Itsellä on vanha Compaq jossa on formatoitu kovalevy, ja käyttiksenä pelkästään DOS.Tarkoitus olisi asentaa Panasonicin kxl-810 cd-asema kyseiseen laitteeseen.Ohjeet kyllä löytyy cd:n manuaalista, mutta homma ei etene niillä ohjeilla.
Homma tökkää siinä vaiheessa, kun asennusohjelma tarjoaa ilmeisesti sijaintia asennustiedoille.
Näyttöön tulee teksti C:CDRM20, joka pitäs kait vaihtaa joksikin muuksi, mutta miten homma etenis?
Netistä löytyy keskusteluja kyseisestä aiheesta, mutta en ole saanut kyllä selvää niistä ohjeista.
Olisko kellään kokemusta kyseisestä hommasta?
ULKOINEN CD-ASEMA
10
540
Vastaukset
että kova homma on, jos ei ole DOS-ekspertti.
Miksi yleensä yrität moista vapaapainia? Pikkurahalla saa tietokoneita, joissa CD-asema toimii eikä tarvitse DOSin kanssa arvuutella. Jopa toimivia Maceja CD-asemalla saa melkein ilmaiseksi: kytket virran ja romppuasema laulaa. En siis alkuunkaan ymmärrä, mikä on motiivi tällaiseen projektiin.- Flightman
Höh. Älkää tapelko noiden vanhojen Cd asemien kanssa prkl :). Otat kovon pois kannettavasta ja hankit adapterin, jolla saa kovon pöytikseen kiinni. Käsittelet sitä pöytäkoneella, forkkaat ja purat esim win98sin c:\win98paketti. Tämän jälkeen lykkäät kovon takas kannettavaan, boottaat 98 korpulla ja meet tohon hakemistoon ja tykität asenna. Helppoa kuin heinänteko.
Itse ostin tuollaisen adapterin hintaan 8€ur. Verkkiksestä aikoinaan. Enkä käytä läppärissä mitään Cd asemaa. Tiedonsiirto hoituu netistä/kotiverkosta ja USB tikkuja käyttämällä - Flightman
Flightman kirjoitti:
Höh. Älkää tapelko noiden vanhojen Cd asemien kanssa prkl :). Otat kovon pois kannettavasta ja hankit adapterin, jolla saa kovon pöytikseen kiinni. Käsittelet sitä pöytäkoneella, forkkaat ja purat esim win98sin c:\win98paketti. Tämän jälkeen lykkäät kovon takas kannettavaan, boottaat 98 korpulla ja meet tohon hakemistoon ja tykität asenna. Helppoa kuin heinänteko.
Itse ostin tuollaisen adapterin hintaan 8€ur. Verkkiksestä aikoinaan. Enkä käytä läppärissä mitään Cd asemaa. Tiedonsiirto hoituu netistä/kotiverkosta ja USB tikkuja käyttämälläJa 98sissa toimii Asema varmasti. Kuka nyt pelkkää dossia enää käyttää?!
- timpera
Flightman kirjoitti:
Ja 98sissa toimii Asema varmasti. Kuka nyt pelkkää dossia enää käyttää?!
Kuulostaa mielenkiintoiselta tuo adapteri homma.
Tarkoitus ei todellakaan ole käyttää dossia, vaan saada sellainen laite kiinni koneeseen, jolla voisi ladata tietoja koneeseen.
Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa? - Pimpsfloora
timpera kirjoitti:
Tarkoitus ei todellakaan ole käyttää dossia, vaan saada sellainen laite kiinni koneeseen, jolla voisi ladata tietoja koneeseen.
Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa?Jos koneen käyttis kuitenkin on MS-DOS, miten sitä konetta sit voi käyttää käyttämättä MS-DOSia???
- Flightman
timpera kirjoitti:
Olen kuitenkin aloittelija noitten "rautapuolen" juttujen kanssa, joten miten tarkalleen tuo homma menee, jos tahtoo siirtää suoraan kovalevylle tavaraa?Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.
Joissain kannettavissa se on "telakassa" eli suoraan kyljestä irroitettavissa. Toisissa kannettavissa saattaa joutua ottamaan osia "pois tieltä". Esim, sijaitsee näppäimistön alta.
Zekkaa manuaalista tai netistä, miten asia juuri sinun koneen kohdalla.
Eli tuolla adapterilla voit käyttää kannettavasi kovalevyä, kuten mitä tahansa kovoa pöytäkoneella.
Tässä esimerkki adapterista, jonka voit hankkia.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304 - timpera
Flightman kirjoitti:
Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.
Joissain kannettavissa se on "telakassa" eli suoraan kyljestä irroitettavissa. Toisissa kannettavissa saattaa joutua ottamaan osia "pois tieltä". Esim, sijaitsee näppäimistön alta.
Eli tuolla adapterilla voit käyttää kannettavasi kovalevyä, kuten mitä tahansa kovoa pöytäkoneella.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304Pari ruuvia irti, ja lähtee vetämällä pois.
Takana liitin jossa 50 pinninen liitin. - Flightman
timpera kirjoitti:
Pari ruuvia irti, ja lähtee vetämällä pois.
Takana liitin jossa 50 pinninen liitin.hienoa, ja eikun hommiin.
Laitat kovon takaisin kannettavaan kun oot saanu pöyikseltä softat sinne sisälle ja homma rock. Flightman kirjoitti:
Se riippuu kannettavasta, missä kovalevy sijaitsee.
http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=1304
- Flightman
vaihtoehto tuokaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa421986En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311640Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421381Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81201
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7971- 20959
- 80929