli "ennen"mä? Ei ainakaan mun lapsuudessani kenenkään äiti sen kummemmin kokkaillut tai edes osannut kokata. Varmasti joitain yksittäisiä tuollaisia äitejä oli, mutta isossa kuvassa naiset eivät kummemmin kokanneet. Eli siis se naissukupolvi, joka "ei osaa kokata" oli mun äitini sukupolvi, eli milleniaalien äidit. Kaikki oman sujupolven naiset, jotka tunnen, taas osaavat kyllä kokata. Tämä juuri siitä syyatä, kun se oma äiti ei osannut ha sitten on koettu, että itsen olisi syytä osata.

Mutta siis siinähän ei ole mitään uutta, että valitetaan, ettei naiset osaa kokata. Joka miessukupolvessa valitetaan ihan samaa, että nykynaiset ei osaa kokata ja samaa valitetaan joka puolella maailmaa. Mä muistetaan miten mun pappani nauroi tätä samaa asiaa. Ei siis sitä, etteivätkö naiset osaisi kokata, vaan sitä, että aina joku valittaa tuota. Sana miestyyppi valittu tuota samaa jo silloin kun hän oli lapsi ja sama miestyyppi varmasti valittaa samaa asiaa sitten, kun mun lapsenlapseni ovat aikuisia (jos sellaisia nyt sattuu tulemaan).

• Anonyymi

Käytännössä siis "nykynaiset eivät osaa kokata" tarkoittaa sitä, että "nainen ei laita just sellaista ruokaa kun minä haluan ja mihin olen tottunut".

• Anonyymi

Se johtuu siitä että naiset ovat isolta joukolta feministejä ja he eivät halua enää ruuan laittamista vaan haluavat olla miehiä mitä eivät koskaan tule olemaan vaikka miten rimpuilisivat vastaan. Ei silti maailman parhaat kokit on miehiä. Maailman parhaat kaikki taitaa olla miehiä. Maailma on myös miehen rakentama. Silti naiset "ei tarvitse" miestä mihinkään.

• Anonyymi

Ammu sinä riekko ja avaudu vasta sitten jos tästä ei ateriaa tule

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1648
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1404
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1143
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      58
      1053
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      53
      926
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31