Jos minulla on merkkitaulukko esim.
taul[2], jossa taul[0] = 3 ja taul[1] = B
Miten voin laskea esim. x = taul[0] 3 niin, että
x:n arvoksi tulee 6.
Olen sekaisin. Auttakee....
merkkitaulukko (C)
5
585
Vastaukset
- täh.
???
int main (void)
{
char taul[] = {3,'B'};
char x = taul[0] 3;
return 0;
}
x:n tyyppi voisi olla int- pölvästi
Olen täyttänyt taulukon näin
scanf("%s", &taul[0]);
vaikutaako tuo %s asiaan? Saan omituisia tuloksia. pölvästi kirjoitti:
Olen täyttänyt taulukon näin
scanf("%s", &taul[0]);
vaikutaako tuo %s asiaan? Saan omituisia tuloksia.%s lukee merkkijonoja, joten %c on parempi, koska se lukee vain yhden merkin.
- näin:
>Miten voin laskea esim. x = taul[0] 3...
Menee vähän vaikeaksi joten ei ehkä paras tapa käytännön softalle.
Jos se on merkkitaulukko niin sen alkio täytyy tietysti muuttaa numeroksi vaikka näin:
char temppi[2];
temppi[0]=taul[0];
temppi[1]='\0'
int x = atoi(temppi) 3;
tuo atoi() löytyy stdlibistä joten koodin alkuun rivi:
#include - sekaisin
char taul[2] on taulukko jossa elementit ovat merkkejä
int taul[2] on taulukko jossa elementit ovat kokonaislukuja
Koska tietokone "ymmärtää" ainoastaan numeroita, on merkit korvattu numeroilla, katso ASCII-taulukko.
Eli A=65, B=66, C=76 jne. a=97, b=98.. 0=48, 1=49, 2=50...
kirjoitit:
char taul[2], jossa taul[0] = 3 ja taul[1] = B
Miten voin laskea esim. x = taul[0] 3?
taul[0] = merkki 3 eli sen ascii-arvo on 51. Eli tuo lauseke antaa x:lle arvon 51 3=54.
jos lasket x= taul[0] taul[1] saat arvon 51 66=117.
Tuolla aikaisemmin kerrottiin että voit käyttää funktiota atoi() muuttakseen merkki kokonaisluvuksi. Tämä edellyttää että tiedät mitkä solut ovat "lukuja". Tällaiset sekataulukot eivät ole kovin kiitollisia ellei osa käyttää struct jolloin voit lisätä soluun tieto onko kyseessä merkki tai luku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa632319En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151508Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 1061121
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999