Oletteko huomannut kun koiralle puhuu niin hänen pää menee hiukan kallelleen ja korvat pystyssä ja katsoo suoraan silmiin. Aika jännä juttu. Vaikka ihan normaalia asiaa puhuu hänelle niin hän on heti juonessa mukana. Mun mielestä se on nätin näköistä ihan kuin puhuis ihmiselle.
Niin suloisen näköinen.
Ja meillä vielä sanat haluatko tai mennääkö jne... koira oikein innostuu asiasta. Juoksentelee innoissaan ja jos et huomaa heti häntä niin hän pysähtyy ja tuijottaa takaisin ja taas on valmis juoksemaa.
Kuuntelua
9
570
Vastaukset
- mindetys
Meillä ymmärretään hyvin sujuvasti...tosin kuulo on joskus hyvinkin valikoiva:)
"lähetäänkö ulos" saa matot rullalle...mutta vielä enemmän innoissaan ollaan kysymyksestä "lähetäänkö biitsille?" kauhee ulina ja pomppiminen:) - majorica
että kun väitetään että koira ei ymmärrä sanoja vaan äänenpainon. Siis mihin uskotte?
- Mappe
eikä ole väliä äänenpainolla. Lähistöllämme asuu muutama koiratuttu joiden kanssa käymme lenkkeilemässä. Aina kimppalenkille lähtiessämme sanon kenen kanssa olemme lähdössä ja koira osaa nimien perusteella lähteä jopa oikeaan suuntaan. Joskus olen sanonut nimet kuiskaten tai painottanut nimet eritavoin mutta aina se on tajunnut keiden kanssa ollaan lenkille lähdössä.
Joskus olen kokeillut "sanahelinää". Koira kuuntelee vieressäni kun luettelen sanoja(ihan mitä mieleen juolahtaa) jatkuvana virtana. Aina kun se tunnistaa jonkun nimen tai sanan, joka tarkoittaa jotakin mukavaa, se höristää luppakorvansa tötterölle! - Joodå
Ne, jotka väittää, ettei koira ymmärrä puhetta, ei ole sitten ollut tekemisissä meidän koiran kanssa. Ihan kuin tuolla "haukullisella" tuossa ylempänä, mekin joudutaan käyttämään koodisanoja vaimon kanssa puhuessamme, jos puhumme asioista, joista koira innostuu. Ja ainakin sanoista osaa lähteä eri paikkoihin, jos sanon esim. että mennään autolla, niin kyllä koira menee ihan itse autotallille, vaikka sanonkin ihan normaalisti, enkä millään erikoisella äänenpainolla.
meillä ymmärretään siis sanoja sekä äänenpainoja. Määrätty äänenpaino sellainen mitä itse kuvittelen salaperäiseksi saa koiramme tulemaan lähes mistä vain kuuntelemaan emännän hassutuksia. Voi jumprahuitti tai jokin muu sana mutta tuo määrätty äänenpaino, niin silloin on lauma lyttynaamaisia koiria kirsu ikkunalasissa katselemassa mikä se niin ihmeellinen juttu oikeasti on.
umalehtinen kirjoitti:
meillä ymmärretään siis sanoja sekä äänenpainoja. Määrätty äänenpaino sellainen mitä itse kuvittelen salaperäiseksi saa koiramme tulemaan lähes mistä vain kuuntelemaan emännän hassutuksia. Voi jumprahuitti tai jokin muu sana mutta tuo määrätty äänenpaino, niin silloin on lauma lyttynaamaisia koiria kirsu ikkunalasissa katselemassa mikä se niin ihmeellinen juttu oikeasti on.
ja niistä sanoista ylitsemuiden ovat isotonttu ja silloin on kaikki kynnelle kykenevät naama ulkoovessa kiinni odottamassa isäntää. Otatko, joko mennään, heitetäänn huitsinnevadaan jne.
...ymmärtää sanojakin. Ainakin meillä tajuaa jo vaikka mitä vaikka on vasta vajaan viiden kuukauden. Miksi muuten opetettaisiin istumaan, maahan yms. sanoilla eikä pelkästään käsimerkeillä jos eivät ymmärtäisi.
Kyllä meidän koirat ainaski puheen ymmärtää esim. kuullessaa sanan sauna hyppivät ku kengurut ovat niin innoissaan ja tietävät ku sanoo että pihasauna niin osaavat mennä oikealle ovelle. Mitä mieltä muuten olette koirien viemisestä saunaan? Meillä ovat lauteilla niin kauan ku tuntuu hyvältä ja sitte menevät lauteiden alle ku tulee kuuma. Koirat pestään noin kuuden viikon välein muuten vain löylyttelevät. Kyseessä on villakoirat.
- Ninni
Meidän koira juoksee heti parvekkeelle jos sanomme että mennääkö katsomaan toisia koiria tai ihan vaan parvekkeelle.
Ja toinen on "lihapullat" niin kyllä tietää että niitä löytyy pakkasesta. Menee pakasteen viereen ja välillä alkaa vinkua jos ei heti ovi aukeaa.
Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa562218En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321704- 101514
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751509Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141484Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681347- 121108
- 971051
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81044- 20979