Massikasta

VARMER

Mullahan olis se Massikka rojekti vielä menneillään, niin eikö se oo hehkutulppa joka on siinä imusarian etupuolella, taitaa olla jopa kaksinkappalein?

Vaan asijahan on semmonen että hehku ei toimi kuin startin kanssa yhtäaikaa, Miten saisin sen toimimaan ennen starttausta, niin ku sen pitäs?

Mitä se sanoo jos vejän suoran pihan virtalukon hehkokohdasta hehkulle, etten vejä sitä piuhaa sen latausreleen kautta niinku se nyt menee?

38

9020

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • juuso_12

      Tämähän on jo käsitelty?
      Alkup. virtalukossa, kun on tasavirtalaturi.
      Lukossa on Vasemmalta alkaen: HehkuStartti - Hehku - 0 - Startti
      Jos tuota on joku muuttanut ja vetänyt johdon latausreleestä? Ihme viritys? Ja hehkutuksen määrän kuulee, kun tulpasta kuuluu "pussahdus". Sitten starttia.
      En ole nähnyt kahta hehkutulppa näissä suorasuihkutusdieseleissä. Esikammiodieseleissä on jokaiselle sylinterille oma tulppansa.

      • VARMER

        Joo vaan eihän sitä hehkua kuule ku se on kytketty siihen startin kanssa yhteen. Kyllä piuha menee myös pelkästä hehkusta mutta sekin on vejetty sen latausreleen kautta ja yleismittarin mukaan sinne ei tule jännitettä.

        Meinasitko että sen vois vetää hehkun suoraan siitä virtalukosta hehkutulpalle, ilman mitään mutkia?????


      • VARMER
        VARMER kirjoitti:

        Joo vaan eihän sitä hehkua kuule ku se on kytketty siihen startin kanssa yhteen. Kyllä piuha menee myös pelkästä hehkusta mutta sekin on vejetty sen latausreleen kautta ja yleismittarin mukaan sinne ei tule jännitettä.

        Meinasitko että sen vois vetää hehkun suoraan siitä virtalukosta hehkutulpalle, ilman mitään mutkia?????

        Niin, ja samallahan pitäisi poistaa kokonaan ne piuhat jotka tulis sieltä latausreleen kautta, koska muuten ne olisi taas yhessä sen startinkanssa, joten siinä ei toimisi hehku muuten kuin siinä pelkässä hehkuasennossa, ja sen jälkeen olis pelkkä käynnistys.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Niin, ja samallahan pitäisi poistaa kokonaan ne piuhat jotka tulis sieltä latausreleen kautta, koska muuten ne olisi taas yhessä sen startinkanssa, joten siinä ei toimisi hehku muuten kuin siinä pelkässä hehkuasennossa, ja sen jälkeen olis pelkkä käynnistys.

        ALKUPERÄISESSÄ virtalukossa on 0-asennosta vastapäivään HEHKU ja samaan suunta HEHKU ja STARTTI. Siis hehkuttaa ja starttaa. O-asennosta myötäpäivään on vain STARTTI.
        Hehkulle menee virta suoraan lukosta.
        Jos joku joskus on nuo kytkennät kämmännyt, niin en ainakaan ala tässä pohtimaan "näkemättä" miten niitä nyt pitäisi korjata. Sekaisin mikä sekaisin.


      • Aksu
        VARMER kirjoitti:

        Niin, ja samallahan pitäisi poistaa kokonaan ne piuhat jotka tulis sieltä latausreleen kautta, koska muuten ne olisi taas yhessä sen startinkanssa, joten siinä ei toimisi hehku muuten kuin siinä pelkässä hehkuasennossa, ja sen jälkeen olis pelkkä käynnistys.

        Laita piuhat kokonaan uusiksi ja väliin painokatkaisian josta suoritat hehkutuksen jolloin hehku voi olla päällä käynistäessäkin ja käynistyvyyskin paranee.


      • Aksu kirjoitti:

        Laita piuhat kokonaan uusiksi ja väliin painokatkaisian josta suoritat hehkutuksen jolloin hehku voi olla päällä käynistäessäkin ja käynistyvyyskin paranee.

        kertaa vielä?Sama asia pitää neuvoa?
        Osta uusi oikeanlainen virtalukko, ne painonapit
        tahtoo sulaa vanhemmiten ja hehkuttaa jatkuvasti jos ei ole riittävän suurelle virtamäärälle!
        Johdot kannattaa silti uusia samalla ja panna sulake sinne alkupäähän lukolle tulevaan virtajohtoon ja päävirtakatkaisija samalla akun maajohdon väliin.


      • juuso_12
        kawasaki250 kirjoitti:

        kertaa vielä?Sama asia pitää neuvoa?
        Osta uusi oikeanlainen virtalukko, ne painonapit
        tahtoo sulaa vanhemmiten ja hehkuttaa jatkuvasti jos ei ole riittävän suurelle virtamäärälle!
        Johdot kannattaa silti uusia samalla ja panna sulake sinne alkupäähän lukolle tulevaan virtajohtoon ja päävirtakatkaisija samalla akun maajohdon väliin.

        MF-65 ovat monet palaneet pois.
        Niiden latausreleen (Lucas) "takavirtakärjet" paloivat vanhemmiten kiinni. Kärjet ensin karstoittuvat, sitten ylimenovastus kasvaa ja lopulta ne hitsautuvat kiinni. Se syttyy ajon jälkeen jonkun ajan päästä.
        Latauspiirissä ei ole alunperin mitään sulakkeita.
        Siihen pitäisi vaihta vaihtovirtalaturi.


      • juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 ovat monet palaneet pois.
        Niiden latausreleen (Lucas) "takavirtakärjet" paloivat vanhemmiten kiinni. Kärjet ensin karstoittuvat, sitten ylimenovastus kasvaa ja lopulta ne hitsautuvat kiinni. Se syttyy ajon jälkeen jonkun ajan päästä.
        Latauspiirissä ei ole alunperin mitään sulakkeita.
        Siihen pitäisi vaihta vaihtovirtalaturi.

        siihen tulevalle virtajohdolle juuri kannattaakin
        laittaa se sulake, kun sitä ei alkujaan siinä ole.
        Siinä olen samaa mieltä jos laturi joskus simahtaa, niin vaihtovirtalaturi silloin samalla kertaa.Ja siitä päävirtakatkaisijasta on juuri apua noihin mahdollisiin hitsaustapauksiin, kun sen vaan muistaa aina kääntää 0 kun lopettaa ajamisen.


      • juuso_12
        kawasaki250 kirjoitti:

        siihen tulevalle virtajohdolle juuri kannattaakin
        laittaa se sulake, kun sitä ei alkujaan siinä ole.
        Siinä olen samaa mieltä jos laturi joskus simahtaa, niin vaihtovirtalaturi silloin samalla kertaa.Ja siitä päävirtakatkaisijasta on juuri apua noihin mahdollisiin hitsaustapauksiin, kun sen vaan muistaa aina kääntää 0 kun lopettaa ajamisen.

        Kun laturin takavirtarele jää kiinni. Akusta virta menee laturiin, joka ei pääse pyörimään. Jokin karähtää. Pitäisi laittaa sulake laturin -- akun latausjohtoon. Oletko nähnyt joskus? No ei taida olla. Latausvirta on tuolla MF-65 Lucas tasavirtalaturilla jopa 25A. Eli tarvittaisiin n. 30A:n sulake. Tuollainen sulake on niin "vahva" että releen kautta kulkeva virta polttaisi sulaketta, kun on toimintahäiriö. Ainut kunnon korjaus olisi isot diodit laturin -- akun latauskaapeliin. Virta kulkisi vain laturilta akulle EI akulta laturille.
        Onkohan tuollaista missä tasavirtalaturi laitteessa?
        Tuollainen "diodisuoja" pitää aina asentaa, jos vaihtorvirtalaturilaitteeseen asennetaan akun majohtoon latausvirtapiirin katkaiseva päävirtakytkin. Nimittäin jos tuon kytkimen avaa laturin ladatessa, eli jos moottori pyörii kärähtää vaihtovirtalaturi heti. Tulee tosi kallis lasku.
        Muuten olen ihan samaa mieltä, ei sulakkeita ole koskaan liikaa. Ne vaan pitää asentaa ammattitaidolla, että tulee soopivan kokoisia ja sulakerasiat niin ettei tule turhia jännitehäviöitä. Niistä seuraa aina vastusta -- lämpenemistä ja jopa eristeiden sulamista. Jos tuo tapahtuu sulakkeen "suojaaamattomalta" puolelta niin taas palaa.
        Eräästä koneesta "suli" 50A sulakekotelo. Se jännitteinen kaapelinpää tippui onneksi muovin päälle. Se oli ihan tehtaan tekemä asennus. Ikää vaan oli 22 vuotta. Se oli juuri sellainen joka tuo virtaa akulta virtalukolle.


      • Erkka
        kawasaki250 kirjoitti:

        siihen tulevalle virtajohdolle juuri kannattaakin
        laittaa se sulake, kun sitä ei alkujaan siinä ole.
        Siinä olen samaa mieltä jos laturi joskus simahtaa, niin vaihtovirtalaturi silloin samalla kertaa.Ja siitä päävirtakatkaisijasta on juuri apua noihin mahdollisiin hitsaustapauksiin, kun sen vaan muistaa aina kääntää 0 kun lopettaa ajamisen.

        Mistähän tuo Juuso nuo tietonsa hankkii?


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        ALKUPERÄISESSÄ virtalukossa on 0-asennosta vastapäivään HEHKU ja samaan suunta HEHKU ja STARTTI. Siis hehkuttaa ja starttaa. O-asennosta myötäpäivään on vain STARTTI.
        Hehkulle menee virta suoraan lukosta.
        Jos joku joskus on nuo kytkennät kämmännyt, niin en ainakaan ala tässä pohtimaan "näkemättä" miten niitä nyt pitäisi korjata. Sekaisin mikä sekaisin.

        No teenkö niin että otan pois sen entisen hehkunjohon ja vejän uuden suoraan virtalukolta hehkulle? Siinäkö kaikki?


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 ovat monet palaneet pois.
        Niiden latausreleen (Lucas) "takavirtakärjet" paloivat vanhemmiten kiinni. Kärjet ensin karstoittuvat, sitten ylimenovastus kasvaa ja lopulta ne hitsautuvat kiinni. Se syttyy ajon jälkeen jonkun ajan päästä.
        Latauspiirissä ei ole alunperin mitään sulakkeita.
        Siihen pitäisi vaihta vaihtovirtalaturi.

        Auttasko asiaa jos hommaisisin uuden latausrelee?
        Ja laittasin sen päävirtakatkasijan, siis tuliko se siihen johtoon joka menee akun plus-navasta runkoon, siihen väliinkö?


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 ovat monet palaneet pois.
        Niiden latausreleen (Lucas) "takavirtakärjet" paloivat vanhemmiten kiinni. Kärjet ensin karstoittuvat, sitten ylimenovastus kasvaa ja lopulta ne hitsautuvat kiinni. Se syttyy ajon jälkeen jonkun ajan päästä.
        Latauspiirissä ei ole alunperin mitään sulakkeita.
        Siihen pitäisi vaihta vaihtovirtalaturi.

        Miksi pitäs vaihtaa vaihtovirtalaturi???
        Onke semmonen autossaki?


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Auttasko asiaa jos hommaisisin uuden latausrelee?
        Ja laittasin sen päävirtakatkasijan, siis tuliko se siihen johtoon joka menee akun plus-navasta runkoon, siihen väliinkö?

        Tuossa koneessa on maa. Eli akun napa on vedetty runkoon. Tuohon juuri tulee se päävirtakatkaisin. Mutta siihen tarvitaan sellainen joka kestää paljon virtaa. Mikään "ralliautoissa" käytetty ei ehkä riitä. Kerro mihin se tulee, kun olet sitä ostamassa. Ja akun kaapeliinkin pitää liittimet kytkeä. Ei ihan helppoa, kun kaapelit on paksuja ja kytkimelle ei helpolla paikkaa löydy. Onnea matkaan.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        No teenkö niin että otan pois sen entisen hehkunjohon ja vejän uuden suoraan virtalukolta hehkulle? Siinäkö kaikki?

        Ei uskalla sanoa kuin, että kokeile omalla vastuulla.
        Mistä minä tiedän mitä muita ihme kytkentöjä siinä on!!!


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Miksi pitäs vaihtaa vaihtovirtalaturi???
        Onke semmonen autossaki?

        ja sen saa "melkein" latausreleen hinnalla.
        Asennus vaatii sovittelua, mutta onnistuu. Telieen siihe laturinkoloon, koska on paksumpi kuin tasavirtalaturi. Hihnankin joutuu varmaan vaihtamaan pidempään. Ai niin. Vaihtovirtalaturille pitää vaihtaa virtalukko sellaiseen, jossa on "virta päällä" asento ja asentaa latauksen merkkivalo. Merkkivalon kautta menee laturille "herätevirta".


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Ei uskalla sanoa kuin, että kokeile omalla vastuulla.
        Mistä minä tiedän mitä muita ihme kytkentöjä siinä on!!!

        Ei kai siinä varmaankaan pitäs mitään muuta olla ku laittaa se suora piuha lukolta hehkulle (josse nuin toimii) vaan site ei varmaan hehku toimi siinä "hehku/start" asennossa ellei siitäkin vejä suoraa piuhaa hehkulle, Vaan luulisin jos tuostakin vetäs niin se käynnistyis myös siinä "Hehku" asennossa.


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        Ei kai siinä varmaankaan pitäs mitään muuta olla ku laittaa se suora piuha lukolta hehkulle (josse nuin toimii) vaan site ei varmaan hehku toimi siinä "hehku/start" asennossa ellei siitäkin vejä suoraa piuhaa hehkulle, Vaan luulisin jos tuostakin vetäs niin se käynnistyis myös siinä "Hehku" asennossa.

        Katso nyt vielä mittarilla, eikö virtalukon hehkuliittimestä tulekin virtaa myös starttiasennossa. Onhan ihme lukko, jos ei tuo toimi ? Noin ne yleensä toimivat.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Katso nyt vielä mittarilla, eikö virtalukon hehkuliittimestä tulekin virtaa myös starttiasennossa. Onhan ihme lukko, jos ei tuo toimi ? Noin ne yleensä toimivat.

        No kyllä "start/hehku" asennossa tulee mutta ei pelkällä "hehku" asennossa.
        Meinasin näin:
        Jos vejän lukon"HEHKU" kohasta suoran piuhan hehkulle ja ota sen alkuperäsen hehkupiuhan pois joka tulee sieltä latausreleeltä niin silloinhan ei hehku kyllä toimi muilla asennoilla kuin pelkällä"HEKUTUKSELLA".
        Mutta jos jätän sen alkuperäsenkin paikolle(joka tulee sieltä latausreleeltä) (äskenvejetyn piuhanlisäksi) niin eikö "HEHKU" ja START/HEHKU" mene silloin sekasin/ristiin ja toimivat molemmissa yhtäaikaa, vai olenko ymmärtäny vääri???


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        ja sen saa "melkein" latausreleen hinnalla.
        Asennus vaatii sovittelua, mutta onnistuu. Telieen siihe laturinkoloon, koska on paksumpi kuin tasavirtalaturi. Hihnankin joutuu varmaan vaihtamaan pidempään. Ai niin. Vaihtovirtalaturille pitää vaihtaa virtalukko sellaiseen, jossa on "virta päällä" asento ja asentaa latauksen merkkivalo. Merkkivalon kautta menee laturille "herätevirta".

        Taitaa jäähä vaihtamatta.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        ja sen saa "melkein" latausreleen hinnalla.
        Asennus vaatii sovittelua, mutta onnistuu. Telieen siihe laturinkoloon, koska on paksumpi kuin tasavirtalaturi. Hihnankin joutuu varmaan vaihtamaan pidempään. Ai niin. Vaihtovirtalaturille pitää vaihtaa virtalukko sellaiseen, jossa on "virta päällä" asento ja asentaa latauksen merkkivalo. Merkkivalon kautta menee laturille "herätevirta".

        No voisittako auttaa vielä kertomalla vähä tarkemmin vaihtovirtalaturin asennuksista ja kytkennöistä?


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        ja sen saa "melkein" latausreleen hinnalla.
        Asennus vaatii sovittelua, mutta onnistuu. Telieen siihe laturinkoloon, koska on paksumpi kuin tasavirtalaturi. Hihnankin joutuu varmaan vaihtamaan pidempään. Ai niin. Vaihtovirtalaturille pitää vaihtaa virtalukko sellaiseen, jossa on "virta päällä" asento ja asentaa latauksen merkkivalo. Merkkivalon kautta menee laturille "herätevirta".

        No voisittako auttaa vielä kertomalla vähä tarkemmin vaihtovirtalaturin asennuksista ja kytkennöistä?


      • juuso_12
        VARMER kirjoitti:

        No voisittako auttaa vielä kertomalla vähä tarkemmin vaihtovirtalaturin asennuksista ja kytkennöistä?

        Jos joku taas alkaa ihmettelemään mun juttuja.
        Se on vaativa urakka.
        - MF-65 alunperin akun plussa-napa rungossa. Eli vaihdettava akun kaapelit, että on miinus-maa.
        - Akun navat / kengät on eri kokoiset ( ja - napa on eri kokoa), että nekin menee ehkä vaihtoon.
        - Laturin paikka on niin kapea, että vaihtorvirtal. ei sinne ehkä mahdu. Edullinen Lucas ei ainakaan MK1:ee sopinut. Sille joutuu tekemään uuden telineen ja tuomaan ulospäin. Lisäksi laturin hihnan linjaus on oltava just eikä melkeen. Hihna myös piteneen reilusti.
        - Vanhat johdot ja latausrele joutavat roskiin.
        Johdot ovat alkup. niin ohuet, eli pienemmille virroille, että tämä tehokkaampi laturi vaatii paksummat kaapelit.
        - Jos haluaa säilyttää ampeerimittarin, johdot on uusittavat sinne myös. Ei sitä mittaria enään tarvitse, kun vaihtov. lataa pienilläkin kierroksilla.
        - Lisäksi virtalukko menee uusiksi. Siinä pitää olla virtapäällä-asento. Siitä vedetään herätevirtajohto vaihtov. laturille. Tuohon johtoon tule myös latauksen merkkivalo. Ihan ehdoton, muuten laturi ei ala ladata jollei n. 2 Watin /12 Volttista lamppua ole herätevirtajohdossa.

        Lisäksi vaihtov. laturissa on herkkiä diodeja. Pitää olla jatkossa varovainen apukäynnistyskaapeleiden kanssa ja sähköhitsauksessa irroitettava laturin johto hitsaauksen ajaksi. Moni hitsaa tuurilla, mutta diodien särkymismahdollisuus on olemassa.

        Kaikkiaan laturin vaihto ei ole mikään helppo juttu, enkä suosittele ensikertalaiselle. Tulee helposti kalliimpi kuin huollossa teetettynä.
        Johtoa, liittimiä, johdoille "suojaletkua".
        Tämän tarkempaan en kerro, kun viet sen huoltoon niin siellä ammattilaiset osaavat nämä jutut.
        Tässä on vain se mikä tuli mieleen heti. Käytännössä varmasti on yhtä ja toista joka pitää vain osata tehdä.
        Lisäksi vääärät ja huonot liitokset tekevät tuhoa löystyessään tärinässä.


      • VARMER
        juuso_12 kirjoitti:

        Jos joku taas alkaa ihmettelemään mun juttuja.
        Se on vaativa urakka.
        - MF-65 alunperin akun plussa-napa rungossa. Eli vaihdettava akun kaapelit, että on miinus-maa.
        - Akun navat / kengät on eri kokoiset ( ja - napa on eri kokoa), että nekin menee ehkä vaihtoon.
        - Laturin paikka on niin kapea, että vaihtorvirtal. ei sinne ehkä mahdu. Edullinen Lucas ei ainakaan MK1:ee sopinut. Sille joutuu tekemään uuden telineen ja tuomaan ulospäin. Lisäksi laturin hihnan linjaus on oltava just eikä melkeen. Hihna myös piteneen reilusti.
        - Vanhat johdot ja latausrele joutavat roskiin.
        Johdot ovat alkup. niin ohuet, eli pienemmille virroille, että tämä tehokkaampi laturi vaatii paksummat kaapelit.
        - Jos haluaa säilyttää ampeerimittarin, johdot on uusittavat sinne myös. Ei sitä mittaria enään tarvitse, kun vaihtov. lataa pienilläkin kierroksilla.
        - Lisäksi virtalukko menee uusiksi. Siinä pitää olla virtapäällä-asento. Siitä vedetään herätevirtajohto vaihtov. laturille. Tuohon johtoon tule myös latauksen merkkivalo. Ihan ehdoton, muuten laturi ei ala ladata jollei n. 2 Watin /12 Volttista lamppua ole herätevirtajohdossa.

        Lisäksi vaihtov. laturissa on herkkiä diodeja. Pitää olla jatkossa varovainen apukäynnistyskaapeleiden kanssa ja sähköhitsauksessa irroitettava laturin johto hitsaauksen ajaksi. Moni hitsaa tuurilla, mutta diodien särkymismahdollisuus on olemassa.

        Kaikkiaan laturin vaihto ei ole mikään helppo juttu, enkä suosittele ensikertalaiselle. Tulee helposti kalliimpi kuin huollossa teetettynä.
        Johtoa, liittimiä, johdoille "suojaletkua".
        Tämän tarkempaan en kerro, kun viet sen huoltoon niin siellä ammattilaiset osaavat nämä jutut.
        Tässä on vain se mikä tuli mieleen heti. Käytännössä varmasti on yhtä ja toista joka pitää vain osata tehdä.
        Lisäksi vääärät ja huonot liitokset tekevät tuhoa löystyessään tärinässä.

        Siis laturin vaihon jälkeen akun -napa menis startilla ja maa menisi runkoon.

        Ihme homma tuo että se tarvii sen lampun siihen herätevirtaqjohtoo.


      • Erkka

    • jjj

      anna starttipilottia ja unohda hehkutulpat

      • VARMA TIETO

        Siinä on öljykylpyinen ilmansuodatin. Sinne jää eetterit öljyyn. Jos oikein paljon annat pilottia (kun ei tunnu tehoavan) tulee kampirauta katsomaan, kuka siinä oikein "kasuttaa".
        ÄLÄ RIKO MOOTTORIA STARTTIPILOTILLA.


      • jjj
        VARMA TIETO kirjoitti:

        Siinä on öljykylpyinen ilmansuodatin. Sinne jää eetterit öljyyn. Jos oikein paljon annat pilottia (kun ei tunnu tehoavan) tulee kampirauta katsomaan, kuka siinä oikein "kasuttaa".
        ÄLÄ RIKO MOOTTORIA STARTTIPILOTILLA.

        Tosi on,muistin että siinä olisi paperi ilmanputsari


      • jjj kirjoitti:

        Tosi on,muistin että siinä olisi paperi ilmanputsari

        tarvitse hehkuakaan alle -10 asteen pakkasella ja
        kylmemmällä jos tarvitsisi niin lokilämmitin on parempi vaihtoehto.


      • juuso_12
        kawasaki250 kirjoitti:

        tarvitse hehkuakaan alle -10 asteen pakkasella ja
        kylmemmällä jos tarvitsisi niin lokilämmitin on parempi vaihtoehto.

        MF-65 Perkins-moottori vaatii lohkolämmitintä 5 astetta kylmemmässä ja hehkua. Kesälläkin kannattaa hehkuttaa vähän. Säästää akkua ja starttimoottoria. Haittaa ei hekutuksesta ole. Tämän ikäisellä koneella: vm. 1960, tunteja 6500. Koneelle tehty 6000 kohdalla iso remontti. Kampiakselin laakerit, männät ja tietysti männänrenkaat ja suuttimien kärjet. Tämä on wanhanaja koneita, vaikka on suorasuihkutus ja läpihengittävä kansi (imu- ja pakosarja eri puolilla.


      • Erkka
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 Perkins-moottori vaatii lohkolämmitintä 5 astetta kylmemmässä ja hehkua. Kesälläkin kannattaa hehkuttaa vähän. Säästää akkua ja starttimoottoria. Haittaa ei hekutuksesta ole. Tämän ikäisellä koneella: vm. 1960, tunteja 6500. Koneelle tehty 6000 kohdalla iso remontti. Kampiakselin laakerit, männät ja tietysti männänrenkaat ja suuttimien kärjet. Tämä on wanhanaja koneita, vaikka on suorasuihkutus ja läpihengittävä kansi (imu- ja pakosarja eri puolilla.

        Mistähän tuo Juuso nuo tietonsa hankkii?


      • kawasaki250
        juuso_12 kirjoitti:

        MF-65 Perkins-moottori vaatii lohkolämmitintä 5 astetta kylmemmässä ja hehkua. Kesälläkin kannattaa hehkuttaa vähän. Säästää akkua ja starttimoottoria. Haittaa ei hekutuksesta ole. Tämän ikäisellä koneella: vm. 1960, tunteja 6500. Koneelle tehty 6000 kohdalla iso remontti. Kampiakselin laakerit, männät ja tietysti männänrenkaat ja suuttimien kärjet. Tämä on wanhanaja koneita, vaikka on suorasuihkutus ja läpihengittävä kansi (imu- ja pakosarja eri puolilla.

        haittaa lokilämmitys milloinkaan,mutta ainakin itsellä käynnistyi ilman hehkua hyvin n.-10 asteessakin,
        joskus vaan kokeiltu mielenkiinnosta.


      • juuso_12
        Erkka kirjoitti:

        Mistähän tuo Juuso nuo tietonsa hankkii?

        Terve vaan.
        Juuson ikä ei ole tuo 12 vaan enemmän.
        Kaikea on tullut nähtyä ja koettua.
        Sattumalta minulla on MF-65.
        Tai tyyppikilvessä todella lukee MF-765. Tämäkin on vain todellisten MF-tuntijoiden tietämä juttu.
        tämä on ns. MK-1 eli pienellä koneella vm. 1960.
        3,146 litrainen sarjanumero SNY 522***
        Jätän kolme viimeistä kertomatta.

        Ihan vihjeenä. Minun juttuja ei ole pakko lukea.
        Jos alkaa niitä näppylöitä saamaan, pitää ohittaa!
        Eikö niin?
        Voin kyllä lopettaakin, jos niin halutaan.


      • Erkka
        juuso_12 kirjoitti:

        Terve vaan.
        Juuson ikä ei ole tuo 12 vaan enemmän.
        Kaikea on tullut nähtyä ja koettua.
        Sattumalta minulla on MF-65.
        Tai tyyppikilvessä todella lukee MF-765. Tämäkin on vain todellisten MF-tuntijoiden tietämä juttu.
        tämä on ns. MK-1 eli pienellä koneella vm. 1960.
        3,146 litrainen sarjanumero SNY 522***
        Jätän kolme viimeistä kertomatta.

        Ihan vihjeenä. Minun juttuja ei ole pakko lukea.
        Jos alkaa niitä näppylöitä saamaan, pitää ohittaa!
        Eikö niin?
        Voin kyllä lopettaakin, jos niin halutaan.

        Hei Juuso. Älä vaan sinä saa näppylöitä minusta. Sattumalta myös minulla on MF-65. Tai rekisteriotteessa lukee MF-765 mk ll/2434 vm.1961. Sarjanumero SND547***, Siis isommalla koneella.
        Jatka vaan kirjoittelua. En enää puutu siihen. Mutta....


      • VARMER
        kawasaki250 kirjoitti:

        haittaa lokilämmitys milloinkaan,mutta ainakin itsellä käynnistyi ilman hehkua hyvin n.-10 asteessakin,
        joskus vaan kokeiltu mielenkiinnosta.

        Joo vaan jos tuon hehkun sais relaamaan niin kyllä mää sitä käyttäsin kesät talvet, huomaa kyllä jotenki kulutuksesa ja tarttikaan ei tykkää kyttyrää.


      • isBest
        VARMER kirjoitti:

        Joo vaan jos tuon hehkun sais relaamaan niin kyllä mää sitä käyttäsin kesät talvet, huomaa kyllä jotenki kulutuksesa ja tarttikaan ei tykkää kyttyrää.

        Nii, se hehku,

        Mä sain toimimaan sen hehkun sillä tavalla et mä liimasin taskulampun sinne kojelautan sisään - siis mul on punanen Felguson jos lukee kans Plasto siäl pohjas. Ja sit kun mä ajan siä pihal nii mä laitan illalla aina sen taskulampun palamaan nii se on niinku se hehku sit.

        Mun Felku muuten kulkee tosi kovaa palemmin ku ton naapulin Pettelin Jonteele. Mun latauslele on isompi ku sillä


      • Retu
        isBest kirjoitti:

        Nii, se hehku,

        Mä sain toimimaan sen hehkun sillä tavalla et mä liimasin taskulampun sinne kojelautan sisään - siis mul on punanen Felguson jos lukee kans Plasto siäl pohjas. Ja sit kun mä ajan siä pihal nii mä laitan illalla aina sen taskulampun palamaan nii se on niinku se hehku sit.

        Mun Felku muuten kulkee tosi kovaa palemmin ku ton naapulin Pettelin Jonteele. Mun latauslele on isompi ku sillä

        Minä laitoin massikkaan 165 vaihtovirta laturin , mitsubishi ,ja virta riittää erittäin hyvin.Osaa tehdä itse kun on kaaviot ja yleis mittari .Virta lukko menee kans uusis missä on jatkuva virta päällä niin kuin autossa käynnissä ollessa.Hehku toimii aina tartatessa oikealle päin yhtä aikaa,vasemmalle päin toimii ensin hehku ja stten vielä vähän vielä lisää starttaa ollessa hehku päällä ,eli kylmä käynistys.On ollut jo 8 vuotta toiminnassa ilman huolia ja akun hyytymisiä valot päällä.


      • Retu
        Retu kirjoitti:

        Minä laitoin massikkaan 165 vaihtovirta laturin , mitsubishi ,ja virta riittää erittäin hyvin.Osaa tehdä itse kun on kaaviot ja yleis mittari .Virta lukko menee kans uusis missä on jatkuva virta päällä niin kuin autossa käynnissä ollessa.Hehku toimii aina tartatessa oikealle päin yhtä aikaa,vasemmalle päin toimii ensin hehku ja stten vielä vähän vielä lisää starttaa ollessa hehku päällä ,eli kylmä käynistys.On ollut jo 8 vuotta toiminnassa ilman huolia ja akun hyytymisiä valot päällä.

        Huom.Oikaisu .Katsoin tarkemmin ,massikan oma virtalukko,on ,vasemmalle ei käänny ollenkaan .ja oikealle on ensin hehku ja sitten starttaa ja kylmällä säällä avain pitää jättää tohon ekaan asentoon eli hehkuun . huom siis ensin oli virta päälle ja sitten hehku ja käynnistys.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Se oli siinä sitten

      Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      727
      2266
    2. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

      Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      50
      2259
    3. Tiedätkö, että haluaisin panna

      Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      125
      2173
    4. Mikä sinua ja kaivattuasi

      Yhdistää?
      Ikävä
      127
      2113
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

      taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      54
      1756
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

      Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      241
      1633
    7. Hyväksytty kaivattusi

      Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1361
    8. Syvälliset keskustelut

      Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1309
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

      mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      16
      1195
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

      Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1137
    Aihe