olisi muutama ehkä hieman hassultakin kuulostava kysymys teille. olen suunnittelemassa toisen koiran laittoa, aikaisemmin ei ole ollut kahta koiraa yhtäaikaa. nykyinen koirani on 11kk, eli mikä olisi sopiva ikäero koirien välille, ettei kovin ''verisiä'' välien selvittelyjä tulisi? koirani kyllä tulee kaikenikäisten kanssa toimeen eli onko sillä iällä kovin paljon väliä... ja sitten että olisiko parempi ottaa narttu, kun tuo on myös narttu(tosin suunnitteilla kastrointi) ettei sitten juoksujen aikana tulisi vahinkoja. olisiko parfempi sitten jos ja kun hommaan toisen koiran, että ne tapaisivat ekan kerran ns.puolueettomalla maaperällä, vai tuonko ihan suoraan sen tänne sisään.? miten te ootte tehneet? ja vielä sitten yksi hassun hauska kysymys että ulkoiluttaessa onko parempiu että kummallakin nahkaremmi eikä flexiä vai...? vaikka kokeiluhan tuon asian selvittää.
mutta haluaisin kaikenlaisia kokemuksia ja näkökulmia näihin kysymyksiin ja muitakin huomioita.. kiitos jo etukäteen kaikista asiallisista vastauksista. =)
kahden koiran omistajat!
11
1404
Vastaukset
on helppo rotu verrattuna näihin kaikkiin vastauksiin mitä täältä on tullut luettua. Meillä ei ole koskaan ollut tappeluita ja jos itse olisin ottamassa ottaisin toisen nartun. Mutta tämä vain on minun mielipiteeni. Meillä ei ole iänkään kanssa ollut mitään ongelmia.
Minkä rotuisista koirista on kysymys vai ovatko seropeja.- viivi56
Kyllä voit ottaa hyvin toisen koiran, sukupuoli kysymys on vähän vaikeampi. Riippuu vähän rodusta ja miten jaksat opettaa niitä olemaan yhdessä,itselläni on kaksi vanhempaa ja kaksi 3v.
Koirista on kaksi urosta jotka jossain vaiheessa tappeli mutta nyt molemmat on leikattu ja sopu hyvä. Tytöt on aina tullut hyvin toimeen ikäero on kyllä 7 vuotta, mutta nuorempi tuli vasta vuotiaana ja sopeutui hyvin porukkaan.
Minä kuljetan koiria flexissä kolme kerralla
( 3x27kg) yksi on vanhus ja kulkee erikseen kun on niin hidas. Hyvin sujuu kun ensin opettelin käyttämään flexiä kahden kanssa ei ne mene sekaisin niinkään kun hihnat mutta sekin on makuasia kumpaa haluaa käyttää.Onnea vaan jatkoon. - hubis
Mahdollisimman suuri ikäero olis paras,aikuiset tulee hyvin pentujen kans juttuun, mutta itsellänikin on kokemusta että kaksi aikuista narttuakin pärjää mainiosti.Riippuu tietysti koirien luonteista. Minulla oli 2-v narttu, toin kotiin 1-v nartun illalla.Heti samana yönä nukkuivat yhdessä sänkyni alla. Muutaman kerran elämänsa aikana tappelivat, tuli kiistaa josktain luusta tms.Flexillä ei ole hyvä taluttaa kahta koiraa, mieluummin kaksi nahkaremmiä. Nyt meillä on 5-v narttu ja 1.5-v uros, pennun hankinta ei tuottanut mitään ongelmia. Onnea uuden koiran hankintaan!
- hurtta-83
ainakin näitten sakujen kohdalla ikäerona olisi hyvä joku 3-5vuotta ja narttu ja narttu ei välttämättä kovin hyvä yhdistelmä ole.
Uros ja narttu ehkä helpoin tai uros ja uros...
Mutta paljon on itsestä, rodusta, käytettävissä olevasta ajasta ja hermoistasi kiinni...
Kaksi koiraa tarvitsevat molemmat myös sitä omaa aikaa...
Ja kahden pennun koulutus yhtä aikaa saattaa olla aika hermoja riipivää...
mutta siis paljon riippuu rodusta jne.Mulla on kolme villakoiraa, kahta niistä talutan taluttimenjakajan avulla.On muuten tosi kätevä. Huusin sen huutonetistä. Idalla ja Millalla on 1,5v ikäeroa ja Millan ollessa 1v otin vielä aikuisen kolmevuotiaan Taran ja hyvin on kaikki sopinu.Eivät oo tapelleet kertaakaa.Syliaikaa on ollut kaikille riittämiin kun ukkoki on koirarakas kuten minä joten en yksin hoida niitä. Meillä on muutenki työt jaoteltu kuka ulkoiluttaa , ruokkii, kampaa pesee ja trimmaa. Suurempi trimmaus tapahtuu muualla.
iidamilla kirjoitti:
Mulla on kolme villakoiraa, kahta niistä talutan taluttimenjakajan avulla.On muuten tosi kätevä. Huusin sen huutonetistä. Idalla ja Millalla on 1,5v ikäeroa ja Millan ollessa 1v otin vielä aikuisen kolmevuotiaan Taran ja hyvin on kaikki sopinu.Eivät oo tapelleet kertaakaa.Syliaikaa on ollut kaikille riittämiin kun ukkoki on koirarakas kuten minä joten en yksin hoida niitä. Meillä on muutenki työt jaoteltu kuka ulkoiluttaa , ruokkii, kampaa pesee ja trimmaa. Suurempi trimmaus tapahtuu muualla.
ikäeroo 2kk. Hyvin on menny reilut 3v. meil toinen kulkee flexin kans ja toinen tavallisella remmillä. Flexi tuli käyttöön mun selkäkivun takia ja jäi sit pysyvään käyttöön. On tiosellekin flexi mut en tykkää käyttää yhtä aikaa.
Hyvä ei ole kaksi urosta silloin, kun rotu on vahvasti reviiriviettinen. Nuorempi kun tulee siihen sukukypsään ikään, eli vuotiaaksi, niin silloin aletaan ottaa mittaa toisistaan vanhemman uroksen kanssa.
Nartut yleensäkin toimivat ja pärjäävät paremmin isommassakin laumassa. Poikkeuksiakin -yksilöitä- tietysti löytyy.
Vaan nyrkkisääntönä: mitä reviiritietoisempi ja suojeluun jalostetumpi laji, sitä todennäköisemmin urokset eivät tule keskenään toimeen samalla tontilla.
Huippu ei-toisen-uroksen-kanssa-pärjääjä-uros on dobermann. Nuorempi kun tulee vuotiaaksi, niin sen jälkeen elämä on Täysin Sekaisin: ainoa päämäärä kummallakin on hävittää toisensa tämän maan kamaralta.
Narttu ja narttu monesti rähisevät keskenään, vaan se on semmoista naisille tyypillistä sanomista.
Joskus narttu ja narttu eivät sovi keskenään, vaan taistelevat veriseen loppuun asti.
Tämä on tosin harvinaista verrattuna urosten keskenään sopeutumattomuuteen.
Nyrkkisääntö:
Mitä enemmän ikäeroa, sitä paremmat mahdollisuudet sopuisaan yhdessäeloon.
Mitä enemmän eri sukupuolta, sitä parempi. (tosiasiassa siis kahdesta pakko valita...)
Vaan tässä tullaankin tähän mailmaan: joku tietty narttu on enemmän täynnä "munaa" kuin joku tietty "lälly" uros.
Silloin kun haluaa, että saman katon alla elää enemmän kuin yksi koira, pitää olla psykologista silmää ja koiranäkemystä enemmän kuin keskivertokansalaisella yleensä on.
Vaan koirahan on kuitenkin laumaeläin: useimmiten sen kuitenkin on parempi olla muiden koirien kanssa, kuin niitä ilman.
Ihmiselle toivoisi viisautta ja kokemusta löytää hyvä lauma oman kattonsa alle. Kun se löytyy, on kaikilla tosi hyvin!- Molossi
tiinamuori kirjoitti:
Hyvä ei ole kaksi urosta silloin, kun rotu on vahvasti reviiriviettinen. Nuorempi kun tulee siihen sukukypsään ikään, eli vuotiaaksi, niin silloin aletaan ottaa mittaa toisistaan vanhemman uroksen kanssa.
Nartut yleensäkin toimivat ja pärjäävät paremmin isommassakin laumassa. Poikkeuksiakin -yksilöitä- tietysti löytyy.
Vaan nyrkkisääntönä: mitä reviiritietoisempi ja suojeluun jalostetumpi laji, sitä todennäköisemmin urokset eivät tule keskenään toimeen samalla tontilla.
Huippu ei-toisen-uroksen-kanssa-pärjääjä-uros on dobermann. Nuorempi kun tulee vuotiaaksi, niin sen jälkeen elämä on Täysin Sekaisin: ainoa päämäärä kummallakin on hävittää toisensa tämän maan kamaralta.
Narttu ja narttu monesti rähisevät keskenään, vaan se on semmoista naisille tyypillistä sanomista.
Joskus narttu ja narttu eivät sovi keskenään, vaan taistelevat veriseen loppuun asti.
Tämä on tosin harvinaista verrattuna urosten keskenään sopeutumattomuuteen.
Nyrkkisääntö:
Mitä enemmän ikäeroa, sitä paremmat mahdollisuudet sopuisaan yhdessäeloon.
Mitä enemmän eri sukupuolta, sitä parempi. (tosiasiassa siis kahdesta pakko valita...)
Vaan tässä tullaankin tähän mailmaan: joku tietty narttu on enemmän täynnä "munaa" kuin joku tietty "lälly" uros.
Silloin kun haluaa, että saman katon alla elää enemmän kuin yksi koira, pitää olla psykologista silmää ja koiranäkemystä enemmän kuin keskivertokansalaisella yleensä on.
Vaan koirahan on kuitenkin laumaeläin: useimmiten sen kuitenkin on parempi olla muiden koirien kanssa, kuin niitä ilman.
Ihmiselle toivoisi viisautta ja kokemusta löytää hyvä lauma oman kattonsa alle. Kun se löytyy, on kaikilla tosi hyvin!Näin se on ...
Riippuu HYVIN paljon rodusta , miten samat sukupuolet tulevat toimeen . Tietenkin myös muut asiat vaikuttavat , kuten ihmisen oma asema , ikäerot koirilla , ym. Ja tietenkin yksilölliset erot. Eli voi joskus tulla sosiaalisemmissakin roduissa ongelman tynkää .
Mutta kannattaa jos on aloittelija rodussa ( tosin nyt ennen eka koiraa olisi hyvä nämä asiat jo tietää ) miten rotu yleensä tulee toimeen oman sukupuolen kanssa . On rotuja , mitä on jalostettu aikoinaan tiettyihin tehtäviin , jossa tuo sosiaalisuus ei ole painottunut muita kohtaan ja sitten rotuja mitkä yleensäkin tulevat saman sukupuolen kanssa toimeen .
Ja tuo vahva reviirivietti , jonka tiinamuorikin :) mainitsi , on myös tekijä , joka kannattaa ottaa huomioon .
Ja niitäkin rotuja löytyy , jossa nartut on yhtä tiukkoja , ellei joskus tiukempiakin , noissa yhteensopivuusjutuissa . Eli en tietyissä roduissa ainakaan suosittele ottamaan kahta samaa sukupuolta .
Eli kun lähtee toista ottamaan , niin paljon tietoa niistä roduista mitä itsellä on ja aikoo hankkia , ja sitten miettiä kannattaako ottaa samat sukupuolet .
Ja tietenkin olisi hyvä , että se ensimmäinen koira olisi jo hyvin " käsissä " ja mukava hyvinkäyttäytyvä kaveri. Joukossa kun se tyhmyys tiivistyy , ja nuorempi helposti omaksuu vanhemman huonot tavat , kuten remmissä rähjäämiset sun muut , jos sellaisia on, eikä niihin ole puututtu ... :=)
- hatamm
porokoira narttu kun edesmenneen sakemannin tilalle otettiin heti kohta toinen. Pentu vietiin suoraan kotiin eikä minkäänlaisia ongelmia koirien välillä ollut. Tai no, ehkä vanhempi hiukan joutui aluksi tulilinjalle mutta yllättävän hyvin ne toisiinsa sopeutuivat. Ja kummatkin olivat tyttöjä.
- eppuli
mulle tuli tooinen koira kun eka oli reilun vuoden eli pojilla ikäeroa on 10pv vajaa vuosi. nuorempi otti pomon paikan ja isompi siihen tyytyi. vasta nyt vanhemmalla iällä uhmaikäisen aiheuttaman stressin takia tapelleet.
kun pentu tuli kotiin kasvattaja toi sen sylissä ,minä menin ensin ja sanoin että katso mitä toin sulle! pari tuntia meni niin nukkuivat kylki kyljessä..
flexistä sen verran että meillä alkoivat kisaamaan kumpi on pidemmällä= karmea veto. nahkaremmi. - mamacita
Itse otin toisen koiran juhannuksen jälkeen ja ensimmäinen koirani on 1,5 vuotias pojan jässikkä. Kummatkin on poikia koska ajattelin että jos otan nartun niin saattaa tapahtua vahinko ja kasvattajakin suositteli ottamaan samaa sukupuolta olevan.
Minä toin pennun ainakin suoraan tänne kotiin eikä mitään ongelmia ole ollut, tosin toinen koirani oli mukana hakemassa pentua ja sai siellä tutustua uuteen tulokkaaseen pihalla.
Ulkoiluttaessa käytän kummallakin ihan normaaleja talutushihnoja koska kun toisella oli flexi niin pentu aina sotkeentu siihen, niin päätin lopettaa flexin käytön kokonaan.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532110En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141454Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444- 101414
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969