Eutanaasia - mitä mieltä olet?

Miten suhtaudut eutanaasiaan?

Missä tilanteissa eutanaasia olisi mielestäsi hyväksyttävä ratkaisu?

Pitäisikö säätää uusi laki?

20

1157

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tapeltiin

pari viikkoa sitten!
      Jokaisen pitäisi tehdä jenkkilän tapaan virallinen hoitotestamentti,sitten ei olisi lääkäreillä nokankoputtamista eikä omaisilla omantunnontuskia!

• jalle.h

Lainmuutos pitää ensin tapahtua!

• paljon nähnyt

Mikä on asia jonka vuoksi kohdata kuolema kuin kärsiä. Minusta kuolema tulee sieltä sitä ei tarvitse avittaa. Mutta meidän täytyy huolehtia kivun hoidosta. ja,että kuoleva ihminen tuntee olonsa turvalliseksi.Saa huolta ja huolenpitoa elämänsä loppuun asti. Voimme olla saattajia kanssakulkijoita. Minusta ei olisi antamaan kenellekkään elimistön lamauttavaa piikkiä.

• Pirre*

Eutanasia on kuolinapua, joka on kaunisteltu vastine murhalle...

• olen monesti tuotakin miettinyt...toisaalta se on kuin "murha",mutta sitten jos ajattelee ihmistä,joka ei enää tule parantumaan,ja hän kärsii suunnattomasti niin eikö hänellä silloin olisi oikeus päästä pois?

• Pirre*

pääsevät pois...ja nykyään on hyviä kivunlievityslääkkeitä.

• Pirre* kirjoitti:

pääsevät pois...ja nykyään on hyviä kivunlievityslääkkeitä.

annetaanko sitä kipulääkettä sitten tarpeeksi...

• Pirre*
        mii-su kirjoitti:

annetaanko sitä kipulääkettä sitten tarpeeksi...

on antaa..ja jos kuka ei itse pysty sitä vaatimaan, niin omaisten täytyy huolehtia että kivunlievitystä annetaan tarpeeksi..

• Vilma

olisi muutama viikko elinaikaa ja tuskan helvetilliset eikä niitä pystyttäisi lievittämään niin ei itselläni olisi mitään sitä vastaan vaikka minut vapautettaisiin piikillä näistä kovista kivuista. Eläimiäkin säälitään enemmän kuin ihmisiä eikä pidetä kauaa kärsimyksissä.

• Hoitotestamenttiin voi nykyään laittaa ehdon: Kun parenemismahdollisuuksia ei ole,
        hoidon saa lopettaa.

Armeliaan morfiinipiikin antajan voi nimetä valtakirjalla.
        Hoitavat lääkärit eivät joudu syytteeseen.

• renata1
        capt.cöpenick kirjoitti:

Hoitotestamenttiin voi nykyään laittaa ehdon: Kun parenemismahdollisuuksia ei ole,
        hoidon saa lopettaa.

Armeliaan morfiinipiikin antajan voi nimetä valtakirjalla.
        Hoitavat lääkärit eivät joudu syytteeseen.

en ole kuullut, siis siitä "armahtavasta."
        Hoidon voi lopettaa, mikä sekin on eränlaista eutanasiaa ja kipuja lievitetään, mutta käsittäkseni meillä Suomessa ei anneta yliannosta morfiinia,mikä lopettaisi ihmisen elämän.

• Olle Karlsson

Jos ihminen on kuolemansairas eikä kykene itse riistämään henkeään, voisi häntä auttaa kuolemaan.

Miksi tehdä niin iso asia elämästä, joka väistämättä on jokaisen kohdalla päättyvä.

• Mollomalla

Jos eutanaasiaa kaipaat.Mä haluan elää!!!

• olisit niin vakavasti sairas,ettet eläisi muutenkaan enää kauaa? eihän eutanasia olekaan terveille ihmisille....

• Tässä eutanasia-asiassakin on viisainta edetä vaiheittain. Ensiksi kannattaa kokeilla sitä, miten parantumattomat pitkäaikaissairaat voidaan helpoimmin ja halvimmalla saada pois yhteiskunnan kirjoista.

Jos tästä sadaan hyviä kokemuksia, niin toisessa vaiheessa maailmassa valtaa pitävät pääomapiirit alkavati tietysti vaatia sitä, että eutanasian avulla, köyhät, työttömät, tyhmät, rumat, ylipainoiset ja muuten turhat ihmiset voidaan poistaa yhteiskunnasta, jotta kaikki liikenevä raha voidaan helpommin viedä pörssiin pelattavaksi.

Täytyyhän rikkaiden, kauniiden ja menestyneiden ihmisten pystyä entistä helpommin tekemään pörssissä rahalla lisää rahaa ilman roskaväestön elättämisestä aiheutuneita kustannuksia. Jotta rahamaailma voisi esteettömästi toimia ( hyvinvointi lisääntyä), niin tarpeeton väestö maailmasta pitäisi heti poistaa. Nyt ei tehokasta eutanasiaa vielä juljeta käyttää, vaan ajetaan tarpeeton joutovaki pelkästään kilometritehtaalle kitumalla kuolemaan.

• kysyvä ei tieltä eksy

..tähän mainitsemaasi toiseen vaiheeseen, jossa kaikki roskaväki poistettaisiin. Kuka tai ketkä tekisivät tälle jäljelle jäävälle eliitille heidän tarvitsemansa palvelut? Tuskin he itse, vai olisiko se sitten maahanmuuttajien varassa, joille ei tarvitsisi maksaa läheskään sitä mitä tälle suomalaiselle roskaväelle olisi maksettava? Kuka tai ketkä tekisivät sen tuottavan työn, josta he optionsa ja osinkonsa saisivat? Ja oletko varma, että se tuotto heille "eliitille" tulisi Suomeen? Ettei jäisi veroparatiisiin?

• mistä puhutaan

Mitä on eutanaasia?

Eutanasian tiedän. Kyllästyttää jo saman asian vatvominen vähälle aikaa monta kertaa.
      Ajatelkaa ensin oman rakkaan läheisenne sairastuvan johonkin vakavaan sairauteen ja sitten kuvittelette että hänet ylimääräisellä lääkeannoksella tapetaan. Sitä on eutanasia, jos siitä puhutte.

• ullapulla (toisinpäin)

ole kysymys mistään murhasta . Ihmisen on oikeus päättää oma elämänsä --olen sitä mieltä. Kun ihminen on saanut jonkun parantumattoman taudin tai on muuten vammautunut ja elämä ei ole hänen itsensä mielestä (korostan hänen itsensä mielestä)
        enään elämisen arvoista ,on hänellä oltava sen lopettamiseen mahdollisuus. En hyväksy nytkään kenenkään minua koskevissa asioissa määräämisvaltaa . Lääkärinkin on selvitettävä nykyään rehellisesti ,potilaalle häntä koskevat mahdollisuudet sairauden kulusta ja selviytymisen asteesta.
        Minä en ainakaan aio elää täälä mailman tappiin:

• armomurha
        ullapulla (toisinpäin) kirjoitti:

ole kysymys mistään murhasta . Ihmisen on oikeus päättää oma elämänsä --olen sitä mieltä. Kun ihminen on saanut jonkun parantumattoman taudin tai on muuten vammautunut ja elämä ei ole hänen itsensä mielestä (korostan hänen itsensä mielestä)
        enään elämisen arvoista ,on hänellä oltava sen lopettamiseen mahdollisuus. En hyväksy nytkään kenenkään minua koskevissa asioissa määräämisvaltaa . Lääkärinkin on selvitettävä nykyään rehellisesti ,potilaalle häntä koskevat mahdollisuudet sairauden kulusta ja selviytymisen asteesta.
        Minä en ainakaan aio elää täälä mailman tappiin:

ei se asia/tapahtuma muuksi muutu, vaikka se kuinka hienosti muuten selitettäisiin.
        Jos mm. haluat sen itsellesi, niin ainahan voit tehdä itsemurhan sen takia. Tai, jos olet selvästi järjissäsi, mutta et kykene sitä itse tekemään, niin pyydä joku oma tuttu/läheisesi se sinulle tekemään. Miksi sen henkilön pitäisi olla pelkästään terveydenhuollon ammattilainen?

• sanan suomenkielistä kirjoitusasua.

Ketjusta on poistettu 9 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      56
      7207
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      719
      3370
    3. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      148
      1650
    4. Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen

Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.
      Maailman menoa
      278
      1530
    5. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1355
    6. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      84
      1351
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      91
      1240
    8. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      63
      1217
    9. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      233
      1173
    10. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      81
      1134
    Aihe