Salamat ja vesijohto mökkiin

juha

Laitoin tän viestin ensin vahingossa mökki-palstalle, mutta luulen, että tällä palstalla löytyy asiantuntemusta enemmänkin.

Tuttavillani on mökki, jolla on usein kesällä tosi kovia ukkospuuskia. Heidän mökkinsä sijaitsee todella jyrkän rinteen alla järven rannalla, jonne rinteen päältä on noin 50 metrin matkaa. Rinteen päällä on porakaivo, josta kulkee maan pinnan syvyydessä vesiputki mökin viereen, josta saadaan juomavettä. Vesipiste jätettiin aikanaan noin. 2 metrin päähän mökistä, koska pelättiin, että jos vesiputki tulis mökin keittiöön, voisi vesiputkea pitkin kulkeutua salaman isku mökkiin ja sytyttää mökin tuleen.

Osaakohan joku kertoa pitääkö tuo paikkansa, ettei rinteen päällä olevasta porakaivosta kannata vetää vesiputkea mökin sisälle asti salamaniskun pelossa? Niin kuin kerroin, tuolla alueella on usein kesällä koviakin ukkosia ja salama on kuulemani mukaan iskenyt (useasti?) juuri tuonne rinteen päällä oleviin puihin, joka on mökistä rinnettä ylöspäin noin 50 m päässä.

Minusta tuntuisi ihmeellisetä, että jos salama iskee tuonne rinteen päälle tai itse rinteeseen vesiputkeen, niin kulkeutuisiko se vesiputkea pitkin kymmeniä metrejä tuonne alas mökin luokse? Nyt vesiputken vesiha on mökin vieressä parin metrin päässä, mutta jos tekis remonttia mökissä niin haluaisin sen vesipisteen mökkiin sisälle keittiöön asti.

Mökkiä on rakenneltu useina vuosikymmeninä aina 50-luvulta lähtien. Siellä on sähköt ja tulee ulkoa jopa TV antennikin. Mökin sähkö- ja ukkosmaadoituksita en tiedä mitään (tai onko ne edes oikein tehty?).

6

1344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos mökissä on kerran sähköt, ei vesijohdon tuominen sisälle olennaisesti muuta tilannetta. Haarautuva salama tai jo pelkkä ukonilman voimakas sähkökenttä tuo ukkosen sähkölankoja tai antennijohtimia pitkin varmasti mökkiin, jos niin vain sattuu. Tuo jyrkkiä rinne voi toimia jonkinlaisena suojaavana ukkosenjohtimena, joskin sen pitää olla silloin tosi jyrkkä ja korkea sekä sijaita aivan mökin vieressä.

Se tietysti jonkin verran vaikuttaa, onko vesijohto teräs- vai muoviputkea, sillä teräs on sähkön kannalta johde, mitä ei lähes suolaton kaivovesi ole. Lisäksi asiaan vaikuttavat myös sähköjen maadoitukset, mutta niistähän et sanonut tietäväsi. Jos vesijohtoon on käytetty teräsputkia, niin myös nämä kannattaa maadoittaa tukevalla kuparikaapelilla sähköjen maadoituspisteeseen, jotta potentiaalieroja ei maadoituksiin tulisi eikä salama pääsisi loikkimaan potentiaalierosta toiseen. Toinen vaihtoehto olisi tietysti jatkaa vesijohto sisälle muoviputkena, jolloin johdinta ei syntyisi.

• sähköputkiaivo

Niin, ja jos oikeen kovasti pelkää, niin maadoitus suoraan kaivoon sekä muutamaan kohtaan putkesta rinteeseen, ellei se jo koko matkaltaan ole maassa kiinni. Kyllä siinän salaman voima kuihtuu jo melkoisesti, ennenkuin se putken alapäähän pääsee.

• Kaivo on itsessään niin hyvä "maa" ettei se sieltä mökkiin asti säteile, siis lyö, ja luultavasti teillä on muovinen vesijohto. Vesipiste kylmästi mökkiin.

Onhan palavakuutus kunnossa. Vitsivitsi!!
      Hyvää kesän jatkoa.

• totta (ent.pumppaaja)

olen kuullut että porakaivo on niin hyvä maaa
        että se vetää salamia maihin.
        Muuta vaaraa siitä ei ole kuin porakaivopumpun
        vioittuminen. Itse irroittelin pumpun pistotulpan ukkosella silloin kun viitsin - pumppu ei palanut
        koskaan.

• vesijohtoon

ylijännitesuojat.

• joskus lukenut

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      54
      2126
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1670
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1464
    4. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1444
    5. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      353
      1444
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1315
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1024
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      992
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe