Tilanne on seuravaanlainen:
- Olen vakituisessa työpaikassa insinööri tason tehtävissä
- olen avoliitossa ja lapsia olemme ajatelleet hankkia viim. 2 vuoden sisällä
- isäni haluaisi tehdä sukupolvenvaihdoksen tai on oikeastaan halunnut jo useamman vuoden tai on ainakin puhunut siitä
- vaihdos tapahtuisi lahjoituksena ja lahjaverokaan ei tulisi olemaan kovin korkea, koska se on jotenkin huojennettu
- tilalle on tehty likwi-laskelma, jonka mukaan tila olisi kannattava (metsää n 40 heht. ja peltoa n 35 heht.), mutta siltikin murto-osa palkkatyöhöni verrattuna. Ja laskelmassa on otettu huomioon vielä ns. nuoren viljelijän tuki.
-tila tulisi ainoastaan minulle ei puolisolleni
- Viljelisin siis palkkatyöni ohella
Sitten ongelma kohtiin ja asiat, jotka vaivaavat minua:
- äitiysloma --> palkkatyöstäni saan lomaa, mutta maanviljelyksestä en saa eli kukaan ei tule tekemään äitiyslomaani.
-liittoasiat --> nykyinen liittoni insinööriliitto, johon myös maksan mahdollisen työtömyyden varalta maksuja. Entä jos jäänkin työttömäksi niin saanko silti täyden korvauksen omasta liitosta vaikka olenkin maanviljelijä ja miten työkkäri suhtautuu tuollaiseen?
- Ja olen ymmärtänyt, että maanviljelijän täytyy liittyä MYEL:n tmv. ja maksaa sinne eläkerahoja. Entä jos haluisinkin ruveta eläkesäästäjäksi enkä haluisikaan olla MYEL:n jäsen?
- tilaan on sitouduttava viideksi vuodeksi, mutta silloin ei saa aloitustukea ja aloitustuen kanssa tilaan on sitouduttava kahdeksaksi vuodeksi. Mielestäni en jaksa tehdä kahta työtä noin kauaa ja toista vielä nälkä palkalla mahdollisesti. Vapaa-aika, joka jää nykyisestä työstä menee aika pitkälti harrastusten parissa eli harrastukset jäisivät paljon vähäisemmälle ja samoin perhe.
- sitten koulutus... eli pitäisi käydä maanviljelyskoulu kahden vuoden sisällä aloittamisesta. No missäköhän välissä suorittaisin sen? Sen kuulema pystyy suorittamaan jotenkin etäopiskelunakin, mutta silti koulutuspäiviä tulisi olemaan myös jonkin verran. Eli en halua käyttää lomiani siihen, koska silloin matkustelemme ja lomailemme esim. ulkomailla. Eli se pitäisi saada palkkatyöstä vaikka palkatonta vapaata, jotta lomapäiviä ei tuhraannu.
Olen ainoa lapsi, joten muita vaihtoehtoja ei ole. Tiedän, että isäni vuositulot ovat todella niukat ja hän haluaisi jäädä tätä kautta eläkkeelle, koska saa tällöin hiukan paremman eläkkeen. Mutta, kun en tiedä mitä itse haluan...toisaalta haluaisin olla isälleni mieliksi ja tehdä vaihdoksen, ja olisihan se hienoa omistaa maata ja metsää...mutta pelkään että se on minulle tappiollista toimintaa. Lisäksi olen ajatellut että stressaantuisin, jos olisi liikaa töitä ja sen myötä perhesuhteeni kärsisivät.
Tosi mukava, jos joku on jaksanut lukea tämän loppuun asti ja antanut neuvoja ja omia mielipiteitä asioista.
Sukupolvenvaihdos
16
5050
Vastaukset
- Vilijelijä
Noo onhan sulla joku sukuvelvoite ottaa se tila mutta ei se kyllä järkevältä kuulosta tehdä kahta työtä.Jos sulla olisi intohimo se viljelys niin asia olisi toinen.Nyt sulla on turvattu toimeentulo nykyisessä työssäsi, miksi vaihtaisit sen kituvaan maalaiselämään?
Mutta jos ottaisit sen tilan kuitenkin nimiisi ja vuokraisit pellot ja hoidattaisit metsät.Näin voisit keskittyä työhösi ja perheeseen.Tiedän ettei ole helppoa tehdä ratkaisua mutta jokaisella on vain yksi elämä ja se pitäis elää omilla ehdoillaan. ole niin helppoa ratkaisua neuvoakaan, mutta jotain ajatuksia ehkä.
Tietääkseni et saa työttömyyskorvaustakaan jos olet maatalousyrittäjä (voin olla väärässäkin), mutta varmista.
Myel taitaa olla pakollinen, jos omistat peltoa.
Se on tosiasia että helpommalla varmaan nyt saat sen rahan ja aikaa jää muuhunkin , mutta mitä haluat tulevaisuudessa, ja onko nykyinen työpaikka kuinka varma,
lisäksi se tila on myös sijoitus tulevaisuuteen, jos sen kerran edullisesti saat,
muutenkin tunnut olevan aika hyvin tietoinen asioista.
Entä sen avopuolison työ, voisiko viljely onnistua
häneltä helpommin (ilmeisesti ei eläintila)työn ohella.
En tiedä auttoiko tämä yhtään, mutta onnea jatkoon joka tapauksessa.- tehnyt kahta
työtä, valtion virkamiehenä korkeakoulututkinto sekä viljellyt kotitilaani yhdessä puolisoni kanssa. Mitään ongelmia ei asiassa ole ollut,kumpikin työ täydentää toisiaan. On aivan turha pelätä työntekoa,virkamiehen hommathan tuntuu levolta traktorin pukilla istumisen jälkeen. Tilani on pienempi kuin sinun, käteen maataloudesta on kuitenkin jäänyt enemmän kuin palkkatyöstä asunto työmatkat ym huomioiden. Ei maalla eläminen ole mitään kituuttamista,asia on aivan päinvastoin. Elämisen taso maalla voittaa aina kaupungin. Älä missään tapauksessa luovuta tai myy perintötilaasi,sehän on vain lainassa Sinulla tulevilta lapsiltasi. Tunnen myös työkaverin joka hoitaa kotitilaansa eikä ole päivääkään katunut. Ne sensijaan jotka ovat luopuneet maista ja metsistään katuvat asiaa lopun ikänsä. Tämä maa on taistellen pidetty itsenäisenä, älä luovuta!
- Kohtalotoveri
tehnyt kahta kirjoitti:
työtä, valtion virkamiehenä korkeakoulututkinto sekä viljellyt kotitilaani yhdessä puolisoni kanssa. Mitään ongelmia ei asiassa ole ollut,kumpikin työ täydentää toisiaan. On aivan turha pelätä työntekoa,virkamiehen hommathan tuntuu levolta traktorin pukilla istumisen jälkeen. Tilani on pienempi kuin sinun, käteen maataloudesta on kuitenkin jäänyt enemmän kuin palkkatyöstä asunto työmatkat ym huomioiden. Ei maalla eläminen ole mitään kituuttamista,asia on aivan päinvastoin. Elämisen taso maalla voittaa aina kaupungin. Älä missään tapauksessa luovuta tai myy perintötilaasi,sehän on vain lainassa Sinulla tulevilta lapsiltasi. Tunnen myös työkaverin joka hoitaa kotitilaansa eikä ole päivääkään katunut. Ne sensijaan jotka ovat luopuneet maista ja metsistään katuvat asiaa lopun ikänsä. Tämä maa on taistellen pidetty itsenäisenä, älä luovuta!
Entäs jos kotitilan ja ns "palkkatyön" toimipaikan välillä on vaikkapa 500 km?! Kyllä siinä jompikumpi kärsii, jotain kompromisseja on silloin tehtävä.
Myös "palkkatyön" laatu vaikuttaa: valtion virkamiehenä (=säännöllinen päivätyö?) viljely onnistuu työn ohessa, mutta miten on tilanne jollain projekti-inssillä tai -ekonomilla, jolla tulee paljon matkapäiviä, esim 100 ulkomaanpäivää?! Kaikki tällaiset asiat vaikuttaa myöskin.
Olen kuitenkin kirjoittajan kanssa samaa mieltä siitä, että kokonaan tilasta ei kannata luopua, siis myydä pois. Pitää vaan miettiä sopivat ratkaisut tilan hoitoon. Kaikki me joskus vanhenemme, ja silloin on kiva palata kotimaisemiin!
- Tyttären mies
Meillä oli suurinpiirtein samanlainen tilanne. Päädyimme ratkaisuun, jossa pellot vuokrattiin aktiiviselle naapurile, metsänhoidon teemme itse.
- VE 1
Asento!
Kaikkia vaihtoehtoja etukäteen pohtineena, tarvittavat dokumentit mukana, paikalliseen maaseutukeskukseen mars.
Lepo!
Kysymyksesi on siis niin laaja, ettet tule saamaan tältä palstalta riittäviä vastauksia päätöksesi tueksi. Insinöörinä osaat vertailla asioista niitä. mitkä ovat tärkeitä ja mitkä eivät. Tee mahdollisuuksistasi matemaattinen yhtälö ja ratkaise se: ongelmanratkaisuhan on insinöörin leipätyötä.
Mutupohjalta sanoisin kuitenkin, että jatka insinöörin työtäsi. Saathan maatilan perintönä joka tapauksessa. Vanhempiesi miellyttäminen ei ole sama asia kuin sinun ja perheesi hyvinvointi.- Kaikkea sitä ehdotellaankin
Kuvitellaan,että joutavanpäiväisillä istuskelijoilla olisi jokin elämää suurempi viisaus hallussaan maatalouden suhteen.
Toisaalta ehdotuksesi ymmärtää ,kun ottaa lapsenomaisen innokkuutesi asento-lepo pokkurointiin.Ilmesesti armeijassakin kuvittelit alikessujen olevan jollain lailla viisaampia ja fiksumpia.Jatka samaan mallin..maksajia tarvitaan aina. - Asenne
Kaikkea sitä ehdotellaankin kirjoitti:
Kuvitellaan,että joutavanpäiväisillä istuskelijoilla olisi jokin elämää suurempi viisaus hallussaan maatalouden suhteen.
Toisaalta ehdotuksesi ymmärtää ,kun ottaa lapsenomaisen innokkuutesi asento-lepo pokkurointiin.Ilmesesti armeijassakin kuvittelit alikessujen olevan jollain lailla viisaampia ja fiksumpia.Jatka samaan mallin..maksajia tarvitaan aina.Sitä vaaditaan jos haluaa maatalousyrittäjänä pärjätä. Ulkopuolinen asiantuntija näkökulma on monessa asiassa myös maatiloilla paikallaan. Ja tätä asiantuntevaa konsultointiahan tunnetusti maaseutukeskuksista löytyy lähes joka asiaan. Kyllä siellä on sellaiset tiimit että oksat pois, jos vaikka stratekiaa tahtoo hioa tai vaikka oikein laatujärjestelmän sertifioida.
- Viljelijä
Tehkää tilakaupat,mutta vuokraa peltosi sitten jollekin naapruviljelijälle. Saat kohtalaista lisätuloa vuokrista ja ei itse tarvitse kantaa huolta viljelystä.
- tytär
Tarkoitukseni ei tietenkään ole jättää nykyistä päivätyötä. Ja tarkoituksenamme ei ole muuttaa tilalle asumaan koska se jäisi isäni omistukseen. Eikä se asuinrakennus muutenkaan ole hyvässä kunnossa eli vaatisi remonttia.
Korjatkaa, jos olen väärässä mutta olen ymmärtänyt että peltomaita ei voi vuokrata viiteen ensimmäiseen vuoteen...muuten se vaikuttaa isäni eläketuloihin ja ehkäpä mullekin tulisi jotain sanktioita. Sitten viiden tai kahdeksan vuoden jälkeen riippuen ottaako nuoren viljelijän aloitustukea voi peltomaat vuokrata muille.
Metsäthän pitäisin tietysti itselläni.
Joku kyseli, että voisiko puolisoni hoitaa maatilaa... Periaatteessa voisi, mutta hänelläkin on hyvä päivätyö.
Asiaan vaikuttaa vielä se, että käytettävät työkalut eivät ole uusia. Esim. uusin traktori on vuosimallia 79. Ehkäpä ne työkalut kestäisi sen viisi tai kahdeksan vuotta ja voihan niitä töitä teettää ulkopuolisillakin mutta tietty nehän vaatii korvauksen tehdystä työstä. Tällä hetkellähän naapuri käy tekemässä osan töistä esim. kaikki puinnit koska meillä ei ole puimuria. Uusia työkaluja ei mielestäni kannata ostaa, jos ei meinaa tehdä kokopäiväisesti niitä töitä.
Sitten, jos jollain antaa vastaus siihen, että jos jossain vaiheessa jäisin työttömäksi omasta päivätyöstä, niin luokitellaanko minut työttömäksi työnhakijaksi vai ei? Ja maksaako liitto mulle päivärahoja? Ja toinen askarruttava on toi äitiysloma eli saanko mitään korvauksia siis samalla tavalla ku saisin ilman tuota maatilaa.- kaluston ikä
ole ratkaisevaa vaan sen kunto, ei kuitenkaan sille ohrakilolle saa yhtään korkeampaa hintaa vaikka ne työt tekee uudella helvetin kalliilla kalustolla.
- Velaksi
kaluston ikä kirjoitti:
ole ratkaisevaa vaan sen kunto, ei kuitenkaan sille ohrakilolle saa yhtään korkeampaa hintaa vaikka ne työt tekee uudella helvetin kalliilla kalustolla.
Ei koneita ole pakko käteisellä maksaa. Keskokin mainosti, että osta traktori nyt maksat vasta tammikuussa.
lopussa olevaan työttömyyteen ym. sinun
kannattaa käydä melalta ja kelalta kysymässä
tämänhetkiset tiedot mitkä ovat voimassa ,koska tahtovat välillä muuttua, sieltä pitäisi saada tieto myös tuohon pellon vuokraamiseenkin.
EU-tukiehdot muuttuu ensi vuona vuokramaiden osalta joten ole tarkkana!jos vuokraat pellot.
Siihen kannattaa kysyä maaseututoimistolta
neuvoa ennenkuin vuokraa peltonsa.
Ja jos vaan saat jonkun ulkopuolisen tekemään ne
viljelytyöt ainakin osaksi, ei koneita itse kannata lisää hankkia, sillä palkallasi peltotuloillla
pystyt ne työt hyvin maksamaan.
Kevennys: Jos ei muuten onnistu, niin pane se "puoliso"
yötöihin hoitamaan...se tilanpito. Tsemppiä vaan.- jepulis ville
ja laita rahat fortumin osakkeisiin..
- Oma mielipide
Olen käynyt edellis talvena maatalouden starttikoulutuksen.Niillä opetuksilla täyttää direktiivin määräykset mutta ei yhtään enempää.
Kannattaa tehdä vähän maaseutu matkoja ja tarkkailla miltä näyttää hoidetut ja vähemmän hoidetut etätilat.Ja kysyä itseltään onko omalla maalla muuta arvoa kuin tunne.Nimittäin tällä hetkellä on myyjän markkinat ja rahat kasvaan muksuille vähän viikkorahaa ennakkoon. - jussi.
sanoisin sinulle et mieti kaksi ja puoli kertaa ennenkuin alat. ite olen ollut viljelijä noin 20 vuotta ja jos olisin sinun tilassa vuokraisin viljelysmaat ja metsät hoidon ja myynnit ite .elä missään nimessä jää ammatistasi pois koska tää maan vijelys menee suomessa poron hoidoksi, entäpä tukitason ? miten viiden vuoden päästä ? täs muutama neuvo ! ps. maaseutukeskuksen neuvoihin elä luota niiden laskelmiin ! jos minä olisin luottanut olisin nyt pahasti velkaantunut! ps, se vanha viisaus pätee tänäänkin .velka on veli ottaessa mut velipuoli maksaessa .!onnea ratkaisuusi! terv. jussi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa1143131- 122016
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos371885Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin4001754Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly211661Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681477- 1201311
- 131196
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91166- 201049