Eli tehtävät on seuraavanlaisia:
1) Etsi parabelin x 2y^2 = 2 ja ympyrän
x^2 - 2x y^2 = 10 leikkauspisteet.
No, lähdin tätä ratkaisemaan niin, että kerroin jälkimmäisen yhtälön kahdella ja vähensin siitä ylemmän yhtälön. Ratkaisuksi sain
2x^2 - 3x - 8 = 0 johon sitten käytin toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa, saaden x~2,9 ja x~-1,4. Onko nuo oikein?
Varsinainen ongelma tuli eteen, kun lähdin miettimään miten tästä pitäisi edetä. :o Eli varmaankin y pitäisi ratkaista, mutta mites tuo käytänössä (vaihe vaiheelta) tehdään?
2)Etsi ellipsin x^2 4y^2 = 5 ja hyperbelin xy = 1 leikkauspisteet.
=> Jos saan apua tuohon ekaan, niin tämä varmaan ratkeaa sitten ihan itsenäisesti. =)
yhtälöitä ja geometriaa
5
466
Vastaukset
Jos kuitenkin tarkistaisit ensin tuon ykköskohdan tuloksen, sillä näyttää siltä, että olet tehnyt yhtälöitä yhdistäessäsi merkkivirheen.
- merkkivalo
Miten, löysitkö jo virheen? Tuossa kun kerroit jälkimmäisen yhtälön kahdella, niin vakio myös eli 2*x^2 - 2*2x 2*y^2 = 2*10
siis 2 x^2 - 4x 2 y^2 = 20
Kun tämän vähentää ensimmäisestä, tulee
2 x^2 - 3x - 18 = 0
Tuossa olit vähentänyt 10-2 siitä virheellinen 8.
Ja toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa..
Sijoitetaan saadut x:n arvot (esim) ensimmäiseen yhtälöön x 2 y^2 = 2 - merkkivalo
Miten, löysitkö jo virheen? Tuossa kun kerroit jälkimmäisen yhtälön kahdella, niin vakio myös eli 2*x^2 - 2*2x 2*y^2 = 2*10
2 x^2 - 3x - 18 = 0
Ja toisen asteen yhtälön ratkaisukaavaa..
Sijoitetaan saadut x:n arvot (esim) ensimmäiseen yhtälöön x 2 y^2 = 2- merkkivalo
Viestin lähettämisessä oli joku häikkä.. ja huomasin laskeneeni virheellisesti vähentämisen eli 2 x^2 - 5x -18 = 0
- merkkivalo
2 x^2 - 5x - 18 = 0
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa442043En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311650Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141434Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511416Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 91281
- 121078
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 81952