Nenä?

Tiedosta kiinnostunut

(Siirsin tämän terveys-osastosta, kun siellä ei tullut vastausta)

Koiraväki on havaintojeni mukaan varsin huolehtivaista väkeä. Siksi minua, maallikkoa, ihmetyttää yksi asia, joka lienee jalostuksen, mutta myös koiranomistajien, mielestäni oudon, kiintymyksen kohde.
Eli minua ihmetyttävät ne koirat, joiden kasvot ovat niin lattanat, että nenä tuhisee lähes silmien tasalla. Usein näiden rotujen yksilöillä huulet roikkuvat poskista pitkällä ulkona ja paljastavat kuolaa valuvat ikenet pysyvästi.
Minun silmiini nämä koirat näyttävät epämuodostuneilta ja kärsiviltä.

Voisiko joku asiantuntija tällä palstalla selvittää näiden koirien ulkonäön, terveyden, jalostuksen onnistumisen ja yleisen miellyttävyyden sisältöä? Kiitos.

13

479

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • riikka

olen joskus kuullut ja lukenut sellaisen teorian näistä ''lättä-naamojen'' miellyttävyydestä, että ne jollain ihmeen konstilla muistuttaa lasta (itse en huomaa yhtäläisyyttä) niin ihmiset sitten hullaantuu niihin.. (mopsi, bulldog ym..) mutta jos jollain on ''oikeaa'' tietämystä asiasta niin tänne vaan. minuakin hieman kiinnostaa. onko boksereilla näitä hengitys ongelmia, sehän ei ole ihan täysin littana turvastaan. itse kun olen harkinnut bokseria. ja sitten tänne loppuun vielä selvennys,
      eli en halunnut mollata mopseja, bulldogeja tai muita tämän mallisia koiria. itse olen erittäin eläinrakas ihminen, ja kaikki on yhtä rakkaita ulkonäöstä piittaamatta=)

• näillä roduilla ovat monen liioittelun tulosta. Toki niitäkin varmasti löytyy. Omassa rodussani minulla on ollut tuloksena ei yhtään ainoaa hengitysvaivaista tai pehmeäkitalaki tapausta. Bokserien suuri rekkarointi määrä ei ainakaan puolla hengitystie vaikeuksia. Nykyään kiinnitetään huomiota sierainten kokoon.
        Parhaan vastauksen saat vanhalta Bokseri kasvattajalta.

• kohti viikonlopun rähinöitä.
      Kerroppa nyt ensin mitä rotuja tarkoitat. Minkä rotujen yksilöillä kuolaa valuvat ikenet näkyvät pysyvästi. Yleensä lättänaamoilla lukee rotumääritelmissä HYLKÄÄVINÄ VIRHEINÄ: KIELEN JA HAMPAITTEN NÄKYMINEN.
      Ja tämä todella tarkoitta hylkyä, niin jalostuksesta kuin näyttelyistäkin.
      Itse olen tällaisten lättä naamojen onnellinen kasvattaja ja ollut mukana jo yli 40 vuotta. Nuorin meillä kuollut koira on ollut iältään 9,5 vuotias ja vanhin lähes 18 vuotias.
      Rotuni perinnöllisinä vikoina ovat luustoviat ja PRA, HC, RD, kuten niin monella muullakin rodulla. Kuitenkin näitäkin tapauksia sattuu harvoin. Koirat elävät pitkään ja leikkivät lähes loppuun asti ja ovat onnellisia pieniä koiria lyttynaamoineen.
      Ystäväni vuosien takaa kasvattaa toista lyttynaama rotua. Yhtä pitkäikäisiä ja yhtä onnellisia ja terveitä koiria kuin oma rotunikin.

Nämä koirat ovat miellyttäviä koiria ja omistajiensa silmäteriä, synnytykset ainakin näissä kahdessa rodussa ovat suht. normaaleja. Huuli ja kitalaki halkio pentuja syntyy silloin tällöin. Astutus aivan normaali astutuksia.
      Jospa sinun kannattaisi katsella sitä omaa suhtautumistasi näihin rotuihin ja mennä näiden rotujen ansiantuntijoiden eli rotuyhdistysten koti sivuille. Kehoitan vakavasti lukemaan kunkin rodun jalostusohjesäännön, haastattelemaan rodun pitkäaikaisia kasvattajia, koirien omistajia. Sieltä saisit fakta tietoa, jota tuskin täältä saat.

Ja muista vastata mitä rotuja tarkoitit ja ennenkaikkea mitä sillä mielyttävyydellä ajat takaa.

Itse katson tämän taas jälleen kerran vajavaisen tiedon ja omiin näkemyksiin häikäistyneen ihmisen provo yritykseksi.

• ...tuo kyllä vaikutti ihan vain tietämättömyydeltä ja ihmettelyltä asiaa kohtaan , eikä niinkään provolta. Minusta on ihan ymmärrettävää luulla että lyttykuonoiset kärsivät hengitysongelmista, ovathan ne sellaisia tuhnuttajia, mutta niin ovat kyllä kaikki koirat jossain määrin =)

• MarzaH kirjoitti:

...tuo kyllä vaikutti ihan vain tietämättömyydeltä ja ihmettelyltä asiaa kohtaan , eikä niinkään provolta. Minusta on ihan ymmärrettävää luulla että lyttykuonoiset kärsivät hengitysongelmista, ovathan ne sellaisia tuhnuttajia, mutta niin ovat kyllä kaikki koirat jossain määrin =)

tuhnuta muoriskan koirat. Eivät etu-, eivätkä edes takapäästään.

Kyllä on pakko sanoa, että "rodunjalostus" on tehnyt monen koirien elämän ikäväksi ja vaivalloiseksi.

Monet rodut eivät edes jaksa juosta, kun eivät ilmeisesti saa happea tarpeeksi keuhkoihinsa: ääni ainakin on kamala, jo kävelyvauhdissa. Rahinaa ja tuhinaa, voi surku...

Ja toisilta silmät putoilevat päästä: silmämalja on niin matala, että silmämuna helposti kierähtää pois paikoiltaan.

Kuten Marzah sanoi, hengitysongelmat ovat lyttykuonoisilla ymmärrettäviä, vaan muoriska kysyy: pitääkö niiden olla myös hyväksyttäviä?

• tiinamuori kirjoitti:

Kyllä on pakko sanoa, että "rodunjalostus" on tehnyt monen koirien elämän ikäväksi ja vaivalloiseksi.

Monet rodut eivät edes jaksa juosta, kun eivät ilmeisesti saa happea tarpeeksi keuhkoihinsa: ääni ainakin on kamala, jo kävelyvauhdissa. Rahinaa ja tuhinaa, voi surku...

Ja toisilta silmät putoilevat päästä: silmämalja on niin matala, että silmämuna helposti kierähtää pois paikoiltaan.

Kuten Marzah sanoi, hengitysongelmat ovat lyttykuonoisilla ymmärrettäviä, vaan muoriska kysyy: pitääkö niiden olla myös hyväksyttäviä?

en aivan allekirjoita kirjoitustasi, sillä nyt ollaan menty huomattavasti terveempään suuntaan näiden lättänaamojen kanssa. Meillä kyllä juostaan ja juostaankin kovaa. Yhden rodun kyllä tiedän jolla näitä ongelmia esiintyy, meinaan hengitysvaikeuksia ja kun ajattelemaan oikein rupesin en ole rodun koskaan juoksevan nähnyt.
        Silmät meillä kyllä on aina pysyneet paikoillaan.

• viivi56
        tiinamuori kirjoitti:

Miksi yleistää kaikille lyhytkuonoisille samat vaivat kun se ei pidä paikkaansa, meillä ei silmät pullistele ja vauhtiakin on omiksi tarpeiksi. Läähättää ne pitempikuonoisetkin toisinaan. En tarkoita että kaikkien täytyy pitää näistä roduista mutta ei aina kannata mollata sitä mistä ei pidä, meitä on monenlaisia ja niin myös koirarotuja joten annetaan kaikkien luojan tai ihmisen luomien olla ja jokainen nauttikoon omasta mielirodustaan. Kyllä niitä vikoja kaikista lajeista löytyy kun hakemaan ruvetaan, mutta tuleeko siitä kenellekkään mitään hyvää.

• viivi56
        umalehtinen kirjoitti:

en aivan allekirjoita kirjoitustasi, sillä nyt ollaan menty huomattavasti terveempään suuntaan näiden lättänaamojen kanssa. Meillä kyllä juostaan ja juostaankin kovaa. Yhden rodun kyllä tiedän jolla näitä ongelmia esiintyy, meinaan hengitysvaikeuksia ja kun ajattelemaan oikein rupesin en ole rodun koskaan juoksevan nähnyt.
        Silmät meillä kyllä on aina pysyneet paikoillaan.

Mahdatko tarkoittaa englanninbulldoggia sillä joka ei juokse, jos näin on niin et ole niitä paljon seurannut. Tiedän että vauhtia löytyy tarvittaessa vaikka kuinka mutta ei ne näyttelyalueella välttämättä kirmaile. Ja vanhana moni muukin rauhoittuu. Voin sanoa että juoksee ja lujaa kun niin haluaa, eikä hengitys haittaa. Tietysti poikkeuksia on mutta niitä löytyy muistakin roduista.

• viivi56 kirjoitti:

Mahdatko tarkoittaa englanninbulldoggia sillä joka ei juokse, jos näin on niin et ole niitä paljon seurannut. Tiedän että vauhtia löytyy tarvittaessa vaikka kuinka mutta ei ne näyttelyalueella välttämättä kirmaile. Ja vanhana moni muukin rauhoittuu. Voin sanoa että juoksee ja lujaa kun niin haluaa, eikä hengitys haittaa. Tietysti poikkeuksia on mutta niitä löytyy muistakin roduista.

missään nimessä, vaan ryhmä ysiin kuuluvaa rotua. Ja siitäkin rodusta suurin osa on ihan OK.
        Huomaatko alkuperäinen kirjoittaja ei pystynyt antamaan listaa hänen näkemistään koirista joilla kuolaavat ikenet näkyvät jatkuvasti.

• viivi56
        umalehtinen kirjoitti:

missään nimessä, vaan ryhmä ysiin kuuluvaa rotua. Ja siitäkin rodusta suurin osa on ihan OK.
        Huomaatko alkuperäinen kirjoittaja ei pystynyt antamaan listaa hänen näkemistään koirista joilla kuolaavat ikenet näkyvät jatkuvasti.

Ehkä ei sellaista olekkaan en ainakaan ole nähnyt rotua jolle nämä olisi vakio piirteet, olen kyllä kaikkia nähnyt jo näihin vuosiin. Ja jos kuolaamisesta puhutaan niin osaa esim.tanskandoggi kuolata ja on sillä aika kuonokin joten ei alkuperäisen tekstin kirjoittaja ole ihan tarkkaan tutustunut rotuihin. En tarkoita että hänen täytyisi pitää lyttykuonoisista, mutta tuskin niitä niin paljon olisi erilaisia jos niistä joku ei pitäisi ja jos ne olisi niin kamalan sairaanloisia.

• Joodå
        umalehtinen kirjoitti:

Mikset voi sanoa sitä rotua, mitä tarkoitat? Pitääkö tässä ilta tuhlata arvausleikkeihin?:-)

• viivi56

Nenäkö lytyssä, no voi olla mutta ei ainakaan minun kolme molossityyppiseksi luokiteltua koiraa kuolaa ja ikenetkään ei näy kun korkeintaan huulet roikkuu tuolta vahhukselta jonkinverran. Näyttelyssäkin huomioidaan näillä että suun ollessa kiinni ei hampaat ym saa näkyä.
      Henkitysvaikeuksia meillä ei ole ollut muuta kun läähätystä kuumalla ilmalla mut kaikki koirat joskus läähättää, kyllä ne pitkäkuonoisetkin joskus tuntuu tuhisevan. Voit vapaasti tulla tutustumaan niin luulen että käsityksesi kärsivistä koirista muuttuu, meillä ainakin vauhtia on ja normaalia koiranelämää kuten pitkäkuonoisillakin ( niitäkin on ollut joten kokemusta on) Kannattaa tutustua erilaisiin lyttykuonoihin niin tiedät enemmän.

• Tiedosta kiinnostunut

Kiitos vastauksista.
      Nyt joudun kertomaan, etten tunne koirarotuja. Olen kiinnittänyt huomiota vain ulkoisiin piirteisiin, joissa juuri kasvojen litistyneisyys vaikuttaa varsin oudolta.
      Vastauksista ilmenee, että moni ei pidä näitä "lättänaamoja" epämiellyttävän näköisinä ollenkaan. Ja terveitäkin ovat. Hyvä sitten niin.
      Se vielä kiinnostaa, että onnistuuko heiltä syöminen ja juominen normaalisti?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      105
      2983
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1864
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      390
      1706
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1621
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1277
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe